saha Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Hejsan! Jag började med LCHF för 4 veckor sedan. Jag har gått ner från 101kg till 95.5. Jag tränar en hel del. Det jar har märkt är att jag inte är så hungrig efter träning. Vad beror det på? Tidiager (innan lchf) kunde jag äta två tallrikar efter träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Grattis till viktnedgången! Vad tränar du? Det är inte alla gånger jag är hungrig efter att jag tränat, och då tränar jag relativt mycket samt har ingen övervikt. När jag har sprungit eller kört intervaller har jag oftast ingen hunger direkt efter passet. Då är jag inte så noga med att äta direkt efter passet utan kan vänta några timmar utan problem. Ibland är jag hungrig när jag tränat, oftast i samband med tungt gympass med marklyft och knäböj, då ser jag till att äta. Så är du inte hungrig efter att ha tränat behöver du troligtvis inte mat direkt efter träningen utan du kan vänta tills du är hungrig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saha Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Tack! Nar jag kör kondition har jag märkt att jag inte är hungrig. Skum känsla då man är van att vara "helt tom" efter ett träningspass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Inte heller hungrig efter pass. Det krävs ett par timmar harvande i löpspåret eller skidspåret för att det ska kicka in någon hunger. Jag gör som Vältränad nörd, äter när jag känner det. Vältränad nörd: Du har ett personligt meddelande från mig med en liten fråga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Samma här! Om jag kör ett löppass (Hm.. okej.. Lufspass då.. Jag är inte snabbast i skogen!) på kvällen är jag inte hungrig efteråt, även om jag inte käkat sedan tidig lunch. Ibland äter jag en puma eller dricker lite fett-the, ibland inte. Om jag däremot tränar aikido, som är lågintensivt men kräver fokus (Hm.. Av mig, i alla fall..) är jag lika hungrig som vanligt och vill ha ett rejält mål mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saha Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Skönt att jag ej är själv Måste vara ett samband med LCHF och mindre mat efter träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Tycks minnas att man får Leptin av träning och det är ju ett mättnadshormon. Jag kan inte heller äta direkt efter. Väntar gärna en timme eller två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Träning påverkar blodsockret. Förr var jag tvungen att äta något litet innan träning och var, om jag tagit i lite, darrhänt efteråt och VRÅLHUNGRIG. Inte nu längre. Jag kan träna på kvällen 6 timmar efter lunch, jag kan träna på morgonen innan frukost. Jag kan äta efteråt om maten är tillagad åt mig (för jag är aldrig hungrig direkt efteråt) eller vänta. Friheten, mina vänner. Friheten! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saha Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Grymt. Jag var rädd att det var något negativt/osunt. Träning påverkar blodsockret. Förr var jag tvungen att äta något litet innan träning och var, om jag tagit i lite, darrhänt efteråt och VRÅLHUNGRIG. Inte nu längre. Jag kan träna på kvällen 6 timmar efter lunch, jag kan träna på morgonen innan frukost. Jag kan äta efteråt om maten är tillagad åt mig (för jag är aldrig hungrig direkt efteråt) eller vänta. Friheten, mina vänner. Friheten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Ska man inte äta efter träning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Ska man inte äta efter träning? Ska och ska. Jag tror inte att man måste äta efter träning om man inte är hungrig. Precis som jag tror att det är bra att äta efter träning om man ÄR hungrig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Ska man inte äta efter träning? Jo det skall man.. om man är elit.. tränar på elitnivå för att komma med i landslaget alternativt i OS-truppen! Den som tränar för skojs skull och/eller för sin hälsa kan äta när man är hungrig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Ska man inte äta efter träning? Grejen är att det ofta i media och dylikt påstås att det är viktigt att äta direkt efter ett träningspass. Det kan eventuellt vara sant för en som tränar extremt mycket, typ elitidrottare. Det är för att de måste optimera sin återhämtningstid. Det kan även gälla för folk som inte äter lågkolhydratkost. Äter man inte lågkolhydrat kost är det väldigt vanligt att man är jättehungrig efter ett träningspass och då är det bra att äta direkt efter träningspasset. För mig som tränar upp till 6 ggr i veckan och äter lågkolhydratkost känner jag inte att jag har behov av att äta direkt efter ett träningspass, det kan gärna gå några timmar utan att det påverkar mig. Jag känner att jag återhämtar mig tillräckligt bra, får bra resultat från träningen osv. Hade jag ätit vanlig husmanskost hade jag inte kunnat göra det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Jag tänkte inte så mycket på hunger utan att man hört genom åren att det är viktigt att få i sig protein direkt efter t ex styrketräning, att man inte tillgodogör sig träningspasset fullt ut annars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Jag tänkte inte så mycket på hunger utan att man hört genom åren att det är viktigt att få i sig protein direkt efter t ex styrketräning, att man inte tillgodogör sig träningspasset fullt ut annars? Japp stämmer.. om du är aspirant till landslaget alternativt OS-truppen! Dvs om du tränar på så hög nivå att du drar mellan 4000-5000 kcal om dagen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Nilsson Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Jävlar vad många olika bud det är överallt. Mat efter träning, proteinshake i samband med träning, ät när du är hungrig etc etc. Man blir ju aningen förvirrad. Själv tränar jag CrossFit fem dagar i veckan + ett löppass på helgen. Jag kör i grunden 16:8 varje dag och försöker klämma in en 6:1 vid ett tillfälle i veckan. Vid varje träning har jag druckit en proteinshake på vatten efter passet och mat nån timme efter. Dock är jag inte alltid hungrig så jag funderar på att testa en ny variant: att dricka en proteinshake på cocosmjölk och lite mandlar direkt efter träning och sen mat senare på em/kväll när jag blir hungrig. Dock blir ju det som en 5:2 fast typ det omvända. En 2:5 helt enkelt. Tankar, åsikter kring det? // N PS. Jag har ca 15 kg's övervikt i dagsläget och äter ganska strikt LCHF i övrigt. Proteintillskottet kommer från Holistic likaså de multivitaminer och multimineraler jag äter varje dag. Utöver det äter jag Omega3, D-vitamin och Magnesium från PurePharma. Jag dricker även ett glas resistent stärkelse på morgonen, kaffe med cocosolja efter det och 30-60 min innan träningen ett glas med mineralvatten, juice från en citron samt 1/2 tsk salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Hur är det med er som springer längre pass när det är varmt, jag upplever att jag inte har alls samma törst som då man sprang med kolhydrater, alltid vätskebälte om man sprang uppåt 2 timmar, nu (eller förra sommaren då det inte har varit varmt än) behöver jag inte ens ladda med vatten timmarna före och inte speciellt törstig efteråt heller? Binder kolhydratgeggan i magen vatten så att inte kroppen får tillräckligt utan vill ha mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 @ Hjopek Tim Noakes säger att vätskeladdning inte behövs, lika lite som luftladdning. @ Nisse mina tankar är att 16:8 fasta och äta LCHF är kanon. Läs gärna Coltings nyhetsbrev om korttidsfasta;) http://us4.campaign-archive1.com/?u=7987a86c9871a128d7a98a124&id=68ab07db67 Drick vid törst och ät vid hunger... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts