Jump to content

Folkhälsoguiden, vad våra barn ska äta

RolleE

Recommended Posts

Ibland blir man bara trött, kom in på följande länk om friska barn http://www.folkhalsoguiden.se/friskabarn

Där finns dessa riktlinjer:

http://dok.slso.sll.se/CES/FHG//Fysisk_aktivitet/Informationsmaterial/Friska-barn-Arbetsmanual.pdf

Inget alternativ till maten om man inte har religiösa skäl  :ph34r: Hur lätt är det för pedagoger, förskollärare och föräldrar som tagit del av senaste forskningen. Det är fortfarande de gamla dogmerna som störstat oss i fördärvet de senaste 30-40 åren.

Är det dags för lobbyverksamhet på hög nivå kanske.

Frugan som arbetar i skolan har svårt att förklara hur det ligger till när det från centralt håll kommer riktlinjer som dessa.

Rolle på Österlen

• Like 4

Jag tror nog att det som egentligen räknas mest är ekonomiska skäl... Tänk tanken att endast servera bra mat av bra råvaror tillagade från grunden. Tänk sen vad skol- och förskolemat får kosta per portion. Inse då att det inte skulle gå runt utan alla dessa barn som lever på makaroner med ketchup. Skolorna har inte en matbudget för att servera bra mat!

• Like 2

Jag har letat en religion med vår preferens för kost men inte hittat någon. Judarna tycker inte om att blanda ihop saker så när jag tjänstgjorde i Kosovo försökte jag med att jag var jude. Det var för att vi fick all mat ihopblandad, eller infekterad som jag kallar det. Mycket svårt att äta. Tyvärr gick ingen på att jag plötsligt blivit jude :)

• Like 4

En av de saker som bekymrar mig mest är hur blir de förädlar bemötta som vill ha en mer LCHF kost till sina barn? Blir de tvungna att gå på de gamla dogmerna och förgifta barnen på skola och dagis. Det är tur för skolan och barnomsorgen att mina barn är vuxna, annars hade de fått sina fiskar varma kan jag försäkra Er. :angry:

Rolle på Österlen

• Like 5