EttUnderverk Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Att stå vid skrivbordet ska tydligen vara väldigt bra både för kroppen överlag men även för vikten, det har tydligen också visat sig att även bara stå kortare perioder under dagen kan i det långa loppet spela roll för viktnedgången. Det finns rätt många artiklar när en googlar runt på det.http://www.svd.se/naringsliv/strunta-i-lopsparet-sta-vid-skrivbordet-istallet_8430718.svdhttp://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Sta-upp-for-din-halsa/ http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/736317-ga-ner-i-vikt-arbeta-staendeJag hatar också verkligen att träna (jag är tjej på 25 år), jag undviker det och det finns verkligen ett inneboende motstånd. Dels är det jobbigt för jag är tjock och dels hatar jag konceptet gå till gymmet, byta om, träna, duscha, torka håret, klä på mig och gå hem. Det tar 2-3 timmar som jag hellre lägger på andra saker. Däremot har jag börjat stå upp vid skrivbordet och jag tycker det känns bättre i kroppen och jag inbillar mig om inte annat att det kan göra lite skillnad. Inbillning kommer en, en bit med tänker jag om inte annat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Om jag hade haft ett skrivbordsarbete hade jag nog provat en medicinboll (eller vad dom nu heter) som stol. Jag avskyr att bara stå... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Att stå vid skrivbordet ska tydligen vara väldigt bra både för kroppen överlag men även för vikten, det har tydligen också visat sig att även bara stå kortare perioder under dagen kan i det långa loppet spela roll för viktnedgången. Det finns rätt många artiklar när en googlar runt på det. Jag hatar också verkligen att träna (jag är tjej på 25 år), jag undviker det och det finns verkligen ett inneboende motstånd. Dels är det jobbigt för jag är tjock och dels hatar jag konceptet gå till gymmet, byta om, träna, duscha, torka håret, klä på mig och gå hem. Det tar 2-3 timmar som jag hellre lägger på andra saker. Däremot har jag börjat stå upp vid skrivbordet och jag tycker det känns bättre i kroppen och jag inbillar mig om inte annat att det kan göra lite skillnad. Inbillning kommer en, en bit med tänker jag om inte annat Vardags motion ska definitivt inte underskattas, den kan man komma långt med. Vet inte hur ens vikt påverkas av att stå upp. Den information jag har sett angående det är av typen, "om du står upp förbränner du X kcal mer / h --> Y kcal / månad. Den viktnedgången baseras på att man INTE ökar sitt intag av mat. Jag har inte sett några studier där de testat om folk går ner eller mindre. Däremot tror jag det är väldigt bra att stå upp istället för att sitta. Jag tror många ryggproblem är pågrund av att folk sitter ner för mycket. Jag själv står på jobbet, när jag började med det märkte jag att jobbet blev roligare. När jag sitter ner så säckar jag lätt ihop och då blir jag allmänt slö i perioder och tappar lusten på att arbeta (hur man mår påverkas i stor grad av vad kroppen gör). När jag står upp blir jag mer aktivt och känner mig mer alert. Tror heller inte att kroppen mår bra av att de största muskelgrupperna (ben, mage och rygg) är inaktiva under en hel arbetsdag... Ett tips till träning som jag kört i perioder är styrketräning med egen kroppsvikt. Man kan komma långt med några minuter / dag, t.ex. på morgonen innan man ska duscha. Att köra en eller två övningar / dag. Det tar max 2-3 minuter, det har man tid till. Att köra ett par minuter styrketräning på morgonen är något jag gillar då jag tycker att det är ett bra sätt att vakna till på. Det är inte lika effektivt för att bygga muskler eller bli stark på som att köra på gym, men för hälsans skull och allmänt mående är det betydligt bättre än att inte köra någon styrka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Jag hatar också verkligen att träna (jag är tjej på 25 år), jag undviker det och det finns verkligen ett inneboende motstånd. Dels är det jobbigt för jag är tjock och dels hatar jag konceptet gå till gymmet, byta om, träna, duscha, torka håret, klä på mig och gå hem. Det tar 2-3 timmar som jag hellre lägger på andra saker. Däremot har jag börjat stå upp vid skrivbordet och jag tycker det känns bättre i kroppen och jag inbillar mig om inte annat att det kan göra lite skillnad. Inbillning kommer en, en bit med tänker jag om inte annat Ja, jag har liknande känslor inför det hela. Det är liksom att hela mitt psykiska och fysiska system protesterar mot "konceptet" träning! Vad gäller att stå eller att sitta och jobba tror jag att vi alla är olika. Vissa mår bättre av att stå, andra av att sitta. Jag känner två systrar som är 55-60 som har haft stillasittande arbete, suttit vid dator i hemmet, hela livet. De är egenföretagare och jobbar betydligt mer än 8 timmar/dag. När det närmar sig deadline kan de sitta alla dygnets vakna timmar vid datorn. De har aldrig haft några ryggproblem, tennisarmbåge el.dyl. Ingen av dem är intresserad av träning, och i princip är den enda motion de får när de går 100 meter och handlar mat. Båda är kärnfriska. Så vi har alla vi olika förutsättningar. Det finns de som får förslitningsskador av några månaders arbete, andra klarar hela livet utan krämpor. Själv mår jag bäst av att sitta. När jag står för länge får jag ont i ryggen. Att gå på stan en längre tid är jobbigt för ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Jag bor på landet, så mycket av det du föreslår faller eftersom det inte finns hissar i hus där jag vistas som kan bytas mot trappor och jag måste åka bil dit jag ska eftersom det är för stora avstånd för att gå eller cykla. Däremot har jag ett hus och jag sköter naturligtvis allt praktisk själv och nu är det snöskottning varje dag. På sommaren är det annat trädgårdsarbete, så där får jag en del fysisk aktivitet. Jag rör egentligen en hel del på mig, så jag tror ändå att jag inte kan ses som en soffpotatis trots att jag ogillar träning. Men jag inser att en stadsbo lätt kan få en massa gratistillfällen till fysisk aktivitet som vi lantisar går miste om. Precis. I stan kan de välja att ta trappan som gratismotion, det kan inte vi. Det finns inget att välja på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 4, 2015 Author Share Posted February 4, 2015 Med den belastning jag har nu på cykeln så klarar jag inte mer än 20 sekunder i taget, men jag har ökat från 3 till 4 pass. Skulle nog orka några fler pass men jag väljer att gå varsamt fram. Jag försöker den här gången att undvika att göra samma misstag som så ofta förr, nämligen att satsa för högt och sen inte orja fullfölja. Nu tar jag det i steg: Först koncentrera mig på att inte fuska med kosten, sen lägga om till 16:8-fasta och nu att börja cykla. Så nu ska jag varsamt utveckla cyklingen och se vart det leder. Sätt dig på cykeln på morgonen utan frukost och trampa utta helvete för liv och fosterland i 30 sekunder (skit i uppvämning men ta inte i hysteriskt första rundan). Därefter trampar du så långsamt du vill 1,30 minuter. Utta helvete igen i 30 sekunder osv. Upprepa 8 ggr. Efter det kör du medelhögt jämt tempo (puls runt 140-150) tills det har gått 20 minuter totalt och den tråkiga jävla träningen äntligen är över för den här gången! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bittergubbe Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Om målet är fettförbränning så är väl högintensiv träning det sämsta. Vid sådan träning använder du nära nog enbart glykogen och om du då går på LCHF (och alltså inte har så mycket glykogen lagrat i musklerna) kommer din lever att producera glykogen för att skicka till musklerna. En högintensiv träning SÄNKER alltså din ketos tillfälligt. Gillar du inte att träna så skit i att träna. Viktnedgång, vilket jag antar att du egentligen är ute efter, fixar man med rätt kost i rätt mängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Fast det där är inte vad jag har läst och hört på andra ställen. Först: Om jag fattat det hela rätt så om det fattas glukos så börjar man använda ketoner. Och om levern tvingas börja tillverka glukogen så använder den väl fett som bränsle=fettförbränning? Nu kanske jag jag blandar och ger här i terminologin, men eftersom jag i princip inte äter kolhydrater måste ju allt bränsle tas från fett. Sen har jag uppgifter från flera olika håll på att motion och träning generellt är bra för viktinedgång inte första hand för att man förbränner så mycket under själva träningen (man måste ju träna enormt mycket för att det ska vara märkbart) utan för att träningen i sig stimulerar processer i kroppen som underlättar viktnedgång även när man är i vila. Det kanske finns nån kunnig här som kan reda ut begreppen? Om målet är fettförbränning så är väl högintensiv träning det sämsta. Vid sådan träning använder du nära nog enbart glykogen och om du då går på LCHF (och alltså inte har så mycket glykogen lagrat i musklerna) kommer din lever att producera glykogen för att skicka till musklerna. En högintensiv träning SÄNKER alltså din ketos tillfälligt. Gillar du inte att träna så skit i att träna. Viktnedgång, vilket jag antar att du egentligen är ute efter, fixar man med rätt kost i rätt mängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bittergubbe Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Nej, riktigt så är det inte. Vid riktigt hög intensitet kommer dina muskler att behöva glykogen, det kan du inte komma ifrån, och levern prdoucerar den i huvudsak utav aminosyror (protein). Vid lägre intensitet klarar muskelrna sig däremot utmärkt på fett. Peter Attia förklara det väldigt bra i följande video. Du kan spola fram till 28:30 cirka. https://www.youtube.com/watch?v=NqwvcrA7oe8 Det är möjligt att träning "stimulerar olika processer" men det den stimulerar mest av allt är aptiten. Men jag vill dock poängtera att träning är något väldigt bra som jag verkligen rekommenderar, generellt sett, men just när det gäller viktnedgång är det inte nödvändigtvis fördelaktigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Nja, inte får jag aptit av att träna, tvärtom! Fysisk ansträngning har alltid fått mig att må mer eller mindre illa och är definitivt inte intresserad av att äta de närmaste 2-3 timmarna efteråt. Vilket är bra när jag cyklar på morgonen och inte ska äta förrän kl 12. Om det är långvarig, lågintensiv träning som behövs, då vet du svaret! Det blir inget med det! Nej, riktigt så är det inte. Vid riktigt hög intensitet kommer dina muskler att behöva glykogen, det kan du inte komma ifrån, och levern prdoucerar den i huvudsak utav aminosyror (protein). Vid lägre intensitet klarar muskelrna sig däremot utmärkt på fett. Peter Attia förklara det väldigt bra i följande video. Du kan spola fram till 28:30 cirka. https://www.youtube.com/watch?v=NqwvcrA7oe8 Det är möjligt att träning "stimulerar olika processer" men det den stimulerar mest av allt är aptiten. Men jag vill dock poängtera att träning är något väldigt bra som jag verkligen rekommenderar, generellt sett, men just när det gäller viktnedgång är det inte nödvändigtvis fördelaktigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Ny studie, som Jonas Bergqvist har skrivit om i sin blogg, pekar åt att styrketräning på tomma glykogendepåer ökar antalet mitokondrier i muskelcellerna. Med det är också så att en ökad muskelmassa (som du får av styrketräning) förbränner energi även i viloläge. Det gör att du får en ökad basförbrukning av energi. Det får man generellt inte av högintensiv konditionsträning. Den påverkar mer hur kroppen hanterar blodsockernivån på ett gynnsammare sätt momentant medan styrketräning ger effekt över en längre tid. Edit: Gör den träning du förmår för det är den som kommer att ge effekt, inte den du endast gör i teorin. Jag rekommenderar också Peter Attias blogg theeatingacademy.com. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Om målet är fettförbränning så är väl högintensiv träning det sämsta. Vid sådan träning använder du nära nog enbart glykogen och om du då går på LCHF (och alltså inte har så mycket glykogen lagrat i musklerna) kommer din lever att producera glykogen för att skicka till musklerna. En högintensiv träning SÄNKER alltså din ketos tillfälligt. Gillar du inte att träna så skit i att träna. Viktnedgång, vilket jag antar att du egentligen är ute efter, fixar man med rätt kost i rätt mängd. Låt nu Jerker prova sin träningsform en tid, når han inga resultat kommer han säkert lägga ner även utan uppmuntran. Kör hårt Jerker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Jag har inte läst tråden så ursäkta mig om jag upprepar saker som folk redan sagt. 1. Träning för fettförbränning, under själva träningen, är ett hopplöst projekt om man inte älskar träning. Även om du anstränger dig ordentligt under en timme så ger det ingen större effekt. För att få märkbar effekt gäller det att vara aktiv under långa perioder. 2. Minimalistisk träning kan trots det vara bra. Som det här med några kortare ruscher med intervall emellan. Tar väldigt kort tid och är lätt att plåga sig igenom om man inte gillar träning. Men ökningen i kondition man får kommer leda till ett mer aktivt liv och därmed bränner man mer per dygn av det skälet. 3. En annan väg är att försöka hitta något man tycker är roligt och som tvingar en att röra på sig. Om du t.ex. skulle tycka att det var roligt att ha en hund eller om du skulle tycka att geocatching var roligt så skulle ju de intressena tvinga dig att röra på dig och därmed blir mer aktiv. 4. En tredje väg är att tvinga fram ett träningsintresse. Om man t.ex. tvingar sig till gymet en period, säg tre månader, så får man se om man efter det verkligen hatar att träna, eller om man kommer att vara så uppe i att nå nästa viktnivå på bänkpressen att man fortsätter av det skälet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 12, 2015 Author Share Posted February 12, 2015 1. Nej, jag vet att detta är omöjligt i praktiken, och det kommer inte att hända, vilket du säkert förstår av min trådstart! 2. Ja, det är så jag tänker! 3. Jag avskyr sånt som "tvingar mig" till saker. Det ligger i inte i min natur att låta mig tvingas. Jag avskyr också hundar, mycket beroende på att ett hundinnehav per definition innebär att man tvingas till en massa aktiviteter som man (läs:jag) inte tycker om. 4. Jag har inte läst tråden så ursäkta mig om jag upprepar saker som folk redan sagt. 1. Träning för fettförbränning, under själva träningen, är ett hopplöst projekt om man inte älskar träning. Även om du anstränger dig ordentligt under en timme så ger det ingen större effekt. För att få märkbar effekt gäller det att vara aktiv under långa perioder. 2. Minimalistisk träning kan trots det vara bra. Som det här med några kortare ruscher med intervall emellan. Tar väldigt kort tid och är lätt att plåga sig igenom om man inte gillar träning. Men ökningen i kondition man får kommer leda till ett mer aktivt liv och därmed bränner man mer per dygn av det skälet. 3. En annan väg är att försöka hitta något man tycker är roligt och som tvingar en att röra på sig. Om du t.ex. skulle tycka att det var roligt att ha en hund eller om du skulle tycka att geocatching var roligt så skulle ju de intressena tvinga dig att röra på dig och därmed blir mer aktiv. 4. En tredje väg är att tvinga fram ett träningsintresse. Om man t.ex. tvingar sig till gymet en period, säg tre månader, så får man se om man efter det verkligen hatar att träna, eller om man kommer att vara så uppe i att nå nästa viktnivå på bänkpressen att man fortsätter av det skälet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Då skulle jag föreslå följande.Tre gånger i veckan, utan att byta om men före en redan inplanerad dusch så tar du tre intensiva intervaller på 30 sekunder styck och två minuters vila emellan. Träningscykel, cykel, springa ute, springa inne, vad du vill men full fart 30 sekunder, vila två minuter och upprepa tre gånger. 7,5 minuter per gång och tre gånger i veckan. Mindre än man lägger på att plocka i och ur diskmaskinen.Plus: skaffa ett gummiband eller liknande och kör lite varierade övningar ca 10 minuter per dag. T.ex. om man brukar titta på TV så kan man ta reklamavbrotten i ett program på 1 timme och köra med gummibandet då. Det är ju ändå tid då man gör något tråkigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Ja, jag cyklar redan på det viset! Jag tycker det funkar bra, men jag känner också hur oerhört bräckligt det är, och jag aktar mig noga för att lägga på mig för mycket utan trappar upp långsamt. Idag (jag cyklar må-ons-fre) så var jag nära att balla ur och hoppa cyklingen, detta trots att det bara tar 10 minuter! Jag fick uppbåda all min viljestyrka för att gå ner i källaren och sitta upp på cykeln. Nu har jag cyklat tre veckor, och jag har ökat belastningen lite och det funkar bra. Får se sen hur jag gör, om jag lägger till en omgång till (cyklar nu 4x20) eller om jag ska försöka utöka till 30 sek eller öka belastningen ett snäpp till. Att införa eventuella andra övningar får vänta ett tag. Jag vet hur jag fungerar: Om jag satsar för brett så kollapsar alltihop rätt vad det är. Så jag etablerar en sak i taget och får det att fungera innan jag går på nåt annat. Annars går det bra med viktnedgången. Jag försöker lite snabbare än det gått de andra gångerna jag ätit strikt LCHF. Men nu är ju nya parametrar tillagda: 16:8 och lite träning, så man kan ju inte säga om det är nån av dessa som gör skillnaden. Men just nu vill jag inte ändra på ett vinnande lag, så jag ska försöka fortsätta med cyklingen! Då skulle jag föreslå följande.Tre gånger i veckan, utan att byta om men före en redan inplanerad dusch så tar du tre intensiva intervaller på 30 sekunder styck och två minuters vila emellan. Träningscykel, cykel, springa ute, springa inne, vad du vill men full fart 30 sekunder, vila två minuter och upprepa tre gånger. 7,5 minuter per gång och tre gånger i veckan. Mindre än man lägger på att plocka i och ur diskmaskinen.Plus: skaffa ett gummiband eller liknande och kör lite varierade övningar ca 10 minuter per dag. T.ex. om man brukar titta på TV så kan man ta reklamavbrotten i ett program på 1 timme och köra med gummibandet då. Det är ju ändå tid då man gör något tråkigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag försökte såndär intensiv intervallträning på crosstrainer för jag inte hade tid till mer. Jag stod ut en dryg vecka sen kunde jag bara inte förmå mej till det mer så heja heja om det funkar för dej. Jag valde tid och styrka i stället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Jag försökte såndär intensiv intervallträning på crosstrainer för jag inte hade tid till mer. Jag stod ut en dryg vecka sen kunde jag bara inte förmå mej till det mer så heja heja om det funkar för dej. Jag valde tid och styrka i stället Men om man inte kan tvinga sig att göra något i 10 minuter tre gånger i veckan så är det nog något annat än träningsmotivation som saknas. Jag hatar t.ex. att vika tvätt, särskilt att sortera strumpor, men jag måste ändå tvinga mig själv att göra det. Förvisso är det ju då så att alternativet kanske är mer påtagligt, alltså att ha kläderna i en stor hög på golvet i tvättstugan istället för i garderoben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Nja, att det skulle vara jämförbart vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är ju nåt speciellt med en fysisk ansträngning. Själv kan jag vara extremt envis och uthållig med annat som jag vet många människor aldrig skulle stå ut med, men just fysisk ansträngning för ansträngningens egen skull är nåt jag har oerhört svårt för. Jag tror helt enkelt att det har med medfödda egenskaper att göra. Som jag skrivit, att 25% av befolkningen inte får nån endorfinkick av motion, och får man inte det, då blir det ju endast plågsamt att träna och för varje gång man ska tvinga sig till detta jobbiga och meningslösa blir det allt svårare. Man måste ju få nånting i utbyte av en aktivitet för att det ska vara möjligt att stå ut med den, annars blir man ju knäpp! Men om man inte kan tvinga sig att göra något i 10 minuter tre gånger i veckan så är det nog något annat än träningsmotivation som saknas.Jag hatar t.ex. att vika tvätt, särskilt att sortera strumpor, men jag måste ändå tvinga mig själv att göra det. Förvisso är det ju då så att alternativet kanske är mer påtagligt, alltså att ha kläderna i en stor hög på golvet i tvättstugan istället för i garderoben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Nja, att det skulle vara jämförbart vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är ju nåt speciellt med en fysisk ansträngning. Själv kan jag vara extremt envis och uthållig med annat som jag vet många människor aldrig skulle stå ut med, men just fysisk ansträngning för ansträngningens egen skull är nåt jag har oerhört svårt för. Jag tror helt enkelt att det har med medfödda egenskaper att göra. Som jag skrivit, att 25% av befolkningen inte får nån endorfinkick av motion, och får man inte det, då blir det ju endast plågsamt att träna och för varje gång man ska tvinga sig till detta jobbiga och meningslösa blir det allt svårare. Man måste ju få nånting i utbyte av en aktivitet för att det ska vara möjligt att stå ut med den, annars blir man ju knäpp! Det är detta som gör diskussionen i den här tråden så intressant tycker jag. Just att du har hittat ett precist mål som du verkligen vill uppnå och därför kan du tänka dig att träna dina intervallpass trots att du hatar att träna. Din önskan att bränna fett är starkare än den att slippa träna alls, tänker jag. Jag känner igen känslan att inte orka förmå mig till att göra saker som känns meningslösa. Men du har ju hittat meningen här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Jo, på ett sätt kan man säga så, men det är ju ett riktigt långskott. Jag vet inte förrän om några månader om det hjälper. Kanske kommer jag aldrig att få veta eftersom jag har en annan variabel som det skulle kunna bero på om det går snabbare nu än de andra gångerna jag har satsat, nämligen 16:8-fastan. Alltså får jag ingen feedback och motivationen är marginell. När det gäller att äta LCHF så är hälsovinsterna omedelbara och mätbara, 16:8 är också kännbart på så sätt att det har minskat mitt sötsug och jag märker att jag äter mindre utan att vara hungrig. Men träningen är bara tråkig och jobbig, och en vag förhoppning om resultat är inte motivation nog. Det blir att köra på ren vilja. Det är detta som gör diskussionen i den här tråden så intressant tycker jag. Just att du har hittat ett precist mål som du verkligen vill uppnå och därför kan du tänka dig att träna dina intervallpass trots att du hatar att träna. Din önskan att bränna fett är starkare än den att slippa träna alls, tänker jag. Jag känner igen känslan att inte orka förmå mig till att göra saker som känns meningslösa. Men du har ju hittat meningen här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Men om man inte kan tvinga sig att göra något i 10 minuter tre gånger i veckan så är det nog något annat än träningsmotivation som saknas. Jag hatar t.ex. att vika tvätt, särskilt att sortera strumpor, men jag måste ändå tvinga mig själv att göra det. Förvisso är det ju då så att alternativet kanske är mer påtagligt, alltså att ha kläderna i en stor hög på golvet i tvättstugan istället för i garderoben. Jag klarade inte att köra så intensivt så jag blev illamående. Jag bara aaavskyr konditionsträning som inte är kul. Min kondition idag är 136 trappsteg till jobbet. Jag hinner till 4e våningen innan jag behöver ta det lite lugnare för att klara andningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Jo, på ett sätt kan man säga så, men det är ju ett riktigt långskott. Jag vet inte förrän om några månader om det hjälper. Kanske kommer jag aldrig att få veta eftersom jag har en annan variabel som det skulle kunna bero på om det går snabbare nu än de andra gångerna jag har satsat, nämligen 16:8-fastan. Alltså får jag ingen feedback och motivationen är marginell. När det gäller att äta LCHF så är hälsovinsterna omedelbara och mätbara, 16:8 är också kännbart på så sätt att det har minskat mitt sötsug och jag märker att jag äter mindre utan att vara hungrig. Men träningen är bara tråkig och jobbig, och en vag förhoppning om resultat är inte motivation nog. Det blir att köra på ren vilja. Jag hejjar på dig iallafall! Jag har samma upplevelse av 16:8 dessutom. Men...kan inte låta bli att skriva trots att jag vet du inte vill höra detta...men om du styrketränade så du fick lite mer muskler så skulle en del av det du önskar uppnå komma lite snabbare och mer påtagligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Tack! Jodå, ingen skulle vara gladare än jag om jag klarade av att träna! Jag hejjar på dig iallafall! Jag har samma upplevelse av 16:8 dessutom. Men...kan inte låta bli att skriva trots att jag vet du inte vill höra detta...men om du styrketränade så du fick lite mer muskler så skulle en del av det du önskar uppnå komma lite snabbare och mer påtagligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Paolo Roberto har rätt.. två timmars högintensiva löprundor om dagen, sju dagar i veckan om man vill göra något åt fettdepåerna är det som gäller.. och vet du vad, jag tror han har rätt, eller är i närheten av sanningen iallafall! Såå sånt blir det inget av för varken dig eller mej, det är dödfött att ens fundera på. Bor själv i hus på landet.. åker mer bil än går.. det e jävligt långt till allt, speciellt som de flyttat all service till stan. Skulle gärna flytta till storstan med all de möjligheter den erbjuder, men man måste vara miljonär eller höginkomsttagare för att ha råd med kostnaderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Nej, riktigt så är det inte. Vid riktigt hög intensitet kommer dina muskler att behöva glykogen, det kan du inte komma ifrån, och levern prdoucerar den i huvudsak utav aminosyror (protein). Vid lägre intensitet klarar muskelrna sig däremot utmärkt på fett. Peter Attia förklara det väldigt bra i följande video. Du kan spola fram till 28:30 cirka. Det är möjligt att träning "stimulerar olika processer" men det den stimulerar mest av allt är aptiten. Men jag vill dock poängtera att träning är något väldigt bra som jag verkligen rekommenderar, generellt sett, men just när det gäller viktnedgång är det inte nödvändigtvis fördelaktigt. Huvudsaken är ju att förbränningen ökar. Sen efter ett hårt intervallpass så har man också efterförbränning. Denna träning ger garanterat mer fettförbränning ön ingen träning alls! Kör hårt! Jag tror på högintensiv träning, men skulle även varva med några lugnare pass Då och då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Dags att ställa fram cykeln snart. En gissning är att det kommer vara bra mycket lättare att cykla till sjön eller gårdsbutiken och i så fall är det nog mer cykelträningens förtjänst än fastan. Och har du inte gjort det förut så kanske det inte känns helt omöjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Paolo Roberto har rätt.. två timmars högintensiva löprundor om dagen, sju dagar i veckan om man vill göra något åt fettdepåerna är det som gäller.. och vet du vad, jag tror han har rätt, eller är i närheten av sanningen iallafall! Såå sånt blir det inget av för varken dig eller mej, det är dödfött att ens fundera på. Ursäkta men det där är struntprat. Du kan reducera din fettvikt dramatsikt utan hunger och med bara 1 timmes träning per vecka. Knepet är vad du äter (lchf) och när (ingen frukost) samt när och hur du tränar (på morgonen, intervallträning 20 min minst 3ggr vecka). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Mm... *L* Tyvärr har jag ingenstans dit jag åker som det passar att åka cykel till. Allt ligger för långt bort. Och cykeln jag har har nog rostat ihop vid det här laget. Dags att ställa fram cykeln snart. En gissning är att det kommer vara bra mycket lättare att cykla till sjön eller gårdsbutiken och i så fall är det nog mer cykelträningens förtjänst än fastan. Och har du inte gjort det förut så kanske det inte känns helt omöjligt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ursäkta men det där är struntprat. Du kan reducera din fettvikt dramatsikt utan hunger och med bara 1 timmes träning per vecka. Knepet är vad du äter (lchf) och när (ingen frukost) samt när och hur du tränar (på morgonen, intervallträning 20 min minst 3ggr vecka). Paolos råd är nog bättre anpassade för de som lever av pasta och pizza! Dock tror jag inte han har helt fel om vad som krävs.. speciellt iomed att vi vet att det till stora delar handlar om att tömma glykogen så man slipper att bli insulinresistent! Vi har trots allt en begränsad förmåga att lagra glukos.. se hans råd ur den synvinkeln! Såå.. köp och ät Paolos pasta samt som efterätt så är det två timmars löprunda! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Hur går det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted March 28, 2015 Author Share Posted March 28, 2015 Hej! Har inte varit inne här på ett tag, vilket är symptomatiskt... Nej, det sprack! Det hände saker i min vardag som fick mig att tappa fokus, både på träningen och kosten, så nu är jag "off" sedan ett tag. Det är ju så med mig, att för att jag ska klara av att bekämpa mitt sockersug så kräver detta totalt fokus. Så fort något annat kommer och stör detta så riskerar jag att falla dit igen, vilket jag gjort. Samma sak med träning, jag klarar inte att uppmana all den viljestyrka som det krävs för att träna om jag inte kan samla min viljestyrka på detta. Just nu känns det faktiskt rätt hopplöst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2015 Share Posted March 28, 2015 Som tidigare nämnts.. det är där den pigga rastlösa hunden kommer in.. ständigt fokus! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 28, 2015 Share Posted March 28, 2015 Hej! Har inte varit inne här på ett tag, vilket är symptomatiskt... Nej, det sprack! Det hände saker i min vardag som fick mig att tappa fokus, både på träningen och kosten, så nu är jag "off" sedan ett tag. Det är ju så med mig, att för att jag ska klara av att bekämpa mitt sockersug så kräver detta totalt fokus. Så fort något annat kommer och stör detta så riskerar jag att falla dit igen, vilket jag gjort. Samma sak med träning, jag klarar inte att uppmana all den viljestyrka som det krävs för att träna om jag inte kan samla min viljestyrka på detta. Just nu känns det faktiskt rätt hopplöst! Min egen erfarenhet av detta är att precis som du skriver måste viljan finnas där till 100% för att man ska klara att hålla ut. För många år sedan rökte jag en period. Ibland ville jag försöka sluta men jag tyckte det var otroligt trist att leva utan cigaretter. När jag en dag kom fram till att jag absolut inte ville leva med cigaretter mer, kunde jag ganska lätt sluta. Hoppas du hittar din vilja igen snart! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted March 28, 2015 Author Share Posted March 28, 2015 Som tidigare nämnts.. det är där den pigga rastlösa hunden kommer in.. ständigt fokus! Hm... det finns ingen ogillaknapp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Asså...det här med fasta, kaloriunderskott och andra späkningar.... jag tycker det är för dom andra... Om det skulle gå att påverka dig, vilket förstås är omöjligt, skulle jag rekommendera projekt överätning av lchf. Obegränsat stora måltider + obegräsad mängd goa lchfgrejer när helst du vill. Sikta på att gå upp 7-8 kg och utvärdera därefter. Syftet skulle vara att må så bra som möjligt. Tanken med +7,8 kg är de aldrig ska uppnås, blir det så får man hitta på nåt annat, om det inte skulle vara muskler men det är nog inte troligt i ditt fall :-) . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Jag kör bugg två gånger i veckan..känns inte som träning men min kondition har verkligen förbättrats... Hitta något som inte känns som träning - som när du dränerade huset, så går det nog lättare.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Hm... det finns ingen ogillaknapp... Alltså- hur kan man rekommendera att skaffa en jycke till någon som har ett katthuvud i sin profilbild?!? Min reflektion efter att ha läst alla inläggen blir: Jerker, du vill egentligen öka fettförbränningen utan att behöva motionera, och hoppades att få tips på något kul. Men för dig är det ju inte kul att röra på sig. Det finns sannolikt bara ett alternativ för dig: Du får nöja dig med den nivå på fettförbränning som du kan uppnå enbart genom LCHF-kost, och med noll fysisk aktivitet. Det verkar som om till och med det kan vara för mycket ibland. Du vill nog för mycket för snabbt. Sikta inte för högt. Ta en dag eller högst en vecka i taget. Se det som en seger varje gång du skött om kroppen med LCHF under ett helt dygn. Och belöna dig själv med en extra stor klick "mumskryddad" majonnäs på grönsakerna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted March 29, 2015 Author Share Posted March 29, 2015 Jag kör bugg två gånger i veckan..känns inte som träning men min kondition har verkligen förbättrats... Hitta något som inte känns som träning - som när du dränerade huset, så går det nog lättare.. Jag dansade i ungdomen och det är nåt som jag kunde ha tänkt mig att ta upp. Men för ett par år sedan fick problem med ett knä. Jag klarar inte större vridningar, för då knäcker det till i knäet och jag får en fruktansvärd smärta som får mig att halta i flera dagar. Men det hade varit nåt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted March 29, 2015 Author Share Posted March 29, 2015 Alltså- hur kan man rekommendera att skaffa en jycke till någon som har ett katthuvud i sin profilbild?!? Min reflektion efter att ha läst alla inläggen blir: Jerker, du vill egentligen öka fettförbränningen utan att behöva motionera, och hoppades att få tips på något kul. Men för dig är det ju inte kul att röra på sig. Det finns sannolikt bara ett alternativ för dig: Du får nöja dig med den nivå på fettförbränning som du kan uppnå enbart genom LCHF-kost, och med noll fysisk aktivitet. Det verkar som om till och med det kan vara för mycket ibland. Du vill nog för mycket för snabbt. Sikta inte för högt. Ta en dag eller högst en vecka i taget. Se det som en seger varje gång du skött om kroppen med LCHF under ett helt dygn. Och belöna dig själv med en extra stor klick "mumskryddad" majonnäs på grönsakerna Ja, jag vet... jag har en tendens att ta i för mycket på en gång. Men den här gången trodde jag att jag hade lyckats! Jag tog en sak i taget och fick det att funka innan jag lade till nästa. Men så, när det sprack, sprack hela paketet. Jag har ju ett lyxproblem, och det är att jag inte lider av den övervikt jag har. Lite som Tommy Runesson, även om jag inte är i närheten av den vikt han bar på. Men jag vet ju hur farligt det är med fett kring de inre organen, så jag har förmodligen en ökad risk för sjukdomar i framtiden. Men det är som att det rationella tänkandet inte räcker till som motivation. Det enda jag led av var en begynnande artros, och den försvann snabbt när jag började med LCHF. Och även om jag slarvar och äter fel ibland så äter jag aldrig bröd, pasta, ris och potatis, det har jag inget behov av, och artrosen har hållit sig borta. Och jag äter kokosfett, röd palmolja (massor med antioxidanter), D-vitamin, Magnesium, Omega-3 och K2. Så jag tror trots allt att jag lever en smula mer hälsosamt nu än när jag åt 4 mackor till frukost och 4-5 till kvällsmat och middagsmat med pot/ris/pasta däremellan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Lycka till, Jerker, och ge aldrig upp! När det spricker, så bara på't igen. Ingen jämförelse i övrigt, men det sägs ju att rökare kan behöva "sluta" 10 gånger innan det äntligen händer... Och som du själv säger, din kosthållning verkar ju ha förbättrats radikalt ändå. GLAD PÅSK med många ägg och lax i alla former 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Lycka till Jerker, kom ihåg att en dröm som levs är verklighet. Dagens boktips "mental styrketräning". Dagens www tips https://martinajohansson.se/kortisol-serotonin/ fågelskådning? tjock yogamatta med boll, hantlar och stereon på hög volym? Gillar verkligen denna tråd, glad påsk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag vill ha tips på sån träning som primärt hjälper fettförbränningen på traven. Min utgångspunkt är att jag verkligen avskyr att träna, men jag inser att för att uppnå maximal effekt vid fettförbränning så måste man kombinera LCHF med nån form av träning. Syftet är alltså inte att bygga muskler eller förbättra konditionen - det intresserar mig inte - utan att i första hand bränna mer fett. Så vad kan jag göra där jag "kommer undan" så lindrigt som möjligt men ändå får positiva effekter? (Långa träningspass, promenader, löpning etc. ger mig självmordstankar.) Jag har en träningscykel hemma så har funderat på intervallträning 3x20 sek. Låter överkomligt, men finns det annat och vad ska jag tänka på i övrigt? Tacksam för hjälp! Kör burpees med en armhävning och upphopp. Hundra om dagen, 10x10 med 3-4 min vila emellan seten. Ta gärna två vilodagar i veckan i början så att kroppen din får återhämta sej. Det är helt enormt effektivt tro mej. Du kommer se ut som iggy pop på några månader om du kombinerar detta med lchf:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Det finns ett ställe i Tyskland som specialiserat sig på sådana som du. Man betalar efter önskemål och vikt. I sista nivån så stänger de in dig och en stor stark kille i ett rum som säger "Om jag fångar dig så tar jag dig". Kanske inte ger några endorfin-kickar, men jag lovar att du kommer gå ner i vikt väldigt fort. Hälsa från mig :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Var och lyssnade på ett föredrag med Calle Zackari-Wahlström förra helgen och han tyckte man skulle ha samma inställning till träning som till tandborstning. M a o, det är inget att fundera över utan gör det bara! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smogz Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Om du hatar att träna, skit i det då. Prova att kombinera LCHF med 5:2. Kör bara frukost eller lunch de två dagarna. Du får bara äta 600 kalorier den dagen. Använd de 600 vist. Omelett är min grej med bacon och halluomi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trondk Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Jag vill ha tips på sån träning som primärt hjälper fettförbränningen på traven. Min utgångspunkt är att jag verkligen avskyr att träna, men jag inser att för att uppnå maximal effekt vid fettförbränning så måste man kombinera LCHF med nån form av träning. Syftet är alltså inte att bygga muskler eller förbättra konditionen - det intresserar mig inte - utan att i första hand bränna mer fett. Så vad kan jag göra där jag "kommer undan" så lindrigt som möjligt men ändå får positiva effekter? (Långa träningspass, promenader, löpning etc. ger mig självmordstankar.) Jag har en träningscykel hemma så har funderat på intervallträning 3x20 sek. Låter överkomligt, men finns det annat och vad ska jag tänka på i övrigt? Tacksam för hjälp! Hei, jeg ser du har fått mange gode råd, men likevel her kommer ett innspill fra en nordmann :-) Jeg går på strikt LCHF og har begynt å trene intervaller med høy intensitet! Det gjør jeg på følgende måte: Jeg varmer opp i ca. 6-10 minutter. Så gjennomfører jeg 4 intervaller på 4 minutter hver. Pulsen min ligger på 85 – 95% av maksimal hjertefrekvens. Hvert intervall er avbrutt av 3 minutter "pause" med lavere intensitet (snakkefart) tilsvarende 70% av maksimal hjertefrekvens. Avsluttes med 4-6 min nedvarming. jeg bruker en pulsklokke slik at jeg kan se hva pulsen min er. Min klokke (Polar M400) er programmerbar og jeg har lagt inn 4x4 intervall på klokken slik at den gir signal når jeg skal starte og stoppe. Det er ikke nødvendig med pulsklokke, men jeg liker gadgets :-) Jeg går og/eller løper, men du kan gjennomføre intervallene på sykkel, i romaskin, ute med staver. Det viktige er at du holder intensiteten mellom 85-95% under intervallet. Dersom man ikke tror at en klarer 4x4 så viser nyere forskning a 1x4 nesten har like bra effekt! Med vennlig hilsen, Trond Referanser: Effektiv forbrenning med 4 x 4 intervaller https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller - Derfor er 4X4 det beste http://www.dn.no/dnaktiv/2010/09/09/-derfor-er-4x4-det-beste 4 minutter hard trening er nok http://www.dn.no/dnaktiv/2010/10/21/4-minutter-hard-trening-er-nok Artikkel om 1×4 vs. 4×4 intervalltrening https://cergntnu.wordpress.com/2013/05/30/ny-artikkel-om-1x4-vs-4x4-intervaller/ Artikler i PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=hoff%2C%20Jan%5BAuthor%5D Annet fra CERG/NTNU: https://cergntnu.wordpress.com/category/4x4/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Äter redan strikt LCHF sedan några veckor och äter efter 16:8. Har startat om efter ett år av slarv och viktuppgång. Nu vill jag få fettförbränningen att kicka in ordentligt. Vad gäller träning är hela jag fel... Jag rekommenderar fett-choklad, dvs, smör, kokosfett och en tesked kakao. Smält smör och kokosfett i en skål i micron, koka upp vatten i vattenkokaren, blanda det smälta fettet med det heta vattnet och kakao, mixa sedan med stavmixer några sekunder. Finns inget som sätter igång fettförbränningen på mig så bra, förutom vattenfasta då. Mitt bästa tips är 5:2 -vattenfasta + fett-choklad till frukost på ätdagarna (plus övrig mjölkfri lchf-mat på lunch och/eller middag) + promenader, men helst jogging. Efter en vecka kommer du börja märka en fastare känsla i hullet, efter en månad börjar du blir rädd att du ska bli ett levande skelett . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 Poppar den här tråden. Jag har - efter några år av vanvård av min hälsa - återkommit till banan och äter fakir, 16:8 (12-20) och försöker cykla 3 ggr/vecka om morgnarna. Jag har bara hållit på knappt 4 veckor, så jag redovisar inget än, men återkommer senare med rapporter. Håll tummarna för mig! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Vissa dikeskörningar är svårare att ta sig upp ur men du gjorde det! Bra jobbat! Fast "fakir" är det knappt någon som vet vad det är, längre. Nu heter det "carnivore" (med C i början och E på slutet). Det gäller att hänga med när man vill förnya gamla beprövade koncept! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts