Kajo Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Jag behöver hjälp med LCHF-recept fria från mjölkprotein. Min 4-månaders son, som jag ammar, är allergisk så kosten behöver läggas om. Eftersom han är så,pass allergisk (eksem, blod i avföring) gissar jag att han inte växer ifrån allergin under första året som hans storebror gjorde, så hela familjen behöver nog hålla sig mjölkfri under några år framåt. Just nu äter jag nån slags blandkost, som är mjölkfri, men inte LCHF. jag mår bättre av LCHF och vill gärna äta det igen, men har svårt att hitta bra fettkällor och goda sätt att få dem i sig. Mer än 2 msk kokosolja/dag klarar inte min mage - det är laxerande, och Övriga oljor är inte mättande. Och många av det havre-, soja-, risbaserade substituten för mjölkprodukter innehåller palmolja som jag inte vill ta i med tång ens. Så jag är lite rådvill. Är det nån som kan tipsa hur man äter LCHF mjölkfritt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Kan du äta ghee. Det är smör som smält och man har tagit bort proteinet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Majonnäs med olika smaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Jag behöver hjälp med LCHF-recept fria från mjölkprotein. Min 4-månaders son, som jag ammar, är allergisk så kosten behöver läggas om. Eftersom han är så,pass allergisk (eksem, blod i avföring) gissar jag att han inte växer ifrån allergin under första året som hans storebror gjorde, så hela familjen behöver nog hålla sig mjölkfri under några år framåt. Just nu äter jag nån slags blandkost, som är mjölkfri, men inte LCHF. jag mår bättre av LCHF och vill gärna äta det igen, men har svårt att hitta bra fettkällor och goda sätt att få dem i sig. Mer än 2 msk kokosolja/dag klarar inte min mage - det är laxerande, och Övriga oljor är inte mättande. Och många av det havre-, soja-, risbaserade substituten för mjölkprodukter innehåller palmolja som jag inte vill ta i med tång ens. Så jag är lite rådvill. Är det nån som kan tipsa hur man äter LCHF mjölkfritt? Majonnäs, gärna hemgjord så du vet vad som är i. Den kan smaksättas på olika sätt, chilipulver, vitlök, eller dragon så blir det bearnaisestuk på den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Jag behöver hjälp med LCHF-recept fria från mjölkprotein. Min 4-månaders son, som jag ammar, är allergisk så kosten behöver läggas om. Eftersom han är så,pass allergisk (eksem, blod i avföring) gissar jag att han inte växer ifrån allergin under första året som hans storebror gjorde, så hela familjen behöver nog hålla sig mjölkfri under några år framåt. Just nu äter jag nån slags blandkost, som är mjölkfri, men inte LCHF. jag mår bättre av LCHF och vill gärna äta det igen, men har svårt att hitta bra fettkällor och goda sätt att få dem i sig. Mer än 2 msk kokosolja/dag klarar inte min mage - det är laxerande, och Övriga oljor är inte mättande. Och många av det havre-, soja-, risbaserade substituten för mjölkprodukter innehåller palmolja som jag inte vill ta i med tång ens. Så jag är lite rådvill. Är det nån som kan tipsa hur man äter LCHF mjölkfritt? Hej! Jag äter mejerifri LCHF sedan en tid tillbaka. Jag gör min egen majonnäs och använder det istället för creme fraiche, sen använder jag kokosmjölk/kokosgrädde istället för vispgrädde. Smör fixar min mage, så det äter jag, annars kan du ju köpa Ghee i vissa butiker! Eller kokosfett (men det kostar ju en del). Har sett att de säljer osötad mandelmjölk i vissa affärer, om det skulle kunna vara något? Jag ser absolut inga problem med att äta mejerifri LCHF, finns massa annat man kan äta =) Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajo Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Har ätit majonäs så det sprutar genom öronen ;-) och vill om det går äta mer än det. Och ja, har varierat smakerna på majonäsen och hunnit varvet runt några gånger, s a s :-). Ghee har vi gjort själva och det fungerar, men är som majonäsen rätt tråkig rätt fort. Och tar tid att göra. Att göra, t ex, blomkålsmos och andra anrättningar går ju bort om man inte kan använda mjölkprodukter. Jag tänkte att några satt inne med bra recept på maträtter utan mjölkprotein men som är bra och mer än att äta det rena födoämnet med en klick fett till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Jag äter mycket blandade stekta grönsaker (olivolja går bra om man inte tål smör) med valfritt kött (oftast kyckling då) eller lax. Och vill man ha en fetare sås till så går det bra att ta i majonnäs när allt är färdigstekt (majonnäs tål inte kokning så bra). Och hur är det med getmjölksprotein och eller fårmjölk? Getostar finns det av många olika slag. Stekt spenat med fetaost t.ex. är ju supergott - se bara till att fetaosten inte är gjord på komjölk (äkta fetaost får inte innehålla komjölk). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajo Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Hej! Jag äter mejerifri LCHF sedan en tid tillbaka. Jag gör min egen majonnäs och använder det istället för creme fraiche, sen använder jag kokosmjölk/kokosgrädde istället för vispgrädde. Smör fixar min mage, så det äter jag, annars kan du ju köpa Ghee i vissa butiker! Eller kokosfett (men det kostar ju en del). Har sett att de säljer osötad mandelmjölk i vissa affärer, om det skulle kunna vara något? Jag ser absolut inga problem med att äta mejerifri LCHF, finns massa annat man kan äta =) Lycka till! Kokosmjölk/kokosgrädde - gör du typ såser på det eller har du det i exempelvis mos och gratänger? Mandelmjölk använder jag - tycker den är toppen :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Och hur är det med getmjölksprotein och eller fårmjölk? Getostar finns det av många olika slag. Stekt spenat med fetaost t.ex. är ju supergott - se bara till att fetaosten inte är gjord på komjölk (äkta fetaost får inte innehålla komjölk). För det första skulle jag aldrig chansa med sådant, om jag hade en bebis som blev svårt sjuk av mjölk. Men för det andra, så är (vad jag hört, saknar källor) getmjölkens protein så pass likt komjölkens, att det sällan fungerar vid komjölksfri kost, medan det är större chans att det kan fungera med fårmjölk. Men som sagt, knappast i nuvarande läge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajo Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Jag äter mycket blandade stekta grönsaker (olivolja går bra om man inte tål smör) med valfritt kött (oftast kyckling då) eller lax. Och vill man ha en fetare sås till så går det bra att ta i majonnäs när allt är färdigstekt (majonnäs tål inte kokning så bra). Och hur är det med getmjölksprotein och eller fårmjölk? Getostar finns det av många olika slag. Stekt spenat med fetaost t.ex. är ju supergott - se bara till att fetaosten inte är gjord på komjölk (äkta fetaost får inte innehålla komjölk). Get- och fårmjölksprotein är väldigt likt komjölksproteinet så läkarna säger att är barnet allergiskt (och inte överkänsligt) med tydlig allergisk reaktion bör de inte exponeras för andra mjölkprotein. Bra tips med hur majonäsen kan användas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Har ätit majonäs så det sprutar genom öronen ;-) och vill om det går äta mer än det. Och ja, har varierat smakerna på majonäsen och hunnit varvet runt några gånger, s a s :-). Ghee har vi gjort själva och det fungerar, men är som majonäsen rätt tråkig rätt fort. Och tar tid att göra. Att göra, t ex, blomkålsmos och andra anrättningar går ju bort om man inte kan använda mjölkprodukter. Jag tänkte att några satt inne med bra recept på maträtter utan mjölkprotein men som är bra och mer än att äta det rena födoämnet med en klick fett till. Men varför kan du inte göra blomkålmos mejerifritt? Jag bara mixar den med smör/ghee/kokosfett och sen tar jag i lite majonnäs och kryddor! Blir jättegott! Avokado är ju också en bra fettkälla =). Och eventuellt lite nötter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Kokosmjölk/kokosgrädde - gör du typ såser på det eller har du det i exempelvis mos och gratänger? Mandelmjölk använder jag - tycker den är toppen :-) Kokosmjölken använder jag i gratänger och helt enkelt i recept där mjölk och eller grädde ingår. Ersätter grädden med kokosgrädden rakt av (d.v.s. står det 1 dl grädde i receptet tar jag 1 dl kokosgrädde istället), det brukar gå bra! Enda nackdelen är väl att man kan bli trött på kokossmaken, samt att det inte innehåller så mycket fett. Eriks Bearnaise-sås är också superbra! Ta en nice köttbit, lite grönsaker till det och en stor klicka bea-sås! Enkelt, gott och nyttigt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Ghee finns att köpa färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Som matlagningsfett rekommenderar jag ister, utmärkt att steka eller fritera i. Det som säljs lätthanterligt i butik, har jag inte provat, men hört flera som säger att det inte är så gott... Det är danskt, och danska grisar är inget jag gärna köper. Men bra ister går att "göra" själv. Köp ister (bukhålefett) om du kan få tag på det, i annat fall späck. Skär i bitar och smält på låg värme. Sila sen bort det som inte smält och fyll på något lämpligt kärl. I varmt tillstånd ska det vara en klar vätska. Kan förvaras i kyl eller frys, beroende på mängd och åtgång. Kylskåpskallt är det vitt och mycket hårt. Vill man använda det till stekning, kan man eventuellt skära kuber i halvhårt tillstånd, så är det lättare att ta lagom till stekningen. Det är en del bök med det, men det blir ett mycket bra matlagningsfett, som framför allt är absolut mjölkfritt. Smakmässigt, kan jag konstatera att min mamma brukade fritera anisbröd och liknande i ister tillrett på detta sätt, när jag var barn. Och någon bismak av "fläsk" eller liknande hade det inte. En extra fördel, om du steker i ister, är att du då kan använda din dagliga ranson kokosolja till något roligare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Jo, förresten... Kolla in Birgitta Höglunds bloggar och kokböcker. Hon har många mjölkfria recept. Har du testat att göra mjölkfri ägg-"mjölk"? Jag gillar det inte som det är, men tycker att det kan fungera smaksatt med vaniljpulver och kakao, som en slags mjölkfri mjölkchoklad... Om inte annat, så borde äggmjölk vara ett bra alternativ för barnen. (Jag menar inte vid fyra månaders ålder, men något senare...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajo Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Ister - låter bökigt men värt att kanske lägga lite tid på om det här kostläget ska hålla i sig. Gissar att en omgång håller ganska länge. Vet att man kan köpa ghee, det är rätt dyrt dock. Bra tips på hur kokosmjölk kan användas! Tänker att man kanske kan använda mandelmjölk på samma sätt och få smakvariation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Ister köper du i smördisken på vissa ica butiker ligger i vita paket samma form som smörpaketen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Här är ett recept på Havrepannkakor, från Go´kvälls Mitt kök Susanne Jonsson. Mjölkfria och glutenfria. http://blogg.svt.se/susanne/2015/01/havrepannkakor-glutenfria/ Ägg, Havremjöl, Havredryck, Salt, Vaniljpulver och valfritt stekfett (mjölkfritt marg, rapsolja, kokosolja...) Serveras gärna med mosad banan alt. mosa i banan i smeten. Riktigt gott blir det, men kanske inte precis till en 4-månaders, men snart. Om du ammar kan det ju vara bra mat till dig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Jag gör blomkålsmos utan grädde och försöker att inte använda så mycket mejeriprodukter i min matlagning. kika gärna in på min blogg för lite recept (finns ett på blomkålsmoset där också!) Länk till bloggen finns i min signatur nedan, sök på blomkålsmos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Här hittar du min Paleo/LCHF-blogg med ca 200 mjölkfria recept Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Hur fungerar det att använda fettet från gås och anka? Steker man en gås får man underbart gott kött och mycket fett, som är gott att steka i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 För fett skulle jag använda ghee (om det går bra) och kokosolja men även animaliska fetter som talg, ister och späck. Gås och ankfett brukar finnas att köpa. Vegetabiliskt fett så avokado, nötsmör, olivolja. I soppor/grytor kan man använda kokosgrädde, men också avokado. Smoothies kokosmjölk och mandelmjölk. Finns glass gjord på kokosgrädde och cashewnötter. Tex för talg så kan man köpa njurtalg från gröna gårdar. Sedan smälter man det, silar och häller på burk. Använd när du steker eller för att rosta grönsaker. Ank och gås fett har jag sett i flera affären. Nötsmör går också att köpa nu i del flesta affärer, eller man kan göra själv. Går att göra bra gröt på kokosgrädde/mandelmjölk, sök på paleogröt (bla hos Cecilia Folkesson). Chiapudding går att göra med kokosmjölk/mandelmjölk, detsamma för smoothies. Mosad avokado går att använda som smör på pålägg, men också i tex boccoli och blomkålssoppa för att göra det extra krämigt (ha i 1-2 st, mixa med mixerstav+kokosgrädde). Ica Maxi i Nacka (Stockholm) säljer numera glass gjord på kokosgrädde. Där finns också glass gjord på cashew. Båda är goda. Kanske inte LCHF men bra att veta för festliga tillfällen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajo Posted January 28, 2015 Author Share Posted January 28, 2015 Tack för alla tips och bra bloggar! Känner mig bättre rustad nu - och stackars amningshjärnan har fått avlastning i matkreativa tankar. Tack alla! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts