stian Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Er det noen som opplever illamående(kvalme/Nausea) av kaffe med smør och kokkosolje? Spesielt hvis jeg drikker det tidlig om morgenen på tom mage opplever jeg en ubehaglig kvalme resten av dagen. Hvor lenge er det vanlig å ha bivirkninger og tilvenning til LCHF. Noen sier at det går over så snart man er i ketose mens andre sier det tar 3mnd.. kan det ta over 1mnd for kroppen å bli vant til fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Jag blir illamående av kokosoljan framför allt när jag dricker fettkaffe. Använder jag bara smör och inte så mycket är det ingen fara. Eventuellt går det att "träna upp" förmågan att tåla kokosolja. Börja med en väldigt liten mängd och prova dig fram. Vissa kokosoljor tål jag bättre än andra, framförallt Urtekrams den har inte den där otäcka bismaken tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Fettkaffe har alltid gjort mig illamående, speciellt på tom mage. Och kokosfett ska vi inte ens tala om, bara tanken på kokosfett gör mig illamående. Går endast att steka i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Det vore väldigt itressant om någon vet om detta kan hänga ihop med tarmfloran. Kokosfett lär ha en stark effekt på vissa dåliga mikrober i tarmen. Kan det vara att dessa mikrober mår dåligt när kokosoljan kommer ner och då avger toxiner som man mår dåligt av ? I så fall borde det vara bra att gå igenom en period av illamående för att få ordning på mikroberna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Jag har haft samma problem och av den anledningen slutat helt med fettkaffe. Därefter har jag noterat att jag tillfälligt ibland kan ha tendens till reflux från matstrupen. Då måste jag behandla med omeprazol, några enstaka dagars behandling hjälper. Nu när jag har kontroll över min matstrupe har jag börjat med fettkaffe igen på mornarna, det är min frukost och jag älskar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian Posted January 29, 2015 Author Share Posted January 29, 2015 jeg sliter også med reflux från matstrupan.. noen som vet om noen tips mot dette.. er det fettkaffe som er problemet? ønsker ikke å begynne med legemiddel for å fikse det.. ser noen tipser om probiotics,mastic gum, sauerkraut og HCL/pepsin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Mitt illamående beror på mängden kaffe. Prova minska. Sen om det ändå kommer tar jag en halv tsk salt i ett glas vatten och tio minuter senare är det borta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts