Jump to content

Recommended Posts

Hej! 
Jag är ny här inne på LCHF. Jag har nu käkat enligt LCHF i snart tre veckor men ingen viktnedgång. Antar att jag måste bli ännu striktare? Jag är glutenintollerant samt mjölfrki/laktosfri. 

Jag har sköldkörtelsjukdom samt utmattade binjurar, äter medicin för detta och har precis fått börja med NDT. Mitt helvete började då jag fick Levaxin, gick upp ca. 10-15 kg !!(detta är snart 2 år sedan, vad jag än gör står vikten still) Jag är en träningstjej och har aldrig någonsin varit så här tung som jag är nu, min nuvarande vikt ligger på 71kg med min korta längd på 157 cm. Innan jag började behandlas för min hypo låg min vikt på ca. 58 kg. Därefter rakt upp inget stopp what so ever…. Fått Myxödem av detta också. 

Min fråga är ; kan Lchf hjälpa mig då jag har dessa sjukdomar?

Tusen kramar , Sandra

Det dröjer ett tag innan kroppen har vant sej vid att byta bränsle. Tat lugnt och ät dej mätt med bramat i minst 3 månader innan du hetsar upp dej och börjar testa runt. Risken är att du skjuter över målet i annat fall.

Eftersom du tränar har du ju säkert en hel del muskler och kroppen omformas lite på denna kost så komplettera vågen med måttband. Sköldkörtelproblem brukar innebära att det tar extra tid men det är inte omöjligt

• Like 2

Det är alltså ett grain. Du har sannolikt utrymme för att öka dosen. Har du några planer på när det ska ske i så fall?

Jag tar just nu 3,5 grain, två på morgonen och 1,5 på eftermiddan. Innan jag nyss gick upp från 3 grain låg FT3 på 4,3 (2,8-5,7) och det är för lågt för mig. Jag tycker att FT3 är det provet som bäst speglar hur väl jag ligger i dos.

Vad jag vill säga med detta är att du sannolikt kommer att behöva öka dosen ett par gånger innan du ser den effekt du vill ha av NDT. Många har lättare att normalisera sin vikt på NDT jämfört med levaxin men som sagt, det är dosberoende också.

Det är alltså ett grain. Du har sannolikt utrymme för att öka dosen. Har du några planer på när det ska ske i så fall?

Jag tar just nu 3,5 grain, två på morgonen och 1,5 på eftermiddan. Innan jag nyss gick upp från 3 grain låg FT3 på 4,3 (2,8-5,7) och det är för lågt för mig. Jag tycker att FT3 är det provet som bäst speglar hur väl jag ligger i dos.

Vad jag vill säga med detta är att du sannolikt kommer att behöva öka dosen ett par gånger innan du ser den effekt du vill ha av NDT. Många har lättare att normalisera sin vikt på NDT jämfört med levaxin men som sagt, det är dosberoende också.

Nej inte fått nogt om det, började med en halv liten tablett och nu tar jag en hel. 

Jaha okej det kanske jag ska kolla upp då så jag medicinerar rätt, har gått till privatläkare å allt kostar ju multum hela tiden :( 

A men tack för din kunskap! ja trodde allt skulle börja ordna upp sig på den mängden, men när bör man öka sin dos? 

Janie Bowthorpe som har siten Stop the thyroid madness har jag för mig rekommenderar att det ska gå två-tre veckor mellan dosökningarna. Om det funkar för dig så gör så. En del är känsligare och behöver ta det långsammare. Ofta känner man att de första dagarna efter en ökning slår hjärtat hårdare och man kan bli lite stirrig men det går över, sen mår man bara lite bättre än vanligt en vecka eller två, sen börjar tröttheten krypa på en igen, då är det dags att höja. Det kan säkert fungera med tre-fyra veckor också, man får känna efter. Vid 2,5 grain kan mar börja dra ut längre mellan höjningarna för att inte riskera att bli övermedicinerad. Jag går på 3,5 just nu men kommer nog att behöva dra ner lite till sommaren.

Jag rekommenderar att du har koll på vilopuls och morgontemp. Då har du något att jämföra med. En symptomdagbok är bra också. Det går bra med en tabell där du listar dina vanligare symptom och sen skattar dem på en skala då och då, nån gång i veckan i början kan vara lagom, till dess du är på en stabil dos och mår bra. Notera vad du tar för dos.

Jag importerar min NDT själv, utan privatläkare. Sköldkörtelprover tar de på vårdcentralen då och då, eller så gör min underbara gynekolog det.

• 3 weeks later...

Jag? Nej, jag har inga problem med binjurarna. Längre.

Sommaren 2011 var jag inte frisk och blev tröttare och tröttare. Jag arbetsledde från en soffa. När växtsäsongen var över var jag helt utmatttad och sen blev jag förkyld. Efter det kunde jag inte behålla vatten i kroppen och blev uttorkad. Jag tålde heller inte ljus eller ljud. När jag kollade pupillerna med ficklampa såg de ut som simmande maneter.

Jag hade lågt natrium och började ta extra salt, det hjälpte.

Total vila. Jag kunde ändå inte göra något. Sen började jag självmedicinera med en låg dos prednisolon, 1,25 varannan dag och 2,5 varannan i sex veckor och blev raskt bättre, sen började jag med NDT och resten är historia.