Jump to content

Typ 1, hur ska man äta?

henkaoh

Recommended Posts

Ja, typ 1, sen bortåt 20 år tillbaks.

Alltså är jag väldigt inställd på att äta efter klockan, frukost kl 6, lunch kl 12 och middag kl 18.

Det är liksom mer eller mindre så livet har sett ut i 20 år. 

Att det dessutom passar småbarnsfamiljelivet utmärkt gör förändringar ännu svårare

Jag tar Lantus till kvällen och humalog till måltiderna (har sänkt humalogdoserna avsevärt, men tror inte att jag klarar mig utan)

Viktminskningen är inte prio ett för mig, men det är klart att det är ett välkommet inslag om man så säger.

En av mina större hobbys är tung styrketräning, vilket jag gör tre gånger i veckan, så jag behöver äta, och det rejält.

Jag äter inte jättestrikt, och mäter och räknar inte, men jag är tämligen övertygad om att jag ytterst sällan går över 50 gram KH per dag,

och jag försöker vara konsekvent.

Frukost är oftast turkisk yoghurt med lite hallon eller blåbär.

Som alternativ kör jag ibland keso och osockrad nyponsoppa (ca 4% KH) toppat med lite grädde.
Ett eller två ägg, eller en omelett.

Så frukosten är väl oftast det som ger mest kh på en dag.

Lunch och middag är i princip alltid lagade mål husmanskost, fast såklart i princip utan KH, visst lite ketchup och sånt blir

det förstås ibland, men det blir försumbara mängder KH.

Jag vill fortsatt peta i mig bra mycket protein då jag är övertygad om att det är viktigt för träningens skull, men det skulle vara

mycket intressant att höra lite resonemang kring hur man skulle ändra kosten för att få till ytterligare lite viktnedgång utan att riskera

tappa muskelmassa...