Jump to content

Vad är Fakir egentligen?

bianca

Recommended Posts

Hej!

Jag har på sista tiden börjat läsa många LCHF bloggar då jag nyligen börjat blogga själv och ett uttryck som återkommer stadigt är Fakir.

(För mig är Fakir en halvnaken man som ligger på en spikmatta.) 

Så var kommer Fakir ifrån? Vad betyder det i LCHF-världen? Vem började använda det? Är det någon som vet någonting om Fakir? 

Känner att jag är väldigt nyfiken =)

169958-004-8D68CFBE.jpg

• Like 1

Fakir inom LCHF är ett uttryck som Skaldeman myntat!

Det innebär att man äter så strikt att man behöver vara Fakir för att stå ut!

Dvs.. i princip bara kött och fett, pluss någon multivitaminmineraltablett, och dricker bara vatten!

Det är egentligen en uteslutningskost, när man äter vanlig LCHF och inget händer, fast man enligt teorin och diverse matuträkningar (både kalorier o kolisar)!

Maten får gärna, (blir ofta) vara ensidig, stekt kött/fisk-bit med smör.. kommer viktnedgången då igång kan man lägga till ett livsmedel åt gången.. för att utröna huruvida det var något speciellt som satte stopp!

Det är inget han rekomenderar att man skall hålla på med längre tider!

• Like 3

Fakir inom LCHF är ett uttryck som Skaldeman myntat!

Det innebär att man äter så strikt att man behöver vara Fakir för att stå ut!

Dvs.. i princip bara kött och fett, pluss någon multivitaminmineraltablett, och dricker bara vatten!

Det är egentligen en uteslutningskost, när man äter vanlig LCHF och inget händer, fast man enligt teorin och diverse matuträkningar (både kalorier o kolisar)!

Maten får gärna, (blir ofta) vara ensidig, stekt kött/fisk-bit med smör.. kommer viktnedgången då igång kan man lägga till ett livsmedel åt gången.. för att utröna huruvida det var något speciellt som satte stopp!

Det är inget han rekomenderar att man skall hålla på med längre tider!

Okej! Så det är lite självplågning helt enkelt? =) Har du provat?

Inte bantning om du menar kaloribegränsning men ett sätt att strikta till det lite extra för dem som hamnat på en platå eller har svårt att få igång viktminskningen. (Då menar jag efter längre tid än bara några veckor... )

Jag är allt för att gå ner i vikt =) Har gått ner 15 kg och har 15 kg kvar så jag kan absolut tänka mig att vara striktare. Men som en före detta jobo-bantare blir jag lite räddare för att äta på ett sätt som inte går att ha som livsstil.

Tänkte därför om folk upplever att det bara är att gå tillbaka till lchf med t.ex. 20 kolhydrater om dagen efter det, eller om man blir desperat efter att äta allt möjligt när man "byter tillbaka" - så som man blir när man bantar.

Jag är allt för att gå ner i vikt =) Har gått ner 15 kg och har 15 kg kvar så jag kan absolut tänka mig att vara striktare. Men som en före detta jobo-bantare blir jag lite räddare för att äta på ett sätt som inte går att ha som livsstil.

Tänkte därför om folk upplever att det bara är att gå tillbaka till lchf med t.ex. 20 kolhydrater om dagen efter det, eller om man blir desperat efter att äta allt möjligt när man "byter tillbaka" - så som man blir när man bantar.

Ingen fd. bantare själv så jag kanske inte är rätt person att uttala mig...men jag kan tänka mig att det problemet inte blir så stort, eftersom du även under "Fakir" ska se till att få i dig ordentligt med kalorier - du ska ju inte gå hungrig, som du gör om du kaloribantar.

Okej! Så det är lite självplågning helt enkelt? =) Har du provat?

Tommy på bloggen Tommy tappar har halverat sin vikt med fakir. Det är bara nu på sistone som han kan ta nån broccoli. Sån fantasi som den killen har när det gäller kryddsmör blir det nog i te SÅ enahanda

• Like 3

Du ska inte trassla en massa nu i början så du inte orkar fullfölja. Jag vill absolut ha gräddsås ibland men det är för mycket kolisar för en fakir. Tommy "missbrukar" ost ibland och det påverkar hans viktminskning och jag kan inte heller tänka mej att leva utan ost. När jag är sugen kan jag ta en PUMa (Pålägg Utan Macka) En stadig ostbit med smör och kanske nåt köttpålägg och lite gurka.

• Like 1

Du ska inte trassla en massa nu i början så du inte orkar fullfölja. Jag vill absolut ha gräddsås ibland men det är för mycket kolisar för en fakir. Tommy "missbrukar" ost ibland och det påverkar hans viktminskning och jag kan inte heller tänka mej att leva utan ost. När jag är sugen kan jag ta en PUMa (Pålägg Utan Macka) En stadig ostbit med smör och kanske nåt köttpålägg och lite gurka.

Har levt med en lågkolhydratkost ett tag nu så det är inget att trassla till. Men ingen av kokböckerna jag har eller kostdoktorn verkar förespråka en kost utan grönsaker utan det känns mer som ett internetfenomen. =)

• Like 2

Hum, Fakir ger mig lite "bantnings-vibbar", stämmer det?

Jag tror det blir sådana vibbar efter någon vecka hur som helst, det lär bli svårt att hålla uppe kaloriintaget om kosten blir ensidig, suget lär avta?

Och det i sin tur kan ju vara välgörande för någon.. dvs om man kommer på att man inte kan snaska hur mycket som helst mellan måltiderna även om det är LCHF!

För man kan behöva säga det både två och tre gånger, det borde räcka med att äta 2-3 gånger om dagen om man äter riktig mat med tillräckligt med energi och näring!

Man borde inte bli sugen på mellanmål och snask om man har ätit tillräckligt.. framförallt inte om det finns en del fett på kroppen att ta utav!

Du kan testa Fakir.. och då lär du bli ett UFO, för du kan glömma att äta det andra äter, man lär betraktas som en Alien i sociala samanhang!  :huh:

• Like 4

Om man ligger för lågt i näringsintag tror jag man kan drabbas av sug oavsett om man äter tillräckligt eller inte. Och det är ju en stor risk om man inte äter grönsaker. 

Jag har provat fakir i en månad, funkade inte så bra för mig. Gick faktiskt upp istället (svullnade) trots moderat mängd mat.

• Like 3

Om man ligger för lågt i näringsintag tror jag man kan drabbas av sug oavsett om man äter tillräckligt eller inte. Och det är ju en stor risk om man inte äter grönsaker. 

Jag har provat fakir i en månad, funkade inte så bra för mig. Gick faktiskt upp istället (svullnade) trots moderat mängd mat.

Ja, om poängen med LCHF är att äta så som vi är biologiskt programmerade så kanske kroppen tycker att det är lite extremt? Eller så kanske det fungerar för några men inte för andra.

Men kul att höra ifrån någon som faktiskt har provat! =)

Det här med vad vi är biologiskt anpassade för att äta skall man förstå på rätt sätt, dvs det handlar mer om att det knappast är de livsmedel vi åt under årmiljonerna då vi blev Homo Sapiens som är orsak till nutida välfärdssjukdommar!

Utan skall man leta livsmedel som kan utgöra orsaker så skall man främst leta bland nya livsmedel!

Dvs sådant vi inte har ätit sen modern tid.

Sen så är vi biologiskt anpassade för att jaga, fiska, samla dagarna i ända, så vi behöver inte lika mycket raketbränsle.

Har levt med en lågkolhydratkost ett tag nu så det är inget att trassla till. Men ingen av kokböckerna jag har eller kostdoktorn verkar förespråka en kost utan grönsaker utan det känns mer som ett internetfenomen. =)

Egentligen inte ett internetfenomen från början, utan ett sätt att gå ner i vikt om man har många kilon att gå ner eller om man hamnar på långvariga platåer. Jag har testat en kort period och mådde guld! Mätt och belåten, pigg, klar i huvet och stark i kroppen, sov gott om natten och, det bästa av allt, inget sug! 

Jag skulle ha fortsatt, men livet (med skolmåltider..) kom emellan. Ska absolut testa en längre period när jag får ordning på logistiken.

Om du är intresserad rekommenderar jag Skaldemans böcker Ät dig ner i vikt (2005) och GI-noll! (2007) så får du kläm på teorin bakom :)

• Like 3

Första året med LCHF hade jag en hel del platåer då inget hände med vikten eller snarare måtten, eftersom jag snabbt bestämde mig för att strunta i vågen. Det jag gjorde då var att ibland ta en fakirvecka då jag bara åt fakirbiffar med en skiva ost på som fick smälta lite medan jag stekte dem. Min erfarenhet är att detta hjälpte till att finjustera känslan av hunger och mättnad hos mig. Och en vecka kan man stå ut med ensidig kost, tycker jag.

Numera vet jag att det kan gå 2-3 månader utan att det händer något fastän måltiderna blir färre och mindre portionsmässigt eftersom jag lättare blir mätt. Sedan blir jag vrålhungrig och ökar gradvis både i portionsstorlek och antal målitder och vips sitter jeansen plötsligt mycket lösare i midjan.

• Like 4