Popular Post DonVitor Posted February 2, 2015 Popular Post Share Posted February 2, 2015 (edited) Hej. Jag är 27 år och har varit överviktig så länge jag kan komma ihåg. Är dock tjockare och tjockare för varje år som går. Från knubbig i tidiga tonåren-skulle nog kallas tjock av de flesta i de första få åren som börjar med 2-till en regelrätt tjockis nu vid 27. Fram till förra veckan (mer om det senare)var det ca 3 år sedan jag vägde mig senast. Då stod vågen på 125 kilo. Väldigt högt såklart. Men ska nämna att min bröstkorg är nästan obscen och kroppshyddan i övrigt gör att jag ser mer stor än tjock ut (eller, så var fallet innan jag faktiskt blev tjock på riktigt för några år sedan). Jag visste jag gått upp en del sedan dess och att en ändring inte var långt borta. Kan berätta mer om mig om det är någon som är nyfiken men för nu över till det som fick igång den här ändringen. Jag var in med min hund till veterinären för att kastrera honom förra veckan. Innan jag skulle ta in honom till ett rum för att ge honom lite lugnande skulle han vägas för att räkna ut hur mycket medel som skulle behövas. När det var gjort och alla hjälpare osv hade lämnat väntrummet var det bara jag där. Så jag ställde mig själv på vågen och såg hur det bar iväg. Jag såg den stå på 14x men när den slog över till 15x så steg jag av. Jag såg ärligt talat inte riktigt vad det stod. Möjligt att den bara slog över lite snabbt för att hitta rätt balans. Men att det är runt 150(!) kg går inte att blunda för. I skor och vinterjacka, visst. Men det är lite som att säga att Mount Everest är så högt för att det ligger snö på toppen. Dagen efter det började jag äta LCHF. Det tog ett par dagar av läsande och receptletande. Men nu är jag inne på femte dagen irad av under 20g kolhydrater, vilket verkar kallas "strikt LCHF". Jag ska också tillägga att jag har asperger och därför nog inte kommer vara så bra på att kommunicera "hur jag känner" eller relatera till personliga anekdoter eller liknande angående hela den här processen om ej promptad av direkta frågor eller direktiv (vilket jag välkommnar så jag kan lära mig). Men data och rå fakta, det kan jag bidra med. Till en början har jag bestämmt mig för att försöka ligga en bra bit under viloförbränning av kalorier också. Bara för att få kontroll över den delen av ätandet också. Lite statistik på mig själv: 185 cm 150 kg 27 år Kalorieförbränning per dag vid vila ca:2600-2800 beroende på vilken hemsida jag frågar. Min enda motion är 2 st 15-30 minuter promenader och 1 st 35-50 minuter promenad varje dag med hunden. Ibland även längre, men snålt med det under vintern. Min plan är att äta under 2000 kalorier per dag, samt under 20g kolhydrater. Här tänkte jag nu lägga upp statistik på vad jag ätit de senaste 5 dagarna. Eftersom det är lite olika för varje dag så höftar jag lite med siffrorna. Men de stämmer rätt bra ifall kostbevakningen.se är pålitlig. 1950 kalorier 100g protein (20 E%) 170g fett (75 E%) 18g kolhydrater (4 E%) 5g fibrer (1 E%) Inte helt säker på vad alla de sifforna betyder. Men om någon har någon åsikt om dem, dela gärna med er. Jag skriver ner allt jag äter och tänkte dela med mig dagligen om alla värden och även recept på vad jag lagar. Kan säga att till en början är jag väldigt hungrig under dagarna, men jag tycker det är rimligt även om jag vet att det predikas att det ej ska vara nödvändigt. Jag vill få rivstart på systemet och vänja kroppen vid att äta mer humana portioner, så då får man lida lite tror jag. Så. Tror det var introduktionen. Dags att äta middag. Jag kommer tillbaka om några timmar för att fylla i allt jag ätit idag och hur jag åt det. Ge gärna åsikter om planen, vet att kalori-delen inte riktigt hör hemma här. Men som sagt. Ska man ta kontroll så vill jag ha kontroll. Tack för att ni läste /Viktor PS. Här är ett par bilder på hunden i fråga ifall någon skulle vara intresserad. Han heter Sherlock och är en blanding av Fransk Bulldog och Staffordshire Bullterrier som just fyllde 1 år. http://imgur.com/ClnjY9u http://imgur.com/lPEsUEv ---------------------------------------------------------------------------------------------- Om någon är ny till min tråd och inte känner för att skumma igenom allt men ändå vill se viktresan så tänkte jag att jag kan ju uppdatera här. Jag skriver längre inlägg vid varje vägning samt annat smått och gott. 2015-01-28: 150 kg 2015-02-14: 138 kg 2015-03-03: 133.7 kg 2015-03-14: 129.6 kg 2015-03-28: 126.4 kg 2015-04-14: 122.1 kg 2015-05-23: 113.0 kg 2015-06-14: 107.4 kg 2015-06-28: 103.8 kg 2015-07-14: 99.4 kg 2015-08-14: 95.0 kg 2016-04-23: 80.5kg Edited April 23, 2016 by DonVitor 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Välkommen till forumet DonVitor/Viktor Jag tycker att du har tagit ett väldigt bra beslut, att äta LCHF. Ska bli spännande att följa din vikt och matresa. Vilken fin och "maffig" hund 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Varmt välkommen till forumet och lycka till med din viktresa! Det du redovisar att du ätit under de fem dagarna ser mycket bra ut och borde ge fint resultat. Fin hund - den ser pigg och glad ut Ska bli intressant att följa dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Härligt att du kommit till insikt och startat med Lchf, tror inte stt du skall vara så hård med ditt mål på 2000 kcal i början. Det är ganska lite fördin stora kropp, det viktiga är att du äter dig nöjd och slipper gå hungrig. Då fett förbränningen kommer igång så kommer aptiten att minska eftersom du får mycket energi från kroppsfettet, då räcker säkert 2000 kcal för att hålla dig mätt. Lycka till det kommer säkert att gå bra 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Härligt att du kommit till insikt och startat med Lchf, tror inte stt du skall vara så hård med ditt mål på 2000 kcal i början. Det är ganska lite fördin stora kropp, det viktiga är att du äter dig nöjd och slipper gå hungrig. Då fett förbränningen kommer igång så kommer aptiten att minska eftersom du får mycket energi från kroppsfettet, då räcker säkert 2000 kcal för att hålla dig mätt. Lycka till det kommer säkert att gå bra Har det mera som riktmärke. Om jag hittar några bra recept för mig en bit över det så kommer jag inte oroa mig. Mer bara för att visa kroppen vem som bestämmer. Än inte ätit över 2000 kcal någon dag. Men inte anpassat mig efter det heller. Så blir det över så blir det. Mest varit som att när kolhydraterna närmar sig 20g så stannar det just innan 2000 för det mesta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anja Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Denna veckan bloggar jag om strikt lchf-mat som bland annat riktar sig till den som vill gå ned i vikt. Det kan vara intressant för någon som är nybörjare eller som av någon anledning vill vara noggrann med matintaget. www.enklicksmor.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 å vilken söt hund! En blandning av mina två favoritraser 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Stort grattis till ett bra beslut! Min resa började för två år sedan och det här forumet har givit mig mycket kunskap och insikter samtidigt som jag "tappat" ca 30 kg. Lycka till!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Tack så mycket för välkommandet. Så. Första redovisningen. Jag klev upp väldigt tidigt imorse för min kära hund som går omkring med strut på huvudet under natten stötte in i saker och levde om. Han är vanligtvis väldigt duktig på nätterna, men sedan kastreringen så är han inte precis bekväm med konen på. När han väkte mig så märkte jag direkt hur våldsamt hungrig jag var. Men klockan är 4 på morgonen. Har inte tänkt ställa mig och laga frukost vid den tiden. Nä, Men någonting måste ätas för att få lugnt på magen innan jag känner jag kan gå på morgonpromenad och laga frukost/lunch när jag kommer in. Just det. Borde nämna. Jag äter bara två gånger om dagen. Vanligtvis en frunch vid 10-12 och en middag vid 18-20. Går vanligtvis till sängs vid 2-3 eller liknande. Men senaste nätterna har jag gått isäng 22-23 för att kunna stiga upp tidigt (ca 5:30) för att se *suck* Dota 2 (ett dataspel) spelas av professionella lag i en stor turnering i Kina. Så tiderna första veckan här kommer vara lite snurriga jämnfört med normen. Åter till morgonen. Hungrig som vargen men för tidigt för att gå ut med hunden och möta dagen. Så jag börjar morgonen med ett väldigt spännande "recept" (läs; desperations taktik). Ingrediens Energi(Kcal) Protein Fett Kolhydrater Fibrer 1 tsk Majonnäs 40 0g 4g 0g 0g 5 g Spenat 1 0g 0g 0g 0g Lite pinsamt. Men funkade faktiskt. Tog en tesked majonäs i en handen och en nypa bladspenat i andra och satte mig framför datorn. Tog några försök att få i min majonäsen men när det var klart så kändes magen bättre. Vid 7.00 var det uppehåll i Dota-matcherna och jag kände mig lite med vaken så jag gick ut med hunden. Efter att ha promenerat och matat honom var klockan nästan 8 och jag bestämde mig för att laga frukost. Ingrediens Energi(Kcal) Protein Fett Kolhydrater Fibrer 150g Tonfisk 207 35g 7g 0g 0g 2st Ägg 165 15g 12g 0g 0g 2msk Creme Fraiche 97 1g 10g 1g 0g 2msk Majonnäs 240 0g 27g 0g 0g 15g Ruccolasallat 4 0g 0g 0g 0g 1/2st Tomat 13 1g 0g 2g 0g 25g Gurka 4 0g 0g 1g 0g 1/4st Rödlök 12 0g 0g 2g 0g 10g Smör 72 0g 8g 0g 0g Total 814 52g 64g 7g 0g Tonfiskröra med 2 stekta ägg och lite grönsaker. Tredje gången jag äter nästan exakt detta. Det är hyffsat gott, men framförallt känns det väldigt strikt och effektivt. Välj bort några av grönsakerna och det är nästan inga Kolhydrater alls. Såg på lite mer Dota till maten och sedan satt jag mest bara still. Gjorde några situps och körde en tvättmaskin. Ut med hunden igen på en 45 minutes promenad vid 15:00. In, mata hunden. Sen satte jag mig och funderade på om jag skulle göra ett konto här eller inte. Tror ni kan gissa vad jag valde. Har känt mig väldigt hungrig i några timmar nu och hade lagat middag tidigare om det inte vore för att jag satt och filade på min introduktion och velade på vad jag ville dela med mig och inte. Men middag vid 17:30 Ingrediens Energi(Kcal) Protein Fett Kolhydrater Fibrer 0.5st Ägg 41 4 3 0 0 180g Fläskfärs 435 29 36 0 0 50g Fetaost 149 8 13 2 0 1 dl Grädde 262 3 27 4 0 2st Champinjoner 16 2 0 2 1 75g Broccoli 27 3 0 2 2 50g Blomkål 14 1 0 2 1 20g Smör 144 0 16 0 0 20g Spenat 3 0 0 0 0 10g Präst Ost 39 3 3 0 0 Total 1130 51g 98g 12g 5g Fetaostbiffar med snabb champinjonsås och snabbkokad broccoli och blomkål med lite grönsaker. (Åt första halvan av biffarna till middag igår så ingredienserna är halva receptet) Faktiskt väldigt goda för att vara så enkla. Bara blanda färs, ägg, grädde och fetaost Kommer inte äta nå mer idag då jag redan känner mig trött. Ut med hunden om en timme eller så och sedan lägger vi oss och sover. Så dagen total ser ut som följer och om någon har några frågor eller åsikter får ni gärna säga till. Total 2014-02-02 Kalorier: 1985 kcal Protein: 103g (21E%) Fett: 169g (74E%) Kolhyd: 19g (4E%) Fiber: 6g (1E%) Edit: Måste göra någonting åt formateringen vid nästa inlägg. Det såg bra ut när jag postade den, men nu är siffrorna åt helskotta. Tror bestämt jag kan bara länka till uträkningen på kostbevakningen.se istället för varje måltid. Det känns mycket enklare... Att jag inte tänkte på det tidigare... Nåja. Jag testar mig fram. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Glöm inte vatten och salt. Ibland kan man missta törst för hunger så jagbrukar alltid ta ett glas vatten först för att kolla vad det var. Och som ny ellsehåeffare är det lätt att få saltbrist så men blir trött och håglös i onödan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Glöm inte vatten och salt. Ibland kan man missta törst för hunger så jagbrukar alltid ta ett glas vatten först för att kolla vad det var. Och som ny ellsehåeffare är det lätt att få saltbrist så men blir trött och håglös i onödan Det är nog ingen fara. Jag dricker 2-3 liter isvatten varje dag. Jag brukade dricka mer, men har skurit ner lite. Jag tar tomma 1.5 liters-flaskor, fyller dem ca en fjärdedel med vatten och låter dem ligga i frysen. Roterar två flaskor så det alltid ligger en och fryser. Fyller upp en och dricker den på förmiddagen. Runt middagstid (vanligtvis) har isen i första flaskan smält och då roterar jag. Salt har jag i all mat. Skrev upp det först men eftersom det inte visades som under någon kategori så struntade jag i att skriva upp det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Sådär ja. Dags att redovisa dagen. Fick sova ut imorse. Blev lite överraskad när jag kollade på klockan och såg att den var 9.00. Jag somnade nämligen redan ca23 igår. Brukar sällan sova mer än 6-7 timmar. Men se där. Upp, ut med hunden. Blev en kort prommenad pga väderförhållanden. Var en elak vind rakt i nyllet, aldrig kul. Men ca 15 min. Lagade frukost direkt efter vi kom in och jag hade matat Sherlock och satt på hans strut. Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%0A2%20champinjoner%0A1%2F4%20r%C3%B6dl%C3%B6k%0A10g%20ruccola%0A3st%20%C3%A4gg%0A0.5dl%20mellangr%C3%A4dde%0A1%2F2dl%20riven%20ost En omellette. Det är ju gott. Inte några konstigheter. Steka bacon och när det börjar få lite färg så lägger jag i champinjonerna. Just innan det är klart så lägger jag i rödlöken rör om några gånger och dumpar på ägg/grädden. på med osten och rucolan just innan det är klart. Vänd omeletten över sig själv och lägg upp. Lätt som en plätt. Gott. Sen gjorde jag inte så mycket på förmiddagen. Försökte lista ut var jag kan hitta bra kokosolja för att testa i kaffet. Någon av er har säkert förslag? På mitt Ica har de bara "silvriga paketet" som verkar vara något slags inside joke här. Har förövrigt inte druckit kaffe sedan jag började med dieten, men vanligtvis dricker jag en kopp innan frunch och en ungefär mellan måltiderna. Men har avstått som sagt, mest bara för att visa kroppen att jag minsan bestämmer och för att jag inte vill få i mig onödiga kolhydrater. Ut med hunden vid 16:00. Längre promenad. ca 50 min. Hade en rolig podcast att lyssna på så ville ha lite längre runda. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%0A200g%20kycklingfil%C3%A9%0A30g%20purjol%C3%B6k%0A1%2F5%20paprika%0A0.5dl%20creme%20fraiche%0A0.25dl%20vispgr%C3%A4dde%0A30g%20ost%0A10g%20spenat%0A100g%20haricot%20verts%0A1%2F2%20klyfta%20vitl%C3%B6k Matade hunden, satte på hans strut och sen gick jag till Ica. Det är bara 10 min så inte så mycket prommenad. Jag visste jag ville laga kyckling och jag visste jag var sugen på purjolök. Så det blev en snabb minigryta kan man säga. Köpte 4st kycklingfiléer sammanlagt 600g. Så tänkte jag kunde ta 1 och 1/3 till tre middagar. Så det kommer nog bli ungefär samma middag två dagar frammöver. Valde mellan Haricot Verts och Broccoli som side dish. Blev Verts. De passade bra till grädd/creme fraiche/ost såsen. Likaså Spenat förövrigt. Spenat är fasen lite magiskt. Ta en nypa och det ser ut som en hel måltid även fasst det vara är kanske 10g. Bra sätt att lura hjärnan på tror jag. Hursomhelst. Färdigt med ätandet för idag. Ska försöka få internet att fungera på mitt Playstation, men lär nog misslyckas. Måste ringa någon bekant som kan sånt bättre än mig. Ska även se de första tre avsnitten av nya serien 12 Monkeys. En av mina favoritfilmer som de gjort en serie av. Har låga förhoppningar så kanske inte blir besviken. 2014-02-03 Kalorier: 1743 kcal Protein: 108g(25E%) Fett: 138g(70E%) Kolhyd: 18g(4E%) Fibrer: 7g(1E%) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Inte köpa det billiga silverpaketet i affären, låt det ligga kvar så kan handlaren slänga det när datum gått ut Vill du ha smaklös kokosolja så finns cocosa, den köper jag i hälsokostaffären eller på bodystore. Vill du ha med smak så finns Markattas i vanliga mataffärer. Annars är det väldigt gott med osaltat smör i kaffet. Finns naturligtvis många sorter kokosolja, leta på nätet. Jag önskar dej lycka till med din LCHF och vikt. Det finns många bra bloggar och böcker att läsa om viktminskning där de äter LCHF. Ät bara inte för lite, du får inte vara hungrig, då faller man lätt dit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Inte köpa det billiga silverpaketet i affären, låt det ligga kvar så kan handlaren slänga det när datum gått ut Vill du ha smaklös kokosolja så finns cocosa, den köper jag i hälsokostaffären eller på bodystore. Vill du ha med smak så finns Markattas i vanliga mataffärer. Annars är det väldigt gott med osaltat smör i kaffet. Finns naturligtvis många sorter kokosolja, leta på nätet. Jag önskar dej lycka till med din LCHF och vikt. Det finns många bra bloggar och böcker att läsa om viktminskning där de äter LCHF. Ät bara inte för lite, du får inte vara hungrig, då faller man lätt dit. Osaltat smör säger du. Hmm. Ska testa det till helgen då jag tänkte låta mig själv börja dricka igen. Låter avskyvärt men men. man vet aldrig. Förövrigt detta (http://imgur.com/jmRlatp) smöret jag använder till all matlagning än sålänge. Om någon tycker jag bör byta smör så får de gärna ge förslag. Kommer ihåg jag läste en del om att det var viktigt med rätt smör och att det var skillnader. Använde Icas "mat och bak" margarin innan, men slängde det pga namnet margarin vilket inte tycktes om här. Nu till din sista poäng. Vilket jag läst en hel del om. Att inte vara hungrig. Jag är hungrig mest hela tiden, vilket inte känns så konstigt eftersom min mage är van att äta alldelens för stora portioner vilket jag inte låter den göra längre. Jag är inte rädd för att "falla dit" i form av kolhydrater. Jag ser minskad mängd mat bara som ett till vapen mot vikten. Finns det några faktiska nackdelar med att gå hungrig på LCHF? Förutom sug alltså. Självklart välkomnar jag svar från alla som läser och inte bara Edit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Om du har förlorat dina mättnadssignaler kan man använda ögonen i stället. Anna Hallen skriver att ett normalt mål är en handflata med fingrar med protein och ca 1 dl fett till det ( mindre om det är rent fett som kryddsmör) Fyll på med bra kolisar. Det bör du få i dej 2 ggrper dag plus ev frukost (om du är frukostmänniska). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Du ser ut att fixa detta fint Viktor, heja heja! Själv skulle jag inte köpa Kung Markattas Kokosolja - har en burk som smakar lite tvålaktigt, så att jag fått avsmak. Vet andra som råkat ut för samma. Googla, det finns nog godare, kanske Renée Voltaires? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Hejsan! Vad bra att du hittat hit till detta suveräna forum som hjälpt så många . När jag började med lchf så var ju kroppen van att äta ganska mycket så i början åt jag när jag var hungrig och tills jag var mätt. Visst var det säkert mer än vad jag behövde men det dröjde inte mer än ett par veckor så blev jag mätt på normala portioner. Men vi är ju alla olika och har olika sätt att nå våra mål. Huvudsaken är att du hittar det rätta för dig. Och glöm inte att vi alla finns här för varandra, för stöttning, råd mm. Monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 4, 2015 Author Share Posted February 4, 2015 Du ser ut att fixa detta fint Viktor, heja heja! Själv skulle jag inte köpa Kung Markattas Kokosolja - har en burk som smakar lite tvålaktigt, så att jag fått avsmak. Vet andra som råkat ut för samma. Googla, det finns nog godare, kanske Renée Voltaires? Se på fan. Jag googlade Renée Voltaires och kände igen den specifika designen direkt. Det kom just en hel hylla med dessa produkter på mitt ica. Bara kollat lite kvickt efter kokosolja utan framgång. Men ska se efter mer noggrant nu när jag vet. Fanns Coconut Butter (denna:http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-coconut-butter-p-437#!tab2) på hyllan vet jag. Är det ett alternativ eller är det något helt annat? De två oljorna från hemsidan beskrivs följande: Skillnaden mellan våra kokosoljor. Båda våra Kokosoljor är av premium-kvalité, ekologiska och kallpressade. Den ena kommer från Sri Lanka (500 ml) och den andra från Filippinerna (325 ml). Kokosoljan från Sri Lanka (500 ml) är mjukare i konsistensen och innehåller aningen mer fukt. Den lämpar sig bäst att steka i och att använda i matlagning. Vår andra Kokosolja från Filippinerna (325 ml) är märkt raw då temperaturen inte överstiger 45 grader vid tillverkningen. Oljan är lämplig att använda i rawfood-desserter då den har lågt fuktinnehåll vilket är en fördel vid mixning med andra råvaror. Vilken tror ni passar bäst i kaffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Se på fan. Jag googlade Renée Voltaires och kände igen den specifika designen direkt. Det kom just en hel hylla med dessa produkter på mitt ica. Bara kollat lite kvickt efter kokosolja utan framgång. Men ska se efter mer noggrant nu när jag vet. Fanns Coconut Butter (denna:http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-coconut-butter-p-437#!tab2) på hyllan vet jag. Är det ett alternativ eller är det något helt annat? De två oljorna från hemsidan beskrivs följande: Skillnaden mellan våra kokosoljor. Båda våra Kokosoljor är av premium-kvalité, ekologiska och kallpressade. Den ena kommer från Sri Lanka (500 ml) och den andra från Filippinerna (325 ml). Kokosoljan från Sri Lanka (500 ml) är mjukare i konsistensen och innehåller aningen mer fukt. Den lämpar sig bäst att steka i och att använda i matlagning. Vår andra Kokosolja från Filippinerna (325 ml) är märkt raw då temperaturen inte överstiger 45 grader vid tillverkningen. Oljan är lämplig att använda i rawfood-desserter då den har lågt fuktinnehåll vilket är en fördel vid mixning med andra råvaror. Vilken tror ni passar bäst i kaffe? Kokossmör är något annat. Det är i princip nermalet fruktkött från kokosnöten - det är krämigt, smakar mycket och sött av kokos och kan vara himmelskt att äta rätt upp och ner, men i kaffet skulle jag inte ha det. Till kaffe använder jag mig av Cocosa: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-pure-coconut-oil-eko-500-ml Just den varianten jag länkade till är neutral och smakar alltså inte kokos, men det finns även en dyrare variant som smakar av kokos. Jag är inte riktigt säker på den exakta skillnaden förutom att den smaklösa givetvis måste vara mer "processad" för att smaken på något vänster tagits bort, men jag tror verkligen inte att den är dålig på något sätt på grund av detta. Jag vill helt enkelt att kaffet ska smaka kaffe och inte som efterrätt, alltså får det bli den smaklösa varianten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 4, 2015 Author Share Posted February 4, 2015 Kom just från Ica och hittade denna http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-virgin-kokosolja-p-438 Köpte en burk och när jag kom hem så kände jag att jag med gott samvete kunde ta en kopp. Var ju riktigt gott. Använde 2 tsk till ca 3 dl kaffe. Tror det var för lite. Imorgon ska jag testa ta 3 tsk till 2 dl kaffe bara för att se hur det smakar. Ska även testa smörkaffe imorgon. Även läst om de som använder både smör och kokosolja. Låter ju som en hel måltid det. Kanske kan bli så att jag tar en sådan kopp men kanske ett eller två kokta ägg till frukost och skjuter fram första rejäla måltiden några timmar. Hur jag än gör så skriver jag ner allt och håller mig inom de gränser jag satt för mig själv, så att experimentera inom de parametrarna känns lite spännande. Någon som har några invändningar till oljan jag valde eller är den godkänd av er mer kunniga? Snart dags för middag, hade hoppats på att göra lite kantarellsås till maten, men hittade inga på Ica så det blir ganska precis samma middag som igår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 4, 2015 Author Share Posted February 4, 2015 Hallå igen. Efter redovisningen igår så såg jag på första 3 avsnitten av 12 Monkeys, mycket bättre än jag hade förväntat mig. Kommer fortsätta följa den. Efter det gick jag och hunden på kvällpromenad (var förövrigt övertygad att det var två mm i promenad) och sen gick vi och lade oss. Var rätt hungrig och det blev bara värre och värre när jag hade svårt att somna. Vet inte riktigt varför, men har nog att göra med dygnssnurrandet jag hållit på med senaste tiden. Nåväl, somnade hungrig och vaknade ännu hungrigare. Ut med hunden direkt så jag kunde börja med frunchen vid 10. Till min stora häpnad hade jag helt glömt att jag glömde köpa ägg igår på affären. Så jag viste inte riktigt vad jag skulle göra. Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A70g%20bacon%20%0A4st%20champinjoner%0A1st%20stekt%20%C3%A4gg%0A2msk%20creme%20fraiche%0A20g%20spenat Använde det enda ägget jag hade kvar och hade det bara som stekt ägg vid sidan av bacon och champinjoner. Lite creme fraiche som "dipp" och en stor hög spenat som användes lite som nachochips för att skeda upp resten. Var väl gott, men inte precis ett recept. Efter det satt vi och myste i soffan tills jag kände att jag började bli lite hungrig efter ett par timmar. Då gjorde jag så många situps som jag klarade (30) sen la jag mig rakt på ryggen på golvet för det slet så hårt i magmusklerna. Gjorde 10 till efter det värsta lugnade ner sig men mer än så ville kroppen inte veta av. Ut med hunden på rätt lång runda, 45 minuter eller så, Fint väder idag. Jag har väldigt lätt för att svettas så några minusgrader och vindstilla är perfekt för mig. Gick förbi ica på vägen hem för att kolla efter kokosolja. Redovisat det inköpet ovan (läs: föregående sida). Köpte även 2 stycken 18 äggskartonger så jag inte ska behöva vara utan omelett på morgonen om jag skulle vilja ha. Inköpte även coconut butter från samma märke som kokosoljan. Vet inte riktigt varför men tänkte det kanske kunde vara användbart. Någon som har något förslag? Drack en kopp kaffe med kokosolja i. Rätt gott, tror inte jag träffade rätt balans mellan kaffe och olja dock. Redovisar den koppen i totalen, men inte i någon av måltiderna. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=200g%20kycklingfil%C3%A9%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A0.5dl%20creme%20fraiche%0A1%2F5%20paprika%0A150g%20broccoli%0A20g%20ost%0A10g%20sm%C3%B6r%0A30%20g%20purjol%C3%B6k%0A1%2F2%20msk%20gr%C3%B6nsaksfond%0A1%2F2%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A10g%20sm%C3%B6r%0A1%2F2%20dl%20whisky%0A%0A Väldigt lik middag från gårdagen. Skippade bara bacon, tyckte inte jag behövde det. Klockan är nästan 19 och behöver inte så mycket mat i mig för att räcka fram till sovdags. Valde broccoli också. Några kolhydrater där, men inte så farligt. Jag köpte 2st 800g förpackningar av broccoli och delade upp dem i 5 lika stora fryspåsar så jag vet hur mycket det är utan att behöva jämföra med något. Kastade bort några misslyckade småbitar och bestämde mig för att 800/5=150 när det var gjort. Det smakade ännu bättre idag. Rätten behöver verkligen inte bacon, men tror det är bra att ha i om jag skulle behöva klara mig längre än ikväll på bara den. Efter maten hällde jag upp 1/2 dl whisky (johnny walker black label ifall du skulle vara intresserad av sådant) för jag helt enkelt var sugen. Inte läst någonting speciellt om att det skulle vara dåligt men om så är fallet ber jag er att säga till. Inte druckit annat än en whisky här och där på flera år så skulle nog inte vara svårt att låta bli. Kvällen lär nog bara bli att spela lite Football Manager och kanske se något avsnitt av någon serie. Ska försöka få mig göra en omgång situps till innan vi tar kvällpromenaden. 2014-02-04 Kalorier: 1573 kcal Protein: 81g (21E%) Fett: 119g (67E%) Kolhyd: 19g (5E%) Fibrer: 8g (1E%) Alkohol: 15g (6E%) Det låter väldigt lite va? Förstår jag uträkningen fel? Är det verkligen bara 1573 kalorier idag eller fungerar inte kostbevaknignen så? Är det bara fraktioner av en kalori eller är 1 kcal på kostbevakningen.se=1 kalori intaget? Det är bara hälften av vad uträkningar säger att jag "behöver" (alltså för att stå stilla i vikt). Jag vet att detta forumet inte har samma inställning till kalorier som många andra ställen. Men ändå. Låter kort. Hur förbannat mycket måste jag inte ha ätit för att bli såhär stor? Jag åt nästan aldrig godis eller liknande. Sällan läsk heller... Jag är konfunderad. Detta är även lägsta mängd (i gram) fett jag ätit sedan jag började. Ser nivån ok ut eller bör jag öka någon av kategorierna? Fett blir ju automatiskt högre när jag börjar dricka kaffe med kokosolja dock, men kanske behövs mer ändå? Tack för visat intresse. Dagens låt: Lake Street Dive - You go down smooth https://www.youtube.com/watch?v=0LhsE-uqqE0 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geminick Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Tycker det du skrivit upp ser bra ut! Stort lycka till! Och din vovve är jättesöt, hihi! Älskar namnet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Drack/åt fettkaffe till frunch för en timme sedan. Det svakade ok, var lite svårt att få ner. Åt 3st kokade ägg och 2.5 tsk majonäs till. Ganska höga värden i kalorier och fett på kostbevakningen. Men blev inte mätt. Är redan rätt hungrig. Men jag låter det vara och lider lite några timmar. Sen äter jag en stor tidig middag tror jag (skippar inte bacon ikväll ). Jag hade 1 msk kokosolja och 20g smör till 3dl snabbkaffe. Låter det för lite för att vara "riktig" fettkaffe? Eller så är magen helt enkelt inte redo för så liten mängd mat än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Bra jobbat:-) Man får prova sig fram med kaffet, endel tycker det är bättre med smaklös kokosolja. Man ska tycka det är gott. Sök på Bullet coffe så kan du se lite vad det är för proportioner. Vet inte vad du läst och sökt på, men här kommer ett tips på Sten-Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt. Det är två gamla tungviktare som vet mycket om viktminskning och skrivit böcker om ämnet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geminick Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Har också tänkt testa det där med "fettkaffe"... men kanske försöka göra "fett-te" istället, då jag ogillar kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Bra jobbat:-) Man får prova sig fram med kaffet, endel tycker det är bättre med smaklös kokosolja. Man ska tycka det är gott. Sök på Bullet coffe så kan du se lite vad det är för proportioner. Vet inte vad du läst och sökt på, men här kommer ett tips på Sten-Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt. Det är två gamla tungviktare som vet mycket om viktminskning och skrivit böcker om ämnet. De jag läst så är det betydligt mer smör och kokosolja, nästan dubbelt upp i vissa fall. Men tänkte börja lågt då jag är ny till det, samt att de flesta som förespråkar fettkaffe verkar tycka att det är nog måltid i sig medans jag hade ägg och majo till. 3 ägg kändes som en hel del till en sådan kopp. Men som sagt, tror magen/hjärnan/ögonen bara inte är van med mängden näring även om det är nog "värden" för att bli mätt. "här kommer ett tips" vars är tipset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Har också tänkt testa det där med "fettkaffe"... men kanske försöka göra "fett-te" istället, då jag ogillar kaffe. Jag gillar te och kaffe ganska jämnlikt. Ska testa även te när jag tar reda på vilken sorts te som passar bäst till ett sådant försök. Tycker dock bättre om kaffe på morgonen av någon anledning så kanske blir typ, 1 kopp fettkaffe med ägg på morgonen och en kopp fett-te tidig eftermiddag utan tilltugg för att klara sig ända till middag. Kul att testa sig fram dock. Man får bara akta sig så kroppen börjar tycka man är för våldsam med experimenten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 De jag läst så är det betydligt mer smör och kokosolja, nästan dubbelt upp i vissa fall. Men tänkte börja lågt då jag är ny till det, samt att de flesta som förespråkar fettkaffe verkar tycka att det är nog måltid i sig medans jag hade ägg och majo till. 3 ägg kändes som en hel del till en sådan kopp. Men som sagt, tror magen/hjärnan/ögonen bara inte är van med mängden näring även om det är nog "värden" för att bli mätt. "här kommer ett tips" vars är tipset? Tipset var att du kan googla på de namnen så får du tips. Gå in på litsfelts.se så kan du se vilka böcker han skrivit och lite om honom. Sen har du skaldeman.se Han har också skrivit böcker. Jag har läst en bok från dem vardera och tyckt det är fantastiskt att de gått ner så mycket i vikt på så mycket god mat. Jag har ingen erfarenhet av stor viktnedgång så jag är ingen "expert" på något vis. Bara imponerad, och det är jag av alla som vill förändra sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Redovisning. Gårdagskvällen gick bra. Kände mig inte specielt hungrig när jag gick isäng och vaknade bekväm i magen. Jag fick idén att testa fettkaffe som frukost efter morgonpromenaden. Sherlock var på bushumör så vi tog en ganska lång morgonrunda så jag kunde sparka lite snö på honom och han kunde leka lite. Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=20g+sm%C3%B6r%0D%0A1msk+kokosolja%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A2.5tsk+majon%C3%A4s Versionerna jag läst har varit betydligt mer fett i kaffet men jag tänkte att eftersom jag åt så många ägg med lite majo på till så skulle jag bli mätt ändå. Det blev jag ej. Jag var hungrig ganska kort efter och funderade på att göra ett mål till. Men valde istället att jag skulle göra en tidigare middag bara. Mellan måltiderna lekte jag med tanken att köpa hem något träningsverktyg. Tror några hantlar är givet, men kanske även något större tex en crosstrainer då jag tror min mor har någon kontakt som kan fixa sådana till bra pris. Att ställa upp en sådan i hallen så man kan vinkla TVn och se någonting. Föreställer mig att jag skulle träna på den efter eftermiddagspromenaden med hunden då han får middag. Träna ett tag, sedan duscha, sedan äta middag. Tror det kan bli verklighet när jag blivit fullt bekväm med dieten. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=200g+kycklingfil%C3%A9%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A70g+bacon%0D%0A0.5dl+creme+fraiche%0D%0A0.5dl+mellangr%C3%A4dde%0D%0A130g+broccoli%0D%0A30g+purjol%C3%B6k%0D%0A20g+spenat%0D%0A1%2F2+klyfta+vitl%C3%B6k%0D%0A1%2F2dl+ost Det sista av kycklingen. Valde att strunta i paprikan för att unvika kolhydrater. Annars lagade jag det på precis samma sätt som de senaste dagarna. Jag lade även märke till att den här portionspåsen brocoli jag delade upp igår med säkerhet inte var fulla 150g. Måste ha varit mindre, så drog ner vad jag skrev til 130g. Använde mellangrädde 27% istället för vispgrädde 40% för att jag hade det i kylen och väljer att använda istället för att slänga ut. 2014-02-05 Kalorier: 1565 kcal Protein: 91g(24E%) Fett: 128(73E%) Kolhyd: 12g(3E%) Fibrer: 5g(1E%) Efter middagen hände vad jag hade väntat mig sedan jag började med detta. Jag fick dåligt samvete över att jag åt. Något jag tror händer de flesta. Men för mig med Asperger är det någonting jag tror kan vara lite specifikt. Ett sätt min hjärna fungerar på är att när jag behöver fokusera på någonting så dröjer det inte länge innan det blir en fixering. Jag har väldigt svårt att tänka på någonting annat. Jag tänker på sätt jag kan "besegra" vikten och varje sekund jag tänker på någonting annat får jag dåligt samvete och mår dåligt över att jag inte fokuserar på det jag har fixerat vid. Det har hänt många gånger förr när jag skaffar ett nytt intresse och det kan lätt få mig väldigt deprimerad över att jag inte "gör nog" för att bemästra eller vad man kan säga. Jag hade kunnat äta mindre till middag och det upprör mig. Svårt att förklara. Men jag är säker på att det här problemet är anledningen till att mina intressen ser ut som de gör. Mest bara saker man tittar på istället för saker man måste vara aktivt fokuserad på. Jag ser på sport och Dota 2, lär mig lite statistik men det är allt för mycket som finns för att jag ska ens försöka dyka in helt. Ser på film och serier, men inte så noga så jag börjar överanalysera. När jag för många år sedan spelade FIFA på xbox förr var det nästan som ett tvång. Jag var bäst i Sverige och inte långt ifrån de bästa i världen. Jag mådde ibland dåligt när jag var vaken och inte spelade FIFA. När mitt xbox till slut gick sönder var det som frihet. Jag försökte aldrig ens ha någon laga det för jag ville inte riskera bli fixerad igen. Nuförtiden spelar jag bara tv/data-spel som man inte behöver vara lika fokuserad på. Football Manager till exempel går att spela utan att titta och fokusera på helatiden. Man kan klicka omkring lite och sedan byta fönster på datorn och veta att spelet står stilla och ingen försöker ta över ens förstaplats osv. Eftersom jag gillar statistik och gillar att titta på dataspelet Dota 2 så tänkte jag att jag kunde hjälpa komentatorerna till matcherna genom att sammanställa små informationslappar med viktig statistik och info om lagen som skulle spela i uppkommande matcher så de hade de till hands och därigenom hjälpa kvaliteten för tittarna. Jag började med det och det gick ifrån att vara kul till att vara ett helvete på bara ett par dagar. Lapparna blev för stora och jag mådde dåligt över att jag inte gjorde "allt jag kunde" för att göra dem bättre. Det krävde fokus och det åt upp mig. Hade så ont i magen över att jag inte jobbade på det varje gång jag tog en paus. Så jag tvärslutade bara och raderade all kontaktinformation. Jag vill inte låta mig fixera vid detta så mycket att jag inte kan äta middag på gott samvete. Det var inte så farligt idag, men jag kände det i bakhuvet, och det är i stort sett över for now. Ville bara dela med mig av det. Tack för att ni läste. Dagens låt: John Mayer - Something like Olivia (acoustic) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Vad stark du är. Jag hoppas så att du kan finna ro att njuta av god mat och livet. Bägge delarna är värda att njutas av :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Vilken koll du har på hur du fungerar! Verkligen intressant att läsa om. Önskar dig all lycka till med allt! Fin hund! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barbafish Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 tycker det är starkt av dig att dela med dig så ärligt. Du har ju ändå kommit en bit när du numera bara kan lägga ner direkt när du känner att du börjar närma dig fixering. Tror att du kommer att klara det här galant. Tips om du inte gjort det redan är att mäta dig och följa framsteg på det viset.. vågen blir lätt en fixering även den.. det är den för mig iaf även om jag inte mår dåligt av det så kan jag inte låta bli den jävla vågen. Ser fram emot att följa din resa och instämmer med andra.. mycket fin vovve!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geminick Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Jag gillar te och kaffe ganska jämnlikt. Ska testa även te när jag tar reda på vilken sorts te som passar bäst till ett sådant försök. Tycker dock bättre om kaffe på morgonen av någon anledning så kanske blir typ, 1 kopp fettkaffe med ägg på morgonen och en kopp fett-te tidig eftermiddag utan tilltugg för att klara sig ända till middag. Kul att testa sig fram dock. Man får bara akta sig så kroppen börjar tycka man är för våldsam med experimenten. Hittar du bra info om fett-te får du gärna dela med dig till mig! <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geminick Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Måste dessutom tillägga att jag också tycker det är bra och starkt gjort av dig att dela med dig om hur du känner på ett så öppet sätt. Det är inte alla som pallar en sådan sak, så jag tycker du ska känna stolthet över detta. Sen kan jag även tillägga att det är väldigt skönt med en egen crosstrainer! Äger en själv, men kan tyvärr ej ha den här hemma, då den tar upp lite för mycket plats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Tack för de fina orden allihopa. Svårt att förklara på annat vis är att de intressen jag har är formade för att lugna ner (vill man vara dramatisk kan man nog säga trubba av) hjärnan så jag inte får ångest och liknande pga överstimulation eller att det bara känns överväldigande. Kommer säkert finnas anledning till att gå in mer liknande saker ju mer jag skriver här. Som alltid uppmuntrar jag frågor och åsikter om allt jag skriver. Har inga problem att prata om det, blir bara lite skygg när jag inte vet vad folk vill höra och känner jag säger för mycket så folk blir obekväma (vanligt problem). Ska till en vän ikväll och se på film. Vi brukar ha mat/film-kväll hos honom en gång i månaden eller så. Alltid trevligt. Idag sa jag dock att jag skulle äta hemma, vilket är lite tråkigt, men vill fortsätta ha stenkoll på allt jag äter än så länge. Vi brukar inte snåla på skräpmaten/filmsnacks när vi träffas. En av de enda gångerna jag äter godis eller läsk. Men ikväll blir det inget av det. Önskar jag hade något alternativ tillhands. Det enda jag hittat vore fläsksvål men ännu för tidigt för att gå ifrån striktheten tycker jag. Dessutom vet jag inte ens om det finns att hitta här i Umeå. Någon som vet? Alternativt om någon har "lördagsgodis" att föreslå? Kommer inte äta det redan, men vore kul att ha någonting att se fram emot. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Tips på lördagssnacks skulle kunna vara småbitar av parmesan (som det är eller smält till chips i ugnen), ölkorvsbitar eller salamibitar, oliver, chips av lufttorkad skinka (kör i ugn på bakplåtspapper en liten stund). Det är sånt som vi festar till med om vi snacksar framför en bra film. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Tips på lördagssnacks skulle kunna vara småbitar av parmesan (som det är eller smält till chips i ugnen), ölkorvsbitar eller salamibitar, oliver, chips av lufttorkad skinka (kör i ugn på bakplåtspapper en liten stund). Det är sånt som vi festar till med om vi snacksar framför en bra film. Ooooh. Ölkorv. Det låter väldigt lockande. Ska kanske undersöka det till redan ikväll. Blev väldigt sugen nu när det kom in i huvet. Får se hur det känns efter middagen Tack för tipsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 tycker det är starkt av dig att dela med dig så ärligt. Du har ju ändå kommit en bit när du numera bara kan lägga ner direkt när du känner att du börjar närma dig fixering. Tror att du kommer att klara det här galant. Tips om du inte gjort det redan är att mäta dig och följa framsteg på det viset.. vågen blir lätt en fixering även den.. det är den för mig iaf även om jag inte mår dåligt av det så kan jag inte låta bli den jävla vågen. Ser fram emot att följa din resa och instämmer med andra.. mycket fin vovve!! Jag har än sålänge undvikit vågen. Har ingen hemma och tror inte jag kommer köpa någon för ens jag är en bit in på vägen. Har än inte känt någon lust att avsluta. Om något är det kul att få ha någonting att föra statistik över och sortera som i längden hjälper mig istället för triviala saker som sport och tvspel. Ska dock erkänna att jag är lite sugen på att gå förbi veterinären där jag vägde mig förra veckan för att se hur förstå veckan gått. Men det får vara för nu. Jag vet att det går ner. Såvida hela världen inte missförstått hur kalorier och LCHF fungerar så är det ingen tvekan. 1500-2000 intagna kalorier för någon som sägs ska bränna 2800-3000 om dagen genom att bara stanna i sängen (när jag dessutom promenerar1-2 timmar om dagen). Samt på LCHF sidan där jag äter under 20g kolhydrater och minst 70E% fett om dagen. Jag ser det som att båda de viktminskningsteorierna ska måsta vara mer eller mindre nonsens för att jag inte ska gå ner i vikt sålänge jag håller mig till detta och för ärligt anteckningar över vad jag äter. Det svåra blir när träningen kommer så småningom. Jag har länge ogillat det starkt. Gör situps några gånger om dagen nu och det går bra. Men när mer hela kroppen kommer börja ha träningsvärk kommer det krävas hjärnstyrka för att tycka det är värt det. Nåja, nu förbi affären för att läsa på ölkorvar, sen till min vän för att se film. Hoppas ni alla har en trevlig helg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Fredag Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl+snabbkaffe%0D%0A30g+sm%C3%B6r%0D%0A4tsk+kokosolja%0D%0A3st+%C3%A4gg%0D%0A2tsk+majon%C3%A4s%0D%0A Fetkaffe för andra dagen i rad. Bättre balans i koppen idag. Var svårt att dricka i början men efter några klunkar gick det ner enkelt. Tror jag kommer skära ner till 2 ägg imorgon. Kände mig ganska mätt efter måltiden och satt mest i soffan efter det. Jag tog pauser från sittandet för att göra situps två gånger dock. Först 30, sen 10 efter en minut eller så, sen 10 till efter lika länge. Tog en ganska lång promenad med Sherlock vid 16. Nästan en timme, efter det gjorde jag situps igen innan jag tog en dusch. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3+%C3%A4gg%0D%0A1%2F2dl+ost%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A3st+champinjoner%0D%0A70g+bacon%0D%0A10g+spenat%0D%0A0.5dl+mellangr%C3%A4dde%0D%0A2msk+creme+fraiche%0D%0A%0D%0A50g+%C3%B6lkorv%0D%0A%0D%0A Blev en omelett med en extra champinjon jämfört med hur jag gjort den tidigare. En ganska rejäl middag imo. Kände mig mätt och belåten när jag cyklade iväg till min vän. Cyklade förbi Ica för att läsa näringsinfo på ölkorvar och hittade en som hade 0.5g kolhydrater per korv (50g) tyckte det lät för bra för att tacka nej till. Köpte även en 1.5 liters Loca citron. Aldrig varit mycket av en mineralvatten-drickare men kände att jag borde testa för filmkvällen. Var helt okay. Visst förstog jag det rätt att citron versionen inte hade några kolhydrater. Läste att det var olika från smak till smak men läste inget om att naturlig eller citron skulle vara någonting att oroa sig över. Fortfarande halva Lokan kvar tills imorgon. Så. Hemma nu. Såg Nightcrawler. Bra film, väldigt väl filmad och jättebra val av ljud. Enda problemet som jag ser det är att jag aktivt ogillade alla utom en av huvudkaraktärerna. Inte bara var neutral och nyfiken utan jag ville inte titta på dem, främst huvudkaraktären. Tror jag gillade filmen mindre än den var bra. Rent objektivt var den bättre än min åsikt, om man säger så. 2014-02-06 Kalorier: 1821 kcal Protein: 76g (17E%) Fett: 166g (81E%) Kolhyd: 9g(2E%) Fibrer: 1g(0E%) Klart högsta procenten fett, och lägsta procenten kolhydrater jag ätit än så länge. Snart dags att gå isäng men jag känner mig fortfarande kanske mätt. Tack ölkorv. Dagens Låt: Jeff Buckley - Lover you should have come over https://www.youtube.com/watch?v=-Giu0vGllUE&index=8&list=PLDFoy8Jrr7uB1qx1XnKebz3eH4vEsP3Gc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Så jätteintressant att läsa om din resa! Ölkorv och loka citron är toppenval till en filmkväll. Det finns massor av smaker att prova sig igenom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 7, 2015 Author Share Posted February 7, 2015 Lördag Vet inte om det var träningsvärk eller hunger imorse, men ont gjorde det iaf. Kändes bättre efter morgonpromenaden men kände mig inte sugen på att minska frukosten, så likt de senaste dagarna såg frunchen ut såhär. Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=1.5msk+kokosolja%0D%0A30g+sm%C3%B6r%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A2tsk+majon%C3%A4s%0D%0A Liiite mer kokosolja idag. Tror jag ska testa ta vispgrädde istället för smör imorgon för att testa det. Kokos och grädde låter som en bra kombination. Inte mycket mer att säga om dagen. Såg en väldigt bra basketmatch från natten till idag mellan Atlanta och Golden State. Kände att jag inte riktigt gjort nog eller läst nog om viktminskningen under dagen så tog en väldigt lång promenad innan middagen. Bra väder så vi gick i väl över en timme med ett stop på Ica på vägen hem. Blev en middag jag sett fram emot ända sedan jag började med dieten. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A0.5tsk+tomatpure%0D%0A2.5msk+creme+fraiche%0D%0A1%2F2+klyfta+vitl%C3%B6k%0D%0A0.5tsk+sambal+olek%0D%0A%0D%0A15g+isbergssallad%0D%0A1%2F6+gull%C3%B6k%0D%0A1%2F6+r%C3%B6dl%C3%B6k%0D%0A40g+gr%C3%A4ddost%0D%0A20g+gurka%0D%0A200g+blandf%C3%A4rs%0D%0A1+%C3%A4gg%0D%0A35g+bacon%0D%0A1tsk+olivolja%0D%0A1+champinjon%0D%0A3st+k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0D%0A20g+sm%C3%B6r "Hamburgare" http://imgur.com/1tTVEif Det var svårare än jag trodde att försöka få ihop till "bröd" från salladsbladen, de ville inte riktigt hålla ihop. Champinjonen kanske inte riktigt passar in, men jag har för många champinjoner i kylen och vill inte behöva slänga dem. Smakade bra dock. Blandfärs, ägg, gul lök, olivolja till burgaren. Dressing på CF, tomatpuré, vitlök och sambal. Resten tillbehör. Nog godaste maten jag lagat sedan jag började med detta. Men även mest kalorier tror jag. Men det bryr jag mig inte om ikväll. Sett fram emot dem och banne mig det var gott. Kväll blir bara att sitta och njuta av att vara ordentligt mätt och kanske se första avsnitten av serien Peaky Blinders som jag har hört ska vara väldigt bra. 2014-02-07 Kalorier: 1866 kcal Protein: 82g(18E%) Fett: 167g(79E%) Kolhyd: 12g(3E%) Fibrer: 2g(0E%) Imorgon kommer vara väldigt lik Lördagen. Förhoppningsvis gör jag lite bättre ifrån mig vad gäller läsa om LCHF och fler situps, Kanske testar ta ett ägg mindre till frunch också om jag känner mig mer stabil i magen under morgonen, annars i princip samma i matväg. Dagens Låt: Jack Conte - Gulf https://www.youtube.com/watch?v=lBUUOJpFg9Y&index=5&list=PLDFoy8Jrr7uB1qx1XnKebz3eH4vEsP3Gc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 8, 2015 Author Share Posted February 8, 2015 Söndag God natts sömn. Fredlig morgonmage och inte mycket att klaga över före frunch. Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2msk+kokosolja%0D%0A2.5msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A2.5tsk+majon%C3%A4s%0D%0A%0D%0A Fetkaffe för tredje dagen i rad. Vispgrädde istället för smör. Tror jag gillade smaken lite bättre. Blir kanske att slänga i 10g smör imorgon för att se hur det är. Testar mig fram. Gillar verkligen äggen med lite majonäs på morgonen. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A2.5msk%20creme%20fraiche%0A0.5tsk%20tomatpure%0A0.5tsk%20sambal%20oelek%0A0.3%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A%0A200g%20blandf%C3%A4rs%0A1%20%C3%A4gg%0A1%2F6%20gul%20l%C3%B6k%0A1tsk%20olivolja%0A0.4%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A%0A1%2F6%20r%C3%B6dl%C3%B6k%0A3%20k%C3%B6rsb%C3%A4rstomater%0A10g%20gurka%0A25g%20isbergs%20sallad%0A35g%20bacon%0A1%20champinjon%0A50g%20gr%C3%A4ddost%0A Nästan exakt samma middag som igår. Det är så gott så gott. Jag fokuserade inte så mycket på att träna eller läsa om viktnedgången idag. Det har varit en väldigt jobbig dag rent psykiskt. Jag betalade räkningar idag. Något som innebär öppna brev. Vilket jag har extrema problem med. Jag är så obekväm och tänker på allt hemskt som "kan" finnas i breven och det är helt konsumerande. Jag var en månad sen på en hyra och en elräkning. Jag har haft breven sitta brevid mig och gjort mig obekväm ända sedan de kom. Jag vet att det bara är räkningar. Men någonstans inom finns en rädsla att jag öppnar breven och det står någonting i stil med "Du är avslöjad. Du är inte sjuk, du är bara lat. Att du får ekonomiska bidrag är en skam över dig och varenda skattebetalare hatar dig din snyltare. PS. Din mamma älskar dig bara för att hon känner sig tvungen -Bostaden". Samma sak när det ringer på dörren, eller ringer i telefonen. Men i båda de fallen är det mindre allvarligt då jag inte har lika lång tid på mig att börja tänka i de banorna. Men det är samma tankesätt. Om det ringer på dörren (även på TV) får jag ont i magen DIREKT, och sen "fan fan fan, vad har jag nu gjort, fan fan fan... åh hej, nej tack jag vill inte köpa majblommor". Tänk om jag helt plötsligt måste betala dubbel hyra den här månaden för att de inte tycker om mig. Självklart vet jag att så inte är fallet. Likt jag vet att alla de andra möjligheterna jag bygger upp är fel. Men några kvicka sekunder där jag föreställer mig det värsta är allt som behövs för att jag ska vara för rädd för att stoppa det hela genom att bara öppna breven. Jag började få ett nytt sorts bidrag för några månader sedan som ger mig ett par tusen kronor över existensminimum och det har hjälpt mig väldigt mycket. Jag använder inte pengarna precis, men att veta att de finns där är nog den främsta anledningen till att jag kunnat andras ut och ge vikten en omgång. Jag betalade förra månadens hyra, denna månadshyra, senaste kvartalets elräkning, och interneträkningen.idag och jag har gott om pengar över. Jag hade kunnat betala båda förra månadens hyra och elräkningen förra månaden. Men av någon anledning vill jag hellre straffa mig själv genom att ha ångest över att jag måste få det gjort. "Om jag betalar bort massa pengar på hyra och liknande så har jag ju inte nog pengar kvar för att betala hyran". Någonting så dumt som det tror jag ibland går igenom hjärnan. Jag säger till mig själv att det är fullkomligt idiotiskt. Men det är för sent. Jag vet att det är dumt direkt. Men jag mår redan dåligt. Redan ont i magen. Redan ångest. Kan inte fokusera, så det får vänta. Tills idag den här gången. Ingenting att vara stolt över, och ingenting jag känner mig stolt över. Känner mig bara dumm efter det är gjort för att jag betalar förseningsavgifter. Jag värdesätter logiskt tänkande och rationalitet väldigt mycket men av någon anledning gäller det inte mina känslor. Delen av hjärnan som vill mig illa är milisekunder snabbare än delen av hjärnan som har hand om väl uttänkta och logiska svar. Det krävs så mycket mindre energi och tid att vara destruktiv och avfärdande än konstruktiv och rationell i verkligheten, så jag förmodar det är logiskt att det är likadant på hjärn-nivå när det finns troll där inne. Nåja.Var lite jobbigt att skriva. Tänkte berätta ännu mer om exempel och så men det får vara för nu. Vill understryka att jag faktiskt inte är en specielt deprimerad person. Var dock deprimerad innan jag förstod att det faktiskt fanns en anledning till att jag är som jag är, men är det inte längre. Inte specielt mycket iaf. Förstår att det låter som att jag är det dock.. Men jag har bara en hjärna som inte riktigt fungerar som den ska med Asperger och "allvarliga perceptionssvårigheter". Inget att vara deppad över. Men att vara deppad och känna sig som en idiot ibland är nog någonting som ingår. 2014-02-08 Kalorier: 1841 kcal Protein: 85g(19E%) Fett: 163g(78E%) Kolhyd: 13g(3E%) Fibrer: 2g(0E%) Dagens låt: Radiohead - Jigsaw falling into place https://www.youtube.com/watch?v=GoLJJRIWCLU 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Måndag Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A1.5msk%20kokosolja%0A10g%20sm%C3%B6r%0A2msk%20vispgr%C3%A4dde%0A3%20%C3%A4gg%0A2tsk%20majon%C3%A4s%0A Fet kaffe med lite av varje i. Situps och "plankan" efter lite sitta still efter maten. Tog en rejäl promenad med Sherlock innan det var dags för middag. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A2.5msk%20creme%20fraiche%0A0.5tsk%20sambal%20oelek%0A0.5tsk%20tomatpure%0A0.4%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A%0A200g%20blandf%C3%A4rs%0A1%20%C3%A4gg%0A1tsk%20olivolja%0A1%2F6%20gul%20l%C3%B6k%0A0.6%20klyfta%20vitl%C3%B6k%0A%0A30g%20isbergs%20sallad%0A3%20k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0A15g%20gurka%0A1%2F6%20r%C3%B6d%20l%C3%B6k%0A1%20champinjon%0A35g%20bacon%0A50g%20gr%C3%A4ddost%0A20g%20ost%0A10g%20sm%C3%B6r Samma som senaste dagarna. Bara en middag kvar nu innan jag går vidare till något annat. Men salladshuvudet har blivit för litet för att kunna få nog stora "bröd" av dem så kommer nog göra biffar med lite broccoli eller så av de 200g som är kvar imorgon. Gjort ännu mer situps nu efter middagen och känner mig motiverad. Är nog inte långt ifrån att jag pratar med mamma om crosstrainern hon hintade att jag borde fundera över. Vet ni vad jag ringer henne nu. Snart tillbaka... (12 minuter senare) Visar sig hon inte hade någon deal, hon bara tyckte det lät som en bra idé och skulle leta på blocket om jag var intresserad. Lite tråkigt att det inte finns något special deal. Men å andra sidan så öppnar ju det bara upp för andra alternativ. Om någon har ett förslag på vilken sorts träningsmaskin jag borde köpa så säg gärna till. Det är tappa vikt som är målet, inte nödvändigtvis bygga Hercules kropp. 2014-02-09 Kalorier: 1886 kcal Protein: 90g(19E%) Fett: 165g(77E%) Kolhyd: 14g(3E%) Fibrer: 2g(0E%) Tror att jag framöver ska försöka hålla kalorierna lite under de har varit senaste dagarna med hamburgarna. Känns som att jag borde gå lite hungrig iaf. Några dagar har ju varit betydligt lägre än dessa så ska hålla mig däromkring. Men svårt när burgarna är så goda Dagens låt: Lake Street Drive - Rich Girl (cover) https://www.youtube.com/watch?v=89Oc1UE7SS4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 10, 2015 Author Share Posted February 10, 2015 Tisdag Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl+snabbkaffe%0D%0A1.5msk+kokosolja%0D%0A20g+sm%C3%B6r%0D%0A2msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A2tsk+majon%C3%A4s%0D%0A Surprise surprise. Fetkaffe. Känns som att det är bra balans nu. Fäldigt fett, men smakar bra. Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A1st+%C3%A4ggula%0D%0A1.5msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A1%2F5+gul+l%C3%B6k%0D%0A1tsk+kalvfond%0D%0A200g+blandf%C3%A4rs%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A0.5dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A2msk+creme+fraiche%0D%0A1tsk+kalvfond%0D%0A2+champinjon%0D%0A0.5tsk+tomatpure%0D%0A%0D%0A100g+haricot+verts Sista av blandfärsen. Måste fundera ut vilket protein jag ska använda kommande dagarna nu. Alternativt att jag bara gör en tonfiskröra. Gjorde någon slags version av en pepparbiff med väldigt fet sås. Inte specielt mycket mat i mängd, men packad med smak och näring. Hittade en crosstrainer jag är intresserad av. Efter att ha forskat ordentligt på nätet och jämfört bäst-i-test liknande sidor var det ganska klart att det bara är en modell som är robust nog och har nog stor steglängd osv osv. Som en skänk från ovan så hittade jag just den modellen på blocket och säljaren är bara några mil härifrån. Skickade mail direkt och fick svar. Tyvärr hade en person redan hört av sig angående den och ska komma och kolla på den någon gång i veckan. Bara att hålla tummarna att den personen bestämmer sig för att kolla vidare eller på ett eller annat vis inte köper den. För om så är fallet så kan jag köpa den modellen jag tror jag kommer köpa oavsett rea eller inte för 1800 kr istället för 3200 vilket är nypris. Utöver det så har jag kommit på ett par saker jag saknar i mat/dryckes väg. Mest dryck. Jag är väldigt sugen på energidryck och lättdryck. Energidryck formodar jag att det inte finns någon kolhydrats-snål version av, men någon kanske vet av något alternativ till saft eller lättdryck? Vore tacksam för svar på den. 2014-02-10 Kalorier: 1805 kcal Protein: 68g(15E%) Fett: 165g(81E%) Kolhyd: 15g(3E%) Fibrer: 5g(1E%) Dagens låt: Jamie Cullum - All at sea (live) https://www.youtube.com/watch?v=oYDrnCFuiQA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Om du vill dricka energidryck (många säger att det inte ska vara så bra, rentav farligt) så har alla märken ett lightalternativ utan socker men med sötningsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barbafish Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Har du verkligen majonäs i kaffet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MsHisingen Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Hej, har med stort intresse just läst hela tråden, är imponerad av hur målmedveten du är Blev lite bekymrad dock när du skrev om hur du var rädd för att bli för fixerad och att du kände dåligt samvete när du åt... Du har inte nämnt det igen de senaste uppdateringarna så jag hoppas att det var övergående, men (med respekt för att jag inte alls vet hur just du fungerar) annars kanske du behöver släppa lite på dina siffror och att du räknar på så mycket? Åtminstone för mig så leder räknande ofta till att det blir större fixeringar än annars. Och bland det som är bra med lchf är ju just att det är en kost som man egentligen inte behöver bokföra, håller man koll på att äta få kolhydrater, mycket fett och äta tills man blir mätt så ska det fungera. Om det sen börjar gå trögt är det väl läge att leka detektiv bland siffrorna, men leder det till tvångstankar så kan man ju låta bli så länge som möjligt? Bara mina funderingar, det kanske inte gäller dig... Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Har du verkligen majonäs i kaffet? Haha, nej. Jag har majonäsen på äggen. kokosolja och/eller smör och/eller vispgrädde i kaffet på morgonen. Skrev jag att jag hade majonäs i kaffet någonstans? Vore bra att veta så jag kan gå och ändra det Men förstår det kan vara lite svårt att förstå när man läser listan på kostbevakningen att förstå vad som går på/i vad. För att klargöra. Frunchen har senaste 5/6 dagarna bestått av kaffe med kokosolja, ibland vispgrädde, ibland smör, ibland alla tre, men alltid kokosolja iaf. Till det har jag 3 kokade ägg som jag skär i halvor och lägger lite lite majonäs på. Gillar inte smaken av majonäs, men i små doser tycker jag det är ok. Kryddar sedan äggen med lite cayennepeppar och salt. Mycket goda ägg. Allt som allt ca 700-750 kalorier och bara 2g kolhydrater med ca 65-75g fett. Det lämnar mig lite mer öppen för middagen med var jag kan hitta på för att ligga långt under 2000 kcal och 20g kolhydrater per dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Hej, har med stort intresse just läst hela tråden, är imponerad av hur målmedveten du är Blev lite bekymrad dock när du skrev om hur du var rädd för att bli för fixerad och att du kände dåligt samvete när du åt... Du har inte nämnt det igen de senaste uppdateringarna så jag hoppas att det var övergående, men (med respekt för att jag inte alls vet hur just du fungerar) annars kanske du behöver släppa lite på dina siffror och att du räknar på så mycket? Åtminstone för mig så leder räknande ofta till att det blir större fixeringar än annars. Och bland det som är bra med lchf är ju just att det är en kost som man egentligen inte behöver bokföra, håller man koll på att äta få kolhydrater, mycket fett och äta tills man blir mätt så ska det fungera. Om det sen börjar gå trögt är det väl läge att leka detektiv bland siffrorna, men leder det till tvångstankar så kan man ju låta bli så länge som möjligt? Bara mina funderingar, det kanske inte gäller dig... Lycka till! Tack så mycket för väl genomtänkt inlägg. Ska erkänna jag ibland blir lite irriterad på mig själv när jag ätit middag. "Jag var ju hungrig före och kände mig helt ok. Att jag är mätt nu betyder ju bara att det kommer krävas mer träning för att bli normalviktig, kunde skippat tomaterna så onödiga kolhydrater eller tagit en msk mindre grädde osv så onödiga kalorier när jag redan är uppe i "nog" fett". Tankar som dem har jag ofta efter middagen. Men ingenting jag tycker tar över mig på något vis. Räkningen av allt är än sålänge bara kul. Det är väldigt enkelt och jag tar bara 2 min att skriva ner det före varje måltid och använder det som recept med näringsfacit redan innan. Sen blir det oftast någon lite justering när maten är klar och jag använt lite mer än jag planerat av tex grädde eller ost. Det enda som tar tid och fokus är egentligen att skriva rapporterna vid 8-9 på kvällen då hunden liger och äter i sig sitt kvällsben så han lämnar mig ifred. Det tar mellan 20-30 minuter oftast då jag försöker ha med lite personlig information och inte bara skriva siffror. Men tack så mycket för ditt inlägg och det är möjligt att jag skär ner lite på siffer-fokus senare när jag gått ner en hel del så jag vet att jag bara behöver fortsätta ungefär som jag håller på. Men inte säkert, än sålänge gillar jag att ha koll och kanske kommer fortsätta så framöver också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MsHisingen Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Då känns det lite lugnare Vill bara säga att det inte är ett misslyckande att vara mätt! Det leder förhoppningsvis bara till att du småäter mindre/klarar dig längre till nästa måltid/trivs bättre med kosten/håller dig till strikt lchf längre, alltså idel fördelar Så länge du håller dig under dina kolhydratsnivåer varje dag så måste det få vara tillåtet att äta exempelvis en god tomat, det ska va' gött att leva också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts