Jump to content

Quorn & Sojaprodukter, LCHF för ovo-vegetarianer

grönsaksgryta
 Share

Recommended Posts

Hej! jag letade efter trådar som besvarar mina funderingar men fann inte svaren jag var ute efter så nu hör jag efter med er: Vad är det i Sojaprodukter? Är quorn ett bättre val?

Jag har ätit övervägande vegetarisk mat(även färdiga produkter) sen jag var 11, i tio år nu. Jag äter fisk utöver det.

Nu har jag börjat med LCHF, känns betryggande att inte äta socker. Nu harjag då valt bort: ris, pasta,potatis,Sojaprodukter, kreatur, fågel och inte tål nötter av något slag -då undrar jag vad jag kan ska äta. Hur mycket är rimligt att plocka bort? Jag är måttligt less på att bara äta kål, broccoli, fett, sallad, ost och grädde med mer fett. Ni förstår säkert.

Sojaprodukter av alla slag utom sojasås är dåliga val av flera skäl.

Sojabönan en extremt stor mängd östrogen som trots att det är växtöstrogen påverkar våra könshormoner negativt. Östrogenet kan påverka flickor till tidigare pubertet och inverka negativt på vuxna kvinnors möjlighet att bli gravida. Buddistiska munkar har i årtusenden använt soja för att minska sin sexlust.

Sojabönor och de mycket hårt behandlade produkter som industrin framställer innehåller stora mängder lektiner och fytiner som är ämnen som hindrar att näringen tas upp från bönan helt eller delvis. Fermentering och groddning kan förändra mängderna.

Men i grunden finns ju ämnena i bönan för att förhindra att den äts! Sojasås är fermenterad och äts i mycket små mängder och kan eventuellt accepteras.

Varför inte äta eko-ägg också? Det breddar ju matmöjligheterna.

• Like 4

Desutom finns det en del rotfrukter som jag tycker går bra, särskilt om man inte äter så mycket mjölkprodukter, då blir det ju plats för andra grejer med kolhydrater i. Kålrot, rotselleri och rättika tycker jag är problemfria och begränsade mängder av morot ställer heller inte till några problem för mig. Palsternacka är däremot uteslutet. Rödbeta är också tveksamt blodsockermässigt för mig men jag äter lite ändå. Sillsallad blir ju inte detsamma utan rödbetor.

Förutom rotfrukter, vitkål, broccoli och annan kål äter vi en hel del vintersquash nu, av Hokkaoido-typ. Plus en massa från frysen (sommarsquash, brytbönor, spenat, sockerärter) och sånt som vi konserverat, tex ratatoille och tomatsåser.

Hade vi råd skulle vi äta mer ost, inte minst philadelphia men också feta, ricotta och mozarella. Som det är ni får vi hålla oss till lammkött. Ja, jag ska inte klaga. Det är ju våra egna djur och de smakar utmärkt.

• Like 2

Rättika finns i min ICA-butik. Inte för att de kan stava det rätt men finns finns det.

Jag vet inte längre. Vissa dagar kanske 10 gram kolhydrater, andra dagar 50, för det mesta mitt emellan på säg 25-30. Utom på söndagar, då äter jag betydligt mer liberalt.

• Like 1

Quorn är det enda jag är allergisk mot! Upptäckte detta tredje gången jag bjöds på middag och då (något sent kanske) förstod att mina skrikspyor gick att sammankoppla med quorn!! Efter lite googlande så fann jag att jag inte var ensam!!

Usch säger jag, usch!

• Like 1

Aubergine och zucchini kan man göra mycket gott på. Gräddstuvad spenat - mmm  :P

Halloumi och mozzarella är oxå favoriter. Avokado!

Åt tidigare en hel del bönor, linser och quorn, men nu äter jag hellre eko-fisk/fågel/ägg och ibland smakar jag på renskaven.

• Like 1