Glen Åkesson Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Brukar vara inne och kommentera på marathonbloggen - det är ganska mycket kostrelaterat där. Igår tror jag det var så publicerades en lista med rubriken "Du vet att du är löpare när...". Tydligen ska man veta att man är löpare när man springer i stan och skiter bakom en buske och när man måste ta med sig dasspapper... Är det någon här som har erfarenhet av detta? Personligen så har jag inte det, men å andra sidan äter jag inte mat som retar tarmen heller, vilket jag tror är den avgörande faktorn. Det är ju lite äckligt om jag får säga det själv. Vuxna män o kvinnor som blir skitnödiga i parken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Innan jag började äta mer fett och mindre pasta/bröd/godis visste jag att problemen kunde komma när som helst. Nu efter ändrad kosthållning är det inga problem. Förr var det alltid ett pussel med tider för att äta i rätt tid före träning. Tack kostdoktorn för din information. Min hälsa är revolutionerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Två gånger, tyvärr. Innan LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Löparmage är ett känt problem. Vanligast vid större långlopp som en effekt av nervositet och försök att ladda med extra mat (för ofta pasta).Dessutom sätter själva löpandet fart på perestaltiken, speciellt om man ligger nära sitt max.Som vanligt blir besvären mindre med LCHF pga mindre mängd och bättre mat.Är dock lite fundersam inför Lidingö då jag kommer behöva starta med fyllda glykogendepåer. Ska testa Vitargo Carboloader och se om magen klarar det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Det var någon extrem-löpare, han har en blogg, som kommenterade just att vid ett 6-8 mils lopp han var med i så försvann de flesta in i bajamajjorna efter någon mil. Medan han inte behövde på hela loppet (eller mycket sent). Runt Lidingö är de nog förutseende via självbevarelsedrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Löparmage är ett känt problem. Vanligast vid större långlopp som en effekt av nervositet och försök att ladda med extra mat (för ofta pasta). Dessutom sätter själva löpandet fart på perestaltiken, speciellt om man ligger nära sitt max. Som vanligt blir besvären mindre mängd och bättre mat. Är dock lite fundersam inför Lidingö då jag kommer behöva starta med fyllda glykogendepåer. Ska testa Vitargo Carboloader och se om magen klarar det. Jag är sugen på Lidingöloppet, ska försöka delta. Magen har jag sällan problem med under löpning men pissnödig kan man bli, det är irriterande. Samtidigt måste man ju ladda med vatten innan. Håller på att finjustera det där nu. Dricka ordentligt några timmar innan men sluta en halvtimme trekvart innan start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts