DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

Välkommen till forumet DonVitor/Viktor :)

Jag tycker att du har tagit ett väldigt bra beslut, att äta LCHF.

Ska bli spännande att följa din vikt och matresa.

Vilken fin och "maffig" hund :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmt välkommen till forumet och lycka till med din viktresa!

Det du redovisar att du ätit under de fem dagarna ser mycket bra ut och borde ge fint resultat.

Fin hund - den ser pigg och glad ut  :)

Ska bli intressant att följa dig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att du kommit till insikt och startat med Lchf, tror inte stt du skall vara så hård med ditt mål på 2000 kcal i början. Det är ganska lite fördin stora kropp, det viktiga är att du äter dig nöjd och slipper gå hungrig. Då fett förbränningen kommer igång så kommer aptiten att minska eftersom du får mycket energi från kroppsfettet, då räcker säkert 2000 kcal för att hålla dig mätt.

Lycka till det kommer säkert att gå bra

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att du kommit till insikt och startat med Lchf, tror inte stt du skall vara så hård med ditt mål på 2000 kcal i början. Det är ganska lite fördin stora kropp, det viktiga är att du äter dig nöjd och slipper gå hungrig. Då fett förbränningen kommer igång så kommer aptiten att minska eftersom du får mycket energi från kroppsfettet, då räcker säkert 2000 kcal för att hålla dig mätt.

Lycka till det kommer säkert att gå bra

Har det mera som riktmärke. Om jag hittar några bra recept för mig en bit över det så kommer jag inte oroa mig. Mer bara för att visa kroppen vem som bestämmer.

Än inte ätit över 2000 kcal någon dag. Men inte anpassat mig efter det heller. Så blir det över så blir det. 

Mest varit som att när kolhydraterna närmar sig 20g så stannar det just innan 2000 för det mesta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna veckan bloggar jag om strikt lchf-mat som bland annat riktar sig till den som vill gå ned i vikt. Det kan vara intressant för någon som är nybörjare eller som av någon anledning vill vara noggrann med matintaget. www.enklicksmor.se

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort grattis till ett bra beslut! 

Min resa började för två år sedan och det här forumet har givit mig mycket kunskap och insikter samtidigt som jag "tappat" ca 30 kg.

Lycka till!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för välkommandet.

Så. Första redovisningen. Jag klev upp väldigt tidigt imorse för min kära hund som går omkring med strut på huvudet under natten stötte in i saker och levde om.
Han är vanligtvis väldigt duktig på nätterna, men sedan kastreringen så är han inte precis bekväm med konen på. 
När han väkte mig så märkte jag direkt hur våldsamt hungrig jag var. Men klockan är 4 på morgonen. Har inte tänkt ställa mig och laga frukost vid den tiden. Nä, Men någonting måste ätas för att få lugnt på magen innan jag känner jag kan gå på morgonpromenad och laga frukost/lunch när jag kommer in.

Just det. Borde nämna. Jag äter bara två gånger om dagen. Vanligtvis en frunch vid 10-12 och en middag vid 18-20. Går vanligtvis till sängs vid 2-3 eller liknande. Men senaste nätterna har jag gått isäng 22-23 för att kunna stiga upp tidigt (ca 5:30) för att se *suck* Dota 2 (ett dataspel) spelas av professionella lag i en stor turnering i Kina. Så tiderna första veckan här kommer vara lite snurriga jämnfört med normen.

Åter till morgonen. Hungrig som vargen men för tidigt för att gå ut med hunden och möta dagen. Så jag börjar morgonen med ett väldigt spännande "recept" (läs; desperations taktik).

Ingrediens          Energi(Kcal)   Protein   Fett   Kolhydrater   Fibrer

1 tsk Majonnäs            40                0g         4g            0g              0g

5 g Spenat                    1                 0g         0g           0g               0g

Lite pinsamt. Men funkade faktiskt. Tog en tesked majonäs i en handen och en nypa bladspenat i andra och satte mig framför datorn. 

Tog några försök att få i min majonäsen men när det var klart så kändes magen bättre.

Vid 7.00 var det uppehåll i Dota-matcherna och jag kände mig lite med vaken så jag gick ut med hunden. 

Efter att ha promenerat och matat honom var klockan nästan 8 och jag bestämde mig för att laga frukost. 

150g Tonfisk              207             35g        7g             0g              0g

2st Ägg                      165             15g        12g            0g             0g

2msk Creme Fraiche 97               1g          10g           1g              0g

2msk Majonnäs         240              0g         27g            0g             0g

15g Ruccolasallat        4                0g          0g             0g             0g

1/2st Tomat                13               1g          0g             2g             0g

25g Gurka                   4                0g          0g             1g             0g

1/4st Rödlök               12               0g          0g             2g             0g 

10g Smör                   72               0g          8g             0g             0g

Total                         814             52g        64g            7g             0g

Tonfiskröra med 2 stekta ägg och lite grönsaker.
Tredje gången jag äter nästan exakt detta. Det är hyffsat gott, men framförallt känns det väldigt strikt och effektivt. Välj bort några av grönsakerna och det är nästan inga Kolhydrater alls.

Såg på lite mer Dota till maten och sedan satt jag mest bara still. Gjorde några situps och körde en tvättmaskin.
Ut med hunden igen på en 45 minutes promenad vid 15:00.
In, mata hunden. Sen satte jag mig och funderade på om jag skulle göra ett konto här eller inte. Tror ni kan gissa vad jag valde.

Har känt mig väldigt hungrig i några timmar nu och hade lagat middag tidigare om det inte vore för att jag satt och filade på min introduktion och velade på vad jag ville dela med mig och inte. Men middag vid 17:30
0.5st Ägg                     41                 4          3               0               0
180g Fläskfärs           435                29        36             0               0
50g Fetaost                149                8          13             2               0
1 dl Grädde                262                3          27             4               0 
2st Champinjoner        16                 2           0              2               1 
75g Broccoli                 27                 3          0              2               2
50g Blomkål                 14                 1          0              2               1
20g Smör                    144                0         16             0               0  
20g Spenat                   3                  0           0             0               0
10g Präst Ost               39                 3          3              0               0
Total                          1130             51g       98g          12g           5g

Fetaostbiffar med snabb champinjonsås och snabbkokad broccoli och blomkål med lite grönsaker. (Åt första halvan av biffarna till middag igår så ingredienserna är halva receptet)

Faktiskt väldigt goda för att vara så enkla. Bara blanda färs, ägg, grädde och fetaost

Kommer inte äta nå mer idag då jag redan känner mig trött. Ut med hunden om en timme eller så och sedan lägger vi oss och sover. 

Så dagen total ser ut som följer och om någon har några frågor eller åsikter får ni gärna säga till.

Total 2014-02-02

Kalorier: 1985 kcal

Protein: 103g (21E%)

Fett:       169g (74E%)

Kolhyd: 19g    (4E%)

Fiber:     6g      (1E%)

Edit: Måste göra någonting åt formateringen vid nästa inlägg. Det såg bra ut när jag postade den, men nu är siffrorna åt helskotta.

Tror bestämt jag kan bara länka till uträkningen på kostbevakningen.se istället för varje måltid. Det känns mycket enklare...

Att jag inte tänkte på det tidigare... Nåja. Jag testar mig fram.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte vatten och salt. Ibland kan man missta törst för hunger så jagbrukar alltid ta ett glas vatten först för att kolla vad det var. Och som ny ellsehåeffare är det lätt att få saltbrist så men blir trött och håglös i onödan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte vatten och salt. Ibland kan man missta törst för hunger så jagbrukar alltid ta ett glas vatten först för att kolla vad det var. Och som ny ellsehåeffare är det lätt att få saltbrist så men blir trött och håglös i onödan

Det är nog ingen fara. Jag dricker 2-3 liter isvatten varje dag. Jag brukade dricka mer, men har skurit ner lite. 

Jag tar tomma 1.5 liters-flaskor, fyller dem ca en fjärdedel med vatten och låter dem ligga i frysen. Roterar två flaskor så det alltid ligger en och fryser. 

Fyller upp en och dricker den på förmiddagen. Runt middagstid (vanligtvis) har isen i första flaskan smält och då roterar jag.

Salt har jag i all mat. Skrev upp det först men eftersom det inte visades som under någon kategori så struntade jag i att skriva upp det. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ja. Dags att redovisa dagen.

Fick sova ut imorse. Blev lite överraskad när jag kollade på klockan och såg att den var 9.00. Jag somnade nämligen redan ca23 igår.

Brukar sällan sova mer än 6-7 timmar. Men se där.

Upp, ut med hunden. Blev en kort prommenad pga väderförhållanden. Var en elak vind rakt i nyllet, aldrig kul. Men ca 15 min.

Lagade frukost direkt efter vi kom in och jag hade matat Sherlock och satt på hans strut.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%0A2%20champinjoner%0A1%2F4%20r%C3%B6dl%C3%B6k%0A10g%20ruccola%0A3st%20%C3%A4gg%0A0.5dl%20mellangr%C3%A4dde%0A1%2F2dl%20riven%20ost

En omellette. Det är ju gott. Inte några konstigheter.

Steka bacon och när det börjar få lite färg så lägger jag i champinjonerna. Just innan det är klart så lägger jag i rödlöken rör om några gånger och dumpar på ägg/grädden.

på med osten och rucolan just innan det är klart. Vänd omeletten över sig själv och lägg upp. Lätt som en plätt. Gott. 

Sen gjorde jag inte så mycket på förmiddagen. Försökte lista ut var jag kan hitta bra kokosolja för att testa i kaffet. Någon av er har säkert förslag?

På mitt Ica har de bara "silvriga paketet" som verkar vara något slags inside joke här.

Har förövrigt inte druckit kaffe sedan jag började med dieten, men vanligtvis dricker jag en kopp innan frunch och en ungefär mellan måltiderna.

Men har avstått som sagt, mest bara för att visa kroppen att jag minsan bestämmer och för att jag inte vill få i mig onödiga kolhydrater.

Ut med hunden vid 16:00. Längre promenad. ca 50 min. Hade en rolig podcast att lyssna på så ville ha lite längre runda.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%0A200g%20kycklingfil%C3%A9%0A30g%20purjol%C3%B6k%0A1%2F5%20paprika%0A0.5dl%20creme%20fraiche%0A0.25dl%20vispgr%C3%A4dde%0A30g%20ost%0A10g%20spenat%0A100g%20haricot%20verts%0A1%2F2%20klyfta%20vitl%C3%B6k

Matade hunden, satte på hans strut och sen gick jag till Ica. Det är bara 10 min så inte så mycket prommenad.

Jag visste jag ville laga kyckling och jag visste jag var sugen på purjolök.

Så det blev en snabb minigryta kan man säga. Köpte 4st kycklingfiléer sammanlagt 600g. Så tänkte jag kunde ta 1 och 1/3 till tre middagar. Så det kommer nog bli ungefär samma middag två dagar frammöver.

Valde mellan Haricot Verts och Broccoli som side dish. Blev Verts. De passade bra till grädd/creme fraiche/ost såsen. Likaså Spenat förövrigt. Spenat är fasen lite magiskt. Ta en nypa och det ser ut som en hel måltid även fasst det vara är kanske 10g. Bra sätt att lura hjärnan på tror jag.

Hursomhelst. Färdigt med ätandet för idag. Ska försöka få internet att fungera på mitt Playstation, men lär nog misslyckas. Måste ringa någon bekant som kan sånt bättre än mig. Ska även se de första tre avsnitten av nya serien 12 Monkeys. En av mina favoritfilmer som de gjort en serie av. Har låga förhoppningar så kanske inte blir besviken.

2014-02-03

Kalorier: 1743 kcal

Protein:  108g(25E%)

Fett:       138g(70E%)

Kolhyd:  18g(4E%)

Fibrer:    7g(1E%)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte köpa det billiga silverpaketet i affären, låt det ligga kvar så kan handlaren slänga det när datum gått ut  :D

Vill du ha smaklös kokosolja så finns cocosa, den köper jag i hälsokostaffären eller på bodystore.

Vill du ha med smak så finns Markattas i vanliga mataffärer. Annars är det väldigt gott med osaltat smör i kaffet.

Finns naturligtvis många sorter kokosolja, leta på nätet.

Jag önskar dej lycka till med din LCHF och vikt.

Det finns många bra bloggar och böcker att läsa om viktminskning där de äter LCHF.

Ät bara inte för lite, du får inte vara hungrig, då faller man lätt dit.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte köpa det billiga silverpaketet i affären, låt det ligga kvar så kan handlaren slänga det när datum gått ut  :D

Vill du ha smaklös kokosolja så finns cocosa, den köper jag i hälsokostaffären eller på bodystore.

Vill du ha med smak så finns Markattas i vanliga mataffärer. Annars är det väldigt gott med osaltat smör i kaffet.

Finns naturligtvis många sorter kokosolja, leta på nätet.

Jag önskar dej lycka till med din LCHF och vikt.

Det finns många bra bloggar och böcker att läsa om viktminskning där de äter LCHF.

Ät bara inte för lite, du får inte vara hungrig, då faller man lätt dit.

Osaltat smör säger du. Hmm. Ska testa det till helgen då jag tänkte låta mig själv börja dricka igen. Låter avskyvärt :D men men. man vet aldrig.

Förövrigt detta (http://imgur.com/jmRlatp) smöret jag använder till all matlagning än sålänge. Om någon tycker jag bör byta smör så får de gärna ge förslag.

Kommer ihåg jag läste en del om att det var viktigt med rätt smör och att det var skillnader. Använde Icas "mat och bak" margarin innan, men slängde det pga namnet margarin vilket inte tycktes om här.

Nu till din sista poäng. Vilket jag läst en hel del om. Att inte vara hungrig. 

Jag är hungrig mest hela tiden, vilket inte känns så konstigt eftersom min mage är van att äta alldelens för stora portioner vilket jag inte låter den göra längre. 

Jag är inte rädd för att "falla dit" i form av kolhydrater. Jag ser minskad mängd mat bara som ett till vapen mot vikten. Finns det några faktiska nackdelar med att gå hungrig på LCHF? Förutom sug alltså.

Självklart välkomnar jag svar från alla som läser och inte bara Edit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har förlorat dina mättnadssignaler kan man använda ögonen i stället. Anna Hallen skriver att ett normalt mål är en handflata med fingrar med protein och ca 1 dl fett till det ( mindre om det är rent fett som kryddsmör) Fyll på med bra kolisar. Det bör du få i dej 2 ggrper dag plus ev frukost (om du är frukostmänniska).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser ut att fixa detta fint Viktor, heja heja!

Själv skulle jag inte köpa Kung Markattas Kokosolja - har en burk som smakar lite tvålaktigt, så att jag fått avsmak. Vet andra som råkat ut för samma. Googla, det finns nog godare, kanske Renée Voltaires?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Vad bra att du hittat hit till detta suveräna forum som hjälpt så många :). När jag började med lchf så var ju kroppen van att äta ganska mycket så i början åt jag när jag var hungrig och tills jag var mätt. Visst var det säkert mer än vad jag behövde men det dröjde inte mer än ett par veckor så blev jag mätt på normala portioner. Men vi är ju alla olika och har olika sätt att nå våra mål. Huvudsaken är att du hittar det rätta för dig. 

Och glöm inte att vi alla finns här för varandra, för stöttning, råd mm.

Monki

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser ut att fixa detta fint Viktor, heja heja!

Själv skulle jag inte köpa Kung Markattas Kokosolja - har en burk som smakar lite tvålaktigt, så att jag fått avsmak. Vet andra som råkat ut för samma. Googla, det finns nog godare, kanske Renée Voltaires?

Se på fan. Jag googlade Renée Voltaires och kände igen den specifika designen direkt. Det kom just en hel hylla med dessa produkter på mitt ica. Bara kollat lite kvickt efter kokosolja utan framgång. Men ska se efter mer noggrant nu när jag vet. Fanns Coconut Butter (denna:http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-coconut-butter-p-437#!tab2) på hyllan vet jag. Är det ett alternativ eller är det något helt annat?

De två oljorna från hemsidan beskrivs följande: Skillnaden mellan våra kokosoljor.

Båda våra Kokosoljor är av premium-kvalité, ekologiska och kallpressade. Den ena kommer från Sri Lanka (500 ml) och den andra från Filippinerna (325 ml).

Kokosoljan från Sri Lanka (500 ml) är mjukare i konsistensen och innehåller aningen mer fukt. Den lämpar sig bäst att steka i och att använda i matlagning.

Vår andra Kokosolja från Filippinerna (325 ml) är märkt raw då temperaturen inte överstiger 45 grader vid tillverkningen. Oljan är lämplig att använda i rawfood-desserter då den har lågt fuktinnehåll vilket är en fördel vid mixning med andra råvaror.

Vilken tror ni passar bäst i kaffe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se på fan. Jag googlade Renée Voltaires och kände igen den specifika designen direkt. Det kom just en hel hylla med dessa produkter på mitt ica. Bara kollat lite kvickt efter kokosolja utan framgång. Men ska se efter mer noggrant nu när jag vet. Fanns Coconut Butter (denna:http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-coconut-butter-p-437#!tab2) på hyllan vet jag. Är det ett alternativ eller är det något helt annat?

De två oljorna från hemsidan beskrivs följande: Skillnaden mellan våra kokosoljor.

Båda våra Kokosoljor är av premium-kvalité, ekologiska och kallpressade. Den ena kommer från Sri Lanka (500 ml) och den andra från Filippinerna (325 ml).

Kokosoljan från Sri Lanka (500 ml) är mjukare i konsistensen och innehåller aningen mer fukt. Den lämpar sig bäst att steka i och att använda i matlagning.

Vår andra Kokosolja från Filippinerna (325 ml) är märkt raw då temperaturen inte överstiger 45 grader vid tillverkningen. Oljan är lämplig att använda i rawfood-desserter då den har lågt fuktinnehåll vilket är en fördel vid mixning med andra råvaror.

Vilken tror ni passar bäst i kaffe?

Kokossmör är något annat. Det är i princip nermalet fruktkött från kokosnöten - det är krämigt, smakar mycket och sött av kokos och kan vara himmelskt att äta rätt upp och ner, men i kaffet skulle jag inte ha det.

Till kaffe använder jag mig av Cocosa: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-pure-coconut-oil-eko-500-ml

Just den varianten jag länkade till är neutral och smakar alltså inte kokos, men det finns även en dyrare variant som smakar av kokos. Jag är inte riktigt säker på den exakta skillnaden förutom att den smaklösa givetvis måste vara mer "processad" för att smaken på något vänster tagits bort, men jag tror verkligen inte att den är dålig på något sätt på grund av detta. Jag vill helt enkelt att kaffet ska smaka kaffe och inte som efterrätt, alltså får det bli den smaklösa varianten :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom just från Ica och hittade denna http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-virgin-kokosolja-p-438

Köpte en burk och när jag kom hem så kände jag att jag med gott samvete kunde ta en kopp. Var ju riktigt gott.

Använde 2 tsk till ca 3 dl kaffe. Tror det var för lite. Imorgon ska jag testa ta 3 tsk till 2 dl kaffe bara för att se hur det smakar.

Ska även testa smörkaffe imorgon. Även läst om de som använder både smör och kokosolja. Låter ju som en hel måltid det.

Kanske kan bli så att jag tar en sådan kopp men kanske ett eller två kokta ägg till frukost och skjuter fram första rejäla måltiden några timmar.

Hur jag än gör så skriver jag ner allt och håller mig inom de gränser jag satt för mig själv, så att experimentera inom de parametrarna känns lite spännande.

Någon som har några invändningar till oljan jag valde eller är den godkänd av er mer kunniga?

Snart dags för middag, hade hoppats på att göra lite kantarellsås till maten, men hittade inga på Ica så det blir ganska precis samma middag som igår.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen.

Efter redovisningen igår så såg jag på första 3 avsnitten av 12 Monkeys, mycket bättre än jag hade förväntat mig. Kommer fortsätta följa den.

Efter det gick jag och hunden på kvällpromenad (var förövrigt övertygad att det var två mm i promenad) och sen gick vi och lade oss. Var rätt hungrig och det blev bara värre och värre när jag hade svårt att somna. Vet inte riktigt varför, men har nog att göra med dygnssnurrandet jag hållit på med senaste tiden.

Nåväl, somnade hungrig och vaknade ännu hungrigare. Ut med hunden direkt så jag kunde börja med frunchen vid 10. Till min stora häpnad hade jag helt glömt att jag glömde köpa ägg igår på affären. Så jag viste inte riktigt vad jag skulle göra.

Frunch:  http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%20%0A4st%20champinjoner%0A1st%20stekt%20%C3%A4gg%0A2msk%20creme%20fraiche%0A20g%20spenat

Använde det enda ägget jag hade kvar och hade det bara som stekt ägg vid sidan av bacon och champinjoner. Lite creme fraiche som "dipp" och en stor hög spenat som användes lite som nachochips för att skeda upp resten. Var väl gott, men inte precis ett recept.

Efter det satt vi och myste i soffan tills jag kände att jag började bli lite hungrig efter ett par timmar. Då gjorde jag så många situps som jag klarade (30) sen la jag mig rakt på ryggen på golvet för det slet så hårt i magmusklerna. Gjorde 10 till efter det värsta lugnade ner sig men mer än så ville kroppen inte veta av. 

Ut med hunden på rätt lång runda, 45 minuter eller så, Fint väder idag. Jag har väldigt lätt för att svettas så några minusgrader och vindstilla är perfekt för mig.

Gick förbi ica på vägen hem för att kolla efter kokosolja. Redovisat det inköpet ovan (läs: föregående sida). Köpte även 2 stycken 18 äggskartonger så jag inte ska behöva vara utan omelett på morgonen om jag skulle vilja ha. 

Inköpte även coconut butter från samma märke som kokosoljan. Vet inte riktigt varför men tänkte det kanske kunde vara användbart. Någon som har något förslag?

Drack en kopp kaffe med kokosolja i. Rätt gott, tror inte jag träffade rätt balans mellan kaffe och olja dock. Redovisar den koppen i totalen, men inte i någon av måltiderna.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=200g%20kycklingfil%C3%A9%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A0.5dl%20creme%20fraiche%0A1%2F5%20paprika%0A150g%20broccoli%0A20g%20ost%0A10g%20sm%C3%B6r%0A30%20g%20purjol%C3%B6k%0A1%2F2%20msk%20gr%C3%B6nsaksfond%0A1%2F2%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A10g%20sm%C3%B6r%0A1%2F2%20dl%20whisky%0A%0A

Väldigt lik middag från gårdagen. Skippade bara bacon, tyckte inte jag behövde det. Klockan är nästan 19 och behöver inte så mycket mat i mig för att räcka fram till sovdags.

Valde broccoli också. Några kolhydrater där, men inte så farligt. Jag köpte 2st 800g förpackningar av broccoli och delade upp dem i 5 lika stora fryspåsar så jag vet hur mycket det är utan att behöva jämföra med något. Kastade bort några misslyckade småbitar och bestämde mig för att 800/5=150 när det var gjort.

Det smakade ännu bättre idag. Rätten behöver verkligen inte bacon, men tror det är bra att ha i om jag skulle behöva klara mig längre än ikväll på bara den.

Efter maten hällde jag upp 1/2 dl whisky (johnny walker black label ifall du skulle vara intresserad av sådant) för jag helt enkelt var sugen. Inte läst någonting speciellt om att det skulle vara dåligt men om så är fallet ber jag er att säga till. Inte druckit annat än en whisky här och där på flera år så skulle nog inte vara svårt att låta bli. 

Kvällen lär nog bara bli att spela lite Football Manager och kanske se något avsnitt av någon serie. Ska försöka få mig göra en omgång situps till innan vi tar kvällpromenaden.

2014-02-04

Kalorier: 1573 kcal

Protein:   81g (21E%)

Fett:        119g (67E%)

Kolhyd:  19g (5E%)

Fibrer:     8g (1E%)

Alkohol: 15g (6E%)

Det låter väldigt lite va? Förstår jag uträkningen fel? Är det verkligen bara 1573 kalorier idag eller fungerar inte kostbevaknignen så? Är det bara fraktioner av en kalori eller är 1 kcal på kostbevakningen.se=1 kalori intaget? Det är bara hälften av vad uträkningar säger att jag "behöver" (alltså för att stå stilla i vikt). Jag vet att detta forumet inte har samma inställning till kalorier som många andra ställen. Men ändå. Låter kort. Hur förbannat mycket måste jag inte ha ätit för att bli såhär stor? Jag åt nästan aldrig godis eller liknande. Sällan läsk heller... 

Jag är konfunderad.

Detta är även lägsta mängd (i gram) fett jag ätit sedan jag började. Ser nivån ok ut eller bör jag öka någon av kategorierna? Fett blir ju automatiskt högre när jag börjar dricka kaffe med kokosolja dock, men kanske behövs mer ändå?

Tack för visat intresse.

Dagens låt: Lake Street Dive - You go down smooth

https://www.youtube.com/watch?v=0LhsE-uqqE0

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det du skrivit upp ser bra ut! :) Stort lycka till! Och din vovve är jättesöt, hihi! Älskar namnet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drack/åt fettkaffe till frunch för en timme sedan. Det svakade ok, var lite svårt att få ner. Åt 3st kokade ägg och 2.5 tsk majonäs till. Ganska höga värden i kalorier och fett på kostbevakningen.

Men blev inte mätt. Är redan rätt hungrig. Men jag låter det vara och lider lite några timmar. Sen äter jag en stor tidig middag tror jag (skippar inte bacon ikväll :D). 

Jag hade 1 msk kokosolja och 20g smör till 3dl snabbkaffe. Låter det för lite för att vara "riktig" fettkaffe? Eller så är magen helt enkelt inte redo för så liten mängd mat än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra jobbat:-)

Man får prova sig fram med kaffet, endel tycker det är bättre med smaklös kokosolja. Man ska tycka det är gott.

Sök på Bullet coffe så kan du se lite vad det är för proportioner.

Vet inte vad du läst och sökt på, men här kommer ett tips på Sten-Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt.

Det är två gamla tungviktare som vet mycket om viktminskning och skrivit böcker om ämnet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också tänkt testa det där med "fettkaffe"... men kanske försöka göra "fett-te" istället, då jag ogillar kaffe. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg