Benny Ottosson 1 Postad 28 Januari, 2015 Share Postad 28 Januari, 2015 Hej! Min fru är lågstadielärare och undrar om någon känner till bra material om att äta hälsosamt och undvika socker för barn. Det kan vara film, böcker eller liknande. Och har ni andra tips på hur man på ett bra och varsamt sätt informerar barn om nyttig mat och att äta (och dricka) mindre socker. mvh Benny 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kareng 1 570 Postad 28 Januari, 2015 Share Postad 28 Januari, 2015 Hon skulle kunna börja med att läsa Ann Fernholms bok: Det sötaste vi har (https://www.adlibris.com/se/bok/det-sotaste-vi-har-om-socker-och-vaxande-kroppar-9789127137950?utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliates&utm_campaign=ettsotareblod.se). Sedan får hon väl fundera över hur hon bäst vill föra ut budskapet utan att det blir ramaskri på skolan. Att prata om "godislöfte" exempelvis borde inte vara så provokativt. Godislöfte = barnen gör upp med sina föräldrar om vad som ingår och inte ingår i kosten för att de ska hålla sitt löfte. Ofta kombinerat med någon belöning till barnen efter en viss tid. Hon kan ju rent allmänt prata om att läsk och godis inte är så bra att äta ofta eller i stora mängder, inte heller någon stor grej för de flesta. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 902 Postad 28 Januari, 2015 Share Postad 28 Januari, 2015 Har Karius och Bactus försvunnit i historiens irrgångar? Jag minns dem från min barndom men det är onekligen ett tag sedan. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benny Ottosson 1 Postad 28 Januari, 2015 Författare Share Postad 28 Januari, 2015 Hon skulle kunna börja med att läsa Ann Fernholms bok: Det sötaste vi har (https://www.adlibris.com/se/bok/det-sotaste-vi-har-om-socker-och-vaxande-kroppar-9789127137950?utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliates&utm_campaign=ettsotareblod.se). Sedan får hon väl fundera över hur hon bäst vill föra ut budskapet utan att det blir ramaskri på skolan. Att prata om "godislöfte" exempelvis borde inte vara så provokativt. Godislöfte = barnen gör upp med sina föräldrar om vad som ingår och inte ingår i kosten för att de ska hålla sitt löfte. Ofta kombinerat med någon belöning till barnen efter en viss tid. Hon kan ju rent allmänt prata om att läsk och godis inte är så bra att äta ofta eller i stora mängder, inte heller någon stor grej för de flesta. Tack Stammis. Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HelenaB 1 178 Postad 28 Januari, 2015 Share Postad 28 Januari, 2015 Kanske skulle man kunna låta barnen göra lite "läxor" i form av att de gör en notering om hur de känner sig efter att ha ätit olika saker och olika mängder. T ex trött/pigg, glad/nedstämd, nöjd/sugen på mer, illamående/bara mätt mm och hur länge den känslan varar. Jag tänker då att barnen kopplar sambandet mellan vad du äter och vad det gör med kroppen och hur länge det varar. Men också att alla inte reagerar på samma sätt på samma mat. Då kan man prata kring det utan att det bli laddat med massa värderingar. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik 2 4 461 Postad 29 Januari, 2015 Share Postad 29 Januari, 2015 Aktuellt ämne. Läs Ann Fernholms blogg och vidare referenser: http://ettsotareblod.se/barn-som-dricker-mycket-lask-kan-fa-mens-tidigare/ Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 902 Postad 29 Januari, 2015 Share Postad 29 Januari, 2015 Aktuellt ämne. Läs Ann Fernholms blogg och vidare referenser: http://ettsotareblod.se/barn-som-dricker-mycket-lask-kan-fa-mens-tidigare/ Vilket pedagogiskt material riktat till barn under tio år hittar du där? Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majjsan 18 Postad 18 Februari, 2015 Share Postad 18 Februari, 2015 Jag är inte lärare, så något färdigt material har jag inte däremot har vi pratat mycket hemma om mat. Vi har pratat ganska direkt om hur sockerhalten ökar i blodet och att det inte är bra för kroppen. Jag är ganska direktfram om hur det påverkar kroppen. Nu frågar de efter hur mycket socker det är i olika produkter och den äldsta läser innehållförteckningar. Ett tips som jag provde för någon vecka sedan efter att jag sett Eric Westmans föreläsning, som jag tror man kan använda i en hel klass. Vi hade en diskussion vid fikabordet, men i en skolklass tror jag man får vara lite mer praktisk. Ta fram hur mycket blod ett barn har i kroppen och således hur mycket socker man har det när det är bra och mät upp. Visa sedan hur mycket socker det är i exempelvis en liten godispåse, en läsk, en bulle osv. Det kan man göra pedagogiskt bra för barn tror jag med hjälp av tillbringare, teskedar och glas. Det är gaska ögonöppnande även för vuxna att se hur mycket socker det är i olika produkter kontra hur mycket socker man har i blodet. Ann Fernholm pratade om att man "borstar tänderna fast inne i kroppen" eller något likande när man motionerar det kan man kanske använda. Det sötaste vi har är en bra bok men den innehåller ju inte pedagogiskt material för lågstadiet. 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.