Jump to content

Att fetta eller inte fetta..

Jannahoj

Recommended Posts

Jag har skrivit tidigare om diarre som jag har problem med. Har testat att minska kokosoljan och byta magnesium och dricka potatismjöl men den kvarstår de flesta dagarna. Så har jag nu varit bortrest 2v Och ätit på restaurang dvs mer liberalt (vet ju inte exakt..) och mindre fett och min mage har varit helt perfekt!! Kommer hem och det tar inte mer än en dag så är diarren tillbaka. Tänkte att det är kokosoljan men som sagt ingen skillnad när jag tar bort den hemma så jag antar att det handlar om att jag äter för mycket fett hemma. kan det vara så Enkelt?

Problemet är att när jag äter mindre fett slutar viktminskningen och jag kommer förr eller senare fuska för att jag är onöjd. Hur gör jag?

Mm.. men det är inte konstigt om du går ner om du har diarre!

Du får testa dig fram, sänk fettintaget tills diarren försvinner.. utvärdera sen var du hamnar kostmässigt.

Risken med att gå ner med hjälp av diarre är att du även missar andra näringsämnen.

Börja med att ta bort all magnesium!

Dvs det handlar om att utesluta en sak åt gången, vissa sorters magnesium används i laxermedel!

Nästa steg är att fundera på om du har någon form av mallabsorbation av fett.. där kan det handla om vad gallvätskan består utav, lipaser i denna osv.

Du kanske skulle försöka få i dig mer av ditt fett från livsmedel.. typ ägg.. som dessutom är bra källor till kolin och lecetin, vilka är bra dispergeringsmedel.

• Like 1

Klarar mig dock inte utan magnesium. Då det i benen så jag blir galen.

Jo jag får väl minska och fixa. Bara så trist. Vill äta gott och enkelt

Skaffa magnesiumolja då så du inte anstränger magen. Jag har fått goda resultat snabbt genom att smörja mina problemområden varje kväll

• Like 3

Det skulle även kunna handla om att du reagerar på något enskilt livsmedel, snarare än den totala fettmängden. Var det något som du dagligen äter hemma men som du skippade/inte fanns tillgängligt de veckor du var bortrest? En bekant till mig berättade en liknande historia, att han nästan dagligen fick diarré på LCHF men hade bra mage när han käkade "vanlig" mat ett par veckor, det visade sig att han fick diarré av ägg. När han åt LCHF blev det omelett varje morgon men när han började käka bröd istället så fixade sig hans magproblem. Så han testade att återgå till LCHF men istället äta t ex tonfiskröra istället för ägg till frukost, och mycket riktigt, hans diarréproblem dök inte upp, så det var äggen han inte tålde.

• Like 1