Kolesterol chock ????

Jounih

Recommended Posts

@zepp... Vad menar du med "statiner hjälper bara dom som haft en hjärt/kärlhändelse"... Jag fikk ju kärlkramp och är stentad. Men om inte statiner hjälper innan man är stentad, varför hjälper det efteråt? Och jag har ju inte spes högt kolesterol heller. Total 4,7. LDL 2,8-3,0, HDL 1,3 ?????????? Och jag tror "mitt skit" kommer från negativ stress genom et långt liv = kotisol... :huh:

Jo.. man har gjort undersökningar på de som haft händelser och de som ligger i risksonen för händelser.. de som haft händelser har haft en viss hjälp.. om även en lite sådan.

De som låg i risksonen har inte haft någon nytta, bara biverkningar.. dvs deras antal händelser var inte lägre än kontrollgruppen som inte fick statiner.

Du vet det handlar mest om statistik.. och statiner i sig har en väldigt liten inverkan överhuvud taget, både förebyggande och för att hindra en ytterligare händelse.

Grejen är att Statiner har en viss liten nytta, fast man vet inte riktigt säkert varför.. utan för det mesta pekar man på att det sänker LDL.

Men om LDL inte var problemet från början så lär det knappast göra någon nytta senare, heller.

@ zepp,, Först...vad är FH... Sen. Man blir j..ig frustrerad av dette statiner hit og dit....och jag fattar det inte. Min händelse var ju att dom hittade några förtätningar, som utifrån vad du/många säger, hade kommit oavsett om jag gått på statiner eller ej... Och nu är altså dessa ställen stentade, och jag ska gå på blodtunnande med i ett år...for att dessa "ställen" ska normalisera sig. Därefter ska jag "va som ny".. Men ändå ska jag gå på statiner... Blir både orolig och förbannad... :(

FH.. Familiär Hyperkolesterolemi.. är en ärftlig genetisk åkomma.. dvs du vet om det, för då har antingen den ena eller bägge dina föräldrar detta!

Och om de har den allvarliga sorten så dog de i 30-40årsåldern!

Dvs FH handlar om dysfunktioner att hantera främst lipoproteiner, dessa ansamlas i blodet och på sikt bildar de plack i blodkärlen.. som bildar ateroskleros!

Någon procent av befolkningen har denna sjukdom.. men den övervägande delen lider av metabolt syndrom.

Såå.. frågan är.. har du den genetiska defekten.. ateroskleros kan bildas av andra orsaker oxå.. förutom skyhöga LDL.. vilket du inte verkar lida utav.

FH.. Familiär Hyperkolesterolemi.. är en ärftlig genetisk åkomma.. dvs du vet om det, för då har antingen den ena eller bägge dina föräldrar detta!

Dvs FH handlar om dysfunktioner att hantera främst lipoproteiner, dessa ansamlas i blodet och på sikt bildar de plack i blodkärlen.. som bildar ateroskleros!

Någon procent av befolkningen har denna sjukdom.. men den övervägande delen lider av metabolt syndrom.

Såå.. frågan är.. har du den genetiska defekten.. ateroskleros kan bildas av andra orsaker oxå.. förutom skyhöga LDL.. vilket du inte verkar lida utav.

Som sagt tidigare zepp.. Jag ligger på 4,5 - 5,0 i total.. 2,8 -3,0 LDL... Och aldrig haft högt kolesterol. Men nu ska jag äta statiner...gjorde ett tag, men fikk skit ont i kroppen... Nej jag vet varken upp eller ner.... För läkarna säger ju att å inte göra det är den säkra död...

Jag skulle tro att det blir livsfarligt med högt LDL om jag skulle spä på med en massa kolhydrater också.

Visserligen kan jag ju bara gissa vad det skulle ge för effekt på livslängd osv.

Självklart dyker tanken upp i skallen ibland.

Som t.ex idag då jag deltog i ett motionslopp i Stockholm. Innan start funderade jag lite om jag skulle våga ta i lite. 10km är ju en ansenlig

sträcka att springa när man ligger på runt 90% av maxpuls under längre tid.

Väl när starten gått så tänkte jag inte alls längre. Nu sitter jag och skriver så det gick ju tydligen bra. Dessutom på ett nytt pers över en mil.

Hade jag varit i livsfara pga blodfetter borde jag vara död vid det här laget.

Fyller 48 i sommar o har inte varit i bättre form sen tonåren.

Jounih: Du kan iaf lugna ner dig med att ifall du tragiskt nog skulle få en hjärtattack så finns det sätt att vända på skutan,

. ;)

Det som händer , det händer oavsett om jag oroar mig eller inte. Nu kommer det att dröja ett tag tills jag ska på nästa provtagning, ska bli intressant att sen om det inträffar någon förbättring eller försämring. Just nu känns det helt ok att vänta o se. Under tiden får statiner o annat skit vara.

Som lite motvikt till allt som känts lite negativ som en lite positiv grej.

Var till tandläkaren igår. Inga hål eller ens någon tandsten. Ren o fin i munnen.

Jag blir 48 i sommar och har aldrig fått beröm av min tandläkare.

Tackar LCHF för det.

Ska försöka hålla liv i tråden ( och i mig själv också) och återkommer när jag har nåt mer att förtälja.

Jounih: Du kan iaf lugna ner dig med att ifall du tragiskt nog skulle få en hjärtattack så finns det sätt att vända på skutan,

. ;)

Fick inte han en attack endå?

Du får tro vad du vill.. men de flesta av oss inser att det handlar om att äta hälsosam mat.. och oavsett vi är vegetarianer eller blandkostare.. så handlar det om att få i sig exakt samma essentiella molekyler!

Och på det någon form av energi som inte ställer till det!

Fick inte han en attack endå?

Jag tror han har genomgått trippel bypass-operation eller något sådant. Men efter detta tillämpade han en vegandiet ala Esselstyn/Ornish och har nu börjat reversera sin hjärt- och kärlsjukdom. Han är ju alltså ingen långvarig vegan utan detta är ngt han tillämpat senaste 2-3 åren.

http://www.youtube.com/watch?v=R3ied_AD4iE

. ;)

Framgår att soya och olja och mycket som veganer knaprar ryker om man ska äta som Bill "I did not have sex with that woman" Clinton säger att de gör. Har en hel del svårt att ta det Bill Clinton säger på allvar och även läkarna i fråga i videon säger. Faktum är att förbättringarna förmodligen beror på att de tagit bort omega-6 rika oljor och faktiskt även tagit/undviker bort snabba kolhydrater, specifikt socker. Proteiner måste de få i sig i någon form i en viss mängd och om det är animaliskt protein eller vegetabiliskt protein spelar ingen roll - det är i sig likadana proteiner. Det är dock svårare att få i sig tillräckligt med B12 från vegetabiliska källor. Förmodligen är det bästa att få i sig en viss mängd från kött och en viss mängd från vegetabiliska källor.

Nu är nedanstående från 2010, men verkar inte som hans vegan diet hjälper speciellt bra dock... Oh I wonder why? Kan det ha att göra med att spikar i kolhydratintag fortfarande skapar inflammationer i hjärtkärlen och att undvika fett och sänka ner kolesterol inte är en bra idé? 

Bill Clinton has a new lease on life, but there's no cure for the heart disease that has twice forced the former president to get blocked arteries fixed.

http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2010-02-12-clinton-heart_N.htm

Framgår att soya och olja och mycket som veganer knaprar ryker om man ska äta som Bill "I did not have sex with that woman" Clinton säger att de gör. Har en hel del svårt att ta det Bill Clinton säger på allvar och även läkarna i fråga i videon säger. Faktum är att förbättringarna förmodligen beror på att de tagit bort omega-6 rika oljor och faktiskt även tagit/undviker bort snabba kolhydrater, specifikt socker. Proteiner måste de få i sig i någon form i en viss mängd och om det är animaliskt protein eller vegetabiliskt protein spelar ingen roll - det är i sig likadana proteiner. Det är dock svårare att få i sig tillräckligt med B12 från vegetabiliska källor. Förmodligen är det bästa att få i sig en viss mängd från kött och en viss mängd från vegetabiliska källor.

Nu är nedanstående från 2010, men verkar inte som hans vegan diet hjälper speciellt bra dock... Oh I wonder why? Kan det ha att göra med att spikar i kolhydratintag fortfarande skapar inflammationer i hjärtkärlen och att undvika fett och sänka ner kolesterol inte är en bra idé? 

http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2010-02-12-clinton-heart_N.htm

Jag håller med om att många veganer äter kasst. Men det är främst de s.k. etiska veganerna som bara är veganer av etiska skäl. Många bryr sig helt ärligt inte så mycket om sin kropp och hälsa utan vill bara "rädda djuren". Pålästa vegan undviker att få i sig för mycket omega6 och de flesta undviker raffinerat socker och vita mjölprodukter.

Artikeln du länkade var ju innan han tillämpade en vegansk diet. Han säger ju t o m i intervjun att arterosklerosen fortsatte att byggas upp även efter han hade åkt in för hjärtkirurgi, och att det var därför han valde att testa Ornish/Esselstyn-dieten.

Sen finns det givetvis ingen garanti att han kommer vara problemfri bara för att han lagt om till en lågfett vegansk kost. Förmodligen har han ju kvar väldigt mycket plack som byggts upp under åren som blandkostare, och som kan brista och täppa till vid högt blodflöde.