Jump to content

Mat efter träning - ej hungrig


saha
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag började med LCHF för 4 veckor sedan. Jag har gått ner från 101kg till 95.5. Jag tränar en hel del. 

 

Det jar har märkt är att jag inte är så hungrig efter träning.  Vad beror det på? Tidiager (innan lchf) kunde jag äta två tallrikar efter träning.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis till viktnedgången!

 

Vad tränar du? Det är inte alla gånger jag är hungrig efter att jag tränat, och då tränar jag relativt mycket samt har ingen övervikt. När jag har sprungit eller kört intervaller har jag oftast ingen hunger direkt efter passet. Då är jag inte så noga med att äta direkt efter passet utan kan vänta några timmar utan problem. Ibland är jag hungrig när jag tränat, oftast i samband med tungt gympass med marklyft och knäböj, då ser jag till att äta. Så är du inte hungrig efter att ha tränat behöver du troligtvis inte mat direkt efter träningen utan du kan vänta tills du är hungrig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Samma här!

Om jag kör ett löppass (Hm.. okej.. Lufspass då.. :)  Jag är inte snabbast i skogen!) på kvällen är jag inte hungrig efteråt, även om jag inte käkat sedan tidig lunch. Ibland äter jag en puma eller dricker lite fett-the, ibland inte. 

Om jag däremot tränar aikido, som är lågintensivt men kräver fokus (Hm.. Av mig, i alla fall..) är jag lika hungrig som vanligt och vill ha ett rejält mål mat!

Link to comment
Share on other sites

Träning påverkar blodsockret.

Förr var jag tvungen att äta något litet innan träning och var, om jag tagit i lite, darrhänt efteråt och VRÅLHUNGRIG.

Inte nu längre.  :) Jag kan träna på kvällen 6 timmar efter lunch, jag kan träna på morgonen innan frukost. Jag kan äta efteråt om maten är tillagad åt mig (för jag är aldrig hungrig direkt efteråt) eller vänta. 

 

Friheten, mina vänner. Friheten!  :wub: 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 Grymt. Jag var rädd att det var något negativt/osunt.

 

Träning påverkar blodsockret.

Förr var jag tvungen att äta något litet innan träning och var, om jag tagit i lite, darrhänt efteråt och VRÅLHUNGRIG.

Inte nu längre.  :) Jag kan träna på kvällen 6 timmar efter lunch, jag kan träna på morgonen innan frukost. Jag kan äta efteråt om maten är tillagad åt mig (för jag är aldrig hungrig direkt efteråt) eller vänta. 

 

Friheten, mina vänner. Friheten!  :wub: 

Link to comment
Share on other sites

Ska man inte äta efter träning?

 

Jo det skall man.. om man är elit.. tränar på elitnivå för att komma med i landslaget alternativt i OS-truppen!

 

Den som tränar för skojs skull och/eller för sin hälsa kan äta när man är hungrig!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ska man inte äta efter träning?

Grejen är att det ofta i media och dylikt påstås att det är viktigt att äta direkt efter ett träningspass. Det kan eventuellt vara sant för en som tränar extremt mycket, typ elitidrottare. Det är för att de måste optimera sin återhämtningstid. Det kan även gälla för folk som inte äter lågkolhydratkost. Äter man inte lågkolhydrat kost är det väldigt vanligt att man är jättehungrig efter ett träningspass och då är det bra att äta direkt efter träningspasset. För mig som tränar upp till 6 ggr i veckan och äter lågkolhydratkost känner jag inte att jag har behov av att äta direkt efter ett träningspass, det kan gärna gå några timmar utan att det påverkar mig. Jag känner att jag återhämtar mig tillräckligt bra, får bra resultat från träningen osv. Hade jag ätit vanlig husmanskost hade jag inte kunnat göra det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte inte så mycket på hunger utan att man hört genom åren att det är viktigt att få i sig protein direkt efter t ex styrketräning, att man inte tillgodogör sig träningspasset fullt ut annars?

Japp stämmer.. om du är aspirant till landslaget alternativt OS-truppen!

 

Dvs om du tränar på så hög nivå att du drar mellan 4000-5000 kcal om dagen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jävlar vad många olika bud det är överallt. Mat efter träning, proteinshake i samband med träning, ät när du är hungrig etc etc. Man blir ju aningen förvirrad.

 

Själv tränar jag CrossFit fem dagar i veckan + ett löppass på helgen. Jag kör i grunden 16:8 varje dag och försöker klämma in en 6:1 vid ett tillfälle i veckan. Vid varje träning har jag druckit en proteinshake på vatten efter passet och mat nån timme efter. Dock är jag inte alltid hungrig så jag funderar på att testa en ny variant: att dricka en proteinshake på cocosmjölk och lite mandlar direkt efter träning och sen mat senare på em/kväll när jag blir hungrig. Dock blir ju det som en 5:2 fast typ det omvända. En 2:5 helt enkelt.

 

Tankar, åsikter kring det?

 

// N

 

PS.

Jag har ca 15 kg's övervikt i dagsläget och äter ganska strikt LCHF i övrigt.

Proteintillskottet kommer från Holistic likaså de multivitaminer och multimineraler jag äter varje dag. Utöver det äter jag Omega3, D-vitamin och Magnesium från PurePharma.

Jag dricker även ett glas resistent stärkelse på morgonen, kaffe med cocosolja efter det och 30-60 min innan träningen ett glas med mineralvatten, juice från en citron samt 1/2 tsk salt.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med er som springer längre pass när det är varmt, jag upplever att jag inte har alls samma törst som då man sprang med kolhydrater, alltid vätskebälte om man sprang uppåt 2 timmar, nu (eller förra sommaren då det inte har varit varmt än) behöver jag inte ens ladda med vatten timmarna före och inte speciellt törstig efteråt heller?

Binder kolhydratgeggan i magen vatten så att inte kroppen får tillräckligt utan vill ha mer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...