Jump to content

Går ej ner i vikten alls

EmmaS

Recommended Posts

Hej, jag har valt LCHF för att minska vikten och ändå äta gott.
Pallar ej leva på 1200 kalorier per dag. Så nu har jag levt 3 veckor med strikt LCHF.
Men går absolut ej ner i vikten. (är överviktig)

Ska man ändå tänka kalorier eller mängden av maten?

Hur gör ni? Äter jag förmycket ändå?
Tips tas emot gärna.
/Emma

• Like 1

Hej, jag har valt LCHF för att minska vikten och ändå äta gott.

Pallar ej leva på 1200 kalorier per dag. Så nu har jag levt 3 veckor med strikt LCHF.

Men går absolut ej ner i vikten. (är överviktig)

Ska man ändå tänka kalorier eller mängden av maten?

Hur gör ni? Äter jag förmycket ändå?

Tips tas emot gärna.

/Emma

Jag förstår inte riktigt, har du levt på 1200 kcal tidigare eller gör du det nu?

Oavsett så är 1200 kcal svältkost och det kan vara orsaken till att inget händer. Sen är ju 3 veckor ingen tid alls att vänja om kroppen, du har ju inte ens kommit in i fettdrift än  :)

• Like 4

Jag har ungefär samma problem.

Tidigare (innan 30) ställde min kropp om sig blixtsnabbt, now....not so much.

Jag har dock kört på Ketostix och efter ca 3-4 dagar börjar de visa ketonspår, dvs kroppen går mer på fettdrift.

Ska tillägga att jag tränar relativt hårt på gym 5-6ggr/veckan, så min dygnsförbränning borde vara ganska hög. Enligt en enkel inbyggd fettmätare på personvåg (dvs 10-12 felprocent) ligger mitt kroppsfett på 25.

Min kroppsvikt ligger på 107/108kg, min målvikt är jag osäker på, någonstans runt 92-95, dvs runt drygt 10% kroppsfett.

Såhär ser min typiska dag ut:

frukost: omelett/äggröra på 2-3 ägg + 0.5dl vispgrädde, proteinshake m liten skvätt grädde (för smaken), ca 3-4cl.

mellan: kopp té med 1 sockerbit (2g carb/socker) + stor sked kokosfett

lunch: 2 stekta hamburgerbiffar på högrev med ost på bägge, beasås, någon fräst grönsak samt sallad (ingen dressing..innehåller mest socker).

em: kopp té med 1 sockerbit (2g carb/socker) + stor sked kokosfett

middag: proteinshake efter träningen, smörstekt biff eller kyckling (oftast lårfile), beasås eller kryddsmör, frästa grönsaker... vatten att dricka.

Ev en liten näve råa mandlar någonstans under dagen.

Jag resonerar att vispgrädden KAN vara boven, men jag "tycker" att det är så relativt liten mängd att laktossockret inte borde vara så stort problem, kanske jag har fel?

Jag är också rädd att jag äter för mkt protein, har försökt skära en smula där, men eftersom jag tränar behöver jag förnyelse av proteinförrådet och därmed muskelmassa, så jag är mkt osäker över den biten. Har dessutom läst rekommendationer på allt från 1g/kg kroppsvikt till 2g/kg.

Är det bara att nöta på, eller har någon annan tips?

Är det just inkörningen som ska ta så jäkla lång tid? Ketosen bör ändå komma ganska fort, alltså 4-5 dagar.

Hoppas ingen föreslår crossfit som alt till min styrketräning, det är en korkad träningsform :)

Mvh,

Thomas

• Like 1

Tack för bra tips.

Jag har alltså levt på 1200 kalorier tidigare. Inte nu. För att man orkar inte och det är inte en långvarig ändring. Annars mår jag väldigt bra! Magen är inte uppblåst och jag tycker att jag är piggare.

Dock är jag törstig konstant och måste upp många gånger i natten för att går på toa:)

Och har varit lite yr.

Kanske äter jag en aning för mycket tror jag och som ni säger det tar tid att kroppen vänjer sig!

Så jag kör på:)

• Like 3

Om du har gått i svältläge tidigare med kaloriräkning av blandkost, så tar det ett tag för kroppen att fatta att svälten är över. Hur lång tid är väldigt individuellt men ju längre och fler gånger som svältläget har varit desto längre skulle jag tro att kroppen vill avvakta. Det har jag dock ingen vetenskaplig grund att tro, bara egen spekulation.

Mejerivaror i större mängder kan verka kontraproduktivt eftersom det har en tendens att trigga ett ogynnsamt insulinsvar. Insulinet hindrar hjärnan att uppfatta rätt svar på intaget d v s fettcellerna är fulla du behöver inte lagra allt du stoppar i dig. Kan vara värt att fundera på om du äter mycket mejerier. 

Att köra periodisk fasta är ett bra sätt att få fart på viktminskningen i en trygg kropp. Frågan är om din kropp är trygg ännu. Ge det ett tag till med att du äter tills dess att hungern är mättad och ät inte förrän du är hungrig igen.

• Like 4

Jag har funderat på periodis fasta men får balans och rutiner först med LCHF.

Jag äter mycket mejerivaror det är sant. Jag är helt besatt av turkisk yogurt och jag äter mycket smoothies som är gjorda av kvarg.

Så kanske det bidrag för det.

Men ska dra ner mejerivaror nu.

Vad menas det med trygg i kroppen?

Om man bantat flera omgångar tidigare drar kroppen ner ämnesomsättningen för den förväntar sej en ny svältperiod. Kroppen är så fiffig så den kan ställa om sej inför förväntat intag. Det är därför du ska se till att du äter dej mätt på bra mat i 3 månader så du får en kropp som litar på att du bryr dej om vad den behöver. När kroppen är säker på att missväxten är över kan den börja använda sina egnafettdepåer om den får mindre än den behöver. Men eftersom fett är ett så högoktanigt bränsle spar den på sånt så länge som den inte vet hur tillgången på föda är. Därför måste du börja med att skapa en trygg kropp. Försöker du med för många grejor på en gång blir den bara förvirrad.

Ett tips istf youghurt.. ta creme fraiche. Eftersom den är fullfet går det åt mindre

• Like 5