DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

Söndag

Sov länge imorse, var en rätt otålig hund som tyckte jag var jobbig som sov till 11 och var på mig och nosade i ansiktet för att jag skulle märka att jag var lat.

Så för att be om ursäkt så tog vi en ganska lång runda på morgonen.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2dl+snabbkaffe%0D%0A1.5msk+kokosolja%0D%0A%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A35g+bacon%0D%0A2msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A10g+spenat%0D%0A10g+purjol%C3%B6k%0D%0A

Var inte sugen på kokta ägg så bestämde mig för att göra en omelett. Lite bacon och lite purjo. Dumm som jag var använde jag för liten stekpanna så var tvungen att översteka den lite för att det inte skulle vara jätterinnig. Jag lyfte kanterna och försökte få röran att ta sig in under osv så mycket jag kunde, men den blev lite bränd ändå. Till det hade jag en liten fetkaffe. Bara ungefär hälften så mycket kaffe som vanligt, inget smör, men lika mycket kokosolja så var mycket kokossmak.

Ungefär lika mycke kalorier som fetkaffe+kokt ägg frunchen jag brukar göra men kändes nog som lite mer mat när man äter kalorierna istället för dricker dem.

Vet inte riktigt varför men jag kände mig väldigt motiverad att tappa vikt efter maten. Spenderade stora delar av dagen med att läsa "bästa sätt att tappa vikt" och styrketräning för nybörjare och liknande.

Som jag sa tidigare så ska jag nog fara och köpa en våg imorgon på dagen. Ska kolla på hantlar också. Vet inte om det säljs några bra och prisvärda alternativ i stan men kan ju kolla iaf.

60 minuters promenad i rask takt. Kändes ordentligt i benen när jag kom in.

Gjorde crunches så länge jag kunde(nästan), vilade en minut, sen gjorde jag lika många igen. Trodde inte jag skulle klara de sista 4-5 men jodå.

Efter det försökte jag göra armhävningar på knä men tror jag borde vilat lite längre för jag gav upp efter bara ungefär 10.

Sen gick jag omkring lite försökte komma på vad jag kunde använda som hantlar i duschen (mer om det i tidigare inlägg)

När jag bestämde mig för vad jag skulle använda blev jag irriterad över att jag gjorde så få armhävningar så la mig på marken och gjorde 20 till. De sista 5 var väldigt jobbiga.

Just innan jag steg in i duschen fick jag för mig att jag skulle göra "fingertopparna på golvet utan att böja knäna och sedan fingertopparna i taket" (nästan helt säker på att det finns ett kortare namn än så) Vet inte riktigt vad det tränar, men var lite kul iaf. Tror jag räknade men kommer inte ihåg, mellan 15-20 skulle jag tro.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=105g%20bacon%0A1st%20%C3%A4gg%0A55g%20ost%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A200g%20brocoli%0A1.5msk%20creme%20fraiche%0A50g%20philadelphia

Samma som igår. Inget mer att säga... Gott.

Nu ikväll ska jag lista ut vad jag ska göra med kassler imorgon. Ska fortsätta försöka hitta nybörjarvänliga träningar också. 

2014-02-22

Kalorier: 1795 kcal

Protein:  75g(17%)

Fett:       161g(79E%) 

Kolhyd:  14g(3E%)

Fibrer:    7g(1E%)

Uppmuntrande att jag kan få siffror lika fina som igår med någon annan frukost än en så stor fetkaffe som jag brukar göra.

Kan nog bli lite sämre siffror med kasslern då det är så mycket protein i jämförelse med bacon men vi får se. Går på receptjakt.

Dagens låt: John Legend - Used to love you (live acoustic)

https://www.youtube.com/watch?v=fkS4bmmr4w8

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om de gör någonting "kolhydratigt" med deras kycklingar de grillar rent typiskt eller om det inte är någonting att oroa sig över? 

Grillkycklingarna marineras och marinaden innehåller socker. Men hur mycket vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grillkycklingarna marineras och marinaden innehåller socker. Men hur mycket vet jag inte.

Tack :)

Tror inte jag kommer köpa mer grillad kyckling. Så svårt att få in i recept utan att få "för lite" fett i måltiden.

När det blir kyckling nästa gång så blir det bara vanliga kycklingfiléer och gör någon gryta eller gratäng av dem tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra en kasslergryta med riven gurka, skivade gröna oliver och psprikapulver i gräddsåsen. Mycket smaklig och så får du upp fettet lite med oliverna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack :)

Tror inte jag kommer köpa mer grillad kyckling. Så svårt att få in i recept utan att få "för lite" fett i måltiden.

När det blir kyckling nästa gång så blir det bara vanliga kycklingfiléer och gör någon gryta eller gratäng av dem tror jag.

Kycklingfilé är kycklingens magraste del. Jag brukar köpa kycklinglårfilé istället. Tycker dessutom att den delen är godare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kycklingfilé är kycklingens magraste del. Jag brukar köpa kycklinglårfilé istället. Tycker dessutom att den delen är godare.

Hehe. Möjligt att jag också köpt det ibland. Inte tänkt på att det är någon skillnad faktiskt.

Får lägga det på minnet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag

Förväntad träningsvärk i benen imorse. Var väldigt hungrig så ut med hunden direkt.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A2msk%20kokosolja%0A%0A3%20%C3%A4gg%0A35g%20bacon%0A2msk%20vispgr%C3%A4dde%0A10g%20ost%0A

Fetkaffe med en omelett. Ville inte ha ett fjärdedels paket bacon i kylen så såg till att jag åt upp det som var kvar direkt imorse. 

Försökte göra en lite matigare frunch för att jag visste redan vad jag skulle göra till middag och att det inte är så många kalorier där. 

Tyvärr var jag fortfarande lite mätt. Vet inte riktigt varför då jag tycker det borde varit nog mat.

Spenderade hela dagen med att se på nattens Oscarsgala och en NBA match, Memphis - Portland, var en väldigt bra match.

Jag ångrade mig gällande att fara in till stan för att köpa en våg också. Tänkte efter lite och bestämde mig för att vänta tills mamma och hennes sambo kommer hem från deras resa till Sydafrika och följa upp på erbjudandet jag fick ifrån Timo (sambon i fråga) och ta en av deras vågar som han erbjöd när jag var där senast och vägde mig, som jag pratar om i tidigare inlägg.

Bestämde mig även för att inte träna någonting idag då jag tyckte kroppen skulle få vila så var inte i något direkt behov av hantlar.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A150g+kassler%0D%0A180g+vitk%C3%A5l%0D%0A1dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A25g+philadelphiaost%0D%0A5g+vitl%C3%B6k%0D%0A25g+purjol%C3%B6k%0D%0A10g+sm%C3%B6r

Så detta är vad jag kom på för kasslern. Har en annan idé till imorgon.

Stekte vitkål i smör några minuter, tog sedan ut vitkålen för att bara värma på kasslern, purjolöken och vitlöken innan jag dumpade i vitkålen igen. Sen på med vispgrädden och låta det koka ett tag så att det inte är så rinnigt, lite vätska är ok men ville inte att det skulle vara soppa. Sen sista minuten bara i med färskost, salt, peppar, lite cayenne, lite paprikapulver och bara ett krm sambal oelek.

Blev ganska mycket mat och blev ganska mätt.

Nu ikväll ska jag försöka bestämma mig gällande vilket NBA linne jag ska beställa. Tänkt ha det som lite av ett mål. Beställa ett linne som är för litet nu men som jag kan sikta på att passa i. 

Finns så många alternativ dock. Funderar på att beställa ifrån någon vanlig klädaffär istället också (tex dressman). Finns så många olika alternativ så jag har svårt att bestämma mig, vilket gör att jag får ångest och bara stänger ner fönstren och börjar om igen en timme senare. Det finns inget rätt svar på vad jag ska välja, men jag letar ändå efter det och det är ett problem.

Önskar jag hade någon att prata med som kan ställa frågor så jag kan komma till rätt svar. Tror jag vill beställa ett par för små manchesterbyxor ifrån dressman iaf. Men vill jag göra det nu eller efter basketlinnet? Spelar det någon roll egentligen? Nä... Men ändå... Måste ju finnas ett optimalt sätt att välja på... Nä inte egentligen... Men ändå... 

Huvva. Inte som att det är viktigt att jag göra det nu direkt, så varför stressa... Men ändå.

2014-02-23

Kalorier: 1501 kcal

Protein:  68g(18%)

Fett:       130g(76E%) 

Kolhyd:  17g(5E%)

Fibrer:    4g(1E%)

Såklart väldigt lite kalorier. Varken kassler eller vitkål är precis någon guldgruva för antingen kalorier eller fett. 

Men åt mig mätt. Redan lite hungrig dock. Möjligt att jag tar en halv ölkorv eller så om en timme. Eller så går jag isäng hungrig om det inte blir så farligt.

Balansen mellan protein och fett är bättre än väntad med de givna råvarorna, ganska lite av båda dock.

Dagens sång: Lady Gaga - Sound of Music tribute (från nattens Oscarsgala)

http://www.rickey.org/lady-gaga-performs-sound-of-music-tribute-at-oscars-2015-video/276838/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, spontant ska det vara! Musik är ju så fantastiskt och kan vara väldigt peppande också! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen jag trodde det bara var på skinnet det "kryddat" med socker för att få färg, inte att de badat kycklingen i sockermarinad. Urk o fy! :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag

Förväntad träningsvärk i benen imorse. Var väldigt hungrig så ut med hunden direkt.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A2msk%20kokosolja%0A%0A3%20%C3%A4gg%0A35g%20bacon%0A2msk%20vispgr%C3%A4dde%0A10g%20ost%0A

Fetkaffe med en omelett. Ville inte ha ett fjärdedels paket bacon i kylen så såg till att jag åt upp det som var kvar direkt imorse. 

Försökte göra en lite matigare frunch för att jag visste redan vad jag skulle göra till middag och att det inte är så många kalorier där. 

Tyvärr var jag fortfarande lite mätt. Vet inte riktigt varför då jag tycker det borde varit nog mat.

Spenderade hela dagen med att se på nattens Oscarsgala och en NBA match, Memphis - Portland, var en väldigt bra match.

Jag ångrade mig gällande att fara in till stan för att köpa en våg också. Tänkte efter lite och bestämde mig för att vänta tills mamma och hennes sambo kommer hem från deras resa till Sydafrika och följa upp på erbjudandet jag fick ifrån Timo (sambon i fråga) och ta en av deras vågar som han erbjöd när jag var där senast och vägde mig, som jag pratar om i tidigare inlägg.

Bestämde mig även för att inte träna någonting idag då jag tyckte kroppen skulle få vila så var inte i något direkt behov av hantlar.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A150g+kassler%0D%0A180g+vitk%C3%A5l%0D%0A1dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A25g+philadelphiaost%0D%0A5g+vitl%C3%B6k%0D%0A25g+purjol%C3%B6k%0D%0A10g+sm%C3%B6r

Så detta är vad jag kom på för kasslern. Har en annan idé till imorgon.

Stekte vitkål i smör några minuter, tog sedan ut vitkålen för att bara värma på kasslern, purjolöken och vitlöken innan jag dumpade i vitkålen igen. Sen på med vispgrädden och låta det koka ett tag så att det inte är så rinnigt, lite vätska är ok men ville inte att det skulle vara soppa. Sen sista minuten bara i med färskost, salt, peppar, lite cayenne, lite paprikapulver och bara ett krm sambal oelek.

Blev ganska mycket mat och blev ganska mätt.

Nu ikväll ska jag försöka bestämma mig gällande vilket NBA linne jag ska beställa. Tänkt ha det som lite av ett mål. Beställa ett linne som är för litet nu men som jag kan sikta på att passa i. 

Finns så många alternativ dock. Funderar på att beställa ifrån någon vanlig klädaffär istället också (tex dressman). Finns så många olika alternativ så jag har svårt att bestämma mig, vilket gör att jag får ångest och bara stänger ner fönstren och börjar om igen en timme senare. Det finns inget rätt svar på vad jag ska välja, men jag letar ändå efter det och det är ett problem.

Önskar jag hade någon att prata med som kan ställa frågor så jag kan komma till rätt svar. Tror jag vill beställa ett par för små manchesterbyxor ifrån dressman iaf. Men vill jag göra det nu eller efter basketlinnet? Spelar det någon roll egentligen? Nä... Men ändå... Måste ju finnas ett optimalt sätt att välja på... Nä inte egentligen... Men ändå... 

Huvva. Inte som att det är viktigt att jag göra det nu direkt, så varför stressa... Men ändå.

2014-02-23

Kalorier: 1501 kcal

Protein:  68g(18%)

Fett:       130g(76E%) 

Kolhyd:  17g(5E%)

Fibrer:    4g(1E%)

Såklart väldigt lite kalorier. Varken kassler eller vitkål är precis någon guldgruva för antingen kalorier eller fett. 

Men åt mig mätt. Redan lite hungrig dock. Möjligt att jag tar en halv ölkorv eller så om en timme. Eller så går jag isäng hungrig om det inte blir så farligt.

Balansen mellan protein och fett är bättre än väntad med de givna råvarorna, ganska lite av båda dock.

Dagens sång: Lady Gaga - Sound of Music tribute (från nattens Oscarsgala)

http://www.rickey.org/lady-gaga-performs-sound-of-music-tribute-at-oscars-2015-video/276838/

Åh fan, har inte ägnat så mycket uppmärksamhet åt Lady Gaga, men det där var ju ett fantastiskt uppträdande, hade ingen aning om att hon kunde sjunga så tonsäkert! Skulle gärna vilja se henne i musikaler.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh fan, har inte ägnat så mycket uppmärksamhet åt Lady Gaga, men det där var ju ett fantastiskt uppträdande, hade ingen aning om att hon kunde sjunga så tonsäkert! Skulle gärna vilja se henne i musikaler.

Nä inte jag heller. Mest bara försökte unvika henne de första åren hon blev populär, sen kom jag över några framträdanden där hon spelar sina låtar själv och spelar piano och insåg att det var jag som inte lyssnat noga nog. Hon är fantastisk. Jag lyssnar fortfarande inte på hennes musik som spelas på radio/tv, men de irriterar mig absolut inte lika mycket som de flesta andra moderna popsånger.

Här är några exempel. Dels live versioner med henne på piano och lite annat som inte är såå överproducerat och superstylat.

Paparazzi https://www.youtube.com/watch?v=oP8SrlbpJ5A

The Edge of Glory https://www.youtube.com/watch?v=xD4ICwgZiBs

Bang Bang https://www.youtube.com/watch?v=-huNrHAou-E

Captivated och Electrical Kiss (före hon blev "lady gaga") https://www.youtube.com/watch?v=xpzKrX008Fo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag

Var inte alls lika hungrig som jag trodde jag skulle vara imorse. Bra sovmorgon och promenad

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A2.5msk+kokosolja%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1.5tsk+majon%C3%A4s%0D%0A45g+gouda+ost%0D%0A%0D%0A

Rikligt med kokosolja i kaffet eftersom jag visste att balansen mellan protein och fett till middagen inte skulle vara så bra.

Tog en promenad i riktigt rask takt, lite för rask för att jag började flåsa mer än jag är bekväm med.

Gjorde ett träningspass likt det för två dagar sedan när jag kom in, men visste middagen skulle ta ett tag att laga så ville egentligen börja med den så fort som möjligt så det blev inte riktigt lika mycket som för två dagar sedan.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A125g+kassler%0D%0A1tsk+tomatpure%0D%0A25g+ananas%0D%0A2msk+kokos%0D%0A30g+jordn%C3%B6tter%0D%0A0.5dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A25g+philadelphia%0D%0A45g+ost%0D%0A2krm+curry%0D%0A100g+haricot+verts%0D%0A

Mycket jag gillade med denna. Men eftersom jag uppfann rätten själv så tror jag att jag är lite mer kritisk än jag borde vara.

Började med att skära upp ananasen och kasslern och lägga jordnötterna i botten på min enportions gratängform.

Sen vispade jag grädden tills den var ordentligt vispad. Rörde sedan ner färskosten, tomatpurén och den rivna kokosen i grädden med en sked och tryckte lite och rörde runt lite tills det blev en len, ganska hård massa. 

Sen dumpade jag de första ingredienserna ner i grädden också då jag märkte att den blev för fasst för att jag skulle kunna bre den över kasslern osv utan att det skulle bli väldigt kladdigt och svårt att forma. Så rörde bara ihop allt och sedan plaserade allt i botten på formen. Rev osten och sprinklade den över.

25 min i 225 grader. Visade sig att det nog var lite för varmt. Borde nog köra 20-25 min i 200 grader istället för en del av osten/kladdet brände fast i sidorna av formen.

Tror även jag ska skippa ananasen. Den var god såklart, men vet inte om den var värd kolhydraterna. Kanske hällre tar lite mer kassler och lite mer jornötter.

Ska testa samma rätt med lite tweaks imorgon troligtvis.

Ikväll är det säsongsavslutning för Broadchurch som sändes igårkväll i england. Hållit mig borta från brittiska nyhetskällor hela dagen för att undvika spoilers.

2014-02-24

Kalorier: 1570 kcal

Protein:  78g(20E%)

Fett:       132g(74E%) 

Kolhyd:  16g(4E%)

Fibrer:    10g(1E%)

Inte så mycket att säga. Önskar det vore lite mer fett, men tycker jag gjorde ungefär så mycket jag kunde för att få upp det med kokosen i middagen och extra kokosolja i kaffet osv. 

Kanske borde haft lite smör i kaffet också, men ska erkänna att jag gillade att kalorierna var så låga igen och undvek smöret pga det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdag

Ont i magen imorse. Blev lite orolig, men det gick över när jag steg upp och gick omkring lite. Ville ändå få i mig mat så fort som möjligt så ut med hunden direkt.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A2msk%20kokosolja%0A3%20%C3%A4gg%0A35g%20bacon%0A2msk%20vispgr%C3%A4dde%0A

Kokoskaffe med en omelett.

Spenderat dagen med att försöka skapa ett lag i Football Manager. Har en bra plan men det är så många val och möjligheter att jag känner mig överväldigad och återigen irriterad att det inte finns något "rätt" val. Har efter middagen hittat en kille på ett forum som ska göra laget åt mig efter jag gett mina idéer för vad jag vill göra. Väldigt peppad på att han ska bli klar om några dagar.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A135g%20kassler%0A1tsk%20tomatpure%0A2msk%20kokos%0A40g%20jordn%C3%B6tter%0A0.75dl%20vispgr%C3%A4dde%0A25g%20philadelphia%0A45g%20ost%0A2krm%20curry%0A120g%20vitk%C3%A5l

Samma rätt som igår men skippade ananas och använde vitkål för jag har det sedan middagen för ett par dagar sedan. Några andra mängder också. Själva rätten blev betydligt bättre idag, men verts passade klart bättre än vitkål.

Ska testa serien Agent Carter ikväll, tror den kan vara bra. Ska även heja på NiP i Dota 2 då de spelar en ganska stor match ikväll. Lite spännande. 

2014-02-25

Kalorier: 1732 kcal

Protein:  83g(20E%)

Fett:       148g(76E%) 

Fibrer:    9g(1E%)

Såg till att det skulle vara lite mer kalorier idag. Blev gott och jag är nöjd. Tack för idag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torsdag

Bra morgon, bra promenad i raskt tempo. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A2msk%20kokosolja%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5%20tsk%20majon%C3%A4s%0A40g%20ost%0A%0A

Var nöjd efter frukosten. Kände mig inte hungrig och det var ganska bra siffror. 

Men efter jag hade suttit ett litet tag och känt efter märkte jag att jag hade ont i ryggen, just under vänstra skulderbladet och jag försökte hitta ett bekvämt sätt att sitta på, men ingen lycka.

Fortfarande ont där nu men hoppas det bara är något som hände medans jag sov och att det går till sig. Känns som knutar eller liknande, men vet inte. Gör ont att sträcka på sig eller luta sig framåt främst.

Såg en basketmatch och hittade en kille på ett forum som tyckte min idé om en save i Football Manager lät som en intressant idé och han ville testa själv, så vi har mailat fram och tillbaka hela dagen för att komma på bästa planerna. Går som inte att förklara koncepten för de som inte förstår spelet, men jag är väldigt taggad på att testa spela när han har byggt klart ändringarna i databasen. Borde vara antingen sent ikväll eller imorgon på dagen. 

När jag satt och bestämde vad jag skulle äta till middag så började jag bli väldigt sötsugen och bestämde mig för att jag skulle testa köpa hem Fun Light. Har aldrig gillat det förr, tyckt att det smakar sliskit och halvfabrikat. Men tror de ändrat en del (läst att de ska ha gjort det senaste åren) för det var helt ok. Fortfarande en lite obekväm känsla i munnen efter man har druckit, som att det är slämmigt i gommen nästan, svårt att förklara. Jag köpte iaf Wild Strawberry Watermellon. Inga kolhydrater, men vet att åsikter om att det ska vara onyttigt ändå existerar. 

Dela gärna med er era åsikter om Fun Light.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A3%20%C3%A4gg%0A2msk%20vispgr%C3%A4dde%0A75g%20kassler%0A75g%20broccoli%0A15g%20bladspenat%0A45g%20k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0A%0A70g%20champinjoner%0A0.75dl%20vispgr%C3%A4dde%0A2msk%20creme%20fraiche%0A20g%20ost%0A10g%20sm%C3%B6r

Kassler och broccoli omelett med champinjonstuvinig. 

Översta delen i länken är själva omeletten och nedanför är champinjonsåsen. Körsbärstomat vid sidan av.

Kokade broccolin lätt. rörde ihop omeletten och hällde den över broccolin och kasslern efter de stekts i smör i en-två minuter.

Gott, och kändes som mycket mat. hade klarat mig med 0.5dl vispgrädde istället för 0.75dl. Såsen blev lite rinnig, allternativt att jag kunde blandat ner lite färskost kanske för att ge bättre sås.

Ikväll ska jag bara fortsätta hjälpa bygga nya Football Manager saven och kanske faktiskt se ett avsnitt Agent Carter som jag aldrig tog mig för igår. 

Lyssnar förövrigt på en väldigt bra ljudbok om Scientologi och dess födelse osv för tillfället. Going Clear av Lawrence Wright . Tips om någon är intresserad.

2014-02-26

Kalorier: 1720 kcal

Protein:  77g(18E%)

Fett:       152g(78E%) 

Kolhyd:  14g(3E%)

Fibrer:    4g(0E%)

Ser bra ut. Tror det blir lite sämre (ur LCHF synvinkel) imorgon då jag känner jag kommer arbeta in vitkål i middagen iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag

Hemskt hemskt väder att gå ut i på morgonen, annars var allt bra.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A2msk%20kokosolja%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A50g%20ost%0A

Inget konstigt där. Börjar bli väldigt van det så känner mig inte lika hungrig kort efteråt som jag gjorde förr.

Databasen till Football Manager blev klar igårkväll men höll mig tills idag med att testa den. Många roliga spelare att titta på och lag att bygga.

Såg Golden State - Cleveland från inatt. LeBron James är fööör bra. Aldrig hejat på eller gillat något av hans lag och jag tycker inte ens om honom, eller iaf den personen han verkar vilja visa att han är. Men går som inte säga annat än att han är världens bästa basketspelare och att det inte är specielt nära till tvåan heller.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A3+%C3%A4gg%0D%0A2msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A90g+kassler%0D%0A55g+broccoli%0D%0A15g+bladspenat%0D%0A%0D%0A65g+champinjoner%0D%0A0.5dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A2msk+creme+fraiche%0D%0A25g+f%C3%A4rskost%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A%0D%0A40g+k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0D%0A

Glömde att jag tänkt göra någonting med vitkålen. Kom på det när jag hade skurit upp broccolin, men då var det för sent.

Nästan exakt samma som igår. Men tror det blev godare idag. Eller så var jag bara mer sugen på det idag. 

Ikväll kommer jag fortsätta klicka omkring i FM15 och försöka hitta rätt spelare till mitt nya lag. 

Försöker kommer på vad jag kan ha på TVn under tiden för att dra lite fokus så jag inte sitter och bara kollar på FM. Vill kunna vila och inte bli för insatt. Spelade några naturdokumentärer tidigare idag, men de drog inte någon fokus utan bara gick och gick utan att jag kollade. Får se. 

2014-02-27

Kalorier: 1665 kcal

Protein:  77g(19E%)

Fett:       146g(78E%) 

Kolhyd:  13g(3E%)

Fibrer:    3g(0E%)

Helt ok. Lite mer fett hade varit bra. Möjligt att jag tar en ölkorv senare ikväll, eller möjligtvis en näve jordnötter. Om så är fallet redigerar jag.

Dagens Låt: Ed Sheeran - A Team (Acoustic) https://www.youtube.com/watch?v=KM40cRl1yuE

Det är något specielt med då man är tidig på någonting/någon som man känner kan bli väldigt stort. Kommer fortfarande ihåg när jag såg den här komma upp i min subscribed list för snart 5 år sedan.

Kan inte säga jag är så förtjust i det mesta av hans nya musik, några bra dock. Inget mot pop, men när det känns väl formula och förutsägbar produktion så har jag svårt. Men hans covers och acoustics är fortfarande lika fantastiska som förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag satt och bestämde vad jag skulle äta till middag så började jag bli väldigt sötsugen och bestämde mig för att jag skulle testa köpa hem Fun Light. Har aldrig gillat det förr, tyckt att det smakar sliskit och halvfabrikat. Men tror de ändrat en del (läst att de ska ha gjort det senaste åren) för det var helt ok. Fortfarande en lite obekväm känsla i munnen efter man har druckit, som att det är slämmigt i gommen nästan, svårt att förklara. Jag köpte iaf Wild Strawberry Watermellon. Inga kolhydrater, men vet att åsikter om att det ska vara onyttigt ändå existerar. 

Dela gärna med er era åsikter om Fun Light.

Tror det var Mats-Eric Nilsson i sin bok "Den hemlige kocken" som påpekade att Fun Light inte innehåller en enda faktisk ingrediens utan bara tillsatser. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa Fun Light och gör ditt eget godis. T ex ketobollar - jag brukar göra så här. Häll typ 1,5 dl kokosflingor i en skål. Ta lite ekologiskt vaniljpulver (Kung Markatta), två-tre skvätt kaffe och låt det stå ett tag. Sen ta 50 g smör och lägg ned i skålen och låt det bli rumstemp. Blanda, och sen kan du göra små bollar som du rullar i kokosflingor. Låt stå i kylen ett par timmar. Lika gott som tryffel!!!

Här är lite mer avancerat tips men håller man på ett tag så lär man sig göra perfekta Bounty bars som är nyttiga - http://www.purepharma.com/news/julie-foucher-beat-cheat

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen jag läste att Fun light är ett perfekt utrotningsmedel för myror har jag flyttsat flaskan från köket till städskåpet, men det beror väl på hur mycket man stoppar i sej och hur känslig man är

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen jag läste att Fun light är ett perfekt utrotningsmedel för myror har jag flyttsat flaskan från köket till städskåpet, men det beror väl på hur mycket man stoppar i sej och hur känslig man är

Finns gott om huskurer mot det mesta med saker många av oss äter/använder dagligen mot alla möjliga insekter och liknande, vissa effektiva, vissa inte alls. 

Men för att hålla sig till Fun Light. Hur känslig man är mot vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag

Fortsatt tråkigt väder här i Norrland. Men asfalten har börjat komma fram så man kan cykla snart igen. Senaste cykelturen resulteade i en väldigt fundersam hund och ett blå-märkt lår för mig.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A2%20%C3%A4gg%0A35g%20bacon%0A1msk%20creme%20fraiche%0A30g%20ost%0A

Eftersom jag var kort på både ost och vispgrädde så blev det något slags mellanplock. En tvåäggs omelett med en klick creme fraiche istället för vispgrädde och lite ost på sidan av fetkaffet.

Spenderat dagen med att göra klart mitt lag i FM, tror jag är klar och redo att göra karriär nu. Återigen, troligtvis ingen som vet vad jag pratar om :P

Jag har rensat ut en garderob också, slängde nästan allt. Kläder från säkert 10 år sedan som jag tog med när jag flyttade hit och har sedan växt ur. Sparade bara ett par tröjor och skjortor som jag ser fram emot att kunna passa i igen, resten höll inte måttet.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A100g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A70g%20bacon%0A65g%20champinjoner%0A1%20%C3%A4gg%0A0.5dl%20standardmj%C3%B6lk%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A50g%20ost%0A1tsk%20tomatpure%0A30g%20gul%20l%C3%B6k%0A50g%20Squash%0A3g%20vitl%C3%B6k%0A%0A90g%20broccoli%0A

Jag vet inte riktigt vad det blev, någon slags gratäng iaf. stekte champinjoner och bacon först. Sen lök och köttfärs. Blandade ihop det och la skivor squash över. Sen ost, och sen ägg/mjölk/vispgrädde-blandning. Måste tänka ut någonting mer fokuserat imorgon tror jag :P

Gjorde armhävningar på knä, crunches, knäböj, "bird dog", och plankan för ett litet tag sedan. Ska hoppa in i duschen såfort jag är klar här. 

Resten av kvällen ska jag spela FM och jag tror jag ska se på Aladdin på engelska också. Inte sett Aladdin på säkert 15 år, men blev sugen då jag tänkte på Robin Williams tidigare idag och kom på jag aldrig sett den med honom som Anden. 

2014-02-28

Kalorier: 1712 kcal

Protein:  85g(20E%)

Fett:       146g(75E%) 

Fibrer:    5g(1E%)

Mmm, måste tänka till lite bättre imorgon så balansen mellan protein och fett ser bättre ut,

Men det var en månad på dieten avklarad iaf. Känns bra. Sällan väldigt väldigt hungrig längre. Önskar jag hade en våg för att kunna mäta vilket resultat jag fått under en månad. Men det får vänta.

Tack för att ni läser, jag fortsätter köra på sålänge jag ser resultat.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns gott om huskurer mot det mesta med saker många av oss äter/använder dagligen mot alla möjliga insekter och liknande, vissa effektiva, vissa inte alls. 

Men för att hålla sig till Fun Light. Hur känslig man är mot vad?

Sötningsmedlen antar jag... Coca cola är ett perfekt rengöringsmedel för bl a ingrodda toaletter... där lär det inte vara sockret som är effektivt. Asch... jag äter också kemiskt skit ibland men jag ser till att jag tycker varje tillfälle är värt det. Du avgör vad som är värt för dej

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndag

Har väldigt ont i huvet ikväll så kommer inte vara så utförlig eller lägga mycket tanke i vad som skrivs.

Vaknade och hade ont i ryggen och nacken. Tror jag sov konstigt för jag märkte jag låg liksom intryckt med huvet snett på kudden in i hörnet av sängen mot väggen.

När jag gick ut så kändes varje steg tugnt och jag tänkte att jag nog var sjuk på något vis.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A45g%20champinjoner%0A2%20%C3%A4gg%0A1msk%20vispgr%C3%A4dde%0A2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A40g%20ost%0A%0A

Champinjonsomelett med några bitar mild gouda och fetkaffe.

Efter jag ätit fick jag ont i magen. Kändes som att jag var jättehungrig, men det kändes otroligt. Hade ont i magen och började känna jag hade ont i huvet allt eftersom dagen gick.

Tror jag har något lätt virus bara och att allt som i vanliga fall ligger och bara är lite irriterande ont nu kommer mer till ytan och gör sig känt.

Hade tänkt gå och handla men gick istället bara en promenad bort ifrån affären mot några ängar som ligger en bit bort så jag slapp vara bland folk.

Var osäker på vad jag skulle kunna laga av det som fanns i kylen så improviserade bara när jag kom in.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=105g%20bacon%0A120g%20broccoli%0A1dl%20creme%20fraiche%0A25g%20gull%C3%B6k%0A1tsk%20tomatpure%0A85g%20champinjon%0A40g%20ost%0A%0A90g%20vitk%C3%A5l

Stekte tre fjärdedelar av ett paket bacon förs. Sen stekte jag lite lök och två hackade champinjoner i baconfettet. Hade creme fraiche som höll på att bli gammal inom ett par dagar så rörde ner det tillsammans med redan stekt bacon och lät alltihopa puttra några min med lite tomatpuré.

Kokade fryst broccoli för att ha i röran. Jag räknade ut siffrorna på allt och tyckte det lät som för lite kalorier så bestämde mig för att göra det till en gratäng med ost ovanpå.

Medans gratängen stog i ugnen bestämde jag mig för att använde det sista av vitkålen från några dagar sedan för att få lite mer mängd mat.

Det var gott, men väldigt väldigt "kompakt". "Rikt" kanske är ett bättre ord. Glad att jag hade vitkålen för att ge lite balans till det.

Ska bara sitta och försöka hitta bekväma sätt att ha kroppen på här i soffan ikväll. Troligtvis se en film, eller bara Dota 2. Får se. Hur som. Hoppas jag känner mig starkare imorgon. 

2014-03-01

Kalorier: 1647 kcal

Protein:  62g(15%)

Fett:       147g(79E%) 

Kolhyd:  19g(5E%)

Fibrer:    8g(1E%)

Nog för lite protein för att det ska vara riktigt bra. Men det var det som fanns i kylen. Alternativet var att använda kassler istället för bacon, men då hade det blivit för lite fett. Iofs så hade jag kunnat ha lite jordnötter i för att väga upp bristen på fett. Såhär i efterhand borde jag nog gjort det eftersom kasslern varit i kylen snart en vecka och vet inte riktigt hur länge den håller sig öppnad.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag

Ont i kroppen även imorse. Men efter morgonpromenaden kändes det bättre istället för sämre som igår. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2%20%C3%A4gg%0A2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A45g%20ost%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A%0A

Tillbaka till kokade ägg med lite majo på. Trodde jag skulle känna mig hungrig även efter frunchen eftersom det var så få kalorier. Men kände mig faktiskt ganska belåten efter sista dropparna kaffe.

Hela dagen spenderade jag med att se på basket och försöka lista ut varför min dator varit så förbaskat seg senaste veckan. Jag hittade några program som såg ut som virusmaskiner så gjorde mig av med dem och körde massa anti-virus diagnoser osv. Innan jag visste ordet av så var det dags för eftermiddagspromenad, och lika bra var det för jag avskyr verkligen att hålla på med sådant vid datorn.

Fortsatt tråkigt väder, men man har inte så mycket till val när man har hund. Försökte gå lite längre runda för att få igång ämnesomsättningen men blåste kallt och var tråkigt så blev bara 30 min. 

La mig på marken för att göra lite crunches men efter bara ett dussin eller så kände jag att kroppen helt enkelt inte ville hålla på med sånt idag. Gjorde mina 20 men övergav resten av övningarna.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=10g%20sm%C3%B6r%0A40g%20champinjoner%0A150g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A140g%20broccoli%0A40g%20ost%0A20g%20purjol%C3%B6k%0A3g%20vitl%C3%B6k%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A40g%20squash%0A25g%20jordn%C3%B6tter%0A%0A60g%20vitk%C3%A5l%0A2msk%20creme%20fraiche%0A1krm%20sambal%20oelek

Börjar bli väldigt van vid mina soloportions gratänger. Vispade grädden och stekte all det stekbara. Vände sedan ner allt i grädden. La det i botten av formen. Stack ner broccoli lite jämnt så de liksom stod upp i formen, la squachbitar mellan broccolin och täckte allt med ost. Eftersom det såg ut som så lite kalorier så gjorde jag en liten dressing med creme fraiche och sambal oelek vid sidan av. Använde vitkål som nachochips.

150g köttfärs kvar, sen måste någonting göras åt halvkilot kassler som ligger i kylen. Antingen en stor gryta om jag hittar något recept fett nog, eller en stor gratäng.

Om någon har något recept som gör kassler fett nog för att kunna arbetas in i strikt LCHF, säg gärna till.

Ska fortsätta spela FM ikväll samt se senaste avsnittet 12 Monkeys. Kanske även försöka hinna ikapp med serien The Americans eller Elemental. Båda bra serier som jag ligger en hel säsong efter.

2014-03-02

Kalorier: 1705 kcal

Protein:  81g(19%)

Fett:       146g(75E%) 

Kolhyd:  18g(4E%)

Fibrer:    9g(1E%)

Okay siffror men inte ideal. Allt blir så mycket enklare med sifforna när man äter bacon :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är bra och duktig på alla sätt och skriver trevligt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är bra och duktig på alla sätt och skriver trevligt!

Tack så mycket. Jag försöker få med så mycket som möjligt om vad jag gör dagligen, men på senaste tiden har jag som inte gjort så mycket annat än att fokusera på kosten och försöka träna lite här och där. 

Min hemska stavning är någonting jag kommer på mig själv med lite nu och då, men förhoppningsvis är det inte så farligt att någon inte klarar av att läsa utan att bli distraherad.

Att jag skulle vara bra och duktig är tyvärr ingenting jag tar till mig av för det mesta. Jag ser det alltid som att jag inte gör nog eller att jag borde vara bättre. Vid de fåtal tillfällen jag faktiskt känner mig nöjd med mig själv så är dock kommentarer som dessa värda väldigt mycket för då hoppar de upp i huvet och hjälper mig intala mig själv att jag förtjänar vara positiv. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemsk stavning??? Jag tycker du skriver fullkomligt korrekt svenska och underhållande därtill

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt språk är fantastiskt! Jag njuter varje gång jag läser dina inlägg. Noll stavfel än så länge.

Till kasslern hade jag bara gjort ett gott kryddsmör eller en god grädd/cf-sås.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska klappa dig själv på axeln för det du gör. Du är duktig.

Som jag sagt tidigare så engagerar och intresserar du många av oss här på forumet.

De flesta av oss skiter nog i stavningen, som för övrigt är felfri, det är innehållet som intresserar.

Skulle det sitta nån rättstavningspolis och grymta så hörs ju inte det, som tur är :-)

Fortsätt på ditt fenomenala sätt så vi kan få följa dej fortsättningsvis.

Heja :-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra en kasslergryta med riven gurka, skivade gröna oliver och paprikapulver i gräddsåsen. Mycket smaklig och så får du upp fettet lite med oliverna 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att se det positivt!

En lagom viktnedgång på några kilo i månaden kan sporra till att man håller uppe motivationen att äta en rimligt strikt LCHF kost under en längre tid.

Jag inbillar mig att om man lyckas hålla sig till LCHF under några år, då kommer det vara enklare att äta så resten av livet!

En snabb viktnedgång till utsatt "mål " kan lättare leda till att man återgår till gamla vanor...tror jag.

Kämpa på! :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till iAnna: Ja kryddsmör kanske går att använda. Vad föreslår ni att jag har till det? Kassler, kryddsmör och kanske blomkålsmos?

Jag är inte mycket för lchf-substitut, är dessutom lite lat. Så jag hade ätit kasslern med kokt blomkål, broccoli eller bara spenat.

Keep it simple!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte mycket för lchf-substitut, är dessutom lite lat. Så jag hade ätit kasslern med kokt blomkål, broccoli eller bara spenat.

Keep it simple!

Substitut? Men moset är ju bara kokad blomkål med antingen vispgrädde och smör eller färskost. Det du kallar substitut eller tänkte du nå specialare på pulver eller så?

LCHF-substitut för mig har en negativ konnotation medans jag ser blomkålsmos som bara är "mer" LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt favvesmör är nåt typ soltorkade tomater och chili. Jag kan lika gärna bara äta gröna blad som tillbehör.

Jag tycker du ska strunta i kilona. Jag väger mycket mer nu än för 9 år sedan men jagkan ha samma kläder. Man får helt enkelt en annan kropp när man inte är kolisuppsvälld. Och när dina muskler också börjar göra sej gällande så har ju vikten helt fel betydelse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag

Oj vad mör jag kände mig imorse. Det måste vara att kroppen inte tycker den får nog näring. Men när det bara är på morgonen innan första promenaden och jag inte har någonting viktigt att göra som jag måste stiga upp till så är det värt det sålänge vikten fortsätter droppa. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=75g+salami%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1tsk+majon%C3%A4s%0D%0A2msk+kokosolja%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A%0D%0A

Mitt lilla Ica här brevid mig har inte precis ett stort utbud salami att välja på. Den enda de har som inte är färdigskuren köpte jag iaf igår. Åt egentligen 100g av den, men jämförde siffrorna och de som fanns på kostbevakningen för 75g stämde nästan helt perfekt med den här versionens 100g så skrev bara 75g. Förutom det är det samma vanliga. Kopp kaffe med 2msk kokosolja och 2 ägg med lite lite majo på. 

Efter sista klunken fetkaffe har jag fått ont i magen senaste dagarna. Tror jag ska ta en mindre kopp med samma mängd kokosolja imorgon för att testa. Det är som att jag bli SKRIK-hungrig i ungefär en kvart efter jag tagit sista klunken, sen går det över. 
Men dagen spenderade jag med att spela lite FM, tappat peppen lite så satt mest bara omkring och klickade på nätet och såg ett avsnitt Agent Carter. Fortfarande inte övertygad om den serien. Känns lite för löjlig och "lätt" (säger han som såg på Aladdin för två dagar sedan). 
Sen iväg med mamma och hämta vågen och köpa hundmat. Sherlock fick ett väldigt fint salamiben som han ligger och tuggar på nu när jag skriver. Han är helt tokig i dem. Men han är å andra sidan helt tokig i nästan allt. Mer peppad hund när någonting är intressant får man leta efter. Men när han inte har någonting att göra är han även världens bästa myshund.

Samma som igår men med lite paprika istället för jordnötter då jag tyckte siffrorna räckte som de var utan jordnötterna. Väldigt gott. Ge mig köttfärs med ost så är det svårt att misslyckas.

Ganska sen middag och är redan ganska trött. Tror jag ska ge Agent Carter ett sista avsnitt att övertyga mig och sedan gå på kvällpromenad. 

2014-03-03

Kalorier: 1725 kcal

Protein:  76g(18%)

Fett:       151g(77E%) 

Kolhyd:  17g(4E%)

Fibrer:    7g(1E%)

Bra dag för siffrorna. När jag kommit under 130kg tror jag att jag ska sänka gränsen till 1750 kcal om dagen. Borde inte vara så svårt då jag nästan alltid är under den ändå. 

Tack för stödet. Vi hörs imorgon.

Dagens låt: Colin Hay - Next year people (live acoustic)

https://www.youtube.com/watch?v=121wUrSHQz0

Jag har lyssnat på honom i ungefär 10 år men inte riktigt följt hans karriär senaste åren. Men sen idag då jag lyssnade på en av mina favorit podcasts så poppade han upp som musikgäst.

Blev väldigt glad och han spelade 3 låtar från sitt nya album. Tyckte detta var den bästa och hittade en video av framträdandet jag hörde tidigare idag så tänkte jag skulle dela med mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar din blandning av vad du äter, lite detaljer ur ditt liv och dina musiktips  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh vad irriterad jag är idag...

Det började med att FM saven jag jobbat på i en vecka nu måste startas om för jag glömde fixa ett par väldigt viktiga och väldigt enkla saker innan jag började.

Så det la mig liksom öppen för att göra någonting dumt för tankarna var mest på hur dumt det var av mig att missa det.

Men det är middagen som pushat mig över gränsen.

Jag bestämde mig för att göra kryddsmör för att ha till kasslern. Så bra, kryddsmör gjort. Lite vitlök, lite persilja i en liten hög smör och blanda noga.

Sen öppnade jag kasslern. Den är gammal. Börjat bli grå och luktar lite funky. Minde bra. Nu har jag kryddsmör men ingen kassler. 

Men jag ville ju testa det. Mjaha, men då kan jag ju köpa en liten bit kassler på Ica och göra någonting med det ändå.

Vad vill jag ha till då? Jag letade i en timme för något som kändes rätt. Allt medans hunden blev midre och mindre tålig och började gnälla för han märkte att jag var påväg ut, men hade bara inköpslistan kvar att göra. Men vad fan ska jag köpa då?

Fuck it jag skiter i det här. Jag köper en fläskfilé och lindar den i bacon, kan skära en skåra i den och fylla i kryddsmöret jag gjorde och baconen håller det inne. Det funkar ju. 

Men när jag är på Ica så bestämmer jag mig att nä. Jag har fetaost och vispgrädde som håller på att gå ut i kylen. Jag gör en blomkål och broccoli gratäng och har den till kassler och kryddsmöret.

Fucking great, så gör vi. Hemma igen och försöker lista ut hur jag ska göra gratängen men hittar ingenting som ser "rätt" ut, Så bestämmer mig för att improvisera.

Hur svårt kan det vara.Vid det här fallet är jag väldigt irriterad och tänker att jag bara mäter, skriver upp och sedan räknar i kostbevakningen (vanligtvis räknar jag först för att veta vad jag har att röra mig med). 

Jag orkar inte gå in i hur jag gjorde, men måtten känns helt jävla fel. Det kommer vara mest bara en gräddig soppa av olika sorters fett med blomkål och broccoli i, och det kommer vara aldelens för mycket protein och säkert kalorier också. Jag rev fel ost så nu måste jag köpa ny Gouda. Allt känns fel och eftersom jag gjorde det brillianta valet att hälla i 3(!)dl vispgrädde så var jag tvungen att ha i betydligt mer broccoli och blomkål än jag hade tänkt så nu är det fan middag 3 dagar irad som är helt fel siffror.

Besvisken på mig själv. Jag vet att jag måste vara mer noga och tänka ut i förväg för att jag inte ska hamna i dåliga tankar om och om igen. Men blev så stressad så jag sket i det.

Får se hur det smakar och hur hemska siffrorna blir i efterhand.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdag

Irriterad så vill bara få detta gjort så jag har facit om det skulle behövas.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=70g%20ost%0A75g%20salami%0A25g%20vitk%C3%A5l%0A2msk%20kokosolja%0A2dl%20snabbkaffe%0A%0A

Gillade frukosten. Var inte sugen på att koka ägg så blev som det blev. Lite mer kalorier än vanligt.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=0.66%20%C3%A4gg%0A200g%20broccoli%0A70g%20blomk%C3%A5l%0A1dl%20vispgr%C3%A4dde%0A66g%20f%C3%A4rskost%0A33g%20fetaost%0A33g%20ost%0A%0A135g%20kassler%0A

Som jag misstänkte så blev det mest bara en rinnig soppa. Så mycket jag borde gjort annorlunda. Mindre grädde, mindre färskost, större form eller mindre broccoli. 

Blev som det blev. Jag åt ungefär en tredjedel. Omöjligt att ge "rätt" siffror eftersom det bara var som en soppa i botten så vet inte. Troligtvis åt jag mindre grädde och färskost än jag skrivit upp och mer av vanliga osten som var längst upp. Siffrorna är iaf en tredjedel även fast det inte stämmer.

2014-03-04

Kalorier: 1955 kcal

Protein:  94g(18%)

Fett:       167g(77E%) 

Kolhyd:  20g(4E%)

Fibrer:    8g(1E%)

Slängde resten av "gratängen". Imorgon blir det bara kassler, blomkålsmos och kryddsmör. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: Jag hittade skitbilligt "skivspill". Det var fläskkotletter, lite fula bara. :)

Kryddade med timjan, salt, peppar. Brynte i smör

Blandade sås av mycket grädde och lite sherry. Klyftade några rödlökar.

In med allt i ugnen i cirka 30 minuter, 175 grader. Köttet och löken får liksom "sjuda" i gräddsåsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Substitut? Men moset är ju bara kokad blomkål med antingen vispgrädde och smör eller färskost. Det du kallar substitut eller tänkte du nå specialare på pulver eller så?

LCHF-substitut för mig har en negativ konnotation medans jag ser blomkålsmos som bara är "mer" LCHF.

När jag säger LCHF-substitut menar jag t ex zucchini-"pasta", LCHF-bröd, frö-knäcke, blomkålsmos, LCHF-pannkakor. Alltså LCHF-mat som ska se ut som kolhydratsmat.

I början när jag åt LCHF försökte jag också göra dessa substitut men blev besviken varje gång. Jag äter hellre kokta zucchini-slantar, frön och nötter som de är i måttliga mängder, kokt eller stekt ägg. Rena maträtter där man ser varje ingrediens. Men sen är jag lat också.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torsdag

Var så irriterad igårkväll att jag hade svårt att somna. Men sov väldigt gott när det väl blev av. Sov längre än vanligt och blev väckt av att Sherlock hade fått nog av att vara stilla vid halv elva.

Så ut med honom och fundera på vad som skulle ätas. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=65g%20salami%0A85g%20ost%0A2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A%0A

Såg till att det blev riktigt med kalorier eftersom jag visste att middagen skulle vara snål på den fronten. Så ost och korvbricka med en stor kopp fetkaffe. Kände mig mätt och belåten.

Efter att ha spenderat gårdagskvällen med att vara arg över att jag "behövde" börja om min FM save så fann jag lite motivation till att börja om idag. Efter mycket byggande så tror jag att jag gillar nya saven lika mycket som gammla. Men en hel säsong att spela ikapp för att vara på samma ställe. Borde ta 3-4 dagar. 

Förutom det har jag sett en NBA match och försökt lära Sherlock lägga sig på rygg på kommand... Det går inte så bra. Han lägger sig gärna på rygg när man myser och har det lugnt. Men på kommand förstår han inte alls än. Men ska fortsätta försöka ett tag till. 

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=200g%20blomk%C3%A5l%0A20g%20sm%C3%B6r%0A1msk%20vispgr%C3%A4dde%0A140g%20kassler%0A60g%20champinjoner%0A20g%20paprika%0A20g%20sm%C3%B6r%0A2g%20vitl%C3%B6k%0A

Blomkålsmos med stekta champinjoner, bitar kassler, lite paprika och kryddsmör över allt det stekta. Var gott men kändes som att det saknades någonting.

Ser på videos om nya spelet Cities: Skylines ikväll som kommer ut om några dagar. Funderar på att köpa det. Gillar i regel den sortens spel. De rullar som bara på och man har ingen att besegra men det kräver ändå en hel del taktik och efterforskning för att göra bra. Passar mig bra när jag försöker hålla hjärnan lugn.

Ungefär på samma sätt som några av er säkert lägger patiens eller spelar wordfeud eller liknande. 

2014-03-05

Kalorier: 1467 kcal

Protein:  70g(19%)

Fett:       125g(75E%) 

Fibrer:    6g(1E%)

Blev kalorisnålt även fast jag åt en så rik frunch. Lite mer fett hade varit bra, men jag hade riktigt med smör i blomkålsmoset och kryddsmör till resten så känns inte som jag kunde gjort så mycket mer förutom bara lagat någonting annat. Känner mig inte hungrig än, men vi får se hur det känns senare. 

Dagens låt: Dan Le Sac vs Scroobius Pip - Get Better

https://www.youtube.com/watch?v=yEitrZU-nCw

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag

Motiverad till vikten men inte till skrivandet ikväll av någon anledning. Försökt komma på någonting att prata om för det varit ett tag sedan, men kommer inte på någonting.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=50g%20ost%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A%0A

För första gången sedan jag började med detta misslyckades jag lite med äggen, de borde kokats en eller två minuter till, men sånt som händer. 

Var lockad att göra någon större frukost eftersom jag visste middagen skulle bli få kalorier, men gjorde en vanlig ändå.

Sett mer videos om Cities: Skylines och spelat FM.

Vilken jättematch det var i NBA inatt. Chicago vann över Oklahoma City i sista sekunden till min stora glädje. Hoppade ur soffan när det hände.

http://streamable.com/p8v8

Började känna mig hungrig men var motiverad så tog en 60 minuters promenad i rask takt. Försökte riktigt få upp pulsen. Runt 0 gradigt men jag tog av mig både mössan och öppnade min tunna jacka för att få mer ventilation. Stannade till för att köpa snus i en kiosk och svetten bara rann från pannan.

När jag kom hem gjorde jag ett träningspass likt förra veckan (crunches, knä böj, armhävningar, plankan, huvud axlar knä och tå) innan jag hoppade i duschen. Kände mig hyffsat duktig.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=250g%20blomk%C3%A5l%0A30g%20sm%C3%B6r%0A1msk%20vispgr%C3%A4dde%0A155g%20kassler%0A70g%20champinjoner%0A20g%20purjol%C3%B6k%0A20g%20sm%C3%B6r%0A2g%20vitl%C3%B6k%0A

Samma som igår men med lite purjo istället för paprika. Kändes mer komplett ikväll än igår. Vet inte riktigt varför, kanske var det purjon, eller bara humör. 

Väldigt lite kalorier iaf, men jag hoppas det räcker för att holla kroppen nöjd och att det är mer träningsverk än hunger jag känner i magen för tillfället.

2014-03-06
Kalorier: 1348 kcal
Protein: 67g(20%)
Fett: 112g(73E%)
Kolhyd: 17g(5E%)
Fibrer: 7g(1E%)

Skulle ha haft en msk kokosolja till i kaffet imorse eller något sådant så hade balansen varit bättre.

Men om kroppen känner sig ok med så få kalorier så får jag ändå se det som en bra dag tycker jag. 

Någon helt ny mat till imorgon. Efter den förutsägbara frunchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag

Jag var ganska belåten när jag somnade igår, men när jag vaknade var jag våldsamt hungrig.

Men jag tänkte att det här var ett perfekt läge att bränna fett så såg till att jag hade en podcast jag sett fram mot att lyssna på på telefonen och såg till att jag hade bra kläder för att gå långt. 

Men just innan jag kom ut så började det regna och det blåste våldsamt. Blev besviken men inte ens hunden ville vara ute och gå så kände mig lite besegrad av vädret och gick in.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=45g+ost%0D%0A2msk+kokosolja%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A2+tsk+majon%C3%A4s%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A

Vanlig frunch, men det var inte nog idag. Var förtfarande hungrig. Men jag var bekväm med det. Jag blev bara motiverad av det och såg till att jag gjorde några knäböj och utfall varje gång jag ställde mig upp för att göra någonting innomhus före nästa promenad.

Bättre promenad innan middagen, försökte hålla bra tempo och gick i nästan en timme.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A105g%20kycklingl%C3%A5rfile%0A70g%20bacon%0A60g%20champinjoner%0A3g%20vitl%C3%B6k%0A15g%20purjol%C3%B6k%0A0.75dl%20creme%20fraiche%0A25g%20f%C3%A4rskost%0A%0A190g%20blomk%C3%A5l%0A10g%20sm%C3%B6r

När jag under dagen tänkte på hur hungrig jag var så såg jag bara bacon, vitlök och creme fraiche framför mig så visste jag ville göra någonting med det.

Så köpte kycklinglårfiléer (tack kareng) och champinjoner för att ge det lite volym. Köpte även ett färskt blomkålshuvud för första gången, bara ätit fryst tidigare. Till skillnad från broccoli så tycker jag färsk blomkål smakar betydligt bättre än fryst märkte jag.

Hursomhelst. Jag stekte iaf först bacon och stekte sedan kyckling och champinjoner i baconfettet. Just innan det var klart lade jag i purjo och vitlök och blandade i creme fraiche och färskost. Slog av värmen och lät det bli bra konsistens. Jag var nyfiken på att riva blomkålen och bara koka några sekunder som jag sett folk göra i några olika recept. Blev väldigt bra med en liten klick smör och lite salt, peppar. 

Ingen mat jag skulle bju över folk på, skulle iofs inte bjuda över folk till någon mat personligen men ni vet vad jag menar. Det smakade bra, men är väl inte precis fin cuisine att bara blanda saker med creme fraiche i en panna och kalla det mat.

Busat med hunden och haft dragkamp sedan middagen. Lyssnade på en intervju med Gillian Anderson (Scully) idag och blev sugen på X-Files så tror jag ska söka på en top 10 bästa avsnitt eller så och börja se dem. Blir jag peppad från de avsnitten så kanske jag börjar se serien från början. Aldrig sett ALLA avsnitt, men sett de flesta lite här och där.

2014-03-07
Kalorier: 1493 kcal
Protein: 65g(18%)
Fett: 130g(77E%)
Kolhyd: 16g(4E%)
Fibrer: 6g(1E%)

Fina siffror. Under 1500 kcal, är magen nöjd med det blir jag glad. Även prick dubbelt så mycket fett som protein, vilket verkar vara ett mål i LCHF.

Dagens låt: Marc Broussard - I Love You More Than You'll Ever Know (Cover)

https://www.youtube.com/watch?v=lZVvvaj5ONg

Min favoritversion att sjunga av en av mina favoritlåtar att sjunga

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndag

Bra morgon. Kände mig pigg och inte specielt hungrig. Rätt bra promenad och tyckte det kändes som en dag att göra någonting produktivt på.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2+%C3%A4gg%0D%0A1.5tsk+majon%C3%A4s%0D%0A2msk+kokosolja%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A40g+ost%0D%0A%0D%0A

Eftersom jag inte kände mig skrikhungrig så tog jag en mindre bit ost idag än igår. Kände mig varken mer eller mindre mätt efteråt dock. 

Som sagt, kändes som en bra dag och eftersom gårdagens plan om jättepromenad gick i stöpet så bestämde jag mig att idag var dagen.

Före middagen gick jag nästan 90 minuter i rask takt. 

Inte mycket till träning när jag kom in, tror jag kände mig för nöjd över promenaden så hade svårt att motivera mig.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=150g%20kycklingl%C3%A5rfile%0A70g%20bacon%0A60g%20champinjoner%0A3g%20vitl%C3%B6k%0A15g%20purjol%C3%B6k%0A1dl%20creme%20fraiche%0A25g%20f%C3%A4rskost%0A%0A220g%20blomk%C3%A5l%0A10g%20sm%C3%B6r

Samma som igår men med lite mer kyckling då jag tog en stor filé igår, men två mindre idag. Tyckte det behövdes lite mer blomkål också för att väga upp. 

Riktigt förtjust i att riva färsk blomkål och ge det lite smör. Mums till hela rätten.

Önskar jag kunnat ha lite sötsur sås eller så i dock, men det är så mycket kolhydrater så det får vara. Hellre lite mer blomkål än rekomenderat så man blir mätt.

2014-03-08
Kalorier: 1595 kcal
Protein: 74g(19%)
Fett: 137g(76E%)
Kolhyd: 18g(5E%)
Fibrer: 6g(1E%)

Helt ok. Lite för lite fett i förhållande till protein men skyller det på kycklingbitarnas storlek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag

Först en lite konstig anekdot från natten.

När jag köpte snus senast köpte jag fel sort. Vanligtvis snusar jag antingen lös eller portion vit. Byter mellan olika märken och gillar testa nytt. Men igår, eller om det var i förrgår, köpte jag av misstag vanlig portion. Inga problem precis, tycker bara att de sitter dåligt under läppen. Men jag somnar iaf med dosa brevid mig på sängbordet men när jag vaknar har Sherlock totalförstört dosan, tuggat på varenda liten bit och det ligger små plastbitar han bitit lös på golvet nedanför sängen. Han har aldrig gjort detta med en snusdosa förr och jag har aldrig köpt vanlig portion sedan jag skaffade honom för 1 år sedan. 

Väldigt konstigt.

Om någon är orolig så såg jag till att ungefär alla bitar fortfarande var kvar av dosan och räknade snusarna för att försäkra mig om att han inte svalt specielt mycket. Omöjligt att veta hur mycket, men inte så farligt iaf. Var kvar ungefär så många snusar som jag tror var kvar i dosan och pusseldosan verkade ha de flesta bitarna. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=50g+ost%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1.5tsk+majon%C3%A4s%0D%0A2msk+kokosolja%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A%0D%0A

Lite osäker på om jag fortfarande var hungrig eller om jag hade träningsvärk i magen. Men det kändes lite obekvämt i magen större delen av dagen.

Såg två bra basketmatcher från natten till idag och spelade lite FM. Tror jag tappat peppen dock. Men imorgon kommer Cities: Skylines ut så då kanske jag får någonting nytt att göra om jag lycker det är kul att spela. Väldigt kul att se andra spela än sålänge iaf. 

Bestämde mig för att jag minsann skulle vara lika duktig idag som jag var igår och tog en liknande promenad innan middagen. Lite kortare, men inte mycket. Under morgonpromenaden hade jag träningsvärk i vaderna men det hade som tur va gått över till den här rundan.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A155g%20kycklingl%C3%A5rfile%0A170g%20vitk%C3%A5l%0A20g%20sm%C3%B6r%0A1dl%20vispgr%C3%A4dde%0A25g%20f%C3%A4rskost%0A0.4tsk%20curry%0A1.5krm%20gurkmeja%0A2krm%20sambal%20oelek%0A%0A50g%20tomat%0A50g%20gurka%0A45g%20isbergssallad

Kanske det bästa jag lagat än så länge. Jag skar kycklingen i bitar och`stekte i smör. Sen strimlade jag vitkålen och stekte i smör. La tillbaka kycklingen och kryddade med curry, gurkmeja, lite cayenne, salt, peppar och sambal. Slog över grädde och färskost, rörde omkring och lät puttra några min. Så enkelt och så gott. Billigt också. 

Skulle inte bli överraskad om jag gör någonting liknande imorgon.

Än så länge har vågen jag fick verkligen fungerat bra. Väger mig ofta och det är väldigt motiverande att se vikten krypa sig neråt dag för dag. 

Tror den är största anledningen till att jag gått längre promenader och att kalorierna tenderar att vara ännu lägre än de varit.

2014-03-09
Kalorier: 1506 kcal
Protein: 66g(18%)
Fett: 131g(77E%)
Kolhyd: 17g(5E%)
Fibrer: 5g(1E%)

Finemang. Dubbelt så mycket fett som protein, under 20g kolhydrater och snålt med kalorier plus en 75 minuters promenad runt ängarna i rask takt. Skulle alla dagar se ut som denna ser jag inte någon anledning till att kilona inte skulle rasa av. Feel the burn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=45g%20ost%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A2msk%20kokosolja%0A3dl%20snabbkaffe%0A

Tror jag har pressat frunchen så mycket jag kan för tillfället då jag fortfarande känner mig hungrig efter den. Tror jag ska skippa fetkaffet imorgon och göra en rejäl omelett istället.

Försöker komma på vad jag gjorde under förmiddagen men jag tror verkligen inte jag gjorde någonting. Bara klickade omkring.

Nä just det. Såg Man Utd - Arsenal från igår kväll. Bra match. Glad att Arsenal vann.

En promenad i samma ande som senaste två dagarna. Över 60 min och med tempo. Gjorde inga övningar när jag kom in dock. Tyckte jag kunde ta det lugnt.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=110g%20kycklingl%C3%A5rfile%0A75g%20champinjoner%0A10g%20sm%C3%B6r%0A0.75dl%20vispgr%C3%A4dde%0A25g%20f%C3%A4rskost%0A2krm%20curry%0A2krm%20gurkmeja%0A2krm%20sambal%20oelek%0A%0A185g%20blomk%C3%A5l%0A10g%20sm%C3%B6r%0A%0A50g%20gurka%0A60g%20isbergssallad

Väldigt lik gårdagen. Sista filén i paketet så lite mindre än igår. Stekte champinjonerna först, sen kycklingen, sen blanda och på med kryddorna, sist grädden och färskosten. Gjorde "blomkålsris" till.

Önskar jag skippat gurkan och isbergs då jag tror jag blivit mätt nog utan dem, men när jag byggde ihop allt i kostbevakningen var jag rädd att jag inte skulle bli mätt alls.

Spelat lite Cities: Skylines idag men inte lyckats komma in i det riktigt. Ska ge nytt försök då jag är klar här. 

Har någon förslag på vilken tid jag ska göra "officiella" invägningstiden? Jag väger mig lite nu och då under dagen, men vill ha ett specifikt tillfälle som jag kan räkna som den "riktiga" vikten.

Funderar på just innan middagen. 

2014-03-10
Kalorier: 1363 kcal
Protein: 58g(17%)
Fett: 118g(76E%)
Kolhyd: 18g(5E%)
Fibrer: 7g(1E%)

Rätt balans mellan protein och fett igen och snålt med kalorier. Lite väl mycket kolhydrater för så lite annat enligt mig. Men klart nöjd ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väger mig alltid på fastande mage, endast iklädd kalsongerna.

Vanligtvis på måndagar eller fredagar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon förslag på vilken tid jag ska göra "officiella" invägningstiden? Jag väger mig lite nu och då under dagen, men vill ha ett specifikt tillfälle som jag kan räkna som den "riktiga" vikten.

Funderar på just innan middagen. 

Det viktigaste är nog att du gör likadant varje gång. Väger dig på samma våg samma dag i veckan samma tid på dygnet iklädd lika mycket kläder. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och försöker lista ut bästa sättet att göra kålpudding imorgon. Tittat på flera recept och jämfört och försöker bygga min egen.

Min vanliga kålpudding jag gjort ett par gånger är en av mina bästa rätter så försöker få en lika framgångsrik LCHF version. 

Men oj vad att titta på alla dessa recept får mig att sakna lingonsylt. Det är ju så gott till vissa rätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och försöker lista ut bästa sättet att göra kålpudding imorgon. Tittat på flera recept och jämfört och försöker bygga min egen.

Min vanliga kålpudding jag gjort ett par gånger är en av mina bästa rätter så försöker få en lika framgångsrik LCHF version. 

Men oj vad att titta på alla dessa recept får mig att sakna lingonsylt. Det är ju så gått till vissa rätter.

Som lingonsylt kan du tina lite frysta lingon. Finns att köpa i alla butiker. Använder du sötningsmedel kan du ta tinade lingon som vattnat till sig lite och lägga i en kastrull och koka (utan vatten) några minuter på svag värme med lite sötningsmedel eller en liten skvätt FUN-saft. Skaldeman har ett jättebra recept på kålpudding!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg