DonVitor

Nybörjartjockis kör LCHF. Välkomnar åsikter och tillrättningar.

Recommended Posts

Wordfeud

Ah. Såklart. 

Näe, nog ingen lycka att hitta mig där. 

Jag brukade spela på betapet.se för länge sedan, men tappat passionen för den sortens spel.

Tror det är för att min lillebror var så mycket bättre på det så jag bara blir stressad över att inte vara bra nog.

Jag är en triviakille istället. donvitor på Quizkampen om du vill spela det. Eller någon annan som läser detta för den delen. Säg gärna till att ni kommer härifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har laddat hem, men vet inte riktigt hur det går till.

Murran var, konstigt nog, upptaget. Namnet på en katt jag haft. Det får bli nästa katt Edith1963

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen.

Nu har jag börjat min "insats". Lite besviken. Händer som ingenting och det känns allt för slappt. Vilket resulterar i mycket tom tid då jag tycker min tid kunnat spenderats med hunden istället för att han ska sitta här hemma helt själv. Men men. Fått göra några uppgifter iallafall och pratat om etik och moral, och hur myndigheter fungerar i grupp med andra som inte riktigt fått livet på "rätt" spår än. Tror det blir bättre efter sommaren. Många som redan tagit semester.

Det bästa med hela grejen är att vi har tillgång till en gymnastiksal på onsdageftermiddagar. Och salen har ett gym i källaren. Så varje onsdag framöver så ska jag köra styrketräning. Först ett pass där, sen upp och göra vad gruppen har bestämt sig för att göra under passet (i onsdags var det tex basket) och sen när de slutar och går hem så går jag ner i källaren och kör ett pass till. Sen cykla hem, vilket är 30 min på cykel. Sen ut med hunden direkt eftersom han varit ensammen hemma i 6 timmar vid det laget. 

Ett ordentligt träningspass helt enkelt. Säger inte redan vad jag väger nu, men kan säga att jag vägde mindre än vad jag väger nu i onsdags när jag kom hem.

Tror jag kommer gå ifrån 2 mål om dagen på onsdagar och ta med ett par förkokade ägg att äta mitt på dagen innan jag går till gymmet för att ha lite extra energi. 

Har inte riktigt bestämt mig, men tror det kan vara klokt.

Jag håller på att se igenom Game of Thrones. Har tidigare sett de 4 första säsonger allt eftersom de kommit ut. Men aldrig sett alla efter varandra. Snart framme vid 5e och senaste. 

Är helt uppslukad av den. Var på filmkväll hos vännen jag skriver om nedanför och såg en film, men jag vet inte om den var specielt bra, för att jag kunde bara tänka på vad karaktärer från Game of Thrones skulle ha gjort i de olika situationerna filmen presenterade.

Nu har mamma flyttat en bit utanför stan, som jag tror jag nämde hon skulle göra i ett tidigare inlägg. 

Jag träffade henne sällan tidigare, kanske en gång varannan månad eller så, när hon bodde bara 15-20 min bort på cykel. Men efter att ha varit ut till hennes nya hus 4-5 mil utanför stan tror jag att jag kommer träffa henne oftare nu. Vet inte riktigt vad det var. Men jag mådde så bra när jag var där ute och hälsade på för en vecka sedan.

De har en riktigt stor gård där jag kunde släppa Sherlock lös och träna inkallning osv. Var så kul. Vågar inte släppa lös honom här i stan då han är en sorts ras och har så glatt och hoppigt temprament att om han skulle få för sig att springa och hälsa på fel person så skulle det kunna sluta i olycka. Många som är rädda för hundar, och är man rädd för hundar så är man nog extra rädd för min sorts hund.

De har iaf en liten gäststuga på gården, som jag tror jag kommer nyttja ibland med Sherlock. Åka med ut när de far hem från jobbet inne i stan och spendera hela kvällen på deras gård/pool/gäststuga med Sherlock släppt lös. Tror jag skulle gilla det, så länge det känns som att hon och hennes sambo gillar ha mig där. Sen åka med dem in till stan när de far till jobbet på morgonen.

Men egen flytt känns som att den har stannat av helt. Inte kommit ut en enda intressant lägenhet i rätt prisklass på, vad känns som, månader. 

Blir nog enklare att hitta någonting om ett par månader då alla studenter och liknande flyttat klart. 

I övrigt tror jag att jag har bestämt min första fuskdag. Tror det kommer bli 12e eller 13e Juli. Då är det tårtkalas för min bäste vän som fyller år på hans föräldrars gård. Massa olika tårtor i paradisisk miljö. Men får se. Vill ha varit nere under 100kg innan jag fuskar första gången egentligen och det känns inte troligt.

-------------------------------------------------------

Har fortsatt med 10 av 14 vegetariska måltider i veckan.

Nästan bara min vanliga avokado, majo, ägg, kokoskaffe frunch. Även på "köttdagarna", så är mer än 10 av 14 vegmåltider egentligen.

På köttdagarna har jag ätit kebabtallrik (http://kostbevakningen.se/?foodinput=85g%20k%C3%B6rsb%C3%A4rstomat%0A75g%20gurka%0A45g%20sallad%0A30g%20r%C3%B6dl%C3%B6k%0A90g%20blomk%C3%A5l%0A22.5g%20fett%20(150g%20kebab_)%0A1.5g%20kolhydrater%20(150g%20kebab_)%0A20g%20protein%20(150g%20kebab_)%0A7g%20sm%C3%B6r%0A2.5msk%20creme%20fraiche%0A1.5msk%20salsa%0A2g%20vitl%C3%B6k) både denna och förra helgen.

Under vegdagarna har det varit vårgrönsaker-frittata, haloumi och vitkålscurry, vitkålscarbonara, spenatsoppa med avokadosallad minst två gånger var sedan senaste vägningen.

Vägning

2015-01-28: 150 kg

2015-02-14: 138 kg

2015-03-03: 133.7 kg

2015-03-14: 129.6 kg

2015-03-28: 126.4 kg

2015-04-14: 122.1 kg

2015-05-23: 113.0 kg

2015-06-14: 107.4 kg

2015-06-28: 103.8 kg

Jag är nöjd med det. Men såhär i efterhand önskar jag kunnat pressa lite mer så jag kanske är klar (med första, största målet) tills min väns födelsedag. Ser svårt ut nu. Inte omöjligt. Men svårt.

Tror inte jag kommer sätta upp något nytt "viktmål" efter jag passerat 100kg. Tror det mer kommer vara att skulptera kroppen och försöka se till att de kilon jag har sitter på "rätt" plats. Med min bröstkorg och bredaxlade ram tror jag inte jag kommer vilja ligga under 90kg. Då tror jag att jag bara kommer vara skin och ben, vill jag ha lite muskler kvar så är nog runt 90kg lagom.

Gud vad jag tappat muskler förövrigt. Vilket såklart är väntat. Vad inte är väntat är att jag har tappat mer muskler på höger sida kroppen än vänster sida. Förstår mig inte riktigt på det. 

Men för mig känner jag ändå att jag är nöjd med tekniken jag valt. Bli av med vikt och börja sedan bygga upp kroppen från grunden. Tror jag var tvungen att göra utmaningen stor nog för att jag skulle tvinga mig själv följa planen. Hade det varit mycket enklare och långsammare tror jag inte jag varit lika fokuserad på att lyckas. Men gudarna ska veta vad jag inte ser fram emot muskelbyggarfasen. Ogillar att svettas, och ogillar träningsvärk. Men kan inte förneka att det kändes bra att vara nöjd över tränningspasset när jag tillslut fick sätta mig i soffan i onsdags.

Samma siffror som förra vägingen. Lite lägre lägsta dagar, några under 1100kcal, men snittet är runt 1150-1200kcal, 75E% fett, 17g kolhydrater.

Dagens Låt:

Alabama Shakes - Hold on

https://www.youtube.com/watch?v=Le-3MIBxQTw

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, du fortsätter att imponera!

Håller du emot, i hundkopplet på samma sida hela tiden? Kan du cykla med Sherlock?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, du fortsätter att imponera!

Håller du emot, i hundkopplet på samma sida hela tiden? Kan du cykla med Sherlock?

Jo han går på samma sida hela tiden. Han är duktig att gå i koppel 90% av tiden. Sen ser han en ovanligt spännande hund eller annat och då är det som att ingenting i hela världen är viktigare än att få leka med den, vilket är anledningen till att det inte känns säkert att ha honom lös.

Inte för att han skulle göra något elakt, men jag vill inte vara ansvarig för att någon annan blir rädd eller obekväm.

Vi cyklar ganska ofta. Men måsta akta så han inte blir överhettad, hälften bulldog som han är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte att din belastning vid alla hundpromenader ger viss skillnad vad gäller muskler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

99.4kg väger jag nu. Under 100. Woho. 

Hade min första fuskdag, men kunde inte övertyga mig att fuska så mycket. Var en vanlig dag med en bit tårta i mitten.

Eller.. Inte ens vanlig. Åt typ 4g kolhydrater sammanlagt förutom fusk-tårtan. Avokado och ölkorv till frunch och Ägg/Avokado/Majonäs-röran till middag.

Tårtan smakade bra, men väldigt söt. Jag kände mig proppmätt och lite yr efteråt. Hade tänkt fuska mer efteråt, men fick dåligt samvete.

Nu när jag nått första stora målet tror jag att jag måste fundera om dieten litegranna dock eftersom jag börjat få ont i ryggen så fort jag gör någonting överhuvudtaget en längre tid, tex går omkring.

Tror jag svält bort för mycket muskler i ryggen. Även om det inte stämmer, vilket det säkert inte gör, så kan det inte vara nyttigt att ligga på såhär stort underskott. Måste börja träna snart.

Vet inte hur, men har ju bantat bort för mycket muskler känns det som.

Fortfarande en hel del fett kvar på kroppen som måste bort, men nöjd över att kunnat bli av med 50kg (-vinterkläder) på under 6 månader. 

Låter helt galet egentligen. 

Börjar med att inte försöka ligga under 1200kcal, utan att ligga över. Tror mellan 1300-1400 är första planen. Vet att det är riktigt lite också, men tar det långsamt.

Börjar med lite mer kokosolja i kaffet på morgonen och en tsk majonäs extra i avokado-mixen jag har till äggen.

Ska även försöka övertyga mig själv att INTE skippa recept jag hittar när kalorierna låter så höga. Men inom rimlig (för mig) gräns. Går nog inte över 2000.

Hur fasen ska jag träna då... Vill spela basket och tennis, men det är ju inte kul specielt länge om man inte har någon att spela med.

Kommer tvinga mig till gymmet nån gång nu och då, men jag hatar varenda sekund där. Det ääär sååå tråkigt att lyfta skrot.

Jag fortsätter med strikt LCHF. Kommer nog tulla lite på nivåerna mellan protein och fett. Sätter gränsen att jag ska ligga över 70E% istället för 75, som tidigare.

2015-01-28: 150 kg

2015-02-14: 138 kg

2015-03-03: 133.7 kg

2015-03-14: 129.6 kg

2015-03-28: 126.4 kg

2015-04-14: 122.1 kg

2015-05-23: 113.0 kg

2015-06-14: 107.4 kg

2015-06-28: 103.8 kg

2015-07-14: 99.4 kg

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som en bra plan. Du verkar ha koll på läget! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit på ett bra sätt att lägga till ungefär 200kcal per dag.

Specielt här över sommaren. Iskaffe mitt på dagen, mellan måltiderna. 

Testade en version idag, som inte alls blev god. Det var vatten, is, 0.5dl vispgrädde och lite vaniljpulver. Blev inte bra.

Så ge gärna gärna förslag på något iskaffe ni testat och gillat. Gärna vilken sorts kaffe ni använt också.

Jag dricker vanligt snabbkaffe, men sett förslag på cappuccino-snabbkaffe och en del annat när jag letat förslag online. 

Så. Hur gör ni iskaffe?

Idag kommer jag äta över 1500 kcal med 78E% fett och 17g kolhydrater.

Ägg, avokado, en kryddkorv som blev över från middagen, och kokoskaffe till frunch.

Iskaffe till "mellanmål"

Spenatsoppa och ägghalvor med salladsost-tomat-rödlöksallad till middag.

Vilken höjdardag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade en version idag, som inte alls blev god. Det var vatten, is, 0.5dl vispgrädde och lite vaniljpulver. Blev inte bra.

Så ge gärna gärna förslag på något iskaffe ni testat och gillat. Gärna vilken sorts kaffe ni använt också.

Jag dricker vanligt snabbkaffe, men sett förslag på cappuccino-snabbkaffe och en del annat när jag letat förslag online. 

Så. Hur gör ni iskaffe?

Ägg, avokado, en kryddkorv som blev över från middagen, och kokoskaffe till frunch.

Iskaffe till "mellanmål"

Spenatsoppa och ägghalvor med salladsost, tomat, rödlöksallad till middag.

Vilken höjdardag!

Jag har lärt mig att man måste söta kaffe när man dricker det kallt annars blir det jättebeskt. Kan tänka mig att sötat kaffe och isbitar och sen grädde kan blir riktigt gott. Jag brukar köpa vanlig isatte på Waynes och då har jag i deras steviasocker. Det funkar för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lärt mig att man måste söta kaffe när man dricker det kallt annars blir det jättebeskt. Kan tänka mig att sötat kaffe och isbitar och sen grädde kan blir riktigt gott. Jag brukar köpa vanlig isatte på Waynes och då har jag i deras steviasocker. Det funkar för mig.

Ah. Var stevia i receptet. Men jag skippade det då jag inte visste vilken sort jag borde köpa när jag var på Ica i förberedelse.

1/4 krm stevia i receptet, så hade nog inte spelat så stor roll. Men ville göra rätt. Men när folk skriver stevia i olika recept osv så är det tex http://www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/steviasocker-produkt.aspx den som menas?

Eller finns det någon annan sorts stevia jag borde veta av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah. Var stevia i receptet. Men jag skippade det då jag inte visste vilken sort jag borde köpa när jag var på Ica i förberedelse.

1/4 krm stevia i receptet, så hade nog inte spelat så stor roll. Men ville göra rätt. Men när folk skriver stevia i olika recept osv så är det tex http://www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/steviasocker-produkt.aspx den som menas?

Eller finns det någon annan stevia jag borde veta av?

Jag har Stevia-droppar hemma men använder det knappt alls, men om jag gjorde iskaffe så skulle jag ha i det. Det var jättedyrt dessutom. Köpte det när jag skulle göra glass förra sommaren. Det finns nog andra här som kan det där med stevian bättre. Jag tror många här använder nåt som heter Sötströ eller nåt liknande, men är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steviasocker, som du länkade till, innehåller till största delen vanligt socker. Stevia är tillsatt, så att sockret blir dubbelt så sött, i syfte att kunna få lika sött med halva mängden.

Stevia säljs oftast uppblandat med något annat, vad jag har kunnat se. En vanlig variant är stevia blandat i sukrin, också detta en blandning som blir ungefär dubbelt så söt som socker. Vissa blandningar innehåller stora mängder maltodextrin, vilket jag definitivt skulle undvika. Sen finns ju dessa droppar av olika slag, innehåller nog relativt stor andel stevia och doseras sparsamt. Jag har aldrig köpt stevia själv, men har som sagt kollat upp lite vad som finns. Skulle helst testa att köpa en steviaplanta (sötflockel), men har inte lyckats få tag på någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steviasocker, som du länkade till, innehåller till största delen vanligt socker. Stevia är tillsatt, så att sockret blir dubbelt så sött, i syfte att kunna få lika sött med halva mängden.

Stevia säljs oftast uppblandat med något annat, vad jag har kunnat se. En vanlig variant är stevia blandat i sukrin, också detta en blandning som blir ungefär dubbelt så söt som socker. Vissa blandningar innehåller stora mängder maltodextrin, vilket jag definitivt skulle undvika. Sen finns ju dessa droppar av olika slag, innehåller nog relativt stor andel stevia och doseras sparsamt. Jag har aldrig köpt stevia själv, men har som sagt kollat upp lite vad som finns. Skulle helst testa att köpa en steviaplanta (sötflockel), men har inte lyckats få tag på någon.

Tack för svaret. Får gå och forska lite här i forumet på ämnet tror jag. För verkar som att man måste söta iskaffet på något vis iaf. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har inte skrivit i forumet på jättelänge men har följt dina inlägg "i smyg" :) Jag tycker om hur du skriver och det är väldigt lätt att engagera sig i din text. Tack för att du delar med dig!

Iskaffe är något jag själv har tänkt testa länge så jag tänkte dela med mig av ett bra tips jag läste en gång!

- Brygg kaffe (eller hur du nu gör kaffe..)
- Låt svalna och häll up i iskubsformar och lägg i frysen.
- När kuberna är frusna så plocka ut önskat antal i ett glas och fyll upp med kall mjölk. Så småningom kommer kaffet smälta och blandas ut med mjölken.

Jag tycker det låter riktigt gott och kommer testa detta själv. Man kan säkert blanda lite grädde i mjölken också om man vill ha det fetare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så. Hur gör ni iskaffe?

Iskaffe till "mellanmål"

Spenatsoppa och ägghalvor med salladsost-tomat-rödlöksallad till middag.

Vilken höjdardag!

Jag har inte lyckats få till något iskaffe som blivit bra. Däremot ett halvkallt "vaniljte" med kokosolja och smör och vanilj som man mixar ihop med varmt vatten och sen låter svalna, men inte så länge att smöret stelnar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har inte skrivit i forumet på jättelänge men har följt dina inlägg "i smyg" :) Jag tycker om hur du skriver och det är väldigt lätt att engagera sig i din text. Tack för att du delar med dig!

Iskaffe är något jag själv har tänkt testa länge så jag tänkte dela med mig av ett bra tips jag läste en gång!

- Brygg kaffe (eller hur du nu gör kaffe..)

- Låt svalna och häll up i iskubsformar och lägg i frysen.

- När kuberna är frusna så plocka ut önskat antal i ett glas och fyll upp med kall mjölk. Så småningom kommer kaffet smälta och blandas ut med mjölken.

Jag tycker det låter riktigt gott och kommer testa detta själv. Man kan säkert blanda lite grädde i mjölken också om man vill ha det fetare.

Hej och tack :)

Det låter helt klart väldigt gott. Mjölk har tyvärr för mycket kolhydrater för att jag ska använda det. Möjligtvis om man skulle vilja göra små iskaffe-shots.

Men att dricka ett stort glas är en hel del kolhydrater när man försöker hålla sig under 20g per dag.

Tänker att man kanske skulle kunna göra ungefär samma som du skrivit ovan, men med typ 50/50 vispgrädde/vatten. Kanske värt att testa. Men tror även det skulle bli lite beskt utan sötning.

Så tillslut blir den nog ungefär samma recept som det jag testar nu, men med kaffe-iskuber. Vilket iofs kanske är en bra idé. Fortsätter experimentera.

Testade göra den här idag http://www.lchfgourmet.se/goda-drycker-lchf/lchf-iskaffe/. Blev sådär. Var samma som igår, men med en halv tesked Ica SötStrö. Blev bättre, men fortfarande lite beskt.

Tror jag ska ge det receptet ett tredje och sista försök imorgon, innan jag går vidare till andra alternativ, med lite mindre kaffe i. Kan vara en sån enkel sak som är boven i dramat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte lyckats få till något iskaffe som blivit bra. Däremot ett halvkallt "vaniljte" med kokosolja och smör och vanilj som man mixar ihop med varmt vatten och sen låter svalna, men inte så länge att smöret stelnar...

hm, det verkar som det går att göra iskaffe med skirat smör, ghee. https://www.bulletproofexec.com/iced-bulletproof-coffee-recipe/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm, det verkar som det går att göra iskaffe med skirat smör, ghee. https://www.bulletproofexec.com/iced-bulletproof-coffee-recipe/

Hm. Det lät ju som någonting att testa iaf. Koka en kopp kaffe, 2tsk ghee, 1msk kokoslja, stavmixa, hälla över en hel bunt isbitar.

20+g fett, 1g kolhydrater, 200kcal rakt i magen mellan måltiderna. 

Samma värden som nuvarande recept. Men andra ingredienser till förhoppningsvis bättre resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte förstärka en gazpacho med kokosolja och smör en gång. Var inte lyckat det blev bara fettklumpar... men himlar vilket gott kryddsmör det blev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg