Jump to content

Tarmproblem vid löpning/långdistansträning


Glen Åkesson
 Share

Recommended Posts

Brukar vara inne och kommentera på marathonbloggen - det är ganska mycket kostrelaterat där. Igår tror jag det var så publicerades en lista med rubriken "Du vet att du är löpare när...". Tydligen ska man veta att man är löpare när man springer i stan och skiter bakom en buske och när man måste ta med sig dasspapper...

 

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Personligen så har jag inte det, men å andra sidan äter jag inte mat som retar tarmen heller, vilket jag tror är den avgörande faktorn. Det är ju lite äckligt om jag får säga det själv. Vuxna män o kvinnor som blir skitnödiga i parken...

Link to comment
Share on other sites

Innan jag började äta mer fett och mindre pasta/bröd/godis visste jag att problemen kunde komma när som helst.

Nu efter ändrad kosthållning är det inga problem.

Förr var det alltid ett pussel med tider för att äta i rätt tid före träning.

 

Tack kostdoktorn för din information. Min hälsa är revolutionerad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Löparmage är ett känt problem. Vanligast vid större långlopp som en effekt av nervositet och försök att ladda med extra mat (för ofta pasta).

Dessutom sätter själva löpandet fart på perestaltiken, speciellt om man ligger nära sitt max.

Som vanligt blir besvären mindre med LCHF pga mindre mängd och bättre mat.

Är dock lite fundersam inför Lidingö då jag kommer behöva starta med fyllda glykogendepåer. Ska testa Vitargo Carboloader och se om magen klarar det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var någon extrem-löpare, han har en blogg, som kommenterade just att vid ett 6-8 mils lopp han var med i så försvann de flesta in i bajamajjorna efter någon mil. Medan han inte behövde på hela loppet (eller mycket sent). Runt Lidingö är de nog förutseende via självbevarelsedrift. 

Link to comment
Share on other sites

Löparmage är ett känt problem. Vanligast vid större långlopp som en effekt av nervositet och försök att ladda med extra mat (för ofta pasta).

 

Dessutom sätter själva löpandet fart på perestaltiken, speciellt om man ligger nära sitt max.

 

Som vanligt blir besvären mindre mängd och bättre mat.

 

Är dock lite fundersam inför Lidingö då jag kommer behöva starta med fyllda glykogendepåer. Ska testa Vitargo Carboloader och se om magen klarar det.

 

Jag är sugen på Lidingöloppet, ska försöka delta. Magen har jag sällan problem med under löpning men pissnödig kan man bli, det är irriterande. Samtidigt måste man ju ladda med vatten innan. Håller på att finjustera det där nu. Dricka ordentligt några timmar innan men sluta en halvtimme trekvart innan start.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...