Popular Post Stödstrumpan Posted February 2, 2015 Popular Post Share Posted February 2, 2015 Hej! Jag är 44 år och bor i Holland sedan ett par år. Jag är en godisråtta av stora mått. Senaste året har jag ätit mer godis än vanlig mat, men hållit mig stabilt på 109 kg. När jag åkte till Sverige över jul höll min styvfar hårt i Aladdin-asken och vägrade köpa hem läsk. Jag gick ner ett kilo över jul. Är det inte meningen att man ska gå upp över jul? Varför firar man annars jul? Min syster hade en undran kring viktnedgång: Om man ligger stabilt på en vikt med ett visst matintag och sedan minskar antalet kalorier tillfälligt och går ner tio kilo, kan man inte då gå tillbaka till att äta som vanligt och hålla den nya vikten? Min systers fråga plus det faktum att min sambo gått ner 14 kilo under hösten fick mig att börja banta 4 januari. 1400 kalorier tyckte jag var väl extremt, så jag höll mig till 1900. Jag gick ner två kilo på två veckor, så det började ju bra. Under tiden tittade jag på YouTube för att få bantningstips. Där fann jag sanningen. Och svaret på min systers fråga är "nej". Jag tittade på föredrag av Gary Taube, Jonathan Bailor och Andreas Eenfeldt. Sedan läste jag deras böcker. Det var som att helt ändra världsbild. Fetmaepidemin får en rimligare förklaring. Och äntligen förstod jag hur LCHF funkar. Då fanns det inget att tveka på. Nu går jag ner ett halvt kilo om dagen, men jag förstår att det bara är så under de första två veckorna. Jag är nere på 102,5 kg. Mina mål är att bli av med min oproportioneligt stora mage (mycket har hänt där redan), att slippa ödem och stödstrumpor och att kunna handla kläder i vanliga affärer. 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Heja heja. Är det inte en tuff utmaning att köra LCHF i Holland? Dottern bor i Flandern och där lever de på sladdriga pommes frites och mackor med sött pålägg. Hon fick skäll av barnläkaren för att hon inte hade chokladkräm på sonens lunchmackor utan korv och ost. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Det var en tuff utmaning att hitta mat jag gillade redan när jag först kom hit. Ingen blodpudding, ingen falukorv, köttbullar som inte smakar som de ska, ingen riktig bacon och inga fiskbullar mm. Frysavdelningen i min lokala affär är nästan bara glass, pizza och pommes frites. Det stämmer att de äter mackor till lunch, med chokladkräm eller "strössel" (65-95 % socker). Till och med min sambo, som är en vuxen karl. Nu blir det förstås ännu svårare. Jag finkammar affären för att hitta fler saker jag kan äta. Det blir mycket ägg och keso, det är basen i alla mina mål. Är rädd att jag kommer att tröttna på det rätt snart. Jag är inte mycket för att laga mat, men jag måste kanske börja. Det lär i alla fall bli lättare att laga mat nu när jag inte får blodsockerfall när jag blir hungrig. Då brukade jag bli matt och stirrig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Tror nog du får laga lite enkel mat. Gör storkok så behöver det inte bli så ofta. Gör paj (utan pajdeg). Jag gör med skinka, broccoli eller spenat eller grönkål, ägg och grädde. Kryddar med lite paprika, salt o peppar. Den är även god att äta kall så den funkar som macka till lunch. Gör köttfärsbiffar i ugnen. De går också äta kalla med smör, ost och gurka på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 omeletter kan du variera i oändlighet. bara att slänga ner lite av varje som man har hemma. Ät varm eller kall och lägg på en klick smör eller två. Att göra dem i ugn är dessutom ännu enklare, så behöver man inte så och vakta dem och det går snabbare Steka i kokosolja (av hög kvalitét) är också bra och mättande. Det ska även dämpa sötsuget att äta en sked kokosolja... kan vara lite äckligt innan du vant dig. Storkok är bra så slipper man paniklaga mat när man är hungrig. Det är lätt att överäta sig på nötter, ost och fet yoghurt. Det kan bli en hel del kolhydrater även om varje livsmedel för sig inte innehåller så många kolhydrater. Jag har lite recept på min blogg (se länk nedan) på god och varierad mat som inte är så grädd/mejeri-dominerad. Kalla pannbiffar med smör på är bra "snacks" och frukost... även smör med en ostskiva runt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Tack för tipsen, stoscha och Ekofilosophie! Igår åt jag grekisk yoghurt till frukost och ägg och bacon till lunch. Ägg och bacon höll mig mätt i sex timmar när jag åt det förra gången. Den här gången blev jag inte riktigt mätt. Men i det läget ställer man sig inte i köket och börjar laga mer mat, inte jag i alla fall. Jag tog en apelsin. Sedan läste jag blogginlägget om godisstopp hos Kostdoktorn och kommentarerna, som sa typ "jag har helt tappat sötsuget, senast jag åt en godisbit var tre år sen". Bara att tänka på godis fick mig att bli paniksötsugen. Hade det stått en stor skål med godis framför mig, hade jag tömt den. Nu snaskade jag istället på salta mandlar, ett par bitar mörk choklad och några frysta bär med grädde. På kvällen åt vi burksoppa med spagettibitar. Jag gjorde det bara för att få den ur skåpet, så att jag kan göra egen kolhydratfri soppa sen. Min sambo bantar dock fortfarande på lågfettdiet, så han vill inte ha grädde i soppan och han vill ha sina spagettibitar. Och han tycker det är för jobbigt att göra hemlagat, så burk är bra. Håhåjaja! För många kolhydrater igår alltså och +0,3 kg på vågen i morse. Det betyder att jag inte har gjort några framsteg sedan i söndags. Jag får kalla det "fluktuation" så känns det bättre. På söndag ska vi till sambons föräldrar och hjälpa dem med datorn. Risken är stor att vi bjuds på tårta. Jag hade tänkt äta av den, för jag vill inte avslöja att jag "bantar" förrän det finns ett tydligt resultat. Men om lite soppa ger +0,3, vad ska då en tårtbit ge? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Hej! Hm, finns det något sätt du kan slippa den eventuella tårtbiten på? Tårtbiten i sig ger kanske några hekto upp på vågen, men vad som är värre (tycker jag!) är det sötsug som kan följa på det, om du är känslig, och som leder rakt ner i diket Men jag förstår att du inte vill berätta att du bantar - det ville inte jag heller, inte förrän jag hade gått ner ca femton kilo berättade jag vad jag höll på med.. Och i efterhand var det nog ganska bra. Jag drog mig inte för att ljuga! "Nej tyvärr kan jag inte äta fikabröd, jag var så konstig i magen igår.. En slät kopp kaffe, bara tack" vilket fick min Gubbe att få världens hostattack för att dölja att han skrattade, eftersom han vet att jag har plåtmage Men jag tog till lite vadsomhelst, för att behålla fokus och för att själv bestämma vad jag skulle stoppa i magen eller inte! lycka till 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Kan du inte plötsligt ha blivit glutenallergiker eller haft värden för prediabetes? Ingen diskuterar med en allergiker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Kan du inte plötsligt ha blivit glutenallergiker eller haft värden för prediabetes? Ingen diskuterar med en allergiker. Genialt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Jag ska pröva att bara säga "nej tack". Jag har svårt för att ljuga. Var nyss och köpte smör. Smör i Holland är inte som smör i Sverige. De första gångerna jag köpte smör hade det en eftersmak som jag inte gillade. Sedan köpte jag bredbart smör och det var ännu värre, flottigt och smakade delvis härsket. Nu har jag stekt upp det. Det nya smöret kallas "grässmör" och är gjort på gräs, eller i alla fall på mjölk från kor som går ute. Det smakar ok, men inte så gott som smöret i Sverige. Äter alla kor i Sverige gräs? Osten här är också annorlunda. Torrare och med en stark smak av svettig gymsko. Ändå är Holland känt för sina ostar, som t.ex. gouda, ementaler och edamer. I julas jämförde vi en edamer köpt i Holland och en köpt i Sverige. Den svenska var mjukare, mindre torr och smakade lite mer. Tillverkar de speciella ostar bara för export? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Gräsbetat smör är mycket finare... sånt har inte Arla och company. Men de saltar inte smöret på samma sätt utomlands. Det är därför det inte passar våra smaklökar. Godaste smöret jag hittat i Flandern är Kerrygold (gräsbetat från Irland) Men visst behöver även det kryddas upp. Men det är gudomligt att göra kryddsmör på. Och på en PUMa (Pålägg Utan Macka) strör jag lite gott salt över sedan jag brett/hyvlat på smöret 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 På sommaren äter de svenska korna gräs, även arlakorna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 På sommaren äter de svenska korna gräs, även arlakorna Menar du? Jag trodde det bara var kraftfoder i stordrift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Det är väl lag på att dom måste gå ute på bete på sommaren om jag minns rätt. Dom äter nog kraftfoder också. Egentligen ingen skillnad mot vintern, då äter dom ensilage och kraftfoder men dom får ju iallafall se himlen och några humlor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Jag brukar få höra "va? väger du över hundra kilo?" och "men du är väl inte tjock". Magen är ju gömd under tröjan. Jag minns speciellt en gång. Jag gick en universitetsutbildning med anknytning till hälsa och under första lektionen började min bordsgranne prata om att feta personer inte borde få gratis sjukvård. Tänk så mycket pengarna kunde användas till istället! Hon tyckte tydligen att feta människor får skylla sig själva och ligger samhället till last. - Om inte hunger fanns..., sa jag till henne. Sedan diskuterade vi detta under dagen. Så här slutade diskussionen: Hon: Men om man ser till att äta bra mat hemma, så ger man barnen bra vanor och de behöver inte bli feta. Jag: Det stämmer i alla fall inte på mig. Hon: Men du är ju inte fet. Jag: Jo det är jag. Hon: Enligt vem? Jag: Enligt BMI (mitt BMI var 35, så det var inget gränsfall) Hon: Men det kan man ju inte gå på. Jag: Vad ska man då gå på? Hon svarade inte, utan reste sig snabbt upp och försvann. Jag antar att hon blev generad. Jag hoppas nästan det. Där hade hon hela dagen sagt till mig att jag inte borde ha rätt till sjukvård. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Vilka vidriga människor det finns! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 10, 2015 Author Share Posted February 10, 2015 Nu har jag tröttnat på ägg, så jag gjorde en veckomeny som vi kan följa. Jag vill inte kalla det för att laga mat, men vi värmer saker och steker saker. Sambon, som bantar med kalorimetoden vägrar hälla grädde i maten, så jag får ta in fettet lite vid sidan om. Man ska ju ändå vara försiktig med grädde om man vill gå ner i vikt, har jag läst här hos Kostdoktorn. Trots det har flertalet LCHF-recept flera dl grädde. Jag tänker mig mer att HF i LCHF betyder att gå tillbaka till tiden innan de usla kostråden och äta som de gjorde på femtiotalet. Jag har svårt att tro att de satt och hällde i sig stora mängder grädde. Kanske jag får i mig för lite fett, men mätt blir jag i alla fall. T.ex. åt jag inget från 9 igår kväll tills 5 ikväll, för att jag inte var hungrig. Det känns skönt att slippa äta varannan timme. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 15, 2015 Author Share Posted February 15, 2015 Jag köpte kokosflingor för att göra chokladbollar, men de har 22 g kolhydrater, till skillnad från de svenska 6,4 g. Bara att kasta! Jag tycker det är konstigt att det kan skilja så mycket. Jag mejlade till och med tillverkaren, men de hade inget svar. Räknade lite på kolhydraterna. Jag ligger nog under 30 g, men inte under 20 g. Funderar på om jag måste sluta äta apelsiner, men även turkisk yoghurt och körsbärstomater. Trots allt går jag sakna ner i vikt, så om det fortsätter så här behåller jag apelsinerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Jag köpte kokosflingor för att göra chokladbollar, men de har 22 g kolhydrater, till skillnad från de svenska 6,4 g. Bara att kasta! Jag tycker det är konstigt att det kan skilja så mycket. Jag mejlade till och med tillverkaren, men de hade inget svar. Räknade lite på kolhydraterna. Jag ligger nog under 30 g, men inte under 20 g. Funderar på om jag måste sluta äta apelsiner, men även turkisk yoghurt och körsbärstomater. Trots allt går jag sakna ner i vikt, så om det fortsätter så här behåller jag apelsinerna. Apelsiner är inte LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Det finns nåt som liknar creme fraiche där... kör det i st f turkisk youghurt. Mer fett vilket ger färre kolisar. Frukt är godis. Du väljer själv om din kropp klarar det. Jag äter frukt vääääldigt sällan, just som godis. Är det C vitaminerna du är ute efter innehåller paprika mer än apelsiner 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 I dina kokosflingor måste det vara så att fiberinnehållet (det som går rätt genom kroppen) var medräknat. Om det var så att du köpt riven kokos utan några tillsatser. Tittar man på Matkalkyl är det genomsnittliga fiberinnehållet 23,5% (http://matkalkyl.se/se-kokosflingortorkade.php). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 16, 2015 Author Share Posted February 16, 2015 Jag äter apelsiner för att det är gott. Jag vill ha något sött ibland och apelsiner triggar inte mitt sötsug. På påsen med kokosflingor står det: Kolydrater 22 g varav socker 5,3 g Fibrer 13 g Vilket jag tolkar som att fibrerna inte är inräknade i kolhydraterna. Innehållsförteckningen säger bara "torkad kokos". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 På påsen med kokosflingor står det: Kolydrater 22 g varav socker 5,3 g Fibrer 13 g Vilket jag tolkar som att fibrerna inte är inräknade i kolhydraterna. Innehållsförteckningen säger bara "torkad kokos". Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du hade kastat kokosflingorna för att de innehåll 22 gram kolhydrater till skillnad från svenska som innehåll 6,4 gram. Det jag menade att du ska jämföra är 6,4 - 5,3. Det kan alltid variera lite mellan kokosnöt och kokosnöt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Vikten går både upp och ner. Jag vet inte vad jag gör för fel. För mycket fett? För lite fett? För mycket kolhydrater? För många kalorier? För mycket ost? (Har inte ätit apelsiner.) Om vikten sticker iväg något kilo från en dag till en annan för minsta misstag, betyder det att jag kommer att gå upp mina 8 kg i sommar, när jag besöker Sverige och måste äta normalkost i två veckor? Jag är orolig i allmänhet över att min slutliga vikt (om något år kanske) kommer att vara så här skör. Jag har inget emot att fortsätta äta LCHF livet ut, men jag vill kunna slappna av lite när viktnedgången är klar, utan att gå upp alltihop igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Jag kan variera upp till 2 kg olika dagar trots att jag är i meenopaus. Jag vet inte hur gammal du är men är du i fertil ålder kan det variera väldeliga beroende på när i månaden det är. Det är viktigare att titta på trenden. Varför måste du äta "normal" mat i Sverige? Skulle tro det är enklare att äta LCHF här för har har alla hört talasom det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Jag vet t.ex. att pappas sambo kommer att bjuda på paj, för det gör hon alltid (supergott), men jag kan ju inte begära att får speciell mat lagad åt mig. I övrigt kommer jag förstås att skippa potatisen osv, men det går ju inte att kräva att man ska få äta som hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ofta är ju paj bra mat äta om man skippar skalet. Numera struntar jag i att ens göra pajskal med kokosmjöl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Till sommaren har du vant dig vid hur du ska hantera situationer där du blir bjuden på mat. Jag brukar be om en liten bit, och sen äter jag bara halva den biten. Nej, du kan inte begära att andra lagar specialmat till dig. Antingen får du äta lite innan du går hemifrån så att du inte är så jättehungrig eller toppa med fett när du kommer hem. Vem vet, kanske värdinnan har blivit lchf:are tills du kommer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Jag måste ju äta hela portioner. Jag kommer inte hem på två veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ta en stor pajbit och bara äta fyllningen, går det? Kanske finns det sallad till också. Om du ska bo hos din pappa, borde det finnas möjligheter för dig att köpa, förvara och tillaga egen mat också, som komplement. Du kanske rent av lagar middag till dem också, någon gång? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Jag måste ju äta hela portioner. Jag kommer inte hem på två veckor. Sorry, jag missförstod. Trodde inte att du skulle bo där i 2 veckor. I övrigt håller jag helt med EVS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 99,8 kg!! Jag har nått mitt första viktmål. Nu satsar jag på 90 kg. Åt chokladtårta igår. Fick inget sötsug av det och tydligen ingen viktuppgång heller, så jag är jättenöjd. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Dagen efter chokladtårtan åkte vi till en nöjespark, utan möjlighet till LCHF-mat. Köpte dessutom lösgodis. Sedan dess har jag småätit en massa (LCHF-godkända saker, glass och mer godis) och känt mig sugen hela tiden. Vikten står och stampar förstås och jag var nära att ge upp, men min sambo säger att jag måste fortsätta, eftersom jag fått så bra resultat hittills. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Kan du inte plötsligt ha blivit glutenallergiker eller haft värden för prediabetes? Ingen diskuterar med en allergiker. Bara tänk på att om man säger att man är glutenallergiker så kanske de är snälla och bakar något glutenfritt men sockerfyllt till nästa gång för att vara snälla. Då blir det ännu jobbigare att tacka nej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Jag måste ju äta hela portioner. Jag kommer inte hem på två veckor. När jag är hos morsan lagar jag maten och hon är bara glad. Ta över köket! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Jag skickade min fråga om pajen till Magdalena Ribbings spalt i DN. Idag tog hon in den. Eftersom man måste ange sitt riktiga namn och logga in för att kommentera, är det bara 4 kommentarer, men 3 av dem tycker att jag ska äta vanlig mat och inte tramsa. http://blogg.dn.se/etikettfragan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nytt Liv Posted March 5, 2015 Popular Post Share Posted March 5, 2015 Jag skickade min fråga om pajen till Magdalena Ribbings spalt i DN. Idag tog hon in den. Eftersom man måste ange sitt riktiga namn och logga in för att kommentera, är det bara 4 kommentarer, men 3 av dem tycker att jag ska äta vanlig mat och inte tramsa. http://blogg.dn.se/etikettfragan/ Kommentarsskribenterna är helt klart människor som inte lider av sockerberoende och över huvud taget inte förstår vad du pratar om. Strunta i dem. Säg i förväg till värdfolket att du går på LCHF och be dem ha smör, ost och ägg hemma som du kan komplettera måltiden med om menyn är alltför långt från vad du kan äta. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Jag skickade min fråga om pajen till Magdalena Ribbings spalt i DN. Idag tog hon in den. Eftersom man måste ange sitt riktiga namn och logga in för att kommentera, är det bara 4 kommentarer, men 3 av dem tycker att jag ska äta vanlig mat och inte tramsa. http://blogg.dn.se/etikettfragan/ Jag håller inte med de tre som svarat att du inte ska tramsa. Om du blir sjuk/är sjuk (får fetma och andra metabola sjukdomar) av kolhydrater är det inget trams. Du ska inte känna dig tvingad att äta mjöl om du inte vill ha eller tål det. Ett bra värdskap handlar om att få gästerna att känna sig välkomna! Inte att få dem att känna sig besvärliga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Tar man hänsyn till vegetarianer och annat löst folk kan man ta hänsyn till oss också. Det är ju oförskämt att som värd inte ta hänsyn till sina gästers olika behov. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Eftersom du ska vara inneboende i två veckor, tycker jag absolut att du redan nu ska tala om vad du äter och inte äter - och framförallt förklara varför! Kanske ge en länk till Kostdoktorn eller en "laga mat"-hemsida. Erbjud dig att stå för middagen då och då, tipsa om LCHF-pajer, be att få ha ett paket ägg, grädde och smör i kylen till dig själv. Outa dig helt enkelt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 Idag kom en dietist till min lektion i nederländska. Hon gick igenom de mest basala, som vilken information man kan hitta på matpaketet. Näringsläran var helt enligt den "gamla" skolan. Mättat fett = Fel, Omättat fett = OK. Mättat fett höjer kolesterolen, men det har visat sig att omättat inte gör det, fast man trodde det tidigare. Om lågkolhydratkost sa hon att det är skadligt i längden för att man missar vitaminer och mineraler. Och att man blir trög i magen av att inte äta fibrer. Det där sista har hon rätt i. Min mage är trög, men jag kan inte köpa linfrö för de innehåller 22 g kolhydrater, fråga mig inte varför. Jag kunde inte gå i försvar eftersom min nederländska är så klen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 10, 2015 Share Posted March 10, 2015 Vad jag förstått så går hela linfrön rakt genom magen utan att vi tar upp några kolhydrater. Trög mage: http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#f%C3%B6rstoppning 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Stödstrumpan Posted April 1, 2015 Author Popular Post Share Posted April 1, 2015 Det som har varit största överraskningen när jag har gått ner i vikt är att jag inte längre är så tung. Låter kanske dumt, men övervikt har för mig bara betytt att ha en viss volym och ett visst utseende. Nu märker jag att det är lättare att ta sig upp ur soffan eller från golvet. Jag går inte längre nedför trappan med långsamma elefantsteg. Jag vänder mig lättare i sängen. På väg upp i vikt märkte jag inget av detta, eftersom det gick så långsamt. 95.8 kg idag. Känner mig ganska nöjd. Snittar 1 kg i veckan. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Jag har kört 5:2 ett par veckor, dvs 5 dagar LCHF, 2 dagar massa kolhydrater. Nu är det nysatsning! I juli åker jag hem till Sverige och vill då överraska släkten med att ha gått ner 25-30 kilo. Jag har varit noga med att inte berätta om min kostomläggning. Håller jag bara takten som hittills ska det gå bra. Jag köpte jeans storlek 46 och ett annat par 48, vilket är en stor framgång jämfört med 50/52 som det var förut. Köpte även en knälång klänning strl 48. Den passar, men mina ben ser så klumpiga ut, så jag väntar nog några kilo innan jag vågar ha den på mig. Tittar på bilder från 90-talet för att se hur tjock jag kommer att se ut när jag har gått ner alla kilon. Så ung som jag var blir jag tyvärr inte igen, men det är ok. Jag tittar på klänningar på klädbutiker online och drömmer om att kunna ha dem, när ballongmagen försvinner. Jag gör grafer över min viktnedgång och räknar veckor och kilon hit och dit. Allt detta är total besatthet, men det hjälper att hålla mig motiverad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Heja heja! Bra jobbat! Själv äter jag äkta holländsk Gouda som jag fick av en holländsk kollega, farligt gott! Jag har aldrig varit i Holland men ett besök där står högt på listan över resmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Jag har kört 5:2 ett par veckor, dvs 5 dagar LCHF, 2 dagar massa kolhydrater. Nu är det nysatsning! I juli åker jag hem till Sverige och vill då överraska släkten med att ha gått ner 25-30 kilo. Jag har varit noga med att inte berätta om min kostomläggning. Håller jag bara takten som hittills ska det gå bra. Hur tänker du, när du äter "2 dagar massa kolhydrater"? Bara nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Jag tänker: "Det är semester, man måste få unna sig lite." "Jag är hungrig och det finns ingen LCHF-mat att äta här." "Sambons föräldrar kommer över och vi måste äta tårta, för det gör vi alltid, och jag har inte berättat att jag 'bantar' än." "Jag fyller år, idag ska jag bara äta det jag är sugen på." Jag är ingen principfast, strukturerad, kolhydraträknande LCHF:are. Det här går lite på känn, men det verkar funka bra ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 De senaste dagarna måste jag ha ätit för lite. Jag har gått ner 2,5 kg senaste veckan, mot vanliga 1 kg. Ändå har jag inte känt mig hungrig, tills igår förmiddag. Jag blev så hungrig att jag blev helt utmattad. Orkade knappt ta mig till köket, än mindre fixa mat. Jag låg bara på sängen och var illamående. All mat kändes motbjudande. Det enda jag till slut kunde äta var grädde och tomater. Sedan var det ok resten av dagen, men i morse blev jag lika hungrig igen. Nu har jag försökt klämma i mig lite extra, så får vi se hur det går i morgon. Jag har kollat på YouTube om lös hud efter viktnedgång. Vissa står och nyper i ett nästan osynligt hudveck vid naveln, men en kvinnas mage var helt deformerad. Nu är jag orolig för hur jag kommer att se ut. Jag är ju inte purung, vilket talar emot mig, och jag går ner i vikt relativt snabbt. På plussidan är jag på innersta hålet på bältet. I december var jag på yttersta hålet och funderade på att köpa ett längre. Det är ett bälte av bra kvalitet, det har hållit sedan 2002. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Härlig kombo, grädde och tomater låter konstigt nog gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Jag är lite förvirrad vad gäller ketos. Å ena sidan sägs det att man bränner fett nattetid och har ketoner i blodet när man vaknar och att det är en naturlig process. Å andra sidan sägs det att det tar ca sex veckor att komma dit. Och hur har jag gått ner så mycket i vikt utan att bränna fett? För med mina tårtbitar hit och dit tror jag inte att jag har uppnått en sex-veckors-ketos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts