Jump to content

Periodisk fasta


Annika69
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har precis tittat på Kostdoktorns 5 råd för en bättre viktminskning.

Klockrena tips.

Men har en undran om periodisk fasta 16:8. Dem dagar i veckan jag tränar gör jag det oftast innan jobb, alltså på morgonen. Då brukar jag dricka en proteinshake (med väldigt lite kolhydrater) innan träning. Funkar det vid periodisk fasta? Vet inte om min kropp orkar med träningen annars. Brukar köra 30-40 min gym o 30-60 min crosstrainer eller löpband.

Kram

Link to comment
Share on other sites

Prova och känn hur det känns! Ha med dig något i reserv eller avbryt träningen om det känns konstigt. Du kan ju dricka ett glas med lite salt innan träningen.

 

Kroppen kan också behöva ställa in sig på periodisk fasta (16:8) innan det känns okej. De första dagarna och de första veckorna kan kroppen reagera på lite olika sätt. Själv blev jag lite lätt illamående de första dagarna - typ som jag tror att det kan kännas vid blodsockerfall. Dock tränar jag inte hårt och vet inte hur min kropp skulle ha reagerat på det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vill du träna fastade tror jag det bara är en vanesak. Jag tränar 60-90 min helt fastande. Behövs inget vatten med salt för min del. Om du nu vill ta protein (utan kolhydrater..) innan passet kanske det vore läge att investera i lite EAA - 10 gram per portion räcker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Helt klart ska jag testa att träna utan att äta innan. Säkert bara någon gammal myt man hört om att man måste ha bränsle i kroppen innan träning.

Undrar bara lite vad det här saltvattnet är bra för? Inte hört om det innan..... Nyfiken :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Helt klart ska jag testa att träna utan att äta innan. Säkert bara någon gammal myt man hört om att man måste ha bränsle i kroppen innan träning.

Undrar bara lite vad det här saltvattnet är bra för? Inte hört om det innan..... Nyfiken :)

Lätt yrsel, svagt illamående, trötthet, lätt huvudvärk, känna sig svag i kroppen kan ofta vara saltbrist när man äter LCHF. Känner man sig bättre efter en kvart på ett stort glas vatten en 1/2 tsk salt var det det som behövdes - saltet eller vattnet eller kombinationen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt klart en vanesak. På måndagsmorgnar kl. 7 rider jag en timme utan något mer intag än ett glas vatten och mina vitaminer, sen när jag kommer hem igen 1,5 timme senare tar jag en kopp kaffe med kokosolja. Därefter byter jag raskt om och åker iväg och leder styrkepass för seniorer 1 timme. Vid ca 1130 äter jag en lätt lunch innan jag drar iväg till jobbet. Jag började med att byta ut frukosten mot kokosoljekaffet och det gick rätt bra på en gång, sen ett par veckor senare bytte jag fettkaffet mot vattnet. 

 

På lördagarna dricker jag en kopp kaffe med kokosolja på morgonen innan jag åker och tränar EFIT en timme. Det funkar hur bra som helst, sen smakar lunchen väldigt bra  :)

 

Vet inte om det kan kategoriseras som "fastande mage" helt och hållet men det är mitt sätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

märker när jag fastar, 5:2 att jag får bra energi på träningen. nu en fråga: 16:8 hur många mål på en dag, tre? på dom 8 timmarna?

Kvittar. Det händer att jag enbart äter en gång per dygn ibland men oftast två. Ät så många mål du vill under de 8 timmarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...