Jump to content

Hur känner ni?

Antonius
 Share

Recommended Posts

God kväll! :)

Har nu ätit strikt LCHF kost i cirka 1år då jag ligger på cirka 0-5 gram kolhydrater per dag, nu på kvällen så tog jag lite rysk youghurt för det var så otroligt länge sen! hör och häpna, jag tyckte det smakade supersött... jag tyckte jag fick lite kolhydratskänsla i kroppen och kände att jag fick ont i magen... blev rätt chockad själv! åt iofs en halv youghurt men ändå!

Hur känner ni när ni gör såna här avsteg? känner ni av något eller inte? jag vart mäkta överraskad att jag kände av youghurten så väl som jag gjorde!

Yogurtens sötma känner jag snabbt av om jag varit strikt - så jag behöver inte "söta upp den" på något vis när (om) jag äter den :). Men jag får inte ont i magen.

Det enda som straffar sig för mig är kombinationen sött och fett. Då mår jag illa..

Paprika är nog det sötaste jag ätit som LCHF:are och jag kan hålla med att det smakar numera sötare än innan. Jag reflekterade igår kväll också på en sötare smak på Gauda-osten än vad jag tyckt innan. Det är säkert ett halvår sedan jag smakat Gauda innan. Det verkar som att smaklökarna börjat gilla även nya smaker. Jag har inte tidigare tyckt att grönsakerna egentligen smakat något innan, men jag märker klara skillnader nu och gillar faktiskt en hel del nya smaker. Samma gäller vatten och speciellt de kolsyrade. Jag har fått klara favoriter jämfört med tiden före LCHF, då allt bara slank ner utan större funderingar eller smakande.  

• Like 1

Socker känner jag av på en gång med ont i magen. Eftersom jag inte får i mig några direkta mängder blir det inte så mycket ont heller, men det märks.

Men smaken, oj vad den ändras! Sött mest av allt, men även andra smaker. Tidigare avskydde jag fisk, men efter att ha läst på om näringslära så tvingade jag mig själv att äta fisk för att få i mig Omega 3. Nu, vid första tuggan lax, sitter jag och bara njuter av smakexplosionen med vällustsrysningar, så gott har det blivit. Jag kan få riktiga cravings när det dröjt två dagar sedan senaste fiskmåltiden.