Jump to content

ont i benet, ej äta griskött?

convinced

Recommended Posts

En kompis som ätit lchf i 2 år har haft ont i sitt ben i flera år, hon hade hoppats att ändring av kost skulle hjälpa men det har det inte gjort.

Hon har nu tagit bort griskött och lever från sin kost efter att hon hört att en del blivit bra av det och en som blivit bra hade blivit rekommenderad av sin doktor att sluta.

Vet ni någon som har blivit hjälpt av att utesluta gris och vet ni varför man kan blir bättre av det?

Tack

Jag, som har en reumatisk diagnos, kan inte äta några större mängder av griskött.

Äter jag det så blir jag genast sämre i mina leder, jag vet inte varför, och har ingen förklaring till det hela egentligen . . .

Förutom att griskött innehåller lektiner, precis som gluten och vete som kan skada vår tarm . . . men om det är sant, vet jag faktiskt inte :huh:

• Like 3

Jag har hört detta med griskött ibland och kan egentligen bara komma på en anledning som jag skulle kunna stå bakom som en försiktig hypotes.

Grisar som äter spannmål får mycket omega-6 i fettet, vilket anses vara inflammationsdrivande. Det skulle då kunna tänkas påverka någon process där immunförsvaret är inblandat och resultera i smärta. 

Sedan varför det skulle gälla just gris är ju lite märkligt, erkännes.

Och varför lever skulle vara dåligt begriper jag inte alls...

• Like 4

Jag har hört detta med griskött ibland och kan egentligen bara komma på en anledning som jag skulle kunna stå bakom som en försiktig hypotes.

Grisar som äter spannmål får mycket omega-6 i fettet, vilket anses vara inflammationsdrivande. Det skulle då kunna tänkas påverka någon process där immunförsvaret är inblandat och resultera i smärta. 

Sedan varför det skulle gälla just gris är ju lite märkligt, erkännes.

Och varför lever skulle vara dåligt begriper jag inte alls...

Jämfört med nötkött så har jag hört att grisar få snabbare dålig fettprofil därför att de inte idisslar. Jag äter bara griskött som jag vet kommer från bra bönder som låter dom gå ute och äta rätt, plus ger grisarna så lite antibiotika som möjligt. Med tanke på kvaliteten hos tex det danska grisköttet är det kanske inte konstigt att man mår dåligt av att äta det. Så för mig gäller högkvalitet eller inget alls. 

(PS gårdssällskapet i Stockholm säljer bra griskött och charkuterier)

• Like 3

Limp har gikt och skrivit en lång tråd om vad som funkat och inte. Är det samma problem?

Nä... det har jag inte  :P Gikten gick över snart ett år sedan när jag la om kosten en ytterligare gång. Inte heller äter jag några tabletter mot gikt längre och har sluppit alla anfall. Jag fortsätter dock äta mitt bacon och fläsk, men inte i den mängden som innan. Alltså, det handlar om att ha måtta i allt inkl. ätandet. I mitt fall ersatte jag överflödet av fläsk med grönsaker och fisk och det balanserade upp det hela. 

• Like 4