John Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Vad är det som gör att de som Jojo-bantar oftast går upp igen och i bland väger mer än innan de började? Är det kroppen som reagerar på något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Det finns nog flera orsaker. Den största kanske är den sorgligaste: med kalorirestriktion in absurdum kopplat till matvaror som inte när kroppen rätt går kroppen in i svältläge och nedreglerar metabolismen. Så den som blev tjock av 2500 kcal om dan blir det kanske av 2000 efter bantningen. Och efter 1700 efter nästa bantning. Och så vidare tills de knappt kan titta på mat utan att gå upp i vikt - och då säger alla omkring dem att de ljuger om vad de äter... Eftersom kostråden vi har fått är fettsnåla och så har vi blivit tillsagda att äta mindre (gå hungriga) och motionera mer (bli ännu hungrigare) har folk drivits ut i kolhydratsträsket. Folk äter grovt bröd i förhoppningen att det ska vara "fullkorn" men det är det inte utan blodsockret skjuter i höjden av det som allt annat finmalet mjöl, blodsockret störtdyker och de blir VRÅLHUNGRIGA. En ond cirkel som många har extremt svårt att hantera (här räcker jag upp en hand; müsli till frukost och jag är rökt hela dagen i en sötsugsstorm som jag får kämpa med HELA tiden, kopp kaffe med grädde och jag är lugn som en filbunke och lockas inte av något sött). Eller så äter de någon "måltidsersättning" som påminner mer om ett glas O´boy än mat. Så det är lite som att dagens bantningsråd och dagens kostråd liksom jobbar ihop för att fälla krokben och om det inte lyckas knuffar de ner dig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Om man bantar när man har hyperinsulinemi/insulinresistens och dessutom gör det genom att äta socker- och proteinstinna "bantningsprodukter" som tex Itrim så kommer kroppen inte kunna använda det lagrade fettet som energi särskilt effektivt eftersom de höga insulinnivåerna hindrar fettcellerna från att släppa ifrån sig energi. Istället blir vi hungriga och om vi är "duktiga" och står emot så kommer kroppen att istället bryta ner våra muskler för att få energi. När vi sen blivit av med önskat antal kilon och börjar äta bullar och bröd som vanligt igen kommer kroppen att lagra överskottenergin som fett och vi ökar i fettvikt. Jojobantning byter alltså ut muskler mot fett. För att komma ur den här onda cirkeln behöver man få ner sina insulinnivåer genom att äta LCHF. När dessa är nere på normala/låga nivåer kan man framgångsrikt tappa den vikt man vill bli av med dvs fettvikten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Vad är det som gör att de som Jojo-bantar oftast går upp igen och i bland väger mer än innan de började? Är det kroppen som reagerar på något? ... om jag fattat det rätt ... så om du är överviktig har du sannolikt blivit leptinresistent och då när du går ner vikt (genom bantning) så strävar kroppen mot att återta den vikt du började på. Om du inte är leptinresistent och har "normalvikt" så strävar kroppen mot att just behålla "normalvikten". Detta förklaras i denna video: ( jag är inte övertygad om att vetenskapen är säker vad gäller detta...det är lätt att gå bort sig på all "info" som finns på nätet ) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts