DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

WOW! Vilken skillnad! Vilka resultat! Det du gör funkar ju uppenbarligen så jag tycker att du gör klokt i att fortsätta. Alla veckor är inte minus på vågen men uppenbarligen har du många minusveckor!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Bra jobbat, verkligen!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilken skillnad!

Men du klär bättre i hår på huvudet än på hakan.  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 år yngre på sista bilden, grattis!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 år yngre på sista bilden, grattis!

Tack. Ja det är konstigt. Tidigare har jag alltid sett ett tjockt barn i spegeln tills jag började tappa vikt och nu tycker jag att jag ser "vuxnare" ut när jag kollar i spegeln. 

Men när man kollar såhär på bilderna så håller jag med om att jag ser yngre ut nu. 

Konstigt hur det funkar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har en fråga. Någon av er kanske vet. 

Fryst broccoli och kokt broccoli väger väldigt olika. 100g fryst väger ca 60-65g efter man kokat den.

Så när jag skriver ner i kostbevakningen så vet jag inte vilken av vikterna jag borde skriva ner. 

Så har någon svar på vilken av vikterna jag borde gå efter då jag skriver in?

Fryst broccoli innehåller väl ganska mycket vatten - är den inte överdragen med vatten?Bästa vikten borde vara den efter kokning då infrysningsvattnet försvunnit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga om avokado.

Imorgon ska jag göra en ny grej till frunch. 

Jag ska koka 2 ägg och sen skära dem i två. Ta ut gulorna och blanda dem med en halv avokado. Sedan plasera tillbaka röran i "skålarna" som blivit i äggen där gulan brukar ligga.

Strö lite salt, peppar, cayenne över och avnjuta med lite keso och en stor kopp kokoskaffe.

Om jag gör detta. Hur är bästa sättet att förvara den andra avokadohalvan till nästa frunch? Rulla in den i plast och lägga den i kylen? Eller bör jag ta en annan taktik?

Eller går det inte att förvara en "öppen" avokado så länge så jag borde planera att äta avokado till middag också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att avokadon blir lite brun betyder inte att den blir dålig.

Själv hade jag varit tvungen att äta upp den andra halvan oxå, nåt annat alternativ finns inte här.  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att avokadon blir lite brun betyder inte att den blir dålig.

Själv hade jag varit tvungen att äta upp den andra halvan oxå, nåt annat alternativ finns inte här.  :P

Får kanske kolla på andra halvan när det är dags att göra middag. 

Ska göra veg-frittata, kan kanske skiva upp andra halvan om den börjar se lite ledsen ut och lägga den uppe på istället för mozzarella.

Då skulle morgondagen se ut som följer, för de av er som är intresserade av vad jag äter:

http://kostbevakningen.se/?foodinput=0.5%20avocado%0A2%20%C3%A4gg%0A1.5msk%20kokosolja%0A1tsk%20majon%C3%A4s%0A50g%20keso%0A20g%20hush%C3%A5llsost%0A%0A40g%20purjol%C3%B6k%0A3%20%C3%A4gg%0A10g%20sm%C3%B6r%0A15g%20bladspenat%0A60g%20squash%0A85g%20vit%20sparris%0A40g%20broccoli%0A10g%20parmesan%0A0.5%20avokado

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte ur kärnan ur den halvan som ska sparas och häll lite citronsaft över fruktköttet.

Vira om plastfolie och förvara i kylskåp. Den blir lite brun men är fortfarande ätlig dagen efter.

Men jag hade nog oxå ätit upp den samma dag?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte ur kärnan ur den halvan som ska sparas och häll lite citronsaft över fruktköttet.

Vira om plastfolie och förvara i kylskåp. Den blir lite brun men är fortfarande ätlig dagen efter.

Men jag hade ätit upp den samma dag

Hehe. Min mamma sa exakt samma sak över mail nu när jag frågade henne. Låter som rätt idé helt enkelt.

Bara att jag inte har någon citron hemma. Så får nog bli att dra åt ordentligt med plast och ha i kylen till middagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Nu har jag gjort min vegetariskt 5/7 dagar i veckan ett tag och jag tycker det går väldigt bra.

Gillar maten jag lyckats bygga ihop. Ska testa tofu för första gången ikväll och göra en sorts tofu-stroganoff med blokålsris.

Mest använda LCHF-iga ingredienserna är: Ägg, Avokado, Haloumi, Vispgrädde.

Något jag har märkt är att jag med många av mina vegetariska dagar ligger väldigt lågt i protein. Speciellt de dagar jag inte äter ägg till båda måltiderna.

Vanligtvis ser en (ej helt ägg-baserad) vegetarisk dag ut såhär:

1150-1250 kcal

35-50g protein

100-110g fett

13-18g kolhydrater 

Finns det någon nackdel med att äta så lite protein när min målvikt är ca 85kg?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är jag galen som tror att en liten tomat och fetaostsallad kan passa väldigt bra till spenatsoppa?

Måste få upp kalorierna litegranna till middagen och tror det kan vara lösningen.

Tomat känns lite suspekt till spenatsoppa med ägghalvor. Men fetaosten känns som att det skulle passa in perfekt.

Någon som har något alternativ?

Kanske bara smular i lite fetaost på tallriken. Hmm.

Tror det blir vägning på söndag också, för er som är intresserade av viktresan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just ätit frunch-smoothie för första gången.

Gjorde en version av denna http://www.kostdoktorn.se/fannys-frukosttips-5-gron-smoothie

Blev såhär: http://kostbevakningen.se/?foodinput=0.8%20dl%20kokosmj%C3%B6lk%0A1%2C5%20dl%20vatten%0A1msk%20limejuice%0A40%20g%20fryst%20bladspenat%0A1%20tsk%20riven%20ingef%C3%A4ra%0A100g%20avokado%0A1%20krm%20vanilj%0A%0A2%20%C3%A4gg%0A1tsk%20majo%0A

Som ni ser hade jag två kokta ägg med lite majo på (saltade äggen väl så jag inte får stoscha efter mig :P)

Det blev... sådär. Inte specielt gott. Lite konstig konsistens, är nog bara inte van.

600kcal och känner mig fortfarande hungrig. Lite besviken. Men tror jag känner mig klarare i huvet, även såhär kort efteråt än jag vanligtvis gör direkt efter frunchen.

Någon som har andra recept på LCHF smoothies ni gillar? Har googlat men tycker de flesta har lite för mycket kolhydrater för att jag ska ha svängrum till middagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God dag vänner.

Jag går fortfarande hårt med dieten. Än inte fuskat en enda gång. Stolt över det.

I övrigt har jag börjat sätta mer ansvar på mig själv i vardagen.

Jag börjar en sorts kurs imorgon där jag har ett ställe jag behöver vara 3 dagar i veckan, måste upp på morgonen och vara bland folk.

Det är lite hippie "må bra" kurs, som inte ens kallas kurs, utan "insats".

Enligt informationen är "syftet med insatsen att stärka och motivera personen till hållbara förändringar". Låter som något jag kan behöva.

Tycker jag håller på att bevisa att jag är kapabel till det bara genom min viktresa så kanske kan jag lägga det jag lär mig genom detta till övriga livet så småningom.

Är bara rädd att jag kommer bli irriterad på folket runt omkring mig och vilja gå hem och vara i fred.

Hela kalaset ska vara 12 veckor i fem olika "block". Det första blocket är 3 veckor och heter: Självförtroende & självkänsla.

Verkar gå ut på att utvärdera sig själv (kommer nog vara för kritisk för deras tycke) och hur man hittar motivation.

Kommer vara ett par semester veckor mitt i de 12 veckorna vilket jag tycker låter väldigt bra, så man slipper tycka varje vecka är stressfylld.

Största problemet tror jag kommer vara att ta mig upp på morgonen. Måste cykla hemifrån vid 8:30. För mig är det tidigt. Specielt när man ska fixa LCHF frukost också.

Vanligtvis tar det mig nästan en timme från det att jag slagit igång äggvattnet tills jag druckit sista klunken kokoskaffe.

Men jag ska byta frukost till någonting kvickare under dagarna jag ska upp..

Jag föredrar att skippa lite mer av dagen då solen är framme. Jag är så känslig för ljuset och värmen som kommer på sommaren. 

Har nästan inga kläder som passar längre, eller pengar till att köpa nya. Rädd jag kommer otrivas bland folket där.

De enda kläderna jag har, har jag köpt på superrea de senaste månaderna då jag inte ser poängen i att lägga pengar på kläder som bara kommer vara för stora inom kort ändå.

Köpte bla 2 par byxor från Ellos för 90kr styck för några månader sedan, men de är redan alldeles för stora.

Har två par byxor (1 av dem är de fulaste byxorna jag någonsin ägt, som jag köpte för 75kr), två tröjor och en jacka. Allt jag har som passar. 

Måste köpa nytt. Men vet inte vad eller varifrån.

Med allt det sagt ser jag fram emot att testa. Många reservationer, men känns nödvändigt.

Är mellan 9-12 två dagar i veckan och 9-15 en av dagarna. Lite orolig över hur vovven kommer klara sig själv den långa dagen. Men om det inte ser ut att gå bra så får jag cykla hem under lunchen nästa vecka.

Ska även börja gå hos en stödperson på en, för mig, ny "avdelning". Stöd och habilitering. Hjälp med praktiska saker som vanligt folk verkar kunna ta tag i själv. Men som inte riktigt förstår mig på.

Inte varit där än så vet inte riktigt vad det handlar om. Men tror det kan vara bra. Någon som inte är intreserad av pengar jag behöver, eller varför jag känner si eller så, utan bara intresserad av att hjälpa mig med/hjälpa mig förstå vad som behöver göras och så vidare.

Fortsatt leta lägenhet men ingen lycka. Det var en lite utanför stan som vi var med och bjöd på, men den drog iväg nästan 50% över utgångspris så var tvungen att ge upp.

---------------------------------------------------------------------------------

Jag har fortsatt med att inte äta kött 10 av 14 måltider i veckan (kött på fredag kväll, hela lördag, och söndag morgon)

Det går bra, men fortsatt svårt att hitta fler middagar jag kan få passa in i de siffror jag vill ha.

Bästa bästa frunchen jag äter med eller utan kött är iaf min variation på denna: http://www.kostdoktorn.se/fannys-lchf-frukost-3-avokadoagg-med-baconsegel

Som ser ut såhär: http://kostbevakningen.se/?foodinput=3%20%C3%A4gg%0A45g%20avokado%0A2tsk%20majo%0A%0A1.5msk%20kokosolja%0A3dl%20kaffe

Kokar 3 ägg och under tiden mosar jag lite mindre än en halv avokado tillsammans med 2 tsk majo och salt, peppar, cayenne.

När äggen är klara skär jag dem i halvor och skopar ur äggulorna och blandar dem tillsammans med avokado blandningen. Lägger sedan tillbaka kloffset i de urgröpta ägghalvorna.

Otroligt gott.

En ny måltid jag gjorde till middag igår var den här: http://ekofilosophie.com/2015/02/23/pasta-carbonara-for-lchfare/

Rätt god. Tror jag kryddade fel på något vis för det kändes som att någonting saknades, men den har mycket potential. Behövde inte tweaka nå mycket för att få siffrorna att stämma.

Vägning: 

2015-01-28: 150 kg

2015-02-14: 138 kg

2015-03-03: 133.7 kg

2015-03-14: 129.6 kg

2015-03-28: 126.4 kg

2015-04-14: 122.1 kg

2015-05-23: 113.0 kg

2015-06-14: 107.4 kg

Jättenöjd med det. Senaste veckan har jag tappat ungefär hälften av det jag tappat sedan sista vägningen (3 veckor) så rullar på bra för tillfället.

Jag tror inte jag blir lika hungrig mellan måltiderna längre. Blir enklare och enklare. Men fortfarande inte nog energi för att träna. 

Eller så är det bara en händig sak att kunna skylla på för att slippa. 

Sedan senaste vägningen har jag snittat ungefär:

1150-1200 kcal

73-76E% fett

18g kolhydrater (5-6E%)

Min tanke är att inte sänka kaloriintaget nå mer nu. Det här ska räcka väldigt långt om jag fortsätter såhär. Så med samma kaloriintag och övriga siffror ska jag förhoppningsvis ha mer energi över till andra aktiviteter (styrketräning) så småningom. Om jag fortfarande känner att energin inte räcker till så får jag helt enkelt öka kalorierna när jag är nära målvikten. 

Men tanken är att börja träna och sedan höja intaget eftersom. Inte att höja intaget först. Får se om jag lyckas med det.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du koka äggen kvällen innan och ta med dej kokoskaffet i termosmugg kanske det känns mindre stressigt.

Finns det nån second hand affär typ Myrornas eller Helping hand kan man ha tur och få tag på jättebra kläder till billigt pris

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du koka äggen kvällen innan och ta med dej kokoskaffet i termosmugg kanske det känns mindre stressigt.

Finns det nån second hand affär typ Myrornas eller Helping hand kan man ha tur och få tag på jättebra kläder till billigt pris

Mmm. Att koka ägg i förväg känns möjligt. Men en annan anledning till att göra som jag tänkt nu är att inte dricka kalorierna.

Läst mycket om att det mättar bättre att faktiskt äta energin, och då jag säkert kommer vara stressad och faktiskt ha lite att göra under dagarna så vill jag maximera kaloriernas effektivitet om jag kan få till siffrorna bra nog. Men får se om jag saknar mina morgonägg. 

Myrorna finns, och nu kanske det till och med går att hitta någonting i min storlek. Är på andra sidan stan, men inget ett par bussar inte kan fixa. Ska dit och kolla så småningom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad midsommar! Får man vara så självisk i din egen tråd att man önskar att du återigen börjar posta länkar till låtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad midsommar! Får man vara så självisk i din egen tråd att man önskar att du återigen börjar posta länkar till låtar?

Helt rätt. Glömde bort det. Här är 10 av mina för tillfället mest lyssnade på låtar (förutom de jag redan länkat i tidigare inlägg) som ursäkt :)

Lake Street Dive - Nobody knows what I'm doing here https://www.youtube.com/watch?v=lcUeothSPyc

Jeff Buckley - Grace https://www.youtube.com/watch?v=A3adFWKE9JE

Ed Sheeran - Don't (Live with John Mayer) https://www.youtube.com/watch?v=crLfKKAbwHc

John Mayer - In Your Atmosphere (Live) https://www.youtube.com/watch?v=7K2DQ8XBRbU

Matt Corby - Brother (Live Acoustic) https://www.youtube.com/watch?v=KCCfufGvepQ

Cee-Lo Green - Georgia https://www.youtube.com/watch?v=rQ2yO8qmku4

D'Angelo - When We Get By https://www.youtube.com/watch?v=Xn1GIztDRnI

Jack Conte - Wake Me Up (Cover) https://www.youtube.com/watch?v=EfDfdyBldz0

Paolo Nutini - Iron Sky (Live) https://www.youtube.com/watch?v=ELKbtFljucQ

Marc Broussard - Home (Live Acoustic) https://www.youtube.com/watch?v=f5d53rwPhJM

Måste verkligen börja leta efter mer ny musik. Mesta jag lyssnar på är minst 6-7 år gammalt då jag höll som mest på med musik och mitt sjungande.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Hittade" dig och din blogg i dag. Tycker att det är bland det bästa jag har läst i ämnet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittills mest läst en massa tjafs hit och dit på Facebook, med släckt ner det mesta. Du är stark och modig, och ärlig. Tycker mycket om dig i ditt sätt att beskriva hur du lever.

Hoppas inte "kursen" tar knäcken på dig. Såna här kollektiva påhitt kan köra slut på vem som helst om man inte är mycket för grupparbete.

Ser fram emot att fortsätta följa dina framgångar. Och, jag har mycket trevlig läsning kvar av allt du skrivit tidigare.

LYCKA TILL!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittills mest läst en massa tjafs hit och dit på Facebook, med släckt ner det mesta. Du är stark och modig, och ärlig. Tycker mycket om dig i ditt sätt att beskriva hur du lever.

Hoppas inte "kursen" tar knäcken på dig. Såna här kollektiva påhitt kan köra slut på vem som helst om man inte är mycket för grupparbete.

Ser fram emot att fortsätta följa dina framgångar. Och, jag har mycket trevlig läsning kvar av allt du skrivit tidigare.

LYCKA TILL!

Hej och välkommen. Kul att få höra intryck från nyanlända, och tack så mycket för de fina orden.

Hur hittade du hit? Genom att klicka omkring här på forumet eller var det länkat någon annanstans?

Eftersom du är ny här på forumet så förmodar du bestämt dig för en förändring själv? Eller bara läsa i utbildningssyfte kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit med hosKostdoktor länge, mest lyssnat på intressanta föredrag.

Dras med en smärre övervikt och vill leva mera sunt, kanske med hjälp av LCHF. Har haft jättesvårt att komma igång på allvar.

Nu tycker jag att dina anvisningar, din metod verkar vara lättare att följa en mycket av det, luddiga cocosdoftande. Får/ får inte, tillåtet/förbjudet, mejerier/laktosfritt, tre 250-gramsbiffar/måttligt med proteiner!!!!!

Vilken djungel!

Nu skall jag läsa igenom vad du skrivit, med pennan i hand, och skaffa mig ett eget, enklare mönster enligt dina anvisningar.

Vi hörs snart igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit med hosKostdoktor länge, mest lyssnat på intressanta föredrag.

Dras med en smärre övervikt och vill leva mera sunt, kanske med hjälp av LCHF. Har haft jättesvårt att komma igång på allvar.

Nu tycker jag att dina anvisningar, din metod verkar vara lättare att följa en mycket av det, luddiga cocosdoftande. Får/ får inte, tillåtet/förbjudet, mejerier/laktosfritt, tre 250-gramsbiffar/måttligt med proteiner!!!!!

Vilken djungel!

Nu skall jag läsa igenom vad du skrivit, med pennan i hand, och skaffa mig ett eget, enklare mönster enligt dina anvisningar.

Vi hörs snart igen!

Jag håller med om att mycket jag läser om LCHF känns som att det är "dagens knep" grejer. Vilket irriterar mig en del ibland. Vill inte känna att någon försöker sälja mig någonting.

När det kommer till "ett sundare liv" finns det nog inte så mycket här att hitta. Tror inte mitt sätt är rätt för att hitta en livsstil som fungerar.

Men det är väldigt effektivt när det kommer till att tappa kilon. 

Än så länge iallafall. 

Jag vet verkligen inte vad som är bäst för dem som vill hitta en långvarig, hälsosam livsstil.

Men jag tror att bli av med övervikten och lära om kroppen, om man tex misshandlat den med matmissbruk tidigare, är ett stort och viktigt första steg.

Så jag är fortfarande på steg ett. Bli otjock. Efter det ska jag försöka hitta rätt diet för att få i mig allt man sägs ska behöva och kanske slappna av med fuskdagar.

Men jag är inte där än.

Visst, jag försöker variera och få i mig nyttiga fetter och vitaminer osv då och då, men siffrorna går först.

Metoden är enkel i den mening att det är få, enkla regler. Men om man är van vid att äta för mycket, eller inte säga nej till sina begär så kan den också vara mycket svår.

Jag tänkte förklara vad det är jag gör eftersom jag inte tror jag gjort det svart på vitt i den här tråden tidigare. 

1. Strikt LCHF (under 20g kolhydrater per dag och dubbelt så mycket fett som protein)

2. Stort kaloriunderskott (vad som är stort beror helt på hur mycket man förbränner, men jag äter ett par hundra kcal under hälften av vad jag förväntas förbränna. 1200kcal in, 2700kcal ut. Jag förespråkar inte att man måste vara såhär strikt. Tror det är snudd på omöjligt om man lever ett mer socialt, aktivt liv än mig.)

3. 16:8 (fasta 16 timmar per dygn. Vet inte hur stor del detta är, men jag gjorde det per automatik med mina två måltider om dagen och fick sedan reda på att det var en sorts diet)

4. Minst 20 min promenad i rask takt innan varje måltid för att få igång förbränningen redan innan du äter.

5. Väg och skriv upp allt du äter, var ärlig med dig själv, och fuska aldrig. 

Tror inte det är en bra metod för att "må bra". Men jag är säker på att det är en bra metod för att gå ner i vikt. Vilket i sin tur kommer göra det enklare att må bra. Men det är nästa steg. Vad än nästa steg är så tror jag att LCHF i någon mildare form kommer vara del av den, iallafall för mig. Hade nog aldrig klarat känna mig mätt så länge som jag gör på så få kalorier om det inte vore för fettet i nuvarande diet.

-----------------------------

Har inte gjort detta på länge. Men tänkte att, eftersom jag ändå är här då jag ska ut på pre-middag promenaden så.

Vanliga frunchen. halv avokado, ett par tsk majonäs, 3 ägg, och kokokskaffe. http://kostbevakningen.se/?foodinput=40g%20avokado%0A2tsk%20majo%0A3%20%C3%A4gg%0A1.5msk%20kokosolja%0A3dl%20kaffe%0A%0A

Ikväll blir det kebabtallrik. http://kostbevakningen.se/?foodinput=70g%20k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0A70g%20gurka%0A45g%20sallad%0A30g%20r%C3%B6dl%C3%B6k%0A90g%20blomk%C3%A5l%0A22.5g%20fett%20(150g%20kebab_)%0A1.5g%20kolhydrater%20(150g%20kebab_)%0A20g%20protein%20(150g%20kebab_)%0A2msk%20creme%20fraiche%0A1.5msk%20salsa%0A2g%20vitl%C3%B6k%0A7g%20sm%C3%B6r

Jag gör en dressing på creme fraiche, salsa, vitlök, lite sambal och andra kryddor. Hackar alla grönsaker i lagom bitar, lägger blomkålsris över grönsakerna, kebab över det och dränker allt med förhållandevis milda dressingen. Blir väldigt gott, 

2015-16-26: 1129kcal, 49g protein, 96g fett, 17g kolhydrater. 

Vägning på söndag. Ses då om inte förr. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en mycket bra summering av din LCHF. Skall försöka tillämpa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg