Hjälp att tyda mina kolesterol prover

Lello

Recommended Posts

Hej på er.

Igår fick jag delar av mina provsvar, resten ramlar nog in idag :)

Så här såg kolesterolet ut, skulle gärna vilja ha era kommentarer på detta:

fP-LDL-kolesterol 2,8   1,4-4,7 mmol/L

fP-Triglycerid 0,60   0,45-2,6 mmol/L

P-Apo B/Apo A1(kvot) 0,5   <1 

P-Apolipoprotein B 1,00   0,50-1,50 g/L

P-HDL-kolesterol 2,0   0,8-2,1 mmol/L

P-Kolesterol 5,1  3,3-6,9 mmol/L

Om ni också är intresserade av att kolla era blodvärden så har jag fixat en unik rabattkod för alla som är medlemmar i Facebook gruppen ”Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF)” gå med i denna grupp och ta del av rabattkoden som ger alla medlemmar 15% i rabatt på alla blodanalyser som www.werlabs.se erbjuder.

Du hittar den unika rabattkoden i det fastnålade inlägget i gruppen:

https://www.facebook...74987396080519/

Gruppen Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF) är för oss som inte har viktnedgång som huvudfokus med lågkolhydratkosten, utan vill bygga muskler på ett hälsosamt sätt med en bra lågkolhydratkost.

Välkomna..

Det ser ju lysande ut!  :)  Mycket liten risk att du kommer att råka ut för CVD med de värdena.

Det kommer ta ett tag innan du får ditt Apo A1 eftersom det ligger utanför referensintervallet (men på ett positivt sätt)...och då kommer Werlabs läkare titta på det innan du får värdet.

• Like 2

Skönt att höra.

En fundering, hur påverkar träning dessa värden. Jag styrketränar ganska hårt 4ggr/veckan för muskelbyggande.

Är du frisk.. inte ett jota som regel!

Det är obesa, inaktiva med metabolt syndrom eller liknande som kan påverka sina submarkörer i rätt riktning!

Nu fick jag in de sista provsvaren som jag gärna diskuterar här med er kunniga :)

Långtidssockret: B-HbA1c (IFCC) Värde: 26 (ref 27-40) Ligger detta lågt pga att jag äter ganska strikt lågkolhydratkost och har gjort det i några år nu..?

Apolipoprotein A-1 (apo A1) Värde: 1,86 (ref 1,10-1,80) Precis som Peter B sa så är det över... men endast positivt va?

S-Testosteron Värde: 9,6 (ref10-30) uppenbarligen är man ingen hingst.. :) Men antar att hormoner kan svaja fort upp och ner eller?

S-Kobalamin (ModE) (B12) Värde: 950 (ref 150-650)

S-25-OH Vitamin D Värde: 157 (ref 75-250) Jag har under 12mån ätit 2500IE, när jag åt 5000IE i 12 månader låg jag på 285... Kanske ska höja dosen lite till typ 3500-4000IE per dag.. vill ju gärna ligga i det övre spannet.. :)

Alla kommentarer mottages gärna..