Jump to content

Hur få i sig tillräckligt med kalorier?

pois

Recommended Posts

Någon som vet hur man får i sig dagsbehovet av kalorier utan att få problem med magen och fet avföring?

Just nu ligger jag på 3 x 50 ml rapsolja om dagen, vilket tillsammans med proteinintaget ger 1500 kcal/dag (vilket är ju alldeles för lite?). Jag är 190 cm lång och väger 73 kg. Har gått ner 7 kg i en rasande takt. Äter jag mer än 150 ml rapsolja utspritt på 3 ggr/dag får jag problem med magen, och näringsupptaget verkar bli ännu lägre än det jag får av 150 ml rapsolja... Smör, ghee och kokosolja tål jag inte så det är ingen idé. Hjälp, hur gör jag:(?

Välkommen till forumet pois!

Kanske du ska pröva att variera fettkällorna till proteinet? Det finns så mycket mer än smör, rapsolja och kokosfett. Fullfeta mejeriprodukter, avokado, nötter, olivolja, ostar av olika slag. Komplettera med rikligt med grönsaker, bär och en och annan rotfrukt. Kostdoktorn har fina kurser där du lär dig hur man sätter samman en fullgod LCHF-måltid. För att inte tala om all info du finner på nätet om du googlar lite...

• Like 5

Hej och tack för ditt svar.

dessvärre tål jag vare sig mejeriprodukter, olivolja eller nötter. inte heller fisk, eller rött kött. det enda jag tål är kyckling och små mängder fläskkött.

Att kombinera rotfrukter eller andra kolhydrater är inte heller bra för min mage utan det är strikt lchf som gäller isf. syrade grönsaker går bra men det är så små mängder och ganska lite av kolhydraterna kvarstår.

dessvärre tål jag vare sig mejeriprodukter, olivolja eller nötter. inte heller fisk, eller rött kött. det enda jag tål är kyckling och små mängder fläskkött.

Att kombinera rotfrukter eller andra kolhydrater är inte heller bra för min mage utan det är strikt lchf som gäller isf. syrade grönsaker går bra men det är så små mängder och ganska lite av kolhydraterna kvarstår.

Ja, då är ju läget genast lite svårare...

Det är inte bara energimängden det kommer att vara svårt att uppnå, utan även näringsmängden.

Tål du benbuljong? För att få i dig näring så kan du koka buljong på ben, grönsaker och alger och dricka detta.

Tål du bär? 

Funderar på om du skulle kunna göra smoothies på kokosmjölk för att få upp energimängden...

Hej, näringsmängden är det inga problem med. Äter hampaprotein, spirulina, mineraltillskott, b och c-vitaminer etc. Tål inte bär heller, särsklit inte blåbär, hallon eller jorgubbar.

Däremot funderar jag på benbuljong. Svårt att hitta ekologiskt märgben dock.

Hej, näringsmängden är det inga problem med. Äter hampaprotein, spirulina, mineraltillskott, b och c-vitaminer etc. Tål inte bär heller, särsklit inte blåbär, hallon eller jorgubbar.

Däremot funderar jag på benbuljong. Svårt att hitta ekologiskt märgben dock.

Var bor du? Märgben går att få från gröna gårdar, gårdssällskapet. Kan verkligen rekommendera ben/kött buljong. Om du äter ekologisk kyckling kan du använda skrovet till att koka buljong. Geleaktig blir den om du har i kycklingfötter också, men det är ju inte så lätt att få tag i. 

PS. I stockholm är det bara att fråga efter ben hos de stora ekologiska affärerna, tex eat.

• Like 1

Karlstad. Finns ekologisk kyckling i affären har jag sett. Ska man koka den, ta av köttet och sedan koka den igen? eller kan man göra som jag läste nån annastans, koka den i ett par timmar så att köttet blir så mört att det släpper av sig självt från benet?

Jag brukar tillaga kycklingen som vanligt i ugn, sedan tar jag vara på benen och kokar buljong på dom. Vanlig benbuljong brukar jag koka i 2 dygn men med kyckling tror jag inte du behöver koka så länge, kanske 6-8 timmar blir bra? Jag har i alger och kryddor också, och lök, selleri och morot men det beror på vad du tål.

Nej det händer något med hjärnan, får tinnutus och blir deprimerad av kokosmjölk/kokosflingor. Antar att det är någon form av allergi. Kryddor och örter tål jag inte heller, om de inte varit tillsammans med syrade grönsaker...

Angående fett, skulle du kunna prova animaliskt fett? Typ talg, ister, ankfett etc? Kan du äta kycklinglever?

En ide är att göra kycklingpastej på kycklinglever och animaliskt fett, tex talg.

Om du kan beställa från Gröna Gårdar så säljer de talg från gräsbetande kor. Detta smälter man och silar och häller upp i en burk.

• Like 2

Karlstad. Finns ekologisk kyckling i affären har jag sett. Ska man koka den, ta av köttet och sedan koka den igen? eller kan man göra som jag läste nån annastans, koka den i ett par timmar så att köttet blir så mört att det släpper av sig självt från benet?

Du kan koka kycklingen i en timme, ta av köttet och laga middag av det, koka skrovet i minst en timme till. Den andra varianten fungerar säkert också, om du gillar sönderkokt kött... Ska du göra kycklingsoppa är det förmodligen ingen nackdel...

• Like 1

Alltså, så multiallergisk som du verkar vara, förstår jag att det inte är lätt! Det kanske skulle vara en bra idé att leta rätt på någon bra kostrådgivare, som är riktigt insatt i alltifrån hur olika livsmedel kan korsreagera med varandra vid allergier, till naturligtvis energi- och näringsinnehåll... 

• Like 1

Ah tack!

Ska prova lipas också, såg att de hade det på iHerb.com

Om du ska handla på iherb har du sett deras gelatin (från gräsbetade djur)? Den oranga burken. Den använder jag och gör gummies av (googla) eller i smoothies. Ska vara mycket bra för att läka magen. Googlar man på gelatin finns det massor med förslag, oftast tillsammans med bär/frukt juice men det finns massor med bra andra ideer. Man kan ha det i buljong, i smoothies, i ketogena små fett bomber etc.

http://www.iherb.com/Great-Lakes-Gelatin-Co-Beef-Gelatin-Collagen-Joint-Care-Unflavored-16-oz-454-g/52775

• Like 1

Nej det är ett rent h-lvete faktiskt. Har kollat runt lite men det kostar pengar. Utslagen som min kropp och mitt psyke är så är det svårt att få ihop pengar till sådant. Men någon gång i framtiden så funderar jag på att göra ett igG antikroppstest. Det kostar 5000 kr men då får man en kokbok utifrån sin antikroppsscreenening, och då ingår alla födoämnen

Åh tack! Det verkar ju bättre än "vanlig" gelatin? för det tål jag inte alls. blir nästan helt avskärmad från omvärlden.

Kan man använda den isf ist för "tradiotinell" boljongkokning?

Ja, till viss del. Används ofta inom AIP (autoimmun paleo), Wahls protocol samt även GAPS för att läka magbarriären. Innehåller också protein. Den oranga burken blir geleaktig i kontakt med vätska, den gröna inte.

Förresten innehållet i den gröa burken är inte från gräsbetande djur lr?

Jag tror det? Men jag vet inte 100%, jag har bara använt den oranga. Båda används inom AIP som förordar gräsbetande djur så jag skulle gissa att båda är gjorda på gräsbetande djur.

Smaken sticker ut lite i ren form, det är därför man måste blanda det med något annat, tex gummies eller smoothies.

Sveriges bästa ekologiska buljong i geleform kommer från http://www.scanorganics.com/

I Karlstad finns den hos:

Coop Forum Bergvik Frykmans väg 1 Karlstad

Du måste sluta upp med rapsoljan, den driver inflammation i tarmsystemet pga sitt delvis fleromättade innehåll.

Ankfett ingår numera i vårt sortiment, smakar ingenting egentligen, men är härligt.

Hur har du det med fisk och fiskägg ?

Du måste nog ta till en drastisk diet för att få ordning på dina problem typ GAPS http://gapsdiet.com/ ; Wahls protocol http://terrywahls.com/about-the-wahls-protocol/ ; eller Specific Carbohydrate Diet http://www.breakingtheviciouscycle.info/ .

Jag tror jag såg ett reportage om er på TV eller om det var i tidningen. Otroligt fint det ni gör, man blir glad av sånt.

Jag har kollat upp gaps-dieten förut men tål inte det mesta med den. Är intolerant mot de flesta kryddor och örter (om de inte jäst tillsammans med syrade grönsaker). Likaså rotfrukter (om de inte är syrade). Däremot har jag märkt att jag tål lök sen jag började med molybden-tillskott... Så i vissa fall handlar det kanske även om kemikalierna (tex svavelföringarna i lök) i vissa födoämnen.

På mig konstigt nog så verkar det som om rapsoljan har en kraftigt antiinflammatorisk effekt. Men det går en "magisk" gräns vid 150 ml/dag. Äter jag mer blir det motsatt effekt. Men måste fylla ut med något mer och då får det nog bli talg. Trodde inte först att det var så billigt så var skeptisk, men såg sen att man kan få 16 kg för drygt 600 kr så det blir tom billigare än rapsolja:)... Ankfett kanske man kan använda till stekning?

Fisk tål jag inte men fiskägg kanske jag skulle prova.

Vet du om Bergvik även har era kycklingbröstfiléer? Om inte kan man beställa därifrån isf?