Jump to content

Utebliven mens pga lchfkost

carolines
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har ätit lchf i dryga månaden, gått ner ca 4-5 kg och mår hur bra som helst! Problemet är att min mens uteblivit och detta måste ha att göra med min kostomställning...

Jag har tidigare kunnat ställa klockan efter mensen, den har kommit EXAKT var 25:e dag tidigt på morgonen. Nu är den en vecka sen och jag har självklart uteslutit graviditet. Jag har haft dom vanliga symptomen som alltid kommer innan; lite finnar, svullen om magen, sötsug och ett hemskt humör. ;) Men ingen mens kommer...

Många kanske tycker att det är jätteskönt att slippa mensen och även om den "bara" är en vecka sen blir jag orolig. Det här hör inte alls till det normala för mig och jag undrar varför? Trots svår sjukdom, amning, stress så har den alltid, alltid, alltid kommit exakt när den ska. Vad händer i min kropp? Bör jag vara orolig? Eller ska jag bara vänta lite till?

Jag kanske bör tillägga att jag äter vitaminer i form av "En om dagen - kvinna" och tillsätter även extra d-vitamin och magnesium, har inget preventivmedel.

Svälter mig absolut inte på något sätt utan känner mig alltid mätt och nöjd. Det enda jag kan komma på att jag är dålig på är att kanske dricka tillräckligt med vatten.

Tips eller råd?

Avvakta, lchf är en normaliserande kost, både vad det gäller vikt och hormoner. Jag har också fått en något längre cykel efter att gått över till lchf (från 24-26 till upp mot 30 dagar). 

Men jag vet att man undrar och blir lite orolig (vad händer med min kropp???).

• Like 4

När man byter "bränsle" till kroppen påverkar det alla hormoner som "skvalpar omkring" första tiden för att sedan stabilisera sig igen

Jag tycker du bara ska ta det lugnt och låta kroppen hitta balansen igen :)

På längre sikt brukar ju Lchf vara verkligt bra för dom som tidigare haft oregelbundenheter med nya bättre mönster

Du kommer tveklöst att få tillbaka "rutinerna" igen du också ^_^

• Like 3

Ja mensen har förändrats här med och inte stabiliserats efter över ett år på lchf. Oregelbunden, kortare cykel, rikligare och upp till 8 -9 dagar. Inte kul alls. Men påminner om när jag var yngre. Hemsk pms ibland med :angry:

Med tanke på att receptorerna för insulin och leptin m fl blir känsligare på lågkolhydratkost är det väl inte otroligt att det har samma effekt även på andra hormoners receptorer. Det är fortfarande så mycket i endokrinologin som vi inte förstår oss på hur det hänger ihop. Då skulle det också förklara varför kroppen behöver kalibrera om.

Hoppas att det negativa i detta med utebliven mens vägs upp av välmående för övrigt. Om det inte rättar till sig kanske du ska vända dig till en rådgivare som är duktig på detta med hormoner - lchf. Stressen/oron över fenomenet gör inget bra för situationen heller. 

• Like 1