Högt kolesterol!!!

Rebecka.M

Recommended Posts

Snälla, behöver råd...

Har ätit LCHF sen april 2014. Oftast mellan 10-20 g kolhydrater/dag. 

Var på hälsokontroll i sept -14 (pga nattarbete) och då uppmättes följande kolesterolvärde:

Tot.kolesterol: 9.0

HDL: 1,86

LDL: 4,9

Kvot LDL/ HDL: 2,7 

(triglycerider tas inte rutinmässigt här...) 

Fick remiss till vårdcentral men har väntat lite med att gå dit för jag tänkte det ska skulle gå ned efter några månader, att kroppen fick tid att vänja sig...

Var och tog prov nu i veckan och fick då följande värden:

Tot.kolesterol: 11.1

HDL: 2.04

LDL: 7.2

Kvot LDL/ HDL 3,6

Jag är 30 år, har inga andra riskfaktorer för hjärtsjukdom men blir ju skitskraj när jag ser dessa värden!!!

Läkaren började prata om mediciner, men jag vägrar. Ska ändra kosten och ta nya prover om en mån. Bad då om att triglycerider skulle tas också. Apo-kvoten anser tydligen inte kardiologerna här är nödvändig att ta...  

Ska jag sluta med LCHF?? Kanske inte funkar på min kropp... 

Funderar annars på att dra ner på det mättade fettet (främst smör och kokosolja...) istället mer oljor, avokado m.m. samt öka grönsakerna ännu mer. och även äta lite havrekli, får se det som medicin... Men känns inte som det kommer hjälpa på dessa värden på en månad...

Snälla, någon som har ngn fundering??

• Like 1

9/1,86= 4,83

11,1/2,04= 5,44

De lär inte mäta LDL heller det räknas fram som regel.. med hjälp av triglyceriderna!

Lite högt för din ålder.

Testa du att dra ner på fett tills du känner att du får i dig för lite energi.

Hur som helst.. APO-kvot eller ej, både totalen och HDL stiger, brukar vara ett symptom på för mycket fett för din kropp.

Tack för era svar! 

Nä, statiner vägrar jag... 

Tycker inte jag äter så mycket fett ändå och går hungrig en hel del när jag kör PF. Men jag ska testa göra lite ändringar...

Funderar över vad annars som kan inverka... Läste detta hos jonas bergqvist, http://www.jonasbergqvist.se/sidor/kolesterol-ar-bra/

Ett ”onormalt” högt kolesterolvärde (vad nu det är för nivå) indikerar istället en obalans i kroppens biokemi, exempelvis ett aktivt infektionsförsvar under en pågående infektion/inflammation eller för mycket stress. Kom ihåg att stresshormonet kortisol tillverkas av kolesterol. 

Ravnskov skrev ju också något om stress...

Känner mej inte stressad, men jobbar natt och funderar på om det kan inverka... Provet nu i veckan togs på morgonen, efter att jobbat 10 timmar. Om kortisolet kan ha inverkan där på morgonen...

Vad är skillnaden på att mäta LDL eller räkna fram? 

Och undrar varför de inte vill ta APO-kvot... sägs ju vara bra att kolla på... men jag är ju inte läkare. Hade varit intressant dock.

• Like 1

11,1 är rätt högt för din ålder hur som helst!

Det finns de labb som kan mäta LDL, det är en dyr och komplicerad process, de flesta räknar fram den via Freidewalds formel!

LDL = Tot-(HDL+0,45*Trg)

APO-kvot är säkraste indikationen på framtida risk för CVD, dock så finns inga målvärden mot CVD för detta ännu.

Jag tog min APO-kvot själv, via Werlabs.

http://www.werlabs.se/

Grejen är att tillfällig stress sällan påverkar på kort sikt, utan det är långvarig stress som kan påverka på längre sikt.

• Like 2

Hej Rebecka.M, jag förstår att du blev skraj, det är jobbigt att ha ett så pass avvikande värde. Du verkar vara en sk hyper-responder.

Min make fick också högt kolesterol av lchf, ungefär samma värden som du, och han har provat att göra lite förändringar och mäta, göra fler förändringar, mäta igen osv. Han har testat privat genom Werlabs som Zepp länkade till här ovan.

Det som har gett resultat är att dra ner på smör (han slutade dricka fettkaffe) och ägg. Han fick då ner totalkolesterolet till 8. Apokvoten förbättrades rejält när fettkaffet försvann, men försämrades lite när han drog ner på ägg. 

Om jag får ge dig ett tips så är det att göra ett större hälsotest privat för att kolla alla dina värden, så att det inte är något annat som spökar.

Verkar som du har läst Ravnskov, har du läst/lyssnat på Chris Kresser också?

Här är en väldigt bra podcast som handlar om kolesterol och kost:

http://chriskresser.com/does-your-diet-affect-your-cholesterol-level

Ur denna podcast:

"Here’s what we know from the studies: On average, 70% of people are not affected by cholesterol in the diet. There have been very well controlled egg-feeding studies where they didn’t change anything else in the diet but they added two to four eggs per day to the diet and then measured people’s serum cholesterol levels, and in 70% of people, there was no discernible change at all. They ate four additional egg yolks a day, and their cholesterol didn’t go up and it didn’t go down. The other 30% were termed “hyper-responders,” and these people did experience an increase in serum cholesterol after eating four eggs a day, but they had an increase in both LDL, the so-called “bad cholesterol,” and HDL, the so-called “good cholesterol.” And the ratio between LDL and HDL is important and is a much more accurate indicator of heart disease risk than the total amount of either, so the researchers in these studies deemed that even in the 30% that are hyper-responders to dietary cholesterol, the increase that they saw in cholesterol levels was not clinically significant, which means it wasn’t likely to increase the risk of heart disease because although LDL did go up a little bit, HDL, the protective type of cholesterol, also went up."

"Most studies actually show that saturated fat, on average, does not affect blood cholesterol levels. There was a big study that recently came out about that. That’s surprising to a lot of people because a lot of people have seen in their own life that saturated fat does have an effect on their cholesterol level. In fact, I would say probably 20% of my patient population are people that have switched to paleo, to a higher saturated fat diet, and watched their cholesterol numbers go through the roof, so I guarantee you, it happens. It happens and it’s not rare. So with saturated fat, it’s a similar thing to cholesterol. There are hyper-responders. There are people who experience a significant shift in their blood cholesterol levels when they eat more saturated fat and experience a significant decrease in their cholesterol levels when they eat less saturated fat."

Mer bra av Chris Kresser:

http://chriskresser.com/the-most-important-thing-you-probably-dont-know-about-cholesterol

http://chriskresser.com/cholesterol-doesnt-cause-heart-disease

Hoppas det här gör dig lugnare, det är nog sämre att vara stressad över högt kolesterol än att faktiskt ha högt kolesterol.

• Like 5

Om man räknar lite "baklänges" på Friedewalds  formel som Zepp angav ovan:

Dina angivna värden vid första mättillfället:

Tot.kolesterol: 9.0

HDL: 1,86

LDL: 4,9

iyiu8h.jpg

jrzlur.jpg

Det Triglyceridvärdet är högt om jag räknat rätt ;) . Var du verkligen fastande när du tog dina tester?

• Like 3

Zepp, Tack för all info! Ska gå vidare med privata tester beroende på vad nästa provtagning visar. 

Honung, Det låter väldigt intressant med Kresser och termen hyper-responder! Tack för tipset :) Ska läsa på om det... Så din make testade att dra ner på smör, tog ett prov, testade sen dra ner på ägg och tog ett nytt prov? Har i princip slutat med smör och kokosolja redan, men vet inte hur jag ska göra med äggen...blir ca 2/dag...   

Det låter ju troligt att jag är en hyper- responder ju mer jag tänker på det. Min mor äter också LCHF (vi äter rätt lika fast hon "fuskar" mer än mej) och hon har "bra kolesterolvärde" enl läkare (fick inga värden...). 

Försöker att inte stressa upp mej, men är inte så lätt ;)

The Biochemist, blodglukosvärde 4,1 vid provtagningen i sept (ca 3-4tim efter frukost). Brukar ligga runt 4 i p-gl när jag kollar på jobbet. Blodtryck vanligtvis 110/60, nu 115/85 hos läkaren, var väl stressad... ;) Gått ner 2-3 kg sen april, är normalviktig... Ketoner mäter jag inte, men maken klagar på min andedräkt ibland... Ja, jag jobbar natt och funderar en del på hälsoriskerna med det..

Peter B: Ah, tack för hjälpen med formeln :) Då blir triglyceridvärdet vid andra mättillfället 4,13 om jag räknat rätt... inte alls bra det heller :(  Första provtagningen, ca kl 11, ätit frukost 7- 7:30 tror jag... Andra provtagningen 07:00, ätit ägg, räkor och smör vid midnatt ungefär (jobbade...) Enligt riktlinjerna behövde jag inte vara fastande...inte ens för glukosvärdet...

Till nästa provtagning bad jag om TRG, och då skulle jag vara fastande minst 10 tim...

• Like 2

Ifall det behövs 10 tim fasta för tillförlitlig mätning av triglyceriderna, så krävs väl också 10 tim fasta för LDL som beräknas utifrån triglyceriderna? Så värdena hittills kanske inte är att lita på eftersom de inte föregicks av 10 tim fasta. (Och en läkare/syrra som tycker att det är ok med mindre fasta kanske inte tagit höjd för att du äter LCHF.)

Apropå att inflammation sägs kunna driva upp kolesterolnivåerna - jag kommer att tänka på systemisk inflammation, som kanske kan komma av brist på d-vitamin eller låg andel omega-3. Tror du att detta kan vara relevant för dig?

Ps. Gurkmeja sägs ju vara antiinflammatoriskt, kanske värt att testa. Själv tar jag en tsk morgon o kväll, såklart utblandat på välsmakande sätt :)

• Like 1

Stackars Jack, Tack för länken! Den var verkligen till hjälp!! Lugnade mig lite ☺

Xiro, Ja, tycker också det låter lustigt... Och vad jag vet så har väl lipidstatus varit ett fasteprov tidigare... Nästa gång ska jag vara minst 16h fastande tänkte jag! ?

Om jag har en inflammation i kroppen är det inget som syns på infektionsvärdena iaf... Hade D-vitamin brist förra vintern så tar tillskott i år + även omega-3 ibland faktiskt... bad om kontroll av d-vitaminet vid nästa prov så får se hur jag ligger där...

tack för dina funderingar! Ska absolut testa gurkmeja, sägs ju vara bra för mkt så det skadar ju inte ☺

• Like 2

Jag fastar alltid ordenligt före ett prov. Jag har läst nånstans att ellsehåeffare behöver längre fasteperiod än blandkostare så jag tar det säkra före det osäkra. Jag kör en av mina 5:2 dagar före provtgning så det blir 20-22 timmar. 16 timmar som du skriver är nog bra tänkt... en konspirationsteori... kan det vara så att riktlinjerna inför provtagning har ändrats så fler läkare ska kunna prångla ut statiner? Det är väl Big Farma som kommer med info om hur deras tester skautförasoch läsas av?

• Like 1

Jag fastar alltid ordenligt före ett prov. Jag har läst nånstans att ellsehåeffare behöver längre fasteperiod än blandkostare så jag tar det säkra före det osäkra. Jag kör en av mina 5:2 dagar före provtgning så det blir 20-22 timmar. 16 timmar som du skriver är nog bra tänkt... en konspirationsteori... kan det vara så att riktlinjerna inför provtagning har ändrats så fler läkare ska kunna prångla ut statiner? Det är väl Big Farma som kommer med info om hur deras tester skautförasoch läsas av?

En komment angående fasta före blodprovet: Här i Finland rekommenderas att fastan inte överstiger 12 timmar. Jag vet inte varför.

Jo men det är väl för såna som knaprar kolhydrater?

Jag vet inte. Här en citat på engelska från http://www.thl.fi/sv/web/thlfi-sv :

Fasting before the sample collection

If fasting glucose, lipoprotein fractions and fasting triglycerides are to be measured the samples should be collected after a fasting period. For glucose alone, fasting of four hours is sufficient. For triglyceride measurement, the fasting period should be minimally 10 hours and maximally 14 hours (too long fasting causes major changes in energy metabolism with implications for blood triglycerides). This implies that the survey timetable should be planned so that fasting samples are taken in the morning. When the primary lipids of interest are serum total cholesterol and high density lipoprotein cholesterol, blood can be taken at any time of the day with the subject non-fasting. In the case of drawing non-fasting samples it is recommended that blood sample drawing should be spread throughout the day. The hours of day for blood collection should be standardized within a survey.

Har tagit prover på werlabs nyligen och fått att jag har förhöjda blodfetter.

Man läser ju en massa om detta men sen kan man ändå inte fatta/tyda sina egna värden.

Vågar inte riktigt ännu gå till läkaren på vårdcentralen med dem för då blir det väl statiner.

Skulle vilja ha lite bra hjälp med att tyda dem.

Ska jag öppna en ny tråd eller är det ok att ta upp dem här?

• Like 1

Ok, tack för era svar  :) .

Jag är en medelålders kvinna som ätit LCHF i snart precis ett år. Har ingen övervikt, men har en inflammatorisk sjukdom som sitter i mina muskel- och ledfästen. Har mest ont i mina fötter/hälar och har svårt att gå längre sträckor, men med LCHF kan jag gå 4 km mot 1 km utan stor smärta. Redan där mycket vunnet. 

Mina övriga värden förutom blodfetterna var inom referensnivåerna (magnesium och D-vitamin var strax över, men det är ok för mej)

Så här ser det ut, proverna från Onelab är tagna i början av oktober och då ringde en läkare och tyckte jag skulle testa mej igen om tre månader

vilket jag nu gjort men då från werlabs. Jag kopierar in del av min excelfil så hoppas jag det blir enkelt att avläsa.

referens 2009 2012 onelab Werlabs Kolesterol 3,9-7,8 6,7 7 11,3 10,4 HDL 1,0-2,7 2,19 2 3 2,9 LDL 2,0-5,3 4,25 4,1 6,8 6,6 Triglycerider 0,45-2,6 0,57 1,14 0,75 0,56 P-Apo A1 > 1,15       2,42 P-Apo B < 1,50       1,83 S-Apo B/Apo A1 < 1,4       0,76             Glukos  4,2-6,0     5,2 5,3 HbA1c 31-46     32 31 Ämnesomsättning TSH 0,4-4,5 1,3 0,7 1,1 1,4

Nytt försök :) 

Kolesterol       10,4 

HDL                  2,9

LDL                   6,6

Triglycerider    0,56

Apo A1             2,42

Apo B               1,83

Apo B/ApoA1    0,76

Glukos              5,3

HbA1c               31

TSH                  1,4 

• Like 1

Högt och bra HDL, låga fina triglycerider och bra apo-kvot. HbA1c utmärkt. Utifrån min horisont ser det fint ut  :)

Tack för det omdömet.

Men dum som man är så fokuserar ju bara på de höga värdena, då lyser rött på flera ställen i rapporten från werlabs.

Mina värden har gått ner lite sen i oktober, dock togs inga Apo-prover då.

• Like 1

Det verkar ju inte så tokigt ändå.

Ska man bara strunta i de värdena som är höga?

Vad jag förstått så kan man få lite höga värden de första åren med LCHF.

Vill tacka för de analyser jag fått, äter vidare med denna alltid så goda och mättsamma mat.

Din kolesterolkvot är bättre än din APO-kvot!

Ditt totalkolesterol är högt, men det handlar oxå om att HDL är svinhögt!

Dina triglycerider är låga och bra.

HBa1c är lågt och bra.

Det är ingen ko på isen.. fortsätt att följa upp utvecklingen.

• Like 1

Honung, Det låter väldigt intressant med Kresser och termen hyper-responder! Tack för tipset :) Ska läsa på om det... Så din make testade att dra ner på smör, tog ett prov, testade sen dra ner på ägg och tog ett nytt prov? Har i princip slutat med smör och kokosolja redan, men vet inte hur jag ska göra med äggen...blir ca 2/dag...   

Det låter ju troligt att jag är en hyper- responder ju mer jag tänker på det. Min mor äter också LCHF (vi äter rätt lika fast hon "fuskar" mer än mej) och hon har "bra kolesterolvärde" enl läkare (fick inga värden...). 

Försöker att inte stressa upp mej, men är inte så lätt ;)

Hej igen Rebecka.M, förlåt sent svar! Ja, min make drog ner på smör, tog ett prov, drog sedan ner på ägg, tog ett nytt prov.

• Like 1

Såg en intressant studie för ett tag sedan som jag eventuellt tänkte ta upp i en egen tråd...

Här kan du se att för kvinnor om man tittar på totalkolesterol ... så ju högre kolesterolvärde desto lägre risk för död och lägre risk för hjärtsjukdom!!! Har inte sett någon kommentera studien...skulle vara intressant med lite diskussion runt denna  :) (notera att totaldödligheten för kvinnor med >= 7.0 kolesterol är signifikant lägre...)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x/pdf

25rl174.jpg

• Like 4

Hej! Jag måste fråga om mitt kolestrol också. Tog en XL mätning på Werlabs.se

Jag är 36 år, smal och tränar mycket, men också upplevt mycket stress på senaste. Fuskat från LCHF runt nyår, ätit pizza o annat. Annars varit på det länge.

Fastade över 12 timmar vid provtagningen.

Summering:

fP-LDL-kolesterol: 6,6

fP-Triglycerid: 0,73

P-Apo B/Apo A1(kvot): 1,4

P-Apolipoprotein A1: 1,29

P-Apolipoprotein B: 1,86
P-HDL-kolesterol: 1,2

P-Kolesterol: 8,1

B-HbA1c (IFCC): 25

P-Glukos: 4,7

Här är alla värden:

http://​http://fake.ly/ZLN1/download/mattias_blood_test_02.pdf

Snälla, vet inte riktigt vad jag ska göra för att förbättra dom? Eller om det inte är så illa.

Har avbrutit LCHF och börjat äta kolhydrater igen och mindre fett, men redan gått upp 4 kg, så längtar redan tillbaka!

11,1 är rätt högt för din ålder hur som helst!

Det finns de labb som kan mäta LDL, det är en dyr och komplicerad process, de flesta räknar fram den via Freidewalds formel!

LDL = Tot-(HDL+0,45*Trg)

APO-kvot är säkraste indikationen på framtida risk för CVD, dock så finns inga målvärden mot CVD för detta ännu.

Jag tog min APO-kvot själv, via Werlabs.

http://www.werlabs.se/

Grejen är att tillfällig stress sällan påverkar på kort sikt, utan det är långvarig stress som kan påverka på längre sikt.

Trodde stress var skit ift kortisol...som moi sliter med...

Man blir lite snurrig av alla uträkningar... Har nyss tagit en "æggefaste" (som dom kallar det på danska) i hop med en grupp på facebook.. bara ägg, smör, kokosolja, och ost med noll karb.i 5 dar. Blev 51 ägg, 450 gr smör, 350 gr kokosolja, och 1kg ost. Inten annat. Och i måndags tog jag blodprov i förkant av besök hos hjärtläkaren den 17 feb.... Så nu får man se vilka värden det blir ha ha... Han är ju frelst på statiner...men jag nekar... Rött ris då frågar han... men icke... Har inte mätt kolesterol på 1 år...så det blir "kul att se"....

• Like 3

Först, bra HBA1c, du är iallafall inte diabetiker!

Sen Tot kol är sådär.. lika som mitt, säger egentligen inget vesäntligt.

Oså 8,1/1,2 = 6,75.. kunde ha varit betyligt bättre, borde ha varit 6 eller lägre!

HDL kunde ha varit högre.

Och APO-kvoten är rent bedrövlig borde vara 0,9 eller lägre!

• Like 2

Hej! Jag måste fråga om mitt kolestrol också. Tog en XL mätning på Werlabs.se

Jag är 36 år, smal och tränar mycket, men också upplevt mycket stress på senaste. Fuskat från LCHF runt nyår, ätit pizza o annat. Annars varit på det länge.

Fastade över 12 timmar vid provtagningen.

Summering:

fP-LDL-kolesterol: 6,6

fP-Triglycerid: 0,73

P-Apo B/Apo A1(kvot): 1,4

P-Apolipoprotein A1: 1,29

P-Apolipoprotein B: 1,86

P-HDL-kolesterol: 1,2

P-Kolesterol: 8,1

B-HbA1c (IFCC): 25

P-Glukos: 4,7

Här är alla värden:

http://​http://fake.ly/ZLN1/download/mattias_blood_test_02.pdf

Snälla, vet inte riktigt vad jag ska göra för att förbättra dom? Eller om det inte är så illa.

Har avbrutit LCHF och börjat äta kolhydrater igen och mindre fett, men redan gått upp 4 kg, så längtar redan tillbaka!

Hejsan!

Du är ju ung! :) ...Det innebär att risken för hjärtsjukdom just nu statiskt sett är extremt låg ...och testet är gjort efter nyår när du fuskat en del..

Så en idé skulle kunna vara att nu gå tillbaks och äta ganska strikt LCHF och sen göra ett nytt test hos Werlabs om 3-4 månader.

Det värdet jag skulle titta på då är APO-kvoten om inte den sjunker en bit under 1 inom rimlig framtid, då skulle jag nog börja fundera på att göra förändringar i kosten.

De andra kolesterolvärdena skulle jag strunta i om APO-kvoten ligger bra.

Dina glukosvärden är perfekta! ...ofta är dessa dåliga hos patienter med hjärtjukdom...det kan ju vara lite lugnande. :)

• Like 3

Trodde stress var skit ift kortisol...som moi sliter med...

Stress och kortisol är bra.. dvs det är mekanismer som vi behöver för att klara av extraordinära situationer.. tex om du skulle stöta på en isbjörn, då hänger rätt mycket på att du kan springa, alternativt slåss utan att bli trött eller känna smärta!

Sen när isbjörnen är flådd och dina skador läkt så återgår kortisolet till sin rätta nivå!

Däremot om man ständigt är stressad av olika skäl.. ofta handlar det om livssituationer man inte trivs med, då står din hormonbalans hela tiden på "flykt och strid"!

Kortisolet prioriterar energi, både glukos och fett, dämpar andra inte livsakuta mekanismer som smärta, läkning, sömn och litta annat!

Det leder i förlängningen till att man inte mår så bra och läkning och annat är eftersatt!

• Like 4

Hoppar in i diskussionen här med mina senaste prover. Jag har ju en historia med extremt höga värden som kom efter ca 2 år på lågkolhydratkost, se tråden kolestrolet i taket.

Sedan har det sakta gått ner ganska rejält. Fortfarande är det mkt högre än normalt. Jag äter sällan extra smör eller annat fett till maten nu utan bara det jag steker i. Ägg äter jag några ggr i veckan.

senaste proverna:

hdl 2,3

ldl 10,0

triglycerider 0,7

apo 1a 1,83

apo b 2,46

apo b/apo 1a 1,34

Och så testade jag kortisol eftersom jag lever under stor stress för det mesta: 744 var värdet där och ref ligger på 200-800. Jag testade mig en dag där jag haft en ovanligt lugn vecka innan. Fastande 12 timmar innan och träning mer än ett dygn innan.

Detta låter helt åt skogen antar jag. Men vet inte riktigt vad mer jag kan göra just nu för att få det att sjunka ännu mer. Det högsta värdet var  ldl på ca 24 i april typ.

• Like 4

Stress och kortisol är bra.. dvs det är mekanismer som vi behöver för att klara av extraordinära situationer.. tex om du skulle stöta på en isbjörn, då hänger rätt mycket på att du kan springa, alternativt slåss utan att bli trött eller känna smärta!

Sen när isbjörnen är flådd och dina skador läkt så återgår kortisolet till sin rätta nivå!

Däremot om man ständigt är stressad av olika skäl.. ofta handlar det om livssituationer man inte trivs med, då står din hormonbalans hela tiden på "flykt och strid"!

Kortisolet prioriterar energi, både glukos och fett, dämpar andra inte livsakuta mekanismer som smärta, läkning, sömn och litta annat!

Det leder i förlängningen till att man inte mår så bra och läkning och annat är eftersatt!

Trodde det var adrenalin som pumpa ut för att hjälpa med flykt....osv.. Men har flyktinnstinkten PÅ hela tiden Zepp.. Jobbig jobbigt..

• 1 month later...

Uppdatering för den som är intresserad. 

Var och tog nya prover för 2 veckor sen... Fastande 16 tim och ingen träning dagen innan..

Tot.kol: 10,8

HDL: 2,54

LDL: 6,2

LDL/HDL-kvot: 2,5

triglycerid: 1,4

Tot/HDL: 4,25

Njur-, lever- och sköldkörtelvärden normala. 

Ändringar i kosten som jag gjort senaste månaden; minskat på smör och kokosolja. Ökat på nötter, olivolja och fisk. Ökat på grönsaker. Lagt till lite bönor och havrekli. 

Totalkolesterolet är i princip samma, men kvoten är ju bättre. Blir räddad av det höga HDL. Triglyceriderna är inom referensintervallet men inte så bra som det brukar vara på lågkolhydratkost vad jag förstått...

Läkaren har naturligtvis skrivit ut statiner blev jag informerad om brevledes. Hon kunde ju sparat lite tid om hon förhört sig först om jag var intresserad av ngn medicinsk behandling... ;) 

Planen nu är att ta nytt prov precis efter semestern för att se om frånvaron av nattarbete i 4 veckor har ngn effekt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Funderar även på att börja med kokosoljan igen, sägs ju sänka kolesterolet men jag tänkte att det är ju mättat fett...

Tips och funderingar mottages tacksamt!

Angelico, om du läser... Har för mig jag att jag läst någonstans att du slutat med proteinpulver. Får man fråga varför?

Var och fick mina provsvar för första gången i livet (aldrig brytt mig och hade nog inte brytt mig om inte jobbet betalade)

B-Hb              124 (117-153)
Bltr                 145/85 (<=140/85)

fP-Trigl           0,63 (0,45-2,6)
P-glukos         4,7 (4,0-6,0)
P-HDL            1,75 (1,0-2,7)
P-Kolesterol   5,5 (3,3-6,9)
P-LDL/HDL    2,2 (0-5,0)
P-LDL            3,77 (1,4-4,7)
P-TSH           2,2  (0,2-4,0)  Sköldkörtel
P-ALAT         0,28 (0,15-0,75) levervärde
P-GT             0,09 (0,15-1,2) levervärde

Antar att det inte kan se bättre ut?

Har ätit LCHF till och från sen 2009.
Har sen 2009 dock totalt dissat lightprodukter och lättmargarin även om det emellanåt förtärts en hel del onödiga kolhydrater (vilket vikten och midjemåttet skvallrar om)

• 5 months later...

Nytagna prover via werlabs...

HbAc 34

Kolesterol 10,3

HDL 3,3

LDL 6,2

Trg 0,58

Apo A1 2,58

Apo B 1,55

Apo kvot 0,60

Aldrig sett ett sådant HDL-värde innan... är det bara positivt undrar man...

Kvoten Total/hdl = 3,12 bra. Trg-värde bra och apo-kvot bra. Så får släppa detta med kolesterolet nu antar jag...

Avvikande provsvar annars var leukocyter på 2,3. Någon som ha erfarenhet av det?

Så här står det i den här länken: http://trombocyter.se/vita-blodkroppar-leukocyter/angående lågt antal vita blodkroppar:

"Lågt antal vita blodkroppar Har du ett för lågt värde av vita blodkroppar så har du ett LPK-värde under 3,0 x109/L. Detta kan bero på infektioner så som influensa, malaria, HIV och TBC.

Även behandling med cytostatika och medel mot överaktivitet i sköldkörteln kan orsaka ett lågt antal vita blodkroppar.

Andra orsaker är sjukdomar i benmärgen, förstorad mjälte, strålning och B12-brist och folsyrabrist."