Peter B Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Kostdoktorn.se har som ni säkert sett blivit anmäld (till Youtube) för att kalla CarbZones produkter en bluff. Men vad är egentligen en bluffprodukt? Jag tycker inte att det är helt enkelt. * Kan det vara om den innehåller sötningsmedel? * Kan det vara om den innehåller mer än 5% kolhydrater? * Kan det vara om den innehåller gluten? * Kan det vara om den är alltför processad? * Är det en bluffprodukt om man sötar med socker även om det är pyttelite, osv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Det är en bra fråga. Salladskyckling som innehåller 40%kött resten tillsatser är det bluff. Kallas det lågkolhydratkost får det inte innehålla gluten tycker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Tycker inte det är en bluffprodukt egentligen, all information (såsom näringsvärden, innehållsförteckning mm.) finns tillgänglig för konsumenten på förpackningen. Det finns ingen lag på vad som får och inte får kallas för lowcarb... Om folk bara kunde lära sig att faktiskt läsa innehållsförteckningen och sedan göra valet om man tycker produkten passar ens definition av lågkolhydratkost eller inte, så är problemet löst. De (carbzone) undanhåller ju trots allt ingen information direkt, den finns där, att lata konsumenter sedan väljer att istället enbart förlita sig på produktens namn är en annan femma. Då får man skylla sig själv. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Att varna för CarbZone är väl helt okey. Men då finns det mängder av produkter som man skulle behöva varnas för, nästan alla processade produkter faktiskt. Men skaffar man sig kunskap om vad som är bra för just dig, då kan man själv ta ansvar om vad man stoppar i sig. För vi är alla olika och har olika behov. Med kunskap händer det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 1, 2015 Popular Post Share Posted February 1, 2015 En bluffprodukt är en produkt som utger sig för att vara något den inte är! Tex leverpastej med 30% lever! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 1, 2015 Author Share Posted February 1, 2015 Det är en bra fråga. Salladskyckling som innehåller 40%kött resten tillsatser är det bluff. Kallas det lågkolhydratkost får det inte innehålla gluten tycker jag. Jag är nog lite benägen att hålla med...att gluten skulle räknas bort från LCHF ungefär på samma sätt som man räknar bort margarin...och då blir ju automatiskt alla produkter som påstår sig vara "LCHF"-produkter och innehåller gluten...bluffprodukter..typ LowCarb:s bröd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted February 1, 2015 Author Popular Post Share Posted February 1, 2015 En bluffprodukt är en produkt som utger sig för att vara något den inte är! Tex leverpastej med 30% lever! Den värsta produkten av dem alla är väl ändå denna: 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 1, 2015 Author Share Posted February 1, 2015 Tycker inte det är en bluffprodukt egentligen, all information (såsom näringsvärden, innehållsförteckning mm.) finns tillgänglig för konsumenten på förpackningen. Det finns ingen lag på vad som får och inte får kallas för lowcarb... Om folk bara kunde lära sig att faktiskt läsa innehållsförteckningen och sedan göra valet om man tycker produkten passar ens definition av lågkolhydratkost eller inte, så är problemet löst. De (carbzone) undanhåller ju trots allt ingen information direkt, den finns där, att lata konsumenter sedan väljer att istället enbart förlita sig på produktens namn är en annan femma. Då får man skylla sig själv. Men är det inte just detta som är "bluffprodukter"...när man försöker lura "lata" konsumenter att de äter något nyttigt...fast det inte alls är så, även om man kan se det om man orkar läsa det finstilta? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted February 1, 2015 Popular Post Share Posted February 1, 2015 Men är det inte just detta som är "bluffprodukter"...när man försöker lura "lata" konsumenter att de äter något nyttigt...fast det inte alls är så, även om man kan se det om man orkar läsa det finstilta? Jag tycker det är bluffprodukter när man rider på en framgångsvåg och säljer in en produkt via en beteckning som inte är helt korrekt. För en nybörjare som inte har lärt sig allt om det finstilta än, så är det säkert en produkt som man tror är okej. Visst har vi alla ett eget ansvar att läsa och kontrollera vad som finns i en produkt, men det är nog något man lär sig med tiden...när man ser hur mycket som är bluff... 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Den värsta produkten av dem alla är väl ändå denna: Det är alltså mer salt än avokado i den!!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ekofilosophie Posted February 1, 2015 Popular Post Share Posted February 1, 2015 fy fan va äckligt! och just guacamole som är så enkelt att göra. det svåra är ju bara att hitta avokados som är lagom mogna just när man är sugen på att äta dem och inte om typ en vecka 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Håller med om "guacamolen". Men 30% lever i leverpastej, är för mina smaklökar ganska lagom... Sen finns det bättre och sämre varianter på vad de övriga 70%-en består av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Håller med om "guacamolen". Men 30% lever i leverpastej, är för mina smaklökar ganska lagom... Sen finns det bättre och sämre varianter på vad de övriga 70%-en består av. Mnjae.. inte för att vanlig leverpastej i sig är dåligt.. men man borde inte få lov att marknadsföra något som leverpastej om inte lever är huvudingrediens! Innehåll INGREDIENSER: Svenskt fett fläsk, svensk grislever (31%), vatten, potatismjöl, socker, salt, lök, kryddor, druvsocker, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250. Det borde enligt lag heta fläskpastej med leversmak! Tyvär har vi inte sådana lagar i landet! Rent ut sagt.. man borde inte få kalla saker vad som helst.. och i exemplet med Guacamolen.. inte låta påskina att det är avocado som någon större ingrediens när det inte är detta! Oså, när man kollar recept på hur man gör egen leverpastej.. så är det som regel inte bara lever som huvudingrediens utan den överstiger som regel 50%! Vilket är vad leverpastej egenligen handlar om.. dvs en pastej som till störrsta delen består av lever. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Typiskt recept på hemmagjord leverpastej; "Ingredienser: 500 gram svin- eller ungnötslever 250 g späck eller fläsk 1 gul lök 1 msk smör 10 ansjovisfiléer 3 ägg 0,5 dl vetemjöl 3 dl vispgrädde eller mjölk 1 tsk salt 2 krm vitpeppar 2 msk konjak (valfritt) 1 tsk mejram 0,5 tsk ingefära" http://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-leverpastej.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Det recept som jag använder är bättre: 1pkt kycklinghjärtan, 1 lök, kokosfett, salt. Det händer att jag har i ansjovisfiléer också, men inte alltid. Det blir mycket god leverpastej, och framför allt, jag tål den, eftersom den varken innehåller mjöl eller mjölk. Däremot så kanske man skulle prova med lite konjak (får bara köpa det först). Men apropå ämnet, så står det faktiskt med stora bokstäver Guacamole STYLE. Alltså inte riktig. Men visst är det fusk. Ska givetvis vara kycklinglever.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Har gjort den leverpastejen så många gånger att jag känner igen receptet. Och den är riktigt god. Man kan sannolikt skita i vetemjölet, annars gör man tysk leverkorv (sidfläsk, lever, lök och kryddor), den är ännu godare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Det recept som jag använder är bättre: 1pkt kycklinghjärtan, 1 lök, kokosfett, salt. Det händer att jag har i ansjovisfiléer också, men inte alltid. Det blir mycket god leverpastej, och framför allt, jag tål den, eftersom den varken innehåller mjöl eller mjölk. Däremot så kanske man skulle prova med lite konjak (får bara köpa det först). Men apropå ämnet, så står det faktiskt med stora bokstäver Guacamole STYLE. Alltså inte riktig. Men visst är det fusk. Kycklingpastej måste det vara konjak i. Köp konjak, det lyfter det hela rejält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Det recept som jag använder är bättre: 1pkt kycklinghjärtan, 1 lök, kokosfett, salt. Det händer att jag har i ansjovisfiléer också, men inte alltid. Det blir mycket god leverpastej, och framför allt, jag tål den, eftersom den varken innehåller mjöl eller mjölk. Däremot så kanske man skulle prova med lite konjak (får bara köpa det först). Men apropå ämnet, så står det faktiskt med stora bokstäver Guacamole STYLE. Alltså inte riktig. Men visst är det fusk. Hmm...hur kan det bli leverpastej om den inte innehåller lever? Kycklinglever använder jag till min pastej, men inte kycklinghjärtan... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Det mesta som är hel- och halvfabrikat är ju till största del skit och en massa utfyllnad. Bäst att bara köpa rena produkter och göra allt själv, eller i undantagsfall köpa färdigt men då lusläsa innehållsförteckningen Göra egen korv verkar skoj... Tips på recept? Och måste man ha värsta korvstoppningsmaskinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Korvhorn är en nödvändighet! Fast det är egentligen stor tratt. Så det går oxå med en stor tratt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Göra egen korv verkar skoj... Tips på recept? Och måste man ha värsta korvstoppningsmaskinen? I Anna Halléns bok "LCHF för familjen", finns ett recept på falukorv. Den korven gräddas i vattenbad i en form i ugnen, så då behövs ingen korvstoppningsmaskin eller korvskinn. Jag antar att den blir rektangulär, men ska man göra korvstroganoff så spelar det ju ingen roll. Jag har inte provat receptet, drar mig lite för att det verkar bökigt. Men det innehåller finfina ingredienser och blir förmodligen gott, så kanske testar jag någon gång... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Andreas Eenfeldt Posted February 2, 2015 Popular Post Share Posted February 2, 2015 Tycker inte det är en bluffprodukt egentligen, all information (såsom näringsvärden, innehållsförteckning mm.) finns tillgänglig för konsumenten på förpackningen. Det finns ingen lag på vad som får och inte får kallas för lowcarb... Om folk bara kunde lära sig att faktiskt läsa innehållsförteckningen och sedan göra valet om man tycker produkten passar ens definition av lågkolhydratkost eller inte, så är problemet löst. De (carbzone) undanhåller ju trots allt ingen information direkt, den finns där, att lata konsumenter sedan väljer att istället enbart förlita sig på produktens namn är en annan femma. Då får man skylla sig själv. Tortillan var en ren bluffprodukt (innan receptet ändrades till dagens glutenbomb). Den såldes som lågkolhydratkost med de två största ingredienserna vetemjöl respektive vetestärkelse!! När vi skickade den på egen analys – vilket vi valde att göra eftersom bluffen var så uppenbar – hade tortillan tre gånger mer kolhydrater i sig än det stod på paketet. http://www.kostdoktorn.se/testat-kan-man-lita-pa-carbzones-lagkolhydratprodukter Vet inte om man i efterhand kan ursäkta sig med okunskap när man bakar bröd på rent vetemjöl och säljer det som lågkolhydratkost? En annan bluff är att räkna bort 100% av maltitol när man anger "nettokolhydrater". Exempelvis i CarbZones mjölkchoklad som säljs som lågkolhydratkost, med 48% maltitol. I verkligheten är det väl från 100 gram chokladkaka ca 30-40 gram av maltitolet som tas upp och blir blodsocker, men CarbZone låtsas att det är noll. Voilá så har man "trollat bort" 30-40 gram kolhydrater/100 gram. Blir inte mer bluffartat än så. CarbZone säljer ett tiotal produkter fulla av maltitol och kör samma trick på alla förpackningar. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Typiskt recept på hemmagjord leverpastej; "Ingredienser: 500 gram svin- eller ungnötslever 250 g späck eller fläsk 1 gul lök 1 msk smör 10 ansjovisfiléer 3 ägg 0,5 dl vetemjöl 3 dl vispgrädde eller mjölk 1 tsk salt 2 krm vitpeppar 2 msk konjak (valfritt) 1 tsk mejram 0,5 tsk ingefära" http://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-leverpastej.html Och hur många procent lever blir det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Det recept som jag använder är bättre: 1pkt kycklinghjärtan, 1 lök, kokosfett, salt. Det händer att jag har i ansjovisfiléer också, men inte alltid. Det blir mycket god leverpastej, och framför allt, jag tål den, eftersom den varken innehåller mjöl eller mjölk. Däremot så kanske man skulle prova med lite konjak (får bara köpa det först). Men apropå ämnet, så står det faktiskt med stora bokstäver Guacamole STYLE. Alltså inte riktig. Men visst är det fusk. Ska givetvis vara kycklinglever.... Att inte ha konjak hemma torde väl vara snudd på straffbart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Ang leverpastej, jag använder Per Morbergs recept. Det blir ett leverinnehåll på ungefär 30%. Lever är huvudingrediens i min, men det blir ändå ca 30% lever. Bluff blir det om man skriver att den innehåller 50% lever men i verkligheten innehåller bara 30%. I Carb-zones fall så skrev/skriver de ju ett kolhydratinnehåll, men i verkligheten är det något annat. Jag har köpt en "riven ost" som bara innehåller 29% ost (och 69% smältprodukt). Fast det är ingen bluff egentligen. Den heter "Pizzamix med Gouda", det står inte riven ost på påsen så jag får skylla mig själv. Men att företaget kallar sig för "ostmästare sedan 1930" på påsen...... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Tortillan var en ren bluffprodukt (innan receptet ändrades till dagens glutenbomb). Den såldes som lågkolhydratkost med de två största ingredienserna vetemjöl respektive vetestärkelse!! När vi skickade den på egen analys – vilket vi valde att göra eftersom bluffen var så uppenbar – hade tortillan tre gånger mer kolhydrater i sig än det stod på paketet. http://www.kostdoktorn.se/testat-kan-man-lita-pa-carbzones-lagkolhydratprodukter Vet inte om man i efterhand kan ursäkta sig med okunskap när man bakar bröd på rent vetemjöl och säljer det som lågkolhydratkost? En annan bluff är att räkna bort 100% av maltitol när man anger "nettokolhydrater". Exempelvis i CarbZones mjölkchoklad som säljs som lågkolhydratkost, med 48% maltitol. I verkligheten är det väl från 100 gram chokladkaka ca 30-40 gram av maltitolet som tas upp och blir blodsocker, men CarbZone låtsas att det är noll. Voilá så har man "trollat bort" 30-40 gram kolhydrater/100 gram. Blir inte mer bluffartat än så. CarbZone säljer ett tiotal produkter fulla av maltitol och kör samma trick på alla förpackningar. Mmm...och läser man på deras hemsida så ser det ut så här: Sen längre ner framgår "sanningen" ... i ett långt och rörigt resonemang...undrar om det är en slump? ...det får du avgöra! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Och hur många procent lever blir det? Där är i alla fulla fall lever huvudingrediens.. vilket var min poäng! Om fett fläsk är huvudingrediens så skall det heta fläskpastej.. oså kan man lägga till "med leversmak".. alternativt "med tillsatt lever"! För rätta mig om jag har fel.. är fläsk huvudingrediensen så är det en fläskpastej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 @Zepp Vad tycker du om den här pastejen? Jag tycker den är farligt god - kanske sockerhalten är större än angivet? Det är i alla fall den bästa köpepastej jag hittat, har mer leverinnehåll än andra, inget vetemjöl och inget som ser alltför konstigt ut. http://www.pastejkoket.se/vara_goda_pastejer/sortiment/bredbar_leverpastej/bredbar_leverpastej_mustig__smakrik_200g Produktinformation Ingredienser Grislever (50%), vatten, fett från gris, griskött (5%), potatismjöl, mjölk, socker, bindväv från gris, koksalt, bambufibrer, lökpulver, kryddor (vitpeppar, muskot), konserveringsmedel E250. Fetthalt: 20 % Vikt 200 g Beskrivning Bordsask Fetthalt 20 % Näringsvärde per 100 gram Energivärde kJ 1100 kJ Energivärde kcal 260 kcal Protein 11 g Kolhydrater 6 g Fett 20 g 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Flera leverpastejer är rätt hyfsade.. bara man läser innehållsförtekningarna.. fett fläsk köper jag och steker, när jag vill ha leverpastej så är det främst för leverns skull! Jag tror inte stora producenter luras vad gäller innehåll medvetet iallafall och det kan vara genomsnitt, dvs det kan variera någon pocent hit o dit i olika batcher! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Tortillan var en ren bluffprodukt (innan receptet ändrades till dagens glutenbomb). Den såldes som lågkolhydratkost med de två största ingredienserna vetemjöl respektive vetestärkelse!! När vi skickade den på egen analys – vilket vi valde att göra eftersom bluffen var så uppenbar – hade tortillan tre gånger mer kolhydrater i sig än det stod på paketet. http://www.kostdoktorn.se/testat-kan-man-lita-pa-carbzones-lagkolhydratprodukter Vet inte om man i efterhand kan ursäkta sig med okunskap när man bakar bröd på rent vetemjöl och säljer det som lågkolhydratkost? En annan bluff är att räkna bort 100% av maltitol när man anger "nettokolhydrater". Exempelvis i CarbZones mjölkchoklad som säljs som lågkolhydratkost, med 48% maltitol. I verkligheten är det väl från 100 gram chokladkaka ca 30-40 gram av maltitolet som tas upp och blir blodsocker, men CarbZone låtsas att det är noll. Voilá så har man "trollat bort" 30-40 gram kolhydrater/100 gram. Blir inte mer bluffartat än så. CarbZone säljer ett tiotal produkter fulla av maltitol och kör samma trick på alla förpackningar. Stämmer bra. Glömde helt bort att ni hade skickat in den på analys. Kolhydratinnehållet var förvisso lägre än andra "riktiga" tortillabröd men alldeles för långt ifrån det värde dem faktiskt marknadsförde, så nog var det lite av en bluff allt! Sen tycker jag man alltid bör ta all typ av näringsvärdesfakta på förpackningarna med en nypa salt då tillverkarna inte kan veta det exakta värdet oavsett hur många analyser de gör, så kan det skifta en hel del i alla fall. Men att kika på innehållsförteckningen och näringsvärdet ger i bästa fall en fingervisning på om produkten är bra eller dålig, synd bara att folk helt enkelt inte läser det finstilta . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Man ska inte behöva ta innehållsförteckningen med en nypa salt. Det är lag på att den ska stämma. När jag jobbade i kosttillskottsbrsnschen fick det inte avvika mer än 5%. Annars blev det bakläxa. Straffen i Sverige är förvisso låga i förhållande till den skade det kan göra att fuska med reglerna finns där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Där är i alla fulla fall lever huvudingrediens.. vilket var min poäng! Om fett fläsk är huvudingrediens så skall det heta fläskpastej.. oså kan man lägga till "med leversmak".. alternativt "med tillsatt lever"! För rätta mig om jag har fel.. är fläsk huvudingrediensen så är det en fläskpastej? Det är möjligt att det är patéer jag gör i så fall om man räknar ihop späcket och fläskfärsen och det blir en större del än levern. Jag kan inte se problemet med att en pastej innehåller 31% lever och en annan 37% och verkligen inte att det bli en bluffprodukt om den innehåller 32% fläsk och 31% lever. Bättre att rikta in sig på sånt som faktiskt är fusk och bluff. Själv har jag på senare tid retat mig på alla dessa färdiga bearnässåser som inte innhåller smör utan rapsolja och smörarom med flera ingredienser som inte hör hemma i en smörsås. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Man ska inte behöva ta innehållsförteckningen med en nypa salt. Det är lag på att den ska stämma. När jag jobbade i kosttillskottsbrsnschen fick det inte avvika mer än 5%. Annars blev det bakläxa. Straffen i Sverige är förvisso låga i förhållande till den skade det kan göra att fuska med reglerna finns där. Innehållsförteckningen ska givetvis stämma. Det var väl snarare näringsvärdet jag tänkte på, och där uppdateras inte alla livsmedel så frekvent att näringsvärdet alltid stämmer, t.ex. så varierar fetthalten på säg makrill under året men det är inte säkert att detta uppdateras på förpackningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Ang leverpastej, jag använder Per Morbergs recept. Det blir ett leverinnehåll på ungefär 30%. Lever är huvudingrediens i min, men det blir ändå ca 30% lever. Bluff blir det om man skriver att den innehåller 50% lever men i verkligheten innehåller bara 30%. I Carb-zones fall så skrev/skriver de ju ett kolhydratinnehåll, men i verkligheten är det något annat. Jag har köpt en "riven ost" som bara innehåller 29% ost (och 69% smältprodukt). Fast det är ingen bluff egentligen. Den heter "Pizzamix med Gouda", det står inte riven ost på påsen så jag får skylla mig själv. Men att företaget kallar sig för "ostmästare sedan 1930" på påsen...... Smältprodukt?!? Vad sjutton är det? Stog nyss i mataffären o klämde på en massa påsar med riven ost och såg att många innehåller potatisstärkelse, typ 2%. Varför kan ost inte bara vara ost? Slutade med att jag köpte 500 gr parmesan på bit så får jag riva den till pizzaost själv istället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurtz Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Det är en bra fråga. Salladskyckling som innehåller 40%kött resten tillsatser är det bluff. Kallas det lågkolhydratkost får det inte innehålla gluten tycker jag. Lågkolhydratkost är ett väldigt generellt begrepp, och namnet antyder bara att man äter en kost med låg andel kolhydrater. Jag tycker inte man kan läsa in "glutenfritt" i den definitionen, vill man äta små mängder vetemjöl kan det ändå vara lågkolhydratkost. Däremot är det en annan diskussion om huruvida gluten kan ingå eller inte i en vara märkt LCHF. När jag började läsa på om LCHF (vilket var någon gång runt hösten 08) så såg jag ofta Annika rekommendera en skiva finncrisp med mycket smör och pålägg. Och det stod ingenstans att det skulle vara glutenfri finncrisp. Men hon och andra ledande företrädare kanske har ändrat uppfattning under åren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Smältprodukt?!? Vad sjutton är det? Stog nyss i mataffären o klämde på en massa påsar med riven ost och såg att många innehåller potatisstärkelse, typ 2%. Varför kan ost inte bara vara ost? Slutade med att jag köpte 500 gr parmesan på bit så får jag riva den till pizzaost själv istället en liten mängd potatismjöl är nog för att det inte ska klumpa sig. En riven ost med 98% ostinnehåll skulle jag nog se som ok. Men jag gör oftast som du gjorde och köper ost och river själv. Smältproduten: 69% Smältprodukt (vatten, vegetabilisk olja, potatisstärkelse, MJÖLKPROTEIN, salt, surhetsreglerandemedel: E270, smältsalter: E331, E339, färgämne: E160a, konserveringsmedel: E202. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts