DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

Tisdag

Sov väldigt gott, såg fram mot frukosten under morgonpromenaden utan att känna mig jättehungrig.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2dl+snabbkaffe%0D%0A1.5msk+kokosolja%0D%0A20g+sm%C3%B6r%0D%0A40g+salami%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1tsk+majon%C3%A4s%0D%0A

Return of the fetkaffe. Med salamin som följeslagare kändes det som en riktig måltid. Altt för drygt 700 kalorier och 86E% fett. Perfekt.

Började verkligen undersöka träningsprogram man kan göra hemma utan redskap efter ett träningsförsök efter eftermiddagspromenaden. 

Jag började med knäböj, sen armhävningar på knä. Efter det hade jag som slut på ideér och mest bara sälade omkring och böjde på lemmar. Allt med en hund som trodde jag var i fara och försökte rädda mig.

Efter morgonpromenaden och före frunch imorgon har jag tänkt välja några få av träningarna på http://tranahemma.org/och se hur det går.

Om någon har eller kan hitta ett träningsprogram för överviktiga som inte har några redskap och delar med sig så vore jag väldigt tacksam. Annars sälar jag på.

Middag; http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A50g+creme+fraiche%0D%0A50g+philadelphia%0D%0A%0D%0A5g+sm%C3%B6r%0D%0A100g+k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0D%0A25g+gul+l%C3%B6k%0D%0A62.5g+kyckling%0D%0A2g+vitl%C3%B6k%0D%0A0.25msk+tomatpure%0D%0A%0D%0A10g+gr%C3%A4ddost%0D%0A30g+gouda+ost%0D%0A23.75g+avokado%0D%0A12.5g+purjol%C3%B6k%0D%0A27.5g+tomat%0D%0A%0D%0A65g+vitk%C3%A5l%0D%0A2st+fefferoni%0D%0A1msk+creme+fraiche%0D%0A

Precis som föregående kvällar så äre tacogratäng. En portion kvar. Misstänker jag kommer göra en ny singelportion direkt efter, vill testa utan kyckling.

Fortsätter se nya säsongen av broadchurch. Spännande och annorlunda men några väldigt "nämen vafan, sådär skulle aldrig en vettig människa reagera" tillfällen. 

2014-02-17

Kalorier: 1643 kcal

Protein:  71g(18E%)

Fett:       146g(78E%) 

Kolhyd:  14g(3E%)

Fibrer:    5g(1E%)

Bra dag för siffrorna. Tror jag kan dra ner kolhydraterna ännu lite mer utan att det är obekvämt. Får se hur jag kan tweaka när den här tacogratängen är slut.

Dagens Låt: Mutemath - Typical

https://www.youtube.com/watch?v=7XVWR-5fiG0

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemgjord majonäs / aioli kan man äta rätt mycket av har jag märkt. :ph34r:

Då är det lätt att få upp fetthalten!

Karl Karlssons utmärkta video hur man gör majonäs busenkelt med stavmixer:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemgjord majonäs / aioli kan man äta rätt mycket av har jag märkt. :ph34r:

Då är det lätt att få upp fetthalten!

Ja vitlök är bland det bästa jag vet, men jag är betydligt snålare med den nu än vad jag var innan jag började dieten. Det är ju nästan rena kolhydrater. 

Men med det sagt så äre ju inget fel på lite aioli någon gång. Vet bara inte riktigt vad jag kan tänkas använda det till nu när det inte finns några pommes att doppa i :)

Kanske gör en laddning när jag köper en köttbit eller så och jag har många kolhydrater över att leka med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ååh, den där tacogratängen låter ju fenomenalt god! *_* Har en egen variant på den, men denna kan jag absolut tänka mig att testa!

Kul att se att det fortfarande verkar gå bra för dig! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just försökt mig på ett träningspass. Gav upp efter ca 20 min. Testade flera olika övningar, men jag är helt enkelt för ur form för att det ska kännas som att det gör någon större nytta. Mest tiden spenderandes sitta och undra varför jag inte kan göra mer. Tror inte 5 sekunder av plankan gör så mycket. Fortsätter leta efter träningsprogram mer riktade mot dem som inte redan kan klara av vanliga övningar.

Men nåja, dags för kaffe, ägg och salami.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle faktiskt skippa träningen (säkert nån som kommer protestera nu ;) ) och bara fokusera på kosten och allmänt välmående
Du är så pass tung att fel träning kan skada mer än det ger.

Fattar det som att du har hund, har jag rätt? I såfall ta lite extra långa långsamma promenader.
När vikten börjar närma sig hundra kan du börja lägga in lite enkla hemmaövningar, du kommer troligtvis också då ha mer motivation till träning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle faktiskt skippa träningen (säkert nån som kommer protestera nu ;) ) och bara fokusera på kosten och allmänt välmående

Du är så pass tung att fel träning kan skada mer än det ger.

Fattar det som att du har hund, har jag rätt? I såfall ta lite extra långa långsamma promenader.

När vikten börjar närma sig hundra kan du börja lägga in lite enkla hemmaövningar, du kommer troligtvis också då ha mer motivation till träning.

Jo. Promenerar 2st 15-30 minuters promenader. En på morgonen och en sent på kvällen, och en 40-60 minuters vid 16-17. Tror det kan vara nog förutsatt att jag lyckas tvinga mig själv gå i lite raskare takt. Är dålig på det, mest bara luffsar omkring. 

Hur jag än gör så kommer jag fortsätta göra crunches/situps iaf, för jag har märkt att om jag har träningsvärk i magen är det svårare att känna om jag är hungrig :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdag

Efter morgonpromenaden försökte jag som sagt göra ett träningspass som inte gick så bra, mer om det i tidigare inlägg.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=1.5msk+kokosolja%0D%0A20g+sm%C3%B6r%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A50g+salami%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1tsk+majon%C3%A4s%0D%0A

Samma som igår. En riktigt bra frukost enligt mig. Ska testa med bara ett ägg imorgon tror jag då jag har lite mer än 50g salami kvar, så tar allt som är kvar där och bara ett ägg.

Fortsatte leta efter träningsmetoder jag kan tänkas klara av under dagen, men det verkar svårt. Får fortsätta göra lite armhävningar på knä, knäböj och situps kanske. Men förutom det är det nog bara att försöka få upp lite snabbare steg när jag är ute med hunden. Iaf på det två första promenaderna, tror jag håller det lugnt på kvällen så jag inte kommer in och svettas innan sängdags.

Spelat lite NBA2k15 på PS4 idag också. Jag brukade vara väldigt bra på tidigare versioner för några år sedan när jag var som mest fixerad och nådde ofta högt på deras leaderboards de hade från vecka till vecka.

Det är svårt att spela bara för skojs skull nu när jag inte är lika bra, men jag försöker tycka det är kul även om jag inte spelar lika seriöst. FIFA å andra sidan går inte att spela alls. Där blir jag väldigt irriterad över att de små låtsas gubbarna inte gör som jag tänker, eller som jag är van att de ska ha gjort när jag var som bäst. Men spelen ändras från år till år och man måste hitta nya tekniker, men för att göra det skulle jag måsta bli så seriös igen så det är lättast att bara låta bli.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A100g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A80g%20brocoli%0A50g%20creme%20fraiche%0A50g%20philadelphia%0A10g%20sm%C3%B6r%0A4g%20vitl%C3%B6k%0A15g%20purjol%C3%B6k%0A1tsk%20tomatpure%0A25g%20r%C3%B6d%20paprika%0A50g%20ost%0A30g%20fetaost%0A%0A25g%20gurka%0A50g%20vitk%C3%A5l

När jag tog fram sista portionen av tacogratängen så såg jag att den såg lite tråkig och grå ut efter 3 dagar i kylen och bestämde mig för att slänga den. Men kände mig ändå sugen på att testa ett lite tweakat recept till samma måltid så gjorde en annan sort med broccoli, vilket var lysande. Även med fetaost, vilket var mindre lysande.

Hör mig nu och hör mig noga. Bli inte lurad, bara för att Ica sätter reapris på "deras" fetaost betyder det inte att du ska köpa den. Ge fan i Icas fetaost, den må vara 5 kronor billigare men smaken är inte i närheten av Zeta, Apetina eller vilka andra det finns. Våga säga nej till 2 för 40kr.

Köpte 400g köttfärs och använde bara 100g så tror jag ska göra någon slags köttfärsbiff med champinjonsås de två kommande kvällarna. Ska kanske testa blomkålsmos också. Antingen det eller så gör jag en vitkål, purjolök, paprika sallad till om jag kan få champinjonsåsen fet nog.

2014-02-18

Kalorier: 1706 kcal

Protein:  69g(17E%)

Fett:       152g(79E%) 

Kolhyd:  16g(4E%)

Bra dag ur protein/fett synvinkel men lite mycket kolhydrater. Blir nog så när man använder så många grönsaker för att det ska kännas så taco-igt som möjligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intressanta inlägg du gör och jag tycker det verkar som om du engagerar många här på forumet.

Jag läser om dej varje dag och gillar det jag läser :-)

Jag bara tänker så att du inte äter för lite. Jag är absolut ingen expert på detta område, men själv är jag en medelålders kvinna som väger 60 kg och äter ca 2000 kcal i snitt varje dag. Jag skulle tro att vi är ungefär lika aktiva under en dag.

Men är du inte hungrig så är det säkert ok.

Kämpa på, jag hejar på dej :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du kan visa tråden för din mamma - mammor gillar personliga ungar! Men gör det som känns bekvämt för dig. Det kan vara bra att ha ett "eget forum" där man känner att man inte behöver censurera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torsdag

Var väldigt hungrig när jag vaknade imorse. Kände mig inte speciellt stark så blev ingen längre promenad innan frunchen, ville bara in och få mat i mig.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2msk+kokosolja%0D%0A20g+sm%C3%B6r%0D%0A3dl+snabbkaffe%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1.5tsk+majon%C3%A4s%0D%0A50g+salami%0D%0A

Var sugen på att bara gå lös och proppa mig full för jag var så hungrig. Men kontrollerade mig och bara tog en halv msk mer kokosolja än vanligt :P

Slut på salami nog. Blir nog att gå tillbaka till 3 ägg iaf imorgon. Men mycket troligt att jag går och köper någon annan slags korv till senare fruncher.

Var fortfarande lite hungrig efter frunchen, men inte alls lika illa och kände mig ok. Spelat NBA2k15 och gjort armhävningar på knä/crunches/knäböj mellan matcherna hela dagen.

Helt ok promenad innan middagen. Var rätt halkigt men jag fortsatte gå längre och längre hemifrån tills jag ramlade... Då vände jag om.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A150g+k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0D%0A0.5+%C3%A4gg%0D%0A35g+fetaost%0D%0A1msk+vispgr%C3%A4dde%0D%0A5g+sm%C3%B6r%0D%0A%0D%0A10g+sm%C3%B6r%0D%0A60g+champinjoner%0D%0A4g+vitl%C3%B6k%0D%0A1msk+creme+fraiche%0D%0A0.5dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A1tsk+gr%C3%B6nsaksfond%0D%0A%0D%0A70g+vitk%C3%A5l%0D%0A15g+purjol%C3%B6k%0D%0A25g+paprika

Köttfärsbiffar med fetaost, svampsås och vitkålssallad. Biffarna smakade helt ok, men höll inte ihop så bra. Ska göra blomkålsmos imorgon, vet inte riktigt varför jag inte gjorde det idag redan. 

Äntligen någorlunda mätt :)

Ska se om jag hittar någon film att se lagom innan jag går ut på kvällspromenaden. Annars blir det bara några fler NBA matcher att spela.

2014-02-19

Kalorier: 1765 kcal

Protein:  66g(15E%)

Fett:       162g(81E%) 

Kolhyd:  15g(3E%)

Fibrer:    3g(0E%)

Inte mycket att klaga på. Återigen vore jag gladare om jag kunde sänka kolhydraterna liiite granna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat in denna tjej ( http://www.lchfthess.se) som vägt 230-240kg och gått ner 130 av dem på 3 år med LCHF.

Idag skriver hon om sin väg dit i dagens inlägg. Väl värt att läsa.

Hoppas du får en bra dag i morgon :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag

Kände mig ganska pigg imorse så tog en 45 minuters runda innan det var dags för frunch.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl%20snabbkaffe%0A1.5msk%20kokosolja%0A20g%20sm%C3%B6r%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A40g%20ost%0A

Hade tänkt gå tillbaka till orginalet med fetkaffe och tre ägg. Men tyckte det kändes tråkigt så gjorde bara två ägg och några kuber fet gouda ost med lite salt och peppar på. Var väldigt gott, fungerar som substitut till salamin.

Känns mer som en måltid när man har någonting mer än bara äggen.

Spelade bara tvspel under dagen men gick på andra promenaden lite tidigare än vanligt för jag kände mig ambitiös. 75 minuters promenad, en runda jag tog ett par gånger under sommaren men hållit mig undan sedan hösten då vädret inte känns så kul. Men jag gick i rask takt för det mesta när det inte var för halkigt och det känns som en ganska rejäl träninsrunda för någon min storlek när man höjer takten lite. Men jag var inte klar där, när jag kom in gjorde jag så många crunches jag klarade av och när jag hade halvskrikigt in den sista rullade jag runt på golvet så jag hamnade på mage och gjorde så många armhävningar på knä jag klarade av. Sen låg jag bara där ett tag. Stälde mig upp och försökte få in en respektabel mängd knäböj, men det var futilt. Jag var för trött i kroppen så skjuts in i duschen.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A140g%20blomk%C3%A5l%0A50g%20philadelphia%0A20g%20sm%C3%B6r%0A%0A150g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A0.5%20%C3%A4gg%0A35g%20fetaost%0A1msk%20vispgr%C3%A4dde%0A15g%20sm%C3%B6r%0A60g%20champinjoner%0A15g%20purjol%C3%B6k%0A%0A20g%20spenat%0A50g%20gurka

Andra halvan av köttfärsbiffarna. Nu med blomkålsmos. Eftersom jag har ett 3/4 paket philadelphia sedan senaste tacogratängen så gjorde jag moset med lite smör och philadelphia. Blev gott, lite rinnig så borde nog hade 20-30g mer blomkål. Gjorde ingen sås då jag tyckte blomkålsmosen var fett nog utan stekte bara champinjonerna och lite purjo tillsammans med biffarna.

Det såg ut som för lite mat så fyllde på med gurka och bladspenat.

Ska nog se film ikväll och ta en ovanligt kort kvällspromenad, redan träningsvärk i triceps efter träningsanfallet tidigare idag.

2014-02-20

Kalorier: 1682 kcal

Protein:  70g(17%)

Fett:       150g(79E%) 

Kolhyd:  15g(4E%)

Bra siffror. Väldigt lite kalorier, hoppas jag inte blir tvärhungrig mot kvällen. Som tidigare, önskar jag kunde gå ner liite i kolhydrater men extra grönsakerna kändes nödvändigt och blomkålen stod för mer än 1/3 av dem så inte så mycket att göra där.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker verkligen inte du behöver gå ner i kolhydratintaget. Kaloriintaget är för lågt tycker jag medan proteinintaget ser bra ut enligt min mening.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh jag gillar verkligen ditt sätt att skriva. Du är så duktig! Att köra styrketräning tills man inte klarar längre är eftersträvansvärt och alla börjar på sin egen nivå. Jag började på babyvikter på gymmet och nu kör jag som gubbarna. (Mitt mål är att klara min trädgårdssäsong så jag tävlar bara med mej själv)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker verkligen inte du behöver gå ner i kolhydratintaget. Kaloriintaget är för lågt tycker jag medan proteinintaget ser bra ut enligt min mening.

Nä. Inte dra ner på kolhydraterna menat att jag ska leta efter kolhydrats-snålare recept eller så. Men det känns lite onödigt att lägga till mer än vad jag behöver á la gurkorna ikväll tillexempel. Önskar jag hade haft lite mer kött eller så istället för att lägga till gurka bara för att få större mängd mat.

Vad gäller kalorierna. Finns det någon faktisk nackdel med att vara så snål med kalorier? Bortsett från det många säger att det är större risk att man får för sig att fuska.

Jag ser det bara som ett sätt till att tappa vikt på. Visst jag är hungrig, men sålänge jag är målmedveten så ser jag inte mig själv ge upp och beställa pizza eller liknande.

Uppskattar förövrigt alltid åsikter och frågor om siffrorna. Så tack :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att klara perioder med hunger i längden och en effekt av lågt kaloriintag är att man överger en kost när man helt enkelt inte kan hantera hungern längre. Det är därför LCHF anses vara så överlägsen för man får äta sig mätt och orkar hålla på. När man äter LCHF på rätt sätt (alltså med rätt kvot fett,protein, kolhydrater) kan man dessutom använda fetter för att bränna kroppsfett. Det är ju dock viktigt som Kostdoktorn brukar påpeka - att man ska äta när man är HUNGRIG och att man ska äta  sig mätt.

Dessutom, om man äter alldeles för lite kalorier kan ämnesomsättningen stanna av. Det är inte bra varken för viktnedgång eller för kroppen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du i något inlägg nämnde Aspergers, så kan denna artikel vara extra intressant:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/psykisk-sjukdom-under-lupp_8824574.svd

Den handlar om sambandet mellan autoimmuna sjukdomar och psykiska sjukdomar - även hjärnan kan bli angripen av kroppens eget immunsystem. I artikeln nämns främst D-vitaminbrist som en orsak till att dessa sjukdomar ökat på senare år. Som alla vi som hänger här på forumet redan vet, så är även tarmens hälsa av yttersta vikt för att undvika autoimmuna sjukdomar. Vetebaserad mat är en stor bov (pasta, bröd) i sammanhanget. LCHF-kost är rensad från vete och annat tarmskadligt, men det finns fler bra saker man kan testa, som gelatin via benbuljong, och resistent stärkelse. Jag börjar också luta åt att fetma i sig kan orsakas av ett stört immunsystem.

Edit: i artikeln nämns även genomsläpplig tarm och gluten, läste lite nogrannare nu. Bra att detta börjar bli mainstream!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag

Börja morgonen med förväntad träningsvärk, men inte så farligt. Vanlig morgonrunda.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3dl+snabbkaffe%0D%0A1.5msk+kokosolja%0D%0A20g+sm%C3%B6r%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A1tsk+majon%C3%A4s%0D%0A40g+gouda+ost%0D%0A

Samma som igår. Gillar verkligen ostkuberna.

Bara suttit i soffan och tagit det lugnt idag. Sett på basket eller spelat basket på PS4. 

Efter andra promenaden hade jag ett till träningspass. Blev aldrig riktigt skrikhungrig före middagen vilket är positivt.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0D%0A105g+bacon%0D%0A1st+%C3%A4gg%0D%0A55g+ost%0D%0A0.5dl+vispgr%C3%A4dde%0D%0A200g+brocoli%0D%0A1.5msk+creme+fraiche%0D%0A50g+philadelphia%0D%0A

Oj oj vad ostigt och fett det blev. Jag köpte både kassler och bacon och jämförde på kostbevakningen. Lyckades inte få ihop siffrorna riktigt med kasslern så tog bacon. Får hitta på någonting annat för kasslern.

Rätten blev iaf en broccoli och bacon gratäng. Stekte baconen och tinade/värmde broccolin i en kastrull medans jag rörde ihop allt det andra i en bunke förutom osten som jag rev och spredde över.

Smakade såklart jättegott, går som inte att misslyckas med en så gräddig och ostig gratäng.

Rätt stora portioner och en kvar till imorgon, kände mig mätt och betlåten

Kvällen blir bara mer av samma från dagen.

2014-02-21

Kalorier: 1816 kcal

Protein:  73g(16%)

Fett:       164g(80E%) 

Kolhyd:  13g(3E%)

Fibrer:    6g(1E%)

Skulle alla dagars siffror se ut som denna skulle jag inte klaga. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara säga att jag känner mig mer motiverad än någonsin.

Ska ut på långpromenad nu och sedan göra crunches, knäböj och armhävningar på knä medans resterna från igår står i ugnen och värms på.

Tror jag ska försöka ta mig in till stan imorgon för att köpa en våg.

Känner för första gången att jag vill väga mig lite nu och då. Kanske en gång i veckan och ha med det i redovisningen tex varje måndag.

Nästa steg är att köpa en crosstrainer och några stadiga justerbara hantlar. Kondition vissa dagar och styrketräning andra dagar. Men det är ju så dyrt :(

Speciellt crosstrainer för någon min storlek. De billigare versionerna klarar dels inte av att hålla min vikt, men det är ju inget problem om man bara väntar lite tills man gått ner. Utan framförallt steglängden, för någon som är 185 lång är det väldigt obekvämt och otympligt att trampa omkring på 30-32cm steglängd, vilket är steglängden på alla crosstrainers som kostar under 5000kr.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra som Kajsa Warg och ta det man har. Jag använder halvliters vattenflaskor ihoptejpade som hantlar. Såna har jag gott om, du kanske har en gjutjärnspanna eller låt annat lagom tungt? Lyfta hunden kanske? Är man snål som jag blir man påhittig :) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra som Kajsa Warg och ta det man har. Jag använder halvliters vattenflaskor ihoptejpade som hantlar. Såna har jag gott om, du kanske har en gjutjärnspanna eller låt annat lagom tungt? Lyfta hunden kanske? Är man snål som jag blir man påhittig :)

Tog just två tomma en liters saftflaskor och fyllde dem med vatten och gjorde 100 curls i tre omgångar i duschen. 100 innan jag slog på vattnet, 100 innan jag schampoonerade och 100 efter jag skjölt ur håret.

Att formen på curlsen är värdelös goes without saying när man gör så många med så lite vikt. Men det är iaf någonting.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar att du även lägger in dagens låt i dina inlägg :)

Åh. Ok, kanske ska börja med det igen då. Jag gör så att jag lägger till när jag har någon låt i åtanke men inte om jag måste gå och leta efter någon :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg