Kolesterol chock ????

Jounih

Recommended Posts

Idag har jag varit på undersökning hos företagshälsovården. Det var en intressant upplevelse.

Allt verkade vara bra ända tills blodprovet med kolesterol resultat, då blev sköterskan tydligt förvirrad.

Men det är ju klart att även jag börjar fundera vad som har hänt under mina 1,5 år på lchf kost.

Följande resultat av undersökningen. Efter 14 timmars fasta.

Man, 47 år

Rökfri

Hemoglobin  151 g/L

Glukos             5,07

Blodtryck      122/78

Vikt                  80kg

Midja                84cm

Längd              186cm

Dålig syn och halvdöv.

Lungor som en 21 åring :) ( tränar löpning )

Nu till kolesterol:

Totalkolesterol     12,3

Triglycerider          0,77

HDL                      2,40

LDL                      9,53

Sköterskan såg ganska skrämd ut :o  och tog ett nytt blodprov som ska skickas till labbet.

Det kändes lite olustigt med hennes reaktion och jag blev lite orolig själv oxå.

:(

Nu kommer dom väl dragandes med tallriksmodeller och statiner.

Jag känner mig fullt frisk men ändå blir jag behandlad som om jag låg på dödsbädden,

så det är väl inte så konstigt att jag blir lite tveksam över min livsstil.

Vad tycker ni andra ??????

Kolla här http://forum.kostdoktorn.se/topic/609-kvoten-tg-hdl-s%C3%A4ger-n%C3%A5got-om-partikelstorlek-ldl/ vad Doc och dufva skrev om en snarlik situation, inte lika höga LDL visserligen. Du behöver nog kolla apo-kvoten för att se om det är mest stora, fluffiga, ofarliga LDL, vilket dina fina värden på triglycerider och HDL kan tyda på.

• Like 1

Idag har jag varit på undersökning hos företagshälsovården. Det var en intressant upplevelse.

Allt verkade vara bra ända tills blodprovet med kolesterol resultat, då blev sköterskan tydligt förvirrad.

Men det är ju klart att även jag börjar fundera vad som har hänt under mina 1,5 år på lchf kost.

Man, 47 år

Rökfri

Hemoglobin  151 g/L

Glukos             5,07

Blodtryck      122/78

Längd              186cm

Dålig syn och halvdöv.

Nu till kolesterol:

Totalkolesterol     12,3

Sköterskan såg ganska skrämd ut :o  och tog ett nytt blodprov som ska skickas till labbet.

Det kändes lite olustigt med hennes reaktion och jag blev lite orolig själv oxå.

Jag känner mig fullt frisk men ändå blir jag behandlad som om jag låg på dödsbädden,

Mina värden är:

Totalkolesterol = 10.8

HDL=1,94

TRG=0,65

LDL=8,56

efter snart 3 år på LCHF. Vid mättillfället var jag stressad och hade sovit dåligt. Sköterskan ville skriva ut statiner på stört men jag var inte intresserad. Kollade även Apo B / Apo A1 = 1,21. Bör tydligen vara under 0,90. Jag litar på Uffe Ravnskov. Fett och kolesterol är hälsosamt!

• Like 1

Mina värden är:

Totalkolesterol = 10.8

HDL=1,94

TRG=0,65

LDL=8,56

efter snart 3 år på LCHF. Vid mättillfället var jag stressad och hade sovit dåligt. Sköterskan ville skriva ut statiner på stört men jag var inte intresserad. Kollade även Apo B / Apo A1 = 1,21. Bör tydligen vara under 0,90. Jag litar på Uffe Ravnskov. Fett och kolesterol är hälsosamt!

Jag tror dock att du bör fundera lite på ditt kolesterol just med tanke på din apo-kvot. Att kolesterol är hälsosamt ja det är vi överrens om, men det gäller att vara vaksam på vilket sorts kolesterol man har högt utav samt hur denna fördelning ser ut. Själv så har jag en dålig kolesterolprofil och har haft det rätt så länge (ca 4år), och nu här för några veckor sedan så beslöt jag att börja käka statiner, trots att jag ätit och äter lågkolhydratkost. Kan tillägga att jag är 29 år gammal.

Min senaste mätning:

Totalkolesterol=8.0

HDL=1,1

LDL=5,4

TRG=3,3

ApoB/ApoA1=1,2

Som ni ser var mina TRG värden åt helvete :( ,...läkaren tröstade dock mig med att TRG värden ändras rätt så snabbt och är känsliga för ex kolhydrater, fasta osv.

Tack för svaren.

Är nog lite lättskrämd snarare än fettskrämd.

Kom på så här i efterhand att min påstådda fasta innan är lite tveksam, drack 2 koppar kaffe på morgonen, den ena med grädde.

Men hallå ?? Du skulle ju vara helt fastande, drack ändå kaffe med GRÄDDE? Kan vara det som gav utslag? Har hört o läst att bara svart kaffe eller te är tillåtet på provdagens morgon. Gör om provet på rätt sätt. Hör av dig igen.

Hej på er.

Jag kom till min vårdcentral en gång för provtagning för kolesterol - blev hemskickad för jag hade druckit en kopp the på morgonen, hade ingenting i theet. Det bokades ny tid för provtagning och läkartiden bokades om.

Fick svälta ytterligare en morgon för provtagningen.

Nu till kolesterol:

Totalkolesterol     12,3

Jag skulle föreslå att kolla om provet, ordentligt fastande. Om liknande värden så tillhör du nog den lilla minoritet som får påtagligt högt kolesterol på strikt LCHF-kost (som läkare har jag träffat på två sådana patienter och de sökte upp min specifikt av det skälet). Ingen vet säkert huruvida det är farligt när man har i övrigt så fin fördelning som du (låga tg, högt hdl). Kanske är dina ldl-partiklar alla stora fluffiga och ofarliga. Ingen vet säkert eftersom det inte är studerat.

Dock brukar jag föreslå att ta det säkra före det osäkra. Får man väldigt högt kolesterol på strikt LCHF (som 12,3) kan man överväga att äta lite mer snälla långsamma kolhydrater och fokusera något mer på omättade och fleromättade fetter (olivolja, fisk osv.). Sen kontrollera om proverna ett halvår senare eller så.

Här är en intressant text i ämnet:

http://diabetesdoc.bloggsida.se/kolesterol/ar-du-en-kolesterol-hyper-responder

Nu när det värsta "chocken" lagt sig så känns det lite bättre, Tack för alla svar förresten.

Det finns en hel del omständigtheter som möjligen kan ha drivit upp kolesterolen, jag får nog vara mer omsorgsfullt innan nästa provtagning.

Ska samtidigt påpeka att jag vid samtliga blodprover tidigare fått påpekande om förhöjt kolesterol.

Var ganska så säker på att det skulle ha sjunkit efter 1,5 år på lchf, samt tränat löpning ( 3-6 timmar i veckan under 2,5 år) därav chocken.

Innan jag fått ett nytt blodprov med kolesterol samt APO-kvoten testad kommer jag troligen dra ner på grädden  äta mer ägg,en del av smöret utbytt

mot olivolja och cocosfett. Det får bli min strategi....

Den 16:e februari har jag biljett till Doc´s Stockholmsföreläsning för att få lite mer motivation och uppmuntran.

Jag återkommer i tråden.

• Like 2

Innan jag fått ett nytt blodprov med kolesterol samt APO-kvoten testad kommer jag troligen dra ner på grädden  äta mer ägg,en del av smöret utbytt

mot olivolja och cocosfett. Det får bli min strategi....

Bara en fundering här, om du vill veta hur ditt kolesterol påverkas av den kost du vill hålla, borde du ju inte testa hur det påverkas av en kost du håller ett tag med syftet att få ned kolesterolet. I så fall kommer du fortfarande inte att veta hur din valda kost påverkar dig.

Bara en fundering här, om du vill veta hur ditt kolesterol påverkas av den kost du vill hålla, borde du ju inte testa hur det påverkas av en kost du håller ett tag med syftet att få ned kolesterolet. I så fall kommer du fortfarande inte att veta hur din valda kost påverkar dig.

Hmmmm... sant... Ska nog ta ett nytt prov innan jag petar i maten..

• Like 1

Jag har oxå blivit skrämd av en ung läkare som hade kollat mina kolesterolvärden ( då 8,3) o börjat äta Crestor. Tog det i några månader tills min son fick mig försiktigt att tänka efter. Då hade jag fått nya krämpor ( diffus muskelsmärta). Slutade med Crestor o blev åter säker att den goda näringsrika maten vill jag fortsätta med resten av livet. Har funderat så småningom ta nya prover med alla möjliga apo-kvoter o så, så att jag får rda på om de är stora eller små partiklar jag har. Men man känner sig  så liten  inför en doktor 

In this post I have put suggestions for lowering LDL and VLDL 

1000iu daily D3 for each 25lbs weight. best early in day

Metabolic Syndrome, Its Pathophysiology and the Role of Melatonin.

f.lux: software to make your life better

400mg magnesium chelate or magnesium malate or magnesium glycinate or magnesium citrate. 100mg with each meal and 100mg before bed.

2g taurine  three times daily. 

FLAXSEED is another option   Mix a tablespoon of ground flaxseed into an 8-ounce container of yogurt.

BLOOD DONATION  Lower iron less risk of oxidised LDL. Every ~ 12 weeks if/as possible in Sweden.

Positive effects of astaxanthin on lipid profiles and oxidative stress in overweight subjects.

EDIT:

"Long-term curcumin treatment lowers plasma and hepatic cholesterol and suppresses early atherosclerotic lesions comparable to the protective effects of lovastatin. The anti-atherogenic effect of curcumin is mediated via multiple mechanisms including altered lipid, cholesterol and immune gene expression."

The benefits of statins without the side effects. 

You may also want to consider drinking GREEN TEA.

Epigallocatechin gallate changes mRNA expression level of genes involved in cholesterol metabolism in hepatocytes.

These findings indicated that EGCG improves cholesterol metabolism through the up-regulation of LDL receptor and also reduces extracellular apoB levels.

• Like 2

Total kolesterolet... jag undrar hur du som startade tråden har räknat ut det totala kolesterolet?

Jag hade på min senaste provtagning efter 9 veckors lchf följande: LDL 4,1 HDL 1,6 

Triglyceridvärdet var 1,0 .

LDL + HDL + 0.45 x TG=3,8 Så fick jag hjälp att räkna.

Dina värden blir då istället 9,5236. 

Hjälper det något kanske?

Blir spännande att se dina nya värden oxå!!

Total kolesterolet... jag undrar hur du som startade tråden har räknat ut det totala kolesterolet?

Jag hade på min senaste provtagning efter 9 veckors lchf följande: LDL 4,1 HDL 1,6 

Triglyceridvärdet var 1,0 .

LDL + HDL + 0.45 x TG=3,8 Så fick jag hjälp att räkna.

Dina värden blir då istället 9,5236. 

Hjälper det något kanske?

Blir spännande att se dina nya värden oxå!!

Jag skrev av det som stod på pappret med provresultaten.  Vet inte hur man räknar ut eller tolkar värden, bara att det är ovanligt högt.

Som Doc skrev så kanske jag hör till dom få som får högre blodfetter av lchf.

Men det ska ju utredas närmare.

Jag skulle föreslå att kolla om provet, ordentligt fastande. Om liknande värden så tillhör du nog den lilla minoritet som får påtagligt högt kolesterol på strikt LCHF-kost (som läkare har jag träffat på två sådana patienter och de sökte upp min specifikt av det skälet). Ingen vet säkert huruvida det är farligt när man har i övrigt så fin fördelning som du (låga tg, högt hdl). Kanske är dina ldl-partiklar alla stora fluffiga och ofarliga. Ingen vet säkert eftersom det inte är studerat.

Dock brukar jag föreslå att ta det säkra före det osäkra. Får man väldigt högt kolesterol på strikt LCHF (som 12,3) kan man överväga att äta lite mer snälla långsamma kolhydrater och fokusera något mer på omättade och fleromättade fetter (olivolja, fisk osv.). Sen kontrollera om proverna ett halvår senare eller så.

Här är en intressant text i ämnet:

Nu har jag fått resultatet av det andra blodprovet som bekräftade den första.

Totalkolesterol på 12,7

LDL på 10,12

HDL 2,1

Triglycerid 1,0

Nu undrar jag om nån vet någon Läkare/ Hälsocentral/Vårdcentral som är "lchf vänliga" i Stockholmstrakten.

Jag skulle vilja etablera kontakt med en sådan.

Tacksam för förslag.

Jag anser att hela den här debatten kring fett och kolesterol är lika SJUK som hela vår dogmatiska sjukvårdsapparat och jag vill helst gråta när jag tänker på detta.

Om jag nu inte helt är ute och cyklar så finns det inga som helst vetenskapliga undersökningar eller förklaringsmodeller som skulle visa att ett högt LDL skulle vara ORSAKEN till någon sjukdom i kroppen. Är det någon som har sett någon sådan undersökning eller någon förklaring värd namnet? Tvärtom verkar det som om LDL deltar i kroppens försvar mot bakterier och detta har Uffe Ravnskov väldigt tydligt visat i en vetensakplig artikel.  Och att det är bakterier som ligger bakom hjärtsjukdomar är idag allmänt accepterat. Väldigt länge har man "snattrat"  om att om man åt fett så satte sig detta fett på insidan av ådrorna som åderförkalkning men detta verkar man nu tack och lov släppa efter hundra år av mumbo-jumbo. Hur farligt är det då inte att äta ärtor och morötter kan man med samma stupida resonemang fråga sig.

I min värld ska man  vara väldigt glad om man har ett högt LDL-värde och inte minst om man som jag är hjärtsjuk. Höga värden indikerar  att kroppen är på "alerten" mot allehanda infektioner. 

Själv fick jag ett högt LDL-värde när jag hade en allvarlig tandrotsinfektion som spred bakterier i kroppen men mina värden blev sedan normala igen när jag blev av med den infekterade roten. Min läkare blev ett tag upphetsad och ville så gärna skriva ut statiner och dessutom väldigt övertygad om att det var min LCHF-kost som var orsaken men lugnade sig sedan ner sig.

• Like 7

Men om det nu är så att vi helt fått faran med kolesterol helt om bakfoten? Nya rön säger att desto högre kolesterol man har som äldre, desto bättre. 

Enbart män äldre än 47 år som redan haft hjärtproblem kan bli hjälpta av statiner, och aldrig kvinnor. Tänk om kolesterol faktiskt inte spelar nån roll? Kolesterol är en byggsten i våra kroppar, ett måste! Om man tänker på hur vi säljs antioxidants, hur skulle det blivit om reklambranchen fått tag i kolesterolet som gott, innan Keyes  bedömde det som farligt? Så kanske man totalt ska bortse från resultat av kolesterol test, och gå mera på hur folk egentligen mår? I många år hängde det "pipor" längs Thames, som skulle användas "livboj" för att blåsa rök upp i rumpan på drunkningsoffer. Det hade visat sig vara en effektiv metod att få liv i folk, tror jag det! Är kolesterol vår tids pipa? 

http://www.weirdwords.com/2010/03/20/blowing-smoke-up-your-ass/

Länk till artikel av Malcolm Kendricks bok som skrev "The great cholesterol con". Mycket läsvärd bok!

http://www.dailymail.co.uk/health/article-430682/Have-conned-cholesterol.html

• Like 3

Hur lång tid före ett sånt här prov ska man fasta? Kan man be dem kolla APO-kvoten samtidigt eller är det något man går vidare med om man inte är nöjd med själva "grundprovet"? Om APO-kvoten kollas vid ett senare tillfälle, ska man vara fastande inför det provet med?

Men om det nu är så att vi helt fått faran med kolesterol helt om bakfoten? Nya rön säger att desto högre kolesterol man har som äldre, desto bättre. 

Enbart män äldre än 47 år som redan haft hjärtproblem kan bli hjälpta av statiner, och aldrig kvinnor. Tänk om kolesterol faktiskt inte spelar nån roll? Kolesterol är en byggsten i våra kroppar, ett måste! Om man tänker på hur vi säljs antioxidants, hur skulle det blivit om reklambranchen fått tag i kolesterolet som gott, innan Keyes  bedömde det som farligt? Så kanske man totalt ska bortse från resultat av kolesterol test, och gå mera på hur folk egentligen mår? I många år hängde det "pipor" längs Thames, som skulle användas "livboj" för att blåsa rök upp i rumpan på drunkningsoffer. Det hade visat sig vara en effektiv metod att få liv i folk, tror jag det! Är kolesterol vår tids pipa? 

http://www.weirdwords.com/2010/03/20/blowing-smoke-up-your-ass/

Länk till artikel av Malcolm Kendricks bok som skrev "The great cholesterol con". Mycket läsvärd bok!

http://www.dailymail.co.uk/health/article-430682/Have-conned-cholesterol.html

Tack för länken och tips till Malcolm Kendricks bok; den ska jag absolut skaffa mig!

Det som framgår av utdraget i länken stämmer exakt med hur jag själv ser på detta. Det vetenskapliga mörker som idag genomsyrar det medicinska etablissemanget gör nog att vi får omvärdera vår syn på själva medeltiden som en mörkrets tid ur vetensakplig synpunkt och istället se denna tid som en ljusets och upplysningens tid i jämförelse med vad som nu pågår. Därmed skulle min syn på den "medicinska vetenskapen" av idag som ett medeltida skolatiskt mörker bli en klar understatement.

Jag anser att hela den här debatten kring fett och kolesterol är lika SJUK som hela vår dogmatiska sjukvårdsapparat och jag vill helst gråta när jag tänker på detta.

Om jag nu inte helt är ute och cyklar så finns det inga som helst vetenskapliga undersökningar eller förklaringsmodeller som skulle visa att ett högt LDL skulle vara ORSAKEN till någon sjukdom i kroppen. Är det någon som har sett någon sådan undersökning eller någon förklaring värd namnet? Tvärtom verkar det som om LDL deltar i kroppens försvar mot bakterier och detta har Uffe Ravnskov väldigt tydligt visat i en vetensakplig artikel.  Och att det är bakterier som ligger bakom hjärtsjukdomar är idag allmänt accepterat. Väldigt länge har man "snattrat"  om att om man åt fett så satte sig detta fett på insidan av ådrorna som åderförkalkning men detta verkar man nu tack och lov släppa efter hundra år av mumbo-jumbo. Hur farligt är det då inte att äta ärtor och morötter kan man med samma stupida resonemang fråga sig.

I min värld ska man  vara väldigt glad om man har ett högt LDL-värde och inte minst om man som jag är hjärtsjuk. Höga värden indikerar  att kroppen är på "alerten" mot allehanda infektioner. 

Själv fick jag ett högt LDL-värde när jag hade en allvarlig tandrotsinfektion som spred bakterier i kroppen men mina värden blev sedan normala igen när jag blev av med den infekterade roten. Min läkare blev ett tag upphetsad och ville så gärna skriva ut statiner och dessutom väldigt övertygad om att det var min LCHF-kost som var orsaken men lugnade sig sedan ner sig.

Jag har oxå läst en massa om hur nödvändig LDL kolesterolet är för kroppen. Om jag själv får gradera min "chock" på en skala 1 till 10 idag så ligger det nog på 2.

Iofs hade jag ju innan förväntat mig att jag skulle ha fantastiska blodvärden, men även om en markör avviker medans alla andra ser bra ut som finns det nog ingen anledning

att tappa huvudet och hitta en snabb lösning på något som egentligen inte är ett problem.

Visserligen ligger det en liten oro och gnager i bakhuvudet och jag skulle vilja få mina värden utredda grundligt för att kunna släppa den tanken.

Men jag drar mig för att ta kontakt med husläkaren och lägga korten på bordet, dels för att slippa neka mediciner, dels att behöva försvara min lisstil. 

Är så trött på det.

Min husläkare har jag ingen förtroende för, sista jag sökte vård var för 4 år sedan för magbesvär, tyckte inte att hon tog det på allvar så vi blev lite osams.

När jag började med LCHF och uteslöt vete ur kosten försvann mina problem. Och problemen åtekommer om jag äter vete, vilket jag testar ibland.

Generalråden jag fått att sluta röka, dricka alkohol och börja motionera.

När jag svara att jag varken röker eller dricker och motionerar på 4-6 timmar i veckan så tar argumenten slut och då vet ingen vad man ska göra.

Nåväl, jag har så länge jag minns ( och minnet är ju bra men kort) fått påpekanden om mina kolesterolvärden. Jag lever ju fortfarande och har nog aldrig mått bättre

så det här är nog bara en liten storm i ett vattenglas.

• 4 weeks later...

Man, 47 år

Rökfri

Hemoglobin  151 g/L

Glukos             5,07

Blodtryck      122/78

Längd              186cm

Dålig syn och halvdöv.

Nu till kolesterol:

Totalkolesterol     12,3

Nu har det varit tyst ett tag på tråden.

Har varit till min husläkare idag för nya prover.

Hon ställde lite allmänna frågor om livsstil, alkohol och fysisk aktivitet, inget om vad jag åt.

När jag frågade om det kunde bero på maten så svarade hon bara att hon trodde inte att man kunde enbart äta till sig så höga LDL värden som 9,53.

Idag var jag ordentligt fastande, runt 16 timmar innan provtagning.

Sen vill jag gärna skryta med att jag och min sambo var på Doc´s föreläsning den 16/2 i Stockholm.

Fick t.om en liten pratstund med honom, självklart om kolesterolämnet.

Sen tog han på min axel och har inte bytt tröja sen dess.

Nu börjar min sambo tycka att lukten börjar bli outhärdlig, antingen byter jag tröja eller flyttar ut.

• Like 7

12,3/2,4=5,1

Inte de bästa värdena.. men bättre än mina.

Ett tag hade jag en kvot på 10,5, men så slutade jag träna och började dricka mer vin.. och efter ett tag så blev det bättre.

Ibland undrar man faktist om allt man lärt sig, hur många grejer är det egentligen man skall göra prexis tvärt om??

Fast det är inte säkert att det är det man gör som leder till förändringen av pseudovariablerna utan att de kanske varierar helt naturligt under livet?

• Like 1

Jag tror dock att du bör fundera lite på ditt kolesterol just med tanke på din apo-kvot. Att kolesterol är hälsosamt ja det är vi överrens om, men det gäller att vara vaksam på vilket sorts kolesterol man har högt utav samt hur denna fördelning ser ut. Själv så har jag en dålig kolesterolprofil och har haft det rätt så länge (ca 4år), och nu här för några veckor sedan så beslöt jag att börja käka statiner, trots att jag ätit och äter lågkolhydratkost. Kan tillägga att jag är 29 år gammal.

Min senaste mätning:

Totalkolesterol=8.0

HDL=1,1

LDL=5,4

TRG=3,3

ApoB/ApoA1=1,2

Som ni ser var mina TRG värden åt helvete :( ,...läkaren tröstade dock mig med att TRG värden ändras rätt så snabbt och är känsliga för ex kolhydrater, fasta osv.

Ja var på hjärtskola på sjukhuset i dag, och fick lära att trg kommer av för mycke mättat fett (och socker)...och det är inte kul när man kör strikt lchf med just massa mättat fett. Vet dock ej mitt eget värde..

Höga triglycerider efter en måltid är en sak.. då skall de vara höga, annars så lider du av malabsorbation och får fettdiaree.

Höga triglycerier fastande är något helt annat, för då kommer inget längre ifrån tarmen utan från ett lagrat överskott i levern i första hand.. dvs fettlever!

Och det bästa sättet att skaffa sig fettlever är hög glykemisk belastning eller hög konsumtion av fruktos och alkohol.. kombinerar man de alla så kan man få rejäla värden.

Du skall vara glad för att du äter en massa mättat fett, det leder inte till fettlever!

Man får skilja på postprandiala värden och fastande.

Ja dina värden tyder på att de är små dåliga LDL och HDL, medans Jouni har stora fina!

• 3 weeks later...

Nåväl, nu har jag fått resultaten från mina nya prover.

En viss förbättring har skett, men fick inte ApoB-ApoA1

Fattar inte varför, även om jag bad om det. Däremot en recept på Simvastatiner.

De gamla värdena                                                                  Nya värdena

Triglycerider 1,0                                                                        0,86

Total kolesterol 12,7                                                               11,80

LDL 10,0                                                                                   8,90

HDL 2,1                                                                                    2,40

LDL/HDL kvot 4,8                                                                     3,70

Totalkolesterol/HDL Kvot 6,05                                                  4,91

Enligt vad som stod på ett av pappren så var ref värdet LDL/HDL kvot 0,4-6,6

Allvarligt, så tänker jag skita i statinerna.

• Like 3

De gamla värdena                                                                  Nya värdena

Triglycerider 1,0                                                                        0,86

Total kolesterol 12,7                                                               11,80

LDL 10,0                                                                                   8,90

HDL 2,1                                                                                    2,40

LDL/HDL kvot 4,8                                                                     3,70

Totalkolesterol/HDL Kvot 6,05                                                  4,91

Ja statiner är rena skiten fortsätt du med LCHF  :)  :)  :)  :)

Altså;

12,7/2,1= 6

11,8/2,4= 4,9

Det går åt rätt håll.. och statiner hjälper bara de som redan haft en hjärtkärlhändelse!

Fortsätt med det du gör.. för det fungerar ju!!

• Like 1

Om jag nu inte helt är ute och cyklar så finns det inga som helst vetenskapliga undersökningar eller förklaringsmodeller som skulle visa att ett högt LDL skulle vara ORSAKEN till någon sjukdom i kroppen. Är det någon som har sett någon sådan undersökning eller någon förklaring värd namnet?

Det mest övertygande argument jag sett är den väldigt sällsynta genetiska sjukdomen Homozygous Familial Hypercholesterolemia, som orsakas av mutationer på båda kopior av genen som kodar LDL-receptor-protein. LDL-receptorn möjliggör upptag och återvinning av LDL-partiklar (främst) i levern, vilket fungerar som negativ feedback för produktion av nytt kolesterol och VLDL-partiklar. Personer med helt defekta LDL-receptorer (Homozygous) utvecklar arteroskleros/hjärtsjukdom redan som barn/ungdomar och lever oftast inte längre än 30 år.

Om LDL-partiklarna i sig är en direkt orsak finns det inget svar på, men ovan antyder att de iaf spelar en avgörande roll.

Tvärtom verkar det som om LDL deltar i kroppens försvar mot bakterier och detta har Uffe Ravnskov väldigt tydligt visat i en vetensakplig artikel.  Och att det är bakterier som ligger bakom hjärtsjukdomar är idag allmänt accepterat.

Vad som nu är allmänt accepterat är att inflammation är en del av processen i arteroskleros. Att det är bakterier som orsakar inflammationen är endast hypotes änsålänge.

• 2 weeks later...

Efter ytterliga blodprov och ett besök på Endokrinologmottagningen fick jag följande besked.

Att jag har tydligen familjär hyperkolesteromi och skall statinbehandlas resten av mitt liv.

Men blodvärdena har sjunkit sen senast noterades knappt av läkaren.

I denna prov hade han tagit Apokvoten.

Totalkolesterol 9,6

Triglycerider   0,61

HDL                 2,2

LDL                  Inget värde, hade varit kul att veta

APOB              2,12

ApoA1             1,79

Apokvot           1,18

Jag är inte så glad åt att bli satt på medicinering och hänvisad till dietist.

Får nog sluta att gå till doktor´n

Spännande att följa din "diagnos" i relation till din diet. Tack för du delar med dig!

Känns alltför ofta som man bara läser solskenshistorier utan några som helst komplikationer, folk med dramatiska viktminskningar, lyckligare äktenskap, blinda blir seende osv osv... ;)

• Like 2

Här kan vara lite intressant läsning:

Men om det nu är FH så ska inte kosten spela roll - jag vet inte om läkaren och du är säkra på det? I så fall kan det ju vara värt att ta reda på lite mer om det, och risker/ fördelar med statinbehandling för just den gruppen (jag vet inte).

Det som framgår av utdraget i länken stämmer exakt med hur jag själv ser på detta. Det vetenskapliga mörker som idag genomsyrar det medicinska etablissemanget gör nog att vi får omvärdera vår syn på själva medeltiden som en mörkrets tid ur vetensakplig synpunkt och istället se denna tid som en ljusets och upplysningens tid i jämförelse med vad som nu pågår.

Tja, i varje fall så handlar det ju om att vi har en vetenskaplig skandal i paritet med DDT och neurosedyn som i framtiden förhoppningsvis kommer att explodera. Inte bara har kostråden varit fel utan de har i flera avseenden visat sig vara diametralt motsatta det optimala, ex. rekommendationer om fleromättat fett som gjorde margarinbolagen rika och våra kroppsliga proteinstrukturer fattiga.

En förhoppning är ju dock att vi lär oss se vad den här misären beror på. Det handlar INTE om kunskap/vetenskap utan det handlar om makt och bristen på en fungerande maktfördelning. Idag har vi en medicinforskning som till 75% (om jag inte minns fel) sponsras och därmed styrs av läkemedelsbolagen. Det här går igen på så många plan, dvs att sådant som INTE borde spela roll istället blir det dominerande(mest inflytelserika. Tag bara matkvalitet som dikteras av livsåskådning/tro à la veganism; vinstintressen som Unilever, Procter & Gamble och gänget; budgetfokus à la kommunalpolitik i relation till skolor etc; elitpolitik där man på högsta nivå givetvis gärna fokuserar på möjligheter att öka på de allt mer sinande skatteintäkterna etc.

Kort och gott, så länge VI själva faktiskt väljer (eller inte har möjlighet att välja bort) plattnackarna som idag styr den här världen på politisk såväl som realmaktslig (ekonomisk) nivå...tja, då lär inte mycket förändras.

Därmed skulle min syn på den "medicinska vetenskapen" av idag som ett medeltida skolatiskt mörker bli en klar understatement.

Amen! Vårdapparaten har förvandlats från ett system med en åtminstone uttalad intention till ökad hälsa till ett korrupt system vars främsta funktion tycks vara recepförfattande samt oro över allt annat än vad som borde vara huvudfokus. I denna miljö växer så klart en hemsk massa ogräs...i den mån det finns någon växtlighet alls då det ofta tycks handla om öknar i relation till kunskap, ageranden och insikt.

@zepp... Vad menar du med "statiner hjälper bara dom som haft en hjärt/kärlhändelse"... Jag fikk ju kärlkramp och är stentad. Men om inte statiner hjälper innan man är stentad, varför hjälper det efteråt? Och jag har ju inte spes högt kolesterol heller. Total 4,7. LDL 2,8-3,0, HDL 1,3 ?????????? Och jag tror "mitt skit" kommer från negativ stress genom et långt liv = kotisol... :huh:

• Like 1

Efter ytterliga blodprov och ett besök på Endokrinologmottagningen fick jag följande besked.

Att jag har tydligen familjär hyperkolesteromi och skall statinbehandlas resten av mitt liv.

Men blodvärdena har sjunkit sen senast noterades knappt av läkaren.

I denna prov hade han tagit Apokvoten.

Totalkolesterol 9,6

Triglycerider   0,61

HDL                 2,2

LDL                  Inget värde, hade varit kul att veta

APOB              2,12

ApoA1             1,79

Apokvot           1,18

Jag är inte så glad åt att bli satt på medicinering och hänvisad till dietist.

Får nog sluta att gå till doktor´n

Hur kollar dom att man har familjär hyperkolesterolemi? Gör dom ett speciellt test eller drar dom den slutsatsen utifrån värdena?

Äter du hög andel mättat fett i din kost eller äter du mycket nötter, frön och avokado?

@zepp... Vad menar du med "statiner hjälper bara dom som haft en hjärt/kärlhändelse"... Jag fikk ju kärlkramp och är stentad. Men om inte statiner hjälper innan man är stentad, varför hjälper det efteråt? Och jag har ju inte spes högt kolesterol heller. Total 4,7. LDL 2,8-3,0, HDL 1,3 ?????????? Och jag tror "mitt skit" kommer från negativ stress genom et långt liv = kotisol... :huh:

Jag tror Zepp refererar till  de studier som att det är män som redan haft/har hjärt/kärl åkomma man har sett har de mest mätbara goda effekterna av statiner. För att det inte ska bli värre och för att förebygga fler/nya infarkter.

http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-friska-man?rm=print

http://www.epochtimes.se/articles/2012/02/19/22844.html

Hur kollar dom att man har familjär hyperkolesterolemi? Gör dom ett speciellt test eller drar dom den slutsatsen utifrån värdena?

Äter du hög andel mättat fett i din kost eller äter du mycket nötter, frön och avokado?

Gentest. http://www.vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/CKG%20Patientbrochyr%20FH%20folder%20v4.pdf

Själva undersökningen av ev FH var några frågor, jag har ingen aning om det finns i familjen, mina föräldrar är döda sen länge. Men ingen av dom dog i nån hjärtsjukdom.

Han drog nog sina slutsatser av proven.

Farsan dog i villabrand på fyllan och morsan över frukostgröten. Men hon hade svår Parkinson så det var lika bra det.

Nötter , frön o avokado skulle nog ändra mitt kolesterolstatus då jag är en riktig pundare på grädde.

Har en fundering på att ta det lite lugnare med mejeriprodukter och öka lite mer på olivolja , nötter och avokado o sånt.

• Like 1

Spännande att följa din "diagnos" i relation till din diet. Tack för du delar med dig!

Känns alltför ofta som man bara läser solskenshistorier utan några som helst komplikationer, folk med dramatiska viktminskningar, lyckligare äktenskap, blinda blir seende osv osv... ;)

Tack för dom orden.

Jag hade nog inte förväntat mig just dessa problemen , om det nu egentligen förtjänar kallas ett problem.

Men ska jag väga nackdelarna med fördelarna i LCHF kosten i mitt liv så är övervägande delen positiv.

Det finns ingen som kan garantera mig ett långt och friskt liv oavsett hur jag lever.

• Like 3