Jump to content

Behövs det verkligen så mycket fett?


bolejo
 Share

Recommended Posts

Har under snart 4 veckor ätit en mycket kolhydratfattig kost (under 5 gr /dag) och går stadigt ner i vikt. Ketosmätningar (värde ca 4) avslöjar en maximal fettförbränning.

Ställer mig undrande till hur mycket fett man ska äta för få igång och underhålla fettförbränningen. Handlar det bara om fördelningen av energiintaget, att runt     70-80 % av ens matintag ska bestå av fett, oavsett hur mycket man äter per dag? Mitt kaloriintag ligger på ca 1000 kcal/dygn. Innebär ju att jag inte får i mig särskilt mycket fett under ett dygn. Äter när jag är hungrig vilket brukar bli 2 middagar per dag.

Mår alldeles utmärkt med denna kosthållning. Har jag någon anledning till att ändra på den? Behöver jag öka fettintaget? Har en rejäl kroppsdepå av fett att ta av...

 

Finns det en turordning vad gäller vilket fett som kroppen först förbränner vid ketos? Det intagna fettet eller det befintliga kroppsfettet?

 

/Lennart

Link to comment
Share on other sites

Ditt kaloriintag är verkligen lågt. 1000 kcal/dygn (för en vuxen person) är ren kaloribantning och det är inte vad LCHF handlar om.

 

Med LCHF-kost kommer du att "normalisera" din vikt utan att behöva dra ned på kalorierna. Se bara till att det mesta av dem, kanske 80% eller mer, kommer från naturligt fett.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det finns inga måsten utom på kolhydratsidan och då bara för att någonstans, om man äter ganska mycket kolhydrater, är det ju inte LCHF. HF delen kan ju lätt vara liten om man föredrar det. Där finns ju inget måste tycker jag. Ät som du och din kropp kommer överens om. 1000 kcal låter väldigt lite men du säger att du har att ta av så antagligen förbränner du mycket av dig själv.

Min kropp tycker om mycket fett och väldigt lite kolhydrater men det är min kropp det. Stroker förklarade fettprocenten med raggarmatte någonstans. Mycket bra och rolig förklaring! 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att när jag var fet och gosig åt jag mindre för kroppen använde späcket som redan fanns och därmed var jag inte lika hungrig. Jag åt väl i runda slängar 13-1400 kcal och då motionerade jag varje morgon 20-30 minuter före frukost.

 

Ju mindre eget späck jag hade att förtära desto hungrigare blev jag. Kroppen kalibrerade sig själv utan att jag behövde räkna (fast jag räknade ibland av ren nyfikenhet och kunskapstörst, inte för att hålla nere kaloriintaget) När min normalvikt var nådd låg jag på 2-2.500 kcal om dagen beroende på hunger (och hormonell placering, ehrm).

 

Numera låter jag kroppen styra. Shitloads av alla möjliga sorters grönsaker med det fett som känns läckert med (salladsdressing, ost, smörslungning, grädde o.s.v.), protein så mycket som jag vill ha varje gång. That´s it. Fett% blir hög men jag tvingar inte i mig skedar av kokosolja bara för att.   :P

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Har under snart 4 veckor ätit en mycket kolhydratfattig kost (under 5 gr /dag) och går stadigt ner i vikt. Ketosmätningar (värde ca 4) avslöjar en maximal fettförbränning.

Ställer mig undrande till hur mycket fett man ska äta för få igång och underhålla fettförbränningen. Handlar det bara om fördelningen av energiintaget, att runt     70-80 % av ens matintag ska bestå av fett, oavsett hur mycket man äter per dag? Mitt kaloriintag ligger på ca 1000 kcal/dygn. Innebär ju att jag inte får i mig särskilt mycket fett under ett dygn. Äter när jag är hungrig vilket brukar bli 2 middagar per dag.

Mår alldeles utmärkt med denna kosthållning. Har jag någon anledning till att ändra på den? Behöver jag öka fettintaget? Har en rejäl kroppsdepå av fett att ta av...

 

Finns det en turordning vad gäller vilket fett som kroppen först förbränner vid ketos? Det intagna fettet eller det befintliga kroppsfettet?

 

/Lennart

 

Först: Grattis och bra jobbat!

 

Att äta kalorisnålt (oavsett LCHF eller annan kost) kan försätta kroppen i svältläge vilket i sin tur medför att ämnesomsättningen och humöret skruvas ned.

 

Ketosmätningar säger faktiskt inte så mycket om fettförbränningsförmågan. Det visar hur mycket ketoner som produceras, men inte hur effektivt dom används. Så om du är intresserad av att få ett begrepp om, och förbättra din fettförbränning är finns ett bättre sätt - Fysisk aktivitet!

 

Ta raska promenader. Helst på morgonen innan frukost. 20-30 min räcker. Du kommer antagligen bli mycket trött i början innan din fettförbränning kommit igång så ta det lungt. 

 

Detta kommer förbättra din fettförbränning samt öka din aptit och ämnesomsättning vilket i sin tur tar dig ur "svältläge".

 

Ang din fråga så förbrukar kroppen i första hand intaget fett, det kroppsegna fettet sparas tills det inte finns tillräckligt med energi från fett eller kolhydrater. Därför är fysisk aktivitet efter fasta mycket effektivt för fettminskning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

LCHF är förvisso en livsstil. Det är också en terapeutisk metod att bemöta och förbättra en del tillstånd som övervikt, D2, epilepsi osv. osv.

Samt förhoppningsvis också förebygga annat otrevligt som Alzheimer mm.

 

Vid viktminskning är det nästan alltid (enligt befintlig statistik) den som går ut hårt och är strikt som lyckas bäst.

Vad fettcellerna innehåller är inte helt klarlagt förutom energi, en del proteiner, D vitamin (ett hormon) mm.

 

Fettcellerna och dess innehåll är ju där för att vi ska kunna ta oss igenom svåra tider. Sannolikt innehåller de det mesta av vad vi behöver. Men är man osäker på detta så kan man ju alltid dricka en bra buljong eller ta multivitamin/mineral tabletter som tillskott.

 

Nu tycks du vara så lyckligt lottad att din kropp inte har låst dina fettceller, utan du har full tillgång till dom. Du får stor del av ditt energibehov från fettcellerna. Så jag föreslår att du inte ändrar något, utan fortsätter som du gör. Tids nog säger kroppen till när den vill ha mer. Sannolikt inte vid den vikt där du vill.

 

--

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1000 kcal låter ju lite, men om din viktnedgång fungerar bra så innebär det ju att du får energi från det lagrade fettet också. 1 kg viktnedgång/vecka ger ju ca 1000 kcal mer per dag i energi. Det du bör tänka på är ju att äta så näringsrikt som det bara är möjligt på de kalorier du äter, så du inte får brister på protein, vitaminer och mineraler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fast när man äter så få kolhydrater så blir hungern ibland obefintlig och detta gör kanske att man inte bara kan gå efter sina hungerskänslor utan måste äta tex tre mål mat om dagen ändå för att få i sig alla näringsämnen osv. Sant?

 

Helt rätt. Kroppen kan vara ganska bra på att skruva ner ämnesomsättningen, vilket kan göra att man äter dåligt och inte får i sig tillräckligt med näring. Därför är det bra att röra på sig och på så sätt få upp ämnesomsättning och aptit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TS går ned "stadigt" i vikt (vad nu det betyder) och äter 1000 KK/dag. Så länge han rasar ner i vikt och inte börjar bli frusen så finns det ju inga tecken på lägre ämnesomsättning.

 

Man ska inte bli "fundamentalistisk" och trassla till saker o ting i onödan.

 

--

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Fast när man äter så få kolhydrater så blir hungern ibland obefintlig och detta gör kanske att man inte bara kan gå efter sina hungerskänslor utan måste äta tex tre mål mat om dagen ändå för att få i sig alla näringsämnen osv. Sant?

Fast många LCHF:are äter högst två må om dagen. Det gäller t ex mig. För min del är frukost bara en mugg kaffe med lite grädde i och en mycket liten bit ost eller korv. Sedan äter jag lunch omkring kl 12. Sen inget mer förrän frukost nästa morron.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter och goda råd! Kör på med min kolhydratfattiga kost. Så länge det känns bra, väntar jag med att öka matintaget (=mer fett och protein).

Snart dags för ett pass rodd och därefter styrketräning. 

 

/Lennart

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Även om LCHF inte innebär kaloriräkning så finns den nog med som en liten del hos oss som är gamla jojobantare. I varje fall i början. Oavsett vilket är 1000 kalorier för lite. Har svårt att tänka mej att kroppen inte ställer in sej på svält efter ett tag. Det här säjer jag i egenskap av mamma till en fd anorektiker. Visst rasade hon i vikt och mådde bra till en början. Men sen kom problemen. 

 

Jag har räknat på kalorier före och efter LCHF för att kunna visa för dom som inte tror mej att det inte handlar om antalet kalorier utan var dom kommer ifrån. Innan jag började med LCHF låg jag på ca 2000 kalorier och vägde 96,5 kilo. Efter 17 månader vägde jag 78 kilo och gör så fortfarande efter 3 år med LCHF. Kalorierna ligger på ca 2000. Och runt 80 % av dom är fett. Jag har inte tränat, men jag är ingen soffpotatis. Jag brukar visserligen hävda att jag inte är som alla andra, men så unik tror jag inte att jag är att det här bara gäller mej :P.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...