DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

Onsdag

Kände mig svag imorse. Tror jag sov för lite dock.

Verkar behöva lite mer sömn på den här dieten än vanligtvis. Eller jag känner mig svagare och tyngre i kroppen på mindre sömn än jag brukade iaf. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3%20%C3%A4gg%0A25g%20ost%0A2msk%20kokosolja%0A1tsk%20majon%C3%A4s%0A1tsk%20creme%20fraiche%0A3dl%20snabbkaffe%0A

Ett ägg mer en senaste tiden och lite mindre ost. Mer mat, men ungefär samma siffror. Testade ha creme fraiche på äggen också. Det var varken bättre eller sämre än majonäsen, men för siffrornas skull så känns majonäsen bättre.

Sett några avsnitt X-Files och byggt några saker i Skylines.

Inte känt mig riktigt hundra i kroppen och knoppen. Känner mig segare i huvet än vanligt men tror inte jag är sjuk. Bara en dålig dag hoppas jag.

Ingen vidare promenad då jag mest bara ville ta mig till affären för att handla. 

Som jag skrev så var jag sugen på kålpudding, men kunde inte bestämma mig för vilken version eller hur många portioner jag skulle göra så gjorde bara en barnsligt enkel version.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A200g%20vitk%C3%A5l%0A200g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A15g%20sm%C3%B6r%0A25g%20gul%20l%C3%B6k%0A25g%20keso%0A%0A40g%20tomat%0A50g%20gurka%0A

Stekte vitkålen och löken i smör och lade i köttfärsen mot slutet bara så den inte var rå. Kryddade med salt, peppar, kryddpeppar och lite paprikapulver. Packade allt i enmannaformen och slog över lite grädde. Tog ut den ur ugnen när grädden kokats in i resten.

Inget fel på den men önskar jag kunnat bestämma mig och göra en ordentlig laddning med med intressanta ingredienser.

Byggt några fler saker i Skylines här ikväll men kan inte komma in i själva spelandet. Det som ser så kul ut. Men jag för typ ångest över varje liten väg eller val man kan göra. Så många möjligheter. There's so many to choose from. 

2014-03-11
Kalorier: 1451 kcal
Protein: 73g(21%)
Fett: 122g(74E%)
Kolhyd: 16g(5E%)
Fibrer: 5g(1E%)

Nja. Är väl ok. Skippa keson och ta några gram smör till så är balansen där.

Imorgon ska jag göra tjockpankaka till frunch, eller möjligtvis middag! Ser jag fram emot.

Förövrigt hade mitt Ica varken frysta lingon eller sockerfri lingonsylt. Finns en hel vägg med sylter och marmelader osv. Men det fanns ett hål i mitten där det inte fanns någonting och det var sockerfri lingonsylt. Var inte ens nästan slut på någonting annat. 

Dagens låt: Newton Faulkner - Badman (acoustic)

https://www.youtube.com/watch?v=3BvCZoRrnH8

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onsdag

Kände mig svag imorse. Tror jag sov för lite dock.

Verkar behöva lite mer sömn på den här dieten än vanligtvis. Eller jag känner mig svagare och tyngre i kroppen på mindre sömn än jag brukade iaf. 

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3%20%C3%A4gg%0A25g%20ost%0A2msk%20kokosolja%0A1tsk%20majon%C3%A4s%0A1tsk%20creme%20fraiche%0A3dl%20snabbkaffe%0A

Ett ägg mer en senaste tiden och lite mindre ost. Mer mat, men ungefär samma siffror. Testade ha creme fraiche på äggen också. Det var varken bättre eller sämre än majonäsen, men för siffrornas skull så känns majonäsen bättre.

Sett några avsnitt X-Files och byggt några saker i Skylines.

Inte känt mig riktigt hundra i kroppen och knoppen. Känner mig segare i huvet än vanligt men tror inte jag är sjuk. Bara en dålig dag hoppas jag.

Ingen vidare promenad då jag mest bara ville ta mig till affären för att handla. 

Som jag skrev så var jag sugen på kålpudding, men kunde inte bestämma mig för vilken version eller hur många portioner jag skulle göra så gjorde bara en barnsligt enkel version.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A200g%20vitk%C3%A5l%0A200g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A15g%20sm%C3%B6r%0A25g%20gul%20l%C3%B6k%0A25g%20keso%0A%0A40g%20tomat%0A50g%20gurka%0A

Stekte vitkålen och löken i smör och lade i köttfärsen mot slutet bara så den inte var rå. Kryddade med salt, peppar, kryddpeppar och lite paprikapulver. Packade allt i enmannaformen och slog över lite grädde. Tog ut den ur ugnen när grädden kokats in i resten.

Inget fel på den men önskar jag kunnat bestämma mig och göra en ordentlig laddning med med intressanta ingredienser.

Byggt några fler saker i Skylines här ikväll men kan inte komma in i själva spelandet. Det som ser så kul ut. Men jag för typ ångest över varje liten väg eller val man kan göra. Så många möjligheter. There's so many to choose from. 

2014-03-11

Kalorier: 1451 kcal

Protein: 73g(21%)

Nja. Är väl ok. Skippa keson och ta några gram smör till så är balansen där.

Imorgon ska jag göra tjockpankaka till frunch, eller möjligtvis middag! Ser jag fram emot.

Förövrigt hade mitt Ica varken frysta lingon eller sockerfri lingonsylt. Finns en hel vägg med sylter och marmelader osv. Men det fanns ett hål i mitten där det inte fanns någonting och det var sockerfri lingonsylt. Var inte ens nästan slut på någonting annat. 

Dagens låt: Newton Faulkner - Badman (acoustic)

Om du känner dig svag och inte hundra i kroppen så kan det vara saltbrist! Lätt avhjälp genom att ta en halv tsk salt i ett glas vatten och dricka. Är det saltbrist brukar man kunna känna resultat ganska snabbt. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du känner dig svag och inte hundra i kroppen så kan det vara saltbrist! Lätt avhjälp genom att ta en halv tsk salt i ett glas vatten och dricka. Är det saltbrist brukar man kunna känna resultat ganska snabbt. :)

Hmm. Undrar om det verkligen kan vara det. Jag har salt på mina ägg varje morgon och saltar alltid middagarna riktigt.

Om något så översaltar jag maten något för att väga upp att jag använder mindre peppar än vanligt då det har så mycket kolhydrater. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Undrar om det verkligen kan vara det. Jag har salt på mina ägg varje morgon och saltar alltid middagarna riktigt.

Om något så översaltar jag maten något för att väga upp att jag använder mindre peppar än vanligt då det har så mycket kolhydrater. 

Tror inte du behöver tänka på innehållet av kolhydrater i peppar - den är ju så lätt att du får inte i dig så stor mängd.

Hur är det med vätska då? Dricker du ordentligt?..

Annars kanske du borde öka kaloriintaget en aning, du ligger ju ganska lågt...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du behöver tänka på innehållet av kolhydrater i peppar - den är ju så lätt att du får inte i dig så stor mängd.

Hur är det med vätska då? Dricker du ordentligt?..

Annars kanske du borde öka kaloriintaget en aning, du ligger ju ganska lågt...

Dricker 2-3 liter isvatten per dag och ett glas fun-light till middagen de flesta kvällarna. 

Mjo, förmodar det har med mängden mat att göra. 1500-2000 kalorier under vad jag förbränner varje dag. 

Men det är ok. Bara lite seg. Sålänge vikten går ner så kommer ju kroppen hinna ikapp så småningom.

Nu ska jag iaf ut på en väldigt lång promenad och sen göra lite styrkeövningar.

Blir samma middag som igår när jag är klar. Tjockpankakan får vänta tills imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torsdag

Likt gårdagen kände jag mig öm, tung och trög från att jag vaknade tills ett tag efter jag ätit. Men även likt gårdagen så sov jag inte specielt bra.

Somnade senare än planerat och hunden ville upp tidigare än planerat. Jag intalar mig själv att sömnen åtminstone spelar en roll i att jag känner mig lite off och inte bara skyller allt på kalorierna.

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=50g%20ost%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A2msk%20kokosolja%0Adl%203%20snabbkaffe%0A

Gick förbi Ica redan på morgonpromenaden för att hitta en ny ost. Var extrapris på en sorts Gouda jag inte testat så köpte den även fast jag hade tänkt prova någonting helt annat.

Var så god så jag tog lite mer än jag hade tänkt.

Kände mig ganska mätt och nöjd och blev motiverad. Bestämde mig att idag skulle jag slå personligt rekord i promenad. 

Så som jag skrev ovan så gick jag på en väldigt lång promenad.

90 min och den första timmen gick jag i så rask takt jag kände jag kunde. Efter första timmen började jag få ont i höfterna lite av och till och ont i ryggen men jag kämpade på så bra jag kunde.

Blev inte några övningar när jag kom in dock. Började göra crunches men hade ont i ryggen och de kändes att jag hade dålig teknik så bara gick och duschade istället.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A200g%20vitk%C3%A5l%0A190g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A0.5dl%20vispgr%C3%A4dde%0A15g%20sm%C3%B6r%0A30g%20gul%20l%C3%B6k%0A%0A50g%20tomat%0A50g%20gurka%0A

Nästan exakt samme som igår. Skippade keson. 

Den var mycket godare idag. Vet inte riktigt vad skillnaden var. Jag saltade mer och skippade keson men var överraskande hur god den var. Kanske var det den våldsamma promenaden.

2014-03-12
Kalorier: 1429 kcal
Protein: 68g(21%)

Lite bättre idag men fortfarande inte riktigt rätt. Nära dock.

Nu ska jag sätta mig och bygga på morgondagens måltider. Måste få ihop det så att tjockpankakan inte förstör siffrorna.

Kommer troligtvis ligga under 10g kolhydrater dock, vilket såklart är positivt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag

Bra morgon idag. Blev väckt av ett sms från en gammal kompis jag inte träffat på ett par år. Han brukade bo här hos mig och är en bra kille.

En av dem jag har hoppats börja träffa igen när jag gått ner i vikt. Men han ville träffas och dricka kaffe redan imorgon och jag sa ja. 

Vet att det är någonting de flesta av er gör mest hela tiden, men jag har inte träffat någon utanför mig familj på stan på flera år.

Har min vän jag träffar lite då och då som jag pratat om, men det är hemma hos honom för att äta middag och se på en film. 

Har inte kunnat sluta tänka på vad han kan ha att säga eller om det bara är för att han vill prata och börja umgås igen.

Hoppas det bara är att träffas och prata och inte någon tjänst eller så. Ni vet, så som jag hört människor brukar göra...

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=47g%20ost%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5tsk%20majon%C3%A4s%0A2msk%20kokosolja%0Adl%203%20snabbkaffe%0A

Samma som senaste. Men eftersom att kommande kvällarnas middagar har så mycket ost i sig så köpte jag salami idag för kommande dagars frunch.

Oj vilken basketmatch från inatt jag såg under dagen. Spurs - Cavs. Inte det laget jag ville skulle vinna som vann, men vilken jäkla match. 

Förutom det har jag mest försökt få till receptet till middagen för att ha bra siffror och, pinsamt nog, försökt planera hur jag ska prata, vad jag ska prata om och försöka komma på svar till frågor jag inte vet kommer frågas när jag träffar Niklas imorgon.

Hade tänkt ta en bra promenad idag igen, men var inte berädd för hur kallt det skulle blåsa så gick utan mössa. Var ett misstag. Ändå 40 min ungefär, jag hade tänkt gå längre men det är inte lika kul när man går i områden istället för ute på ängarna för att undvika värsta vinden.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=2%20%C3%A4gg%0A0.36dl%20vispgr%C3%A4dde%0A50g%20keso%0A35g%20ost%0A70g%20bacon%0A12.5g%20purjol%C3%B6k%0A%0A100g%20blomk%C3%A5l%0A50g%20gurka%0A5g%20sm%C3%B6r%0A25g%20lingon%0A%0A

Tjockpankaka. skar upp och placerade bacon i långpanna, la till purjolöken efter ungefär halva tiden. Under tiden rev jag ost och blandade ägg, grädde och keso.

När baconen var klar spred jag osten över den och slog sen över äggblandningen. 

Gjorde i princip det här receptet. http://www.recepten.se/recept/flaeskpannkaka_lchf.html

Var rädd att 1 bit skulle vara för lite mat så blev lite blomkålsris och gurka vid sidan av.

I efterhand hade jag klarat mig utan det, men var så lite kolhydrater ändå så jag är nog glad att det var där för extra mätthet.

Nu har jag iaf 3 av dessa bitar i kylen som kommer ätas upp kväll efter kväll. 

2014-03-13
Kalorier: 1468 kcal
Protein: 70g(19%)
Fett: 127g(76E%)
Kolhyd: 14g(4E%)
Fibrer: 4g(0E%)

Ja asså, med tanke på hur mycket ägg och ost det var i dagens mat så är jag nöjd med att vara så nära protein/fett balansen jag letar efter. Ovanligt lite kolhydrater och under 1500 kcal. Bra dag.

Dagens låt: Newton Faulkner - Clouds (acoustic)

https://www.youtube.com/watch?v=OK5x_a6DKLQ

Lyssnat väldigt mycket på Newton Faulkners akustiska versioner senaste dagarna så delar med mig av en till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang din träff imorgon så tänk att det är andra gången ni ses och att det var jättetrevligt förra gången ni träffades,

det är en metod som jag använder mig av som verkligen hjälper när man är lite nervig inför ett möte.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev en trevlig träff med min gamla vän. 

Lite obekvämt med "hur mår du, vad gör du nuförtiden" frågor då jag aldrig vet vad man ska svara.

Men över det stora hela var det trevligt och bra, precisa frågor och samtalsämnen jag kan ge mina svar och åsikter om.

Han syslar en hel del med musik också och vi bestämde att jag ska komma över och sjunga på några av hans inspelningar nästa vecka eller när det nu blir av.

Vägning

Bestämt mig att det blir den 14e och den 28e varje månad och att jag använder vägningen från efter mittenpromenaden och innan middagen i endast underkläder.

(Lite irriterad på det för av någan anledning så vägde jag några hekto mindre vid samma tidpunkt igår :P)

2015-01-28: 150 kg

2015-02-14: 138 kg

2015-03-03: 133.7 kg

2015-03-14: 129.6 kg

Det positiva med att skaffat vågen och att jag väger mig mest hela tiden varje gång jag har vägarna förbi badrummet är att jag är mindre fokuserad på vad vågen faktiskt står på och att jag istället ser (oftast) en ny kilosiffra varje par-tre dagar. Det gör själva siffran mindre viktig eftersom jag ser kurvan och vilket håll den går åt så pass ofta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev en trevlig träff med min gamla vän. 

Lite obekvämt med "hur mår du, vad gör du nuförtiden" frågor då jag aldrig vet vad man ska svara.

Men över det stora hela var det trevligt och bra, precisa frågor och samtalsämnen jag kan ge mina svar och åsikter om.

Han syslar en hel del med musik också och vi bestämde att jag ska komma över och sjunga på några av hans inspelningar nästa vecka eller när det nu blir av.

Vägning

Bestämt mig att det blir den 14e och den 28e varje månad och att jag använder vägningen från efter mittenpromenaden och innan middagen i endast underkläder.

(Lite irriterad på det för av någan anledning så vägde jag några hekto mindre vid samma tidpunkt igår :P)

Det positiva med att skaffat vågen och att jag väger mig mest hela tiden varje gång jag har vägarna förbi badrummet är att jag är mindre fokuserad på vad vågen faktiskt står på och att jag istället ser (oftast) en ny kilosiffra varje par-tre dagar. Det gör själva siffran mindre viktig eftersom jag ser kurvan och vilket håll den går åt så pass ofta.

Tips! Gör ett diagram över din vikt! Då kan du se tendensen även om det någon gång är något hekto upp istället för ner. Och börja med den vikt du vet (tror) var högst så du verkligen kan se din framgång! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips! Gör ett diagram över din vikt! Då kan du se tendensen även om det någon gång är något hekto upp istället för ner. Och börja med den vikt du vet (tror) var högst så du verkligen kan se din framgång! :)

Är ju lite det jag gör genom att hålla kvar vid de tidigare vikterna också. Något jag funderar på är att bara för mig själv sätta upp ett papper ovanför vågen och fylla i dag för dag. 

Svårt att komma ihåg dag från dag, men sen tänker jag att det inte är så viktigt sålänge jag har koll på att det helt klart går åt rätt håll. Om det ej är ifrån dag till dag så spelar det ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag

Frunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=65g%20ost%0A50g%20salami%0A1msk%20kokosolja%0A1.5dl%20snabbkaffe%0A%0A3dl%20kaffe%0A

Ost och salami till frunch med en lite kopp kokoskaffe. De andra kaffet drack jag med min vän på stan.

Vägning när jag kom hem efter att ha gått med hunden. 129.6 kilo nu om någon missade det inlägget. Tänkte det är möjligt när det börjas en ny sida som nu.

Middag: http://kostbevakningen.se/?foodinput=%0A2%20%C3%A4gg%0A0.36dl%20vispgr%C3%A4dde%0A50g%20keso%0A35g%20ost%0A70g%20bacon%0A12.5g%20purjol%C3%B6k%0A%0A150g%20vitk%C3%A5l%0A30g%20fetaost%0A20g%20lingon%0A

Kände mig inte så påhittig så tog bara en kraftig bit vitkål vid sidan av gårdagens pankaka. Trodde det skulle passa bättre än det gjorde. Tyckte kalorierna såg väl låga ut så tog lite fetaost till också.

Kvällen har jag spenderat hos min vän jag brukar se film med. Vi kunde inte komma på någon bra film att se så vi såg första avsnitten av serien "The last man on earth" istället. Väldigt rolig serie. Blir kul att följa när det kommer fler avsnitt.

2014-03-14
Kalorier: 1489 kcal
Protein: 74g(20%)
Fett: 126g(75E%)
Kolhyd: 17g(5E%)
Fibrer: 4g(0E%)

Kanske onödigt mycket kolhydrater. Men helt ok i övrigt med tanke på att jag bara tog en msk kokosolja i kaffet tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DÅLIGA NYHETER!

Min dator har gått sönder och jag får den inte att fungera. Måste lämna in den någonstans ser det ut som. Tror inte jag har någon vän som kan fixa detta.

Jag skriver nu på en gammal laptop som knappt fungerar. Den är inte bra nog för att kunna se på en youtube film utan att det laggar så det nästan inte går att se vad som händer. Det tar tid att ladda varenda sida. Så allt mitt hoppande mellan kostbevakningen osv för att lägga upp mina dagliga inlägg. 

Så jag kommer ta en paus här. Jag fyller fortfarande i allt jag äter för mig själv och jag håller stenkoll. Men att redovisa det tar lång tid och är frustrerande så det får vara.

Får se hur jag känner när det fixats med datorn. Om jag tycker att det fungerar bra med vikten utan redovisningarna så är det kanske inte helt säkert att jag kommer tillbaka och fortsätter. Men jag kommer vara här och läsa och kanske lämna kommentarer på andras. Jag vet helt enkelt inte. Jag kanske bara lämnar rapport en gång i veckan eller så. Lite för irriterad på min dator, och på den här förbannade laptoppen för att kunna se klart hur jag tror jag kommer göra. 

Vi hörs så småningom. Tack / Viktor

PS. Eller... jag vet inte... dagens iaf. 

Frunch: Salami, ost, kokoskaffe

Middag: Fläskpankaka, lingon, fetaost

2014-03-15
Kalorier: 1478 kcal
Protein: 73g(20%)
Fett: 129g(77E%)
Kolhyd: 10g(3E%)
Fibrer: 1g(0E%)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå allihopa. 

Efter jag fick min dator att fungera igen så kände jag att jag hade varit ganska bekväm med att fortsätta hålla mig borta härifrån.

Medans jag skrev varje dag så tycker jag inte precis att det var jobbigt, men att börja igen efter datorn var död i en vecka kändes mest bara jobbigt, så lät det vara.

Kosten har fortsatt lika bra, om inte bättre, än tidigare. Jag har varit sämre på att ta extra långa promenader och göra styrkeövningar när jag kommit in dock.

Fortfarande 45-60 minuters promenader innan middag, men inga galna distanser som jag ibland gjorde tidigare mest bara för att ha någonting att skriva om.

Jag har börjat känna mig lättare nu och jag märker skillnad när jag ser mig själv i spegeln. 

Som jag sagt tidigare, jag vet inte hur mycket av min framgång än så länge är LCHF och hur mycket som är kalorierna. Men sålänge det fortsätter gå framåt och jag inte blir dödstrött på maten så fortsätter jag samma diet. Skulle det stanna av eller jag börjar hata ost/bacon (HA! Troligt...) så får jag tänka om.

Saker jag saknar i matväg:

Att plocka en rödlappad liten godispåse eller 2 för någonting bara för att passa på när det är billigt,

Fil och flingor till frukost ibland.

Att göra en stor laddning makaronipudding att äta 4 kvällar i rad.

Det har varit rea på 400g chipspåsar på mitt Ica i två veckor nu. Inte en chans att jag inte köpt en på en fredag och två laddningar dipp för fredag och lördag. Känns som att de påsarna hånar mig.

Rikligt med riktig lingonsylt när det skulle passat till middagen.

Vägning:

Väldigt konstigt. Vikten stod HELT still i över en vecka efter senaste vägningen men den började röra på sig igen för en handfull dagar sedan. 

Jag väger mig fortfarande ofta och jag ser hur vikten går ner mellan måltiderna/sovandet men den gick upp till där den var dagen innan efter jag ätit. Men nu går den sakta ner igen.

2015-03-28: 126.4 kg

Inte helt onöjd. Det går framåt. Hade det inte varit för senaste 4-5 dagarna eller så så hade jag varit irriterad för då låg jag på 128 ungefär.

Mat och siffror:

Jag har mest fortsatt som tidigare. Men nästan inga gratänger med ost osv då jag tyckte det blev för mycket kalorier.

Till middag har jag mest ätit stekta champinjoner med antingen kyckling eller köttfärs. Till det antingen någon tillagning av blomkål eller smörstekt vitkål.

Självklart andra rätter också, men mest variationer av ovan nämnda. Nästan alltid 40-50g gurka vid sidan av också för att ge lite mera mängd bara.

Jag har fortsatt skriva ner allting jag äter och sparar kostbevaknings-uträkningarna i en bokmärksmapp här på internet.

Så jag har nu räknat ut snittet på alla siffror under dessa 13 dagar sedan jag senast skrev det för er.

Kalorier: 1377 (Högst 1478. Lägst 1294)

Protein: 63 (Högst 73. Lägst 57)

Fett: 119 (Högst 129. Lägst 113)

Kolhydrater: 14.5 (Högst 18. Lägst 4)

För det mesta har det svåraste varit att få i mig nog mycket fett utan att få dåligt samvete över kalorierna. Men jag är nästan alltid bara några gram ifrån dubbelt så mycket fett som protein så jag låter det inte störa mig allt för mycket. 

Tack för att ni läste. Jag kommer inte skriva varje dag. Men det är kul att titta in lite nu och då, och så länge jag fortsätter med LCHF delen av dieten så kommer jag åtminstone komma in och skriva vid varje vägning. Troligtvis oftare, men minst det.

Jag tänker att framgången med viktnedgång kommer sig av kalorirestriktionen men att LCHF gör att du kan äta snålt med kalorier utan att bli för hungrig. Kul att det går framåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har en fråga. Någon av er kanske vet. 

Fryst broccoli och kokt broccoli väger väldigt olika. 100g fryst väger ca 60-65g efter man kokat den.

Så när jag skriver ner i kostbevakningen så vet jag inte vilken av vikterna jag borde skriva ner. 

Så har någon svar på vilken av vikterna jag borde gå efter då jag skriver in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt ett restance band för träning nu. Det kändes som det enklaste och billagste alternativet. 

Försökte göra en hel träning jag hittade på youtube igår som sades vara för hela kroppen. Men jag vet inte, kändes mest som armarna tog stryk.

Klarade inte av alla övningar men gjorde mitt bästa. Fortfarande för mycket vikt för att kunna slänga omkring hur enkelt som helst. 

Så medan hon som gjorde videon tränade i 30 min så gjorde jag ungefär hälften av de hon gjorde på samma tid. Men jag hängde med och försökte som sagt. 

Blev väldigt trött mot slutet. 

Mindre träningsvärk idag än jag trodde jag skulle ha, så när jag testar samma video igen imorgon så får jag försöka pressa på ännu bättre.

Ska äta fläskytterfilé ikväll. Inte helt säker på vad jag ska göra av den. Så mycket protein i dem så måste försöka smyga in fett så bra jag kan.

Imorgon är det invägning igen. Hörs då.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det dags för det ni alla väntat på.

Viktor presenterar: The Loka awards 2015!

Jag har senaste månaderna testat alla olika smaker Loka och betygsatt dem varje gång jag testat.

Vissa smaker har blivit bättre och bättre efter varje test medan vissa tappat charmen vid närmare granskning.

So without further ado. Här är de 5 bästa Loka smakerna för 2015.

1. Smultron Lime 9/10. Var en vinnare vid första testet och har hållit kvar vid första platsen. Frisk och spännande.

2. Jordgubb Ananas 7/10. Annorlunda smak, men alltid intressant och känns väldigt "fräsch".

3. Krusbär Päron 7/10. Väldigt god ibland men blir snabbt tråkig.

4. Vattenmelon Citron 7/10. Frisk men lite tråkig smak efter ett tag. Bra 50cl alternativ.

5. Hallon Blåbär 6/10. Känns lite artificiell i smaken, men ändå god och inte en smak som man tröttnar på.

(Mango Päron och Citron var båda 6/10 även dem)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul test! Jag tycker bäst om Kryddigt päron men det var kanske en vintersmak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul test! Jag tycker bäst om Kryddigt päron men det var kanske en vintersmak?

Ah den fanns bara under några månader och eftersom de inte hade näringsvärden om den på deras hemsida så testade jag den aldrig.

Ville som ha svart på vitt att det inte var några kolhydrater i den. Vad jag kommer ihåg så stod det ingeting på själva flaskan heller. Inte fullständig info iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog, jag drack den under en mindre nogräknad period.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa. Ville bara titta in och säga att allt fortfarande går bra. 

Har en riktigt jobbig dag i övrigt så är glad över iaf kosten känns som att den är stabil.

Det verkar som att det ska flyttas snart. Allt känns jobbigt angående det, förutom möjligheten att bo i en annan lägenhet. 

Vilket såklart är anledningen till att flytta till att börja med. Men allt runtomkring ger mig bara magknip och ångest.

Måste säga upp saker, kontakta företag, storstäda! Jag vill bara inte. 

Men! Jag undrar om det kanske är något ni kan hjälpa mig med här. 

Jag har bestämt mig för att vegitarianisera mig själv. Jag brukade innan jag började gå ner i vikt ibland ha vegitarian veckor lite nu och då. 

Nu gjort en vecka vegitariansk strikt LCHF och bestämt mig för att försöka fortsätta med det, iaf mån, tis, ons, tors varje vecka framöver.

Men då behöver jag ju hitta recept. 

Problemet med de flesta vegitarianska LCHF recepten jag hittar är att det är såååå mycket kalorier. 

Typ "Ta en näve broccoli i en smördränkt form. Lägg till 1 dl creme fraiche och 1 påse ost. Strö gärna lite jordnötter över. Har ni ister hemma? Ta det med.. Servera med en lätt sallad."

De rätterna jag gjort senaste veckan är:

Stekt vitkål, gul lök, halloumi, champinjoner, 2msk vispgrädde, 30g färskost, curry och andra kryddor.

Frittata: mer eller mindre denna https://www.youtube.com/watch?v=JJW7thZxkpw men en 3 äggs variant.

Omelette med guacamole och stekt sparris, squash, och champinjoner.

Men kan ju inte fortsätta bara äta de rätterna. 

Så om ni har några förslag på vegitariska LCHF-rätter som kanske inte är så väldigt många kalorier. 

Jag försöker äta 600-700 till middag ungefär, beroende på vad jag åt till frunch innan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till framgången! Jag håller med att du ska ta det lugnt och fortsätta din vinnande metod  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg