krambanan Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Är i vecka 8 och har sedan v6 mått illa. Värst på morgonen men även så fort det gått mer än ett par timmar efter jag ätit. Har ätit lchf till och från i många år och sista tiden har jag ätit en rätt liberal lchf/paleo/raw-blandning. Har även hypertyreos. Sen jag började må illa får jag bara i mig rostat bröd, knäckebröd, banan och annan frukt. Fil och lite musli funkar också. Jag är redan supersvullen i kroppen och så trött så jag inte vet var jag ska ta vägen. Mår INTE bra av gluten. Har ett rätt tufft fysiskt jobb och dessutom hästar så behöver vara igång en hel del men som det är nu har jag ingen aning om hur jag ska orka. Mår dessutom psykiskt dåligt av detta. Och jag är övertygad om att kosten har stor del i det. Jag vill inte äta mer bröd! Någon som har tips på BRA mat som kan funka? Frukt har inget emot att äta men blir snabbt hungrig igen av det så är ju inte riktigt optimalt. Frukosten/morgonen är värst. Hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Usch och fy, känner igen det där.. Har tillbringat många stunder (fyra graviditeter) med huvet i toaholken Det är nog väldigt individuellt vad som funkar, men här har du mina bästa tips: Kolsyrat vatten i små, små klunkar. Det drack jag innan jag ens klivit ur sängen, för att ha en teoretisk chans att få i mig någon frulle.. Det lugnade magen. Sen åt jag hårdkokt ägg med lite kaviar på. Samma där, små tuggor, långsamt tempo. Turkisk yoghurt med lite grädde i, kanske en banan eller lite hallon. Kalla grönsaker med pyttelite dressing. Överhuvudtaget klarade jag inte varm mat! Så det här var vad jag levde på sådär tio veckor i sträck.. Hoppas du hittar något som funkar för dig! Den klena trösten är ju att det går över, även den monumentala tröttheten som inte liknar något annat.. Best of luck 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BiohackingCFS Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Stackars dig! Jag har varit med om samma sak, men då fanns inte internet eller forum där man kunde byta erfarenheter. Jag var fettskrämd och mager som en sticka som ung, och nu i efterhand har jag förstått att jag även hade rejäl B-vitamin- och Magnesiumbrist, kanske många gravida kvinnor har det även idag? Flera vitaminer som ingår i B-komplexet är bra mot illamående, men särskilt B6 sägs vara bra mot illamående vid graviditet. Här har jag kopierat en text, kolla ifall du känner igen dig på de andra symptomen: B6 – Pyridoxin Funktion: Co-enzym vid omvandlingen av aminosyror och syntesen av ribonukleinsyror (DNA och RNA), vilka är bärare av de genetiska anlagen. Har betydelse för immunförsvaret, nervsystem, hjärta och reglerar kalium-natrium balansen och har därmed inflytande på vätskebalansen, cellernas näringsförsörjning och exkretionen. - Medverkar vid bildandet av röda blodkroppar och antikroppar. Stärker upptagningen av B-12 vitamin. - Det är ett naturligt antihistamin och vattendrivande medel. - Aktiverar enzymer. - Används för att motverka menstruationsproblem bl.a. PMS. - Samverkar med magnesium i symptom relaterade till magnesiumbrist såsom epilepsi, PMS, hjärt- och cirkulationsstörningar, karpaltunnelsyndrom, vissa allergier, ödem och många andra besläktade tillstånd. - De med astma och allergi av histamintypen, visar sig ofta ha B6-vitaminbrist. Vitaminet motverkar histaminutsöndring och blockerar leukotriener. B6-vitamintillskott på 200 mg dagligen visade sig ge en väsentlig förbättring hos 72 barn med astma. - Fördelaktiga resultat för behandling med vitamin B6 vid tjocktarmscancer, högt blodtryck, dålig sårläkning, schizofreni, förgiftning med bensin och andra miljögifter samt nikotinskador. Kvinnor som tar p-piller har också ofta brist på vitamin B6. Bristsymptom och terapeutisk användning: - Ledsjukdomar - Ödem - Premenstruella kramper - Anemi - Allergier - Känslolöshet och kramper i armar och ben, neurologiska störningar hos alkoholister - Depressioner hos kvinnor som använder p-piller. Illamående på morgnarna hos gravida kvinnor. - Åderbråck och hemorrojder. - Bristande förmåga att komma ihåg drömmar - Sömnlöshet och narkolepsi - Geriatriska besvär - Övervikt p.g.a. vätskeansamling i kroppen (ödem) - Brist uppvisas vid leversjukdomar och alkoholism, njursjukdomar, njursvikt med uremi, glutenallergi (celiaki), graviditet, stress, extremt högt proteinintag, hög ålder och vissa former för cancer. - Fjällbildning i hårbottnen, kladdig fjällbildning i hårfästet, omkring ögonbrynen och näsan samt bakom öronen, revor, rispliknande streck, omkring mun och tunga och på händerna. Naturliga källor: öljäst, vetegroddar, vetekli, lax, nötkött, fullkorn, vetegroddar, avocado, bananer. Rekommenderad daglig dos: 1-2,6 mg. Terapeutisk dosering: 100 mg-500 mg dagligen. Symptom på överdosering: Doseringar på 500-10 000 mg dagligen under flera månader kan ge neurologiska skador. Symptom som myrkrypningar och domningar i benen kan uppstå i vissa fall, men försvinner vanligtvis då man avslutar intag av B6. Symptomen kan dock kvarstå ett par månader om toxiciteten är svår. Alltför höga doser kan störa sömnen på grund av för kraftig drömaktivitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Har läst om en del som verkligen behöver mer kolhydrater för att må bra under graviditet. Kanske kan du läsa här (om du inte redan gjort det): http://4health.se/ Och här: http://www.ceciliafolkesson.se/ Hoppas att du hittar vad som funkar för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts