Jump to content

Kan man ha omvänd diabetes?

Brumolf

Recommended Posts

Jag har blivit frälst i LCHF då det är en kost som gör att jag mår bra. Men när man läser på LCHF vad folk botar för åkommor så har jag en annan orsak till att välja lchf. 

Mitt största problem med mat har jag trott varit allergi mot lök eller något annat i maten. Det började när jag var ung och man festade till det (utan alkohol) med pizza och läsk och sena kvällar med kompisar. Men varje gång så vaknar jag sedan kl 4-6 på natten och är spyfärdig och springer till toan för spy upp galla, och kroppen är kallsvettig och skakar. Magen helt tom och ändå mår jag illa, och har tryckt i mig en pizza 6h innan som är helt spårlöst borta. Men en dag kom det upp lökbitar. Jag tänkte att det måste va löken på kebabpizzan som jag inte klarar och började äta pizza utan lök. Men det hjälpte så klart inte i längden, gav väll placebo effekt första 2 gångerna. 

När jag va hemma och detta hände så kunde jag ibland när man vaknar känna otrolig hunger som efter 1 minut övergår till att spy, han jag dock få i mig ett glas mjölk då så gick det över så min medicin när man åker bort är att ta med sig mjölk. Mjölken neutraliserar galan effektivt också om man ändå hinner spy så blir det lite mer behagligt, och jag kan dricka ett nytt glas efter. Detta händer nästan alltid när man är borta hos andra och blir bjuden på mat och jag kunde aldrig fatta varför, hade ingen koppling till cocacola eller pizza utan blev samma oavsett mat (trodde jag då). 

Nu idag när man är påläst om kolhydrater så inser jag ju att det är kolhydraterna som är det som skiljer fester och maten borta mot maten hemma, hemma har jag ätit kolhydratfattigt hela livet. Jag åt aldrig potatis hemma, och ris och pasta hade vi sällan. Godis hade jag avtal med föräldrar att få pengar för att inte äta istället för att få veckopeng och godis påse som andra fick. Och med detta recept så blev jag ju smal, för smal enligt skolsköterskan och fick råd att äta mer och det gjorde ju att lightprodukter och andra fettsnåla saker var ju inte att tala om för jag var ju farligt smal jag skulle ju bli fetare! Och ni kan ju gissa vad som hände med det råd jag fick för gå upp i vikt. Om råden att gå ner i vikt ger viktuppgång så gör ju råden att gå upp i vikt viktnedgång, och jag kan säga att så blev det med mig också, varje år så tjatades det om att jag var för smal, och när jag flyttat hemifrån och börjar göra egen mat så har jag öst på med fett och goda grejer och försökt gå upp i vikt men det har resulterat i total hungerfrihet och jag kan äta varannan dag och ibland glömma äta på en hel helg när schemat inte har lunch på sig. Mina kompisar har alltid sagt att jag äter så ohällsosamt som man bara kan och att jag är lyckligt lottad med bra ämnesomsättning att det är därför jag inte är tjock. Men med facit i hand är jag inte tjock för kolhydraterna har sällan varit där. Men det jag gjort är att jag har "råkat" äta lchf i min egna tro att jag behöver gå upp i vikt. Och jag har mått bra ända tills jag får kolhydrater igen eller blir tvingad att äta mat när man är på besök hos folk. Så jag vill ändå tacka skolsköterskan för att hon lett in mig på ett hälsosamt och näringsfyllt spår i livet.

Så vad händer i min kropp när jag äter kolhydrater plötsligt? Jo jag får superlågt blodsockeranfall eller vad man kan kalla det för. Nu när jag läst lite om diabetes så är ju symtomen samma som om jag skulle tagit för stor insulindos, eller har jag fel? Lyckligtvis så händer ju detta inte om jag är vaken, utan bara när jag ätit mycket på kvällen och sedan sover. Är jag vaken så kanske jag omedvetet äter något som hindrar det.

Sen har jag tagit ett års tripp med micropizza och dålig mat till lunch när jag hade mitt första arbetsår i livet efter universitetet. Resultatet blev viktuppgång och tendens till ölmage. Åt även frukost den perioden för första gången i mitt liv.  Detta också innan jag visste vad kolhydrater eller lchf va för något. 

Nu kan jag undvika kolhydrater för jag vet att det är dom som spökar och jag har full kontroll över min mage och kropp. 

Är det fler som äter LCHF som upplever samma sak? 

• Like 1

Har läst att en del får alldeles för stor insulinutsöndring efter en kolhydratrik måltid, du är kanske en av dem. Vad det sedan beror på vet jag inte, kanske insulinresistens, men då borde inte blodsockerfallet komma. Du kanske är extra känslig för insulin.

Nyfiken fråga: händer samma sak om du äter t.ex. rotfrukter eller frukt?

Eller är det bara mjölmat och/eller socker som ger den här effekten?

Svårt att säga vilken mat då det endast sker när jag sover och ätit sent. Och jag äter i regel aldrig rotfrukter eller frukt. Men skulle nog chansa att socker påverkar mycket då det oftast är läsk inblandat i dom förhållanden och när man blir bjuden på mat. Men jag vet att det hänt när man inte haft läsk också så då är det nog mjöl eller annan källa till kolhydrater som gör det. 

Jag märker som sagt inte av annat än matkoma och trötthet efter en kolhydratrik måltid om jag är vaken, vilket kan väll anses som normalt, men man blir lika överraskad varje gång det sker för det händer aldrig på riktig lchf mat.

Ok. För mig är det stor skillnad på hur kroppen reagerar på olika kolhydratskällor. Jag blir sjuk som en räv av vete så det går fetbort av den orsaken men ibland slår man sig ju lös t.ex. på restaurang och äter efterrätt. Det bli en helt annan reaktion på det än t.ex. rotfrukter (som jag personligen är mycket förtjust i).

• Like 1

De där symptomen du upplever på natten efter att ha ätit pizza och dylikt behöver inte bero på kolhydraterna. Det kan vara för att du är allergisk mot något och då är det proteinerna i maten som är boven. Din reaktion att du spyr och är skakis kan vara en allergisk reaktion, men behöver inte vara det. En allergisk reaktion kan komma relativt snabbt eller några timmar efter matintag.

Om det är en allergisk reaktion kan det vara någon kemikalie i läsken eller veteproteinet som utlöser reaktionen.

• Like 3

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2)."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

Kräkningarna tyder mer på någon form av allergi/överkänslighet!

• Like 1

Jag tycker att det rätta är att du, Brumolf skaffar dig en blodsockermätare och kollar blodsockret nästa gång du råkar ut för detta...för som jag fattar det spekulerar du i orsaken, du har inte kontrollerat?

Om du inte kontrollerat blodsockret när du fått dina "anfall"...så vet du egentligen inte alls vad det beror på?

Blodsocker är väldigt enkelt att kontrollera.

• Like 2

Jag tycker det låter som att du är glutenintolerant och du har förmodligen korsreaktioner med vissa andra födoämnen. För korsreaktioner se denna sida: http://www.joincyrex.com/page/2196/Array-4-Gluten-Associated-Cross-Reactive-Foods-and-Foods-Sensitivity

Om du är uppvuxen utan kolhydrater förmodligen utan gluten så reagerar du som dom som är glutenfria i 5 veckor och sedan går på gluten igen, man blir rejält magsjuk, vilket visar vilket gift det är.

Tänk hur små barn känner det när de första gången utsätts för gluten i vällingen ... är det konstigt att de får kolik mm, (testa - gå glutenfri i 5 veckor sen köper du en surdegslimpa och mumsar på - då vet du hur små barn känner.)

• Like 1

Min trettonårige son blir ofta dålig om han druckit större mängder läsk. Värst verkar Coca Cola och julmust vara, då kan det ibland räcka med mer måttliga mängder... Det kommer då som regel när han ska sova, han kan kräkas flera gånger, för att sen somna och må bra när han vaknar igen. Har sen 4-5 års ålder haft problem med halsbränna, sura uppstötningar och småkräkningar, periodvis, jag har tänkt att det har samband med detta. Diagnostiserad med "gastroesofageal reflux" som femåring, mera nyligen diagnosticerad "magkatarr"... Men han har själv börjat inse det vi föräldrar konstaterat för länge sedan, att det kanske inte är en bra idé för honom att dricka litervis med Cola på en kväll. Han har vid något tillfälle fått likadana besvär efter att ha ätit mycket godis, men vanligen inte. Mer normala mat-kolhydrater, har han däremot aldrig mått dåligt av, inte heller mjölmat.

Reflux är väldigt intressant. En teori jag tycker känns logisk är (utöver att det kan röra sig om bråck) att det handlar om att maten inte kommer vidare ner i tarmsystemet av något skäl. Ett sånt skäl kan vara dåig magsyra - pga utspädning med för mycket vätska eller för dålig produktion. Ett annat skäl kan vara candida överväxt i tarmen - vilket inte är helt otroligt hos de som konsumerar mycket socker eftersom candida älskar socker.

Läs mer på den här länken.

http://www.westonaprice.org/modern-diseases/acid-reflux-a-red-flag/

Tack för många svar om ideer, många låter troliga. Då jag tror att det är någon kolhydratkälla så har ju undvika kolhydrater fungerat då det täcker ju många källor till orsaker också.  Men jag ska nog ta och se om jag kan kolla blodsocker när det händer.  Gluten är lite svårt att tolka, har ätit pannkakor mycket i mitt liv, inga problem med det vad jag kan koppla. Pizzadeg har man ju fått i sig mycket med åren också och inget jag kan märka att det skulle va problem. Tror nog jag mår mer dåligt av socker. 

Jag tror inte vad jag ätit är lika viktigt som när man ätit. 

Men eftersom jag har en metod att undvika att må dåligt så är det ju inget som jag lider av nu. Men jag hade ju önskat att jag visste om det för 15 år sedan.