hundrafemtiotre Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Det här inlägget trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men nu är jag så frustrerad att jag gör det! Började med lchf för snart 2 år sedan, första året gav en viktminskning på nästan 50 kilo - från 153 kilo. År 2 har det varit stiltje, till och med UPP några kilo. Långa perioder har jag bara fortsatt äta min vanliga lchf-kost och tänkt att kroppen nog behöver vänja sig. Men en platå på 1 år? Nix, inte en chans att jag är så tålmodig. Har analyserat och testat fakir och pf - inget tycks få fart på viktminskningen. Nu till min fundering, kan det vara så att man (jag) äter för lite och därför inte tappar vikt? Att kroppen är inställd på någon form av svältläge. För jag fixar inte alls att äta samma mängder som jag gjorde under mitt första halvår på lchf. Vissa dagar räcker det med en rejäl balja fettkaffe på morgonen och 2-3 kokta ägg med majonnäs på kvällen. Som en törstig i öknen letar jag nu efter det där magiska knepet - kan du ge mig det? Eller i alla fall hjälpa mig på vägen? Ledtråd? Och ja, jag har testat att äta 75 gram protein, 150 gram fett och 0-5 kolhydrater per dag - hände typ ingenting. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Jag har inget magiskt knep, bara en fundering... Har du provat att träna något? Kanske kan det få fart på förbränningen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 "Vissa dagar räcker det med en rejäl balja fettkaffe på morgonen och 2-3 kokta ägg med majonnäs på kvällen." Ett överlag på energiintag på detta ger ca 600 kcal. Hur ofta är det? Det nästan som jag äter när jag kör 5:2 och har fastedagar. "Och ja, jag har testat att äta 75 gram protein, 150 gram fett och 0-5 kolhydrater per dag - hände typ ingenting." En snabb beräkning ger att du genom detta får ca 1670 kcal/dag. OM detta stämmer så ligger du på konstant stort underskott av energi för en kropp på 100 kilo. Basförbrukningen för mig med en kropp på ca 62 kg och kvinna är ca 1300 kcal. Det kan därför mycket väl hända att din kropp har gått i svältläge och sparar allt. När du körde PF, åt du då tillräckligt på dina ätardagar? Jag föreslår att du registrerar dina matintag på t ex kostbevakningen.se eller liknande för att få koll på hur mycket du får i dig. När man är i rejäl ketos blir man inte hungrig på samma sätt som tidigare men det är viktigt att äta så att man faktiskt inte får näringsbrist. Fett i sig ger inte särskilt mycket näring men rejält med energi. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Lite oklart hur länge du testat de pf, strikt? Om du under en längre tid dricker en fettkaffe till frukost (hur mkt fett?) och två ägg och majonnäs till kvällen(hur mkt majonnäs?)...så verkar det orimligt att du inte går ner i vikt? ..men om det där t ex var dina fastedagar...så kan det vara för mycket energi på dessa... ..sen så är det inte säkert att man kan vara "duktig" 6 dagar och sen "slarva lite någon dag och räkna med viktnedgång. ...att kombinera fasta med träning kan vara effektivt. Ja ...det var några tankar iaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Limp Posted February 3, 2015 Popular Post Share Posted February 3, 2015 Fixera dig inte vid vad vågen visar ! Du är 50 kg lättare än innan och har därmed ätit dig till en bättre hälsa. Lev livet och njut av den... ta dagarna som dom kommer. Förverkliga dina drömmar och njut av tillvaron istället för att bekymra dig om ett par kilon hit eller tid. Jag hade samma utgångsläge som dig... samma startvikt. Gick ner i ett enda kör ned till 92-93 kg och beslöt sedan att sluta med viktnedgångsfixeringen och styrde om tanken till att leva livet istället. Jag sa upp mitt moderatorskap här på forumet och köpte sportbil som jag aldrig tidigare skulle fått plats i. Mina drömmar håller på bli min verklighet och vikten är mitt minsta bekymmer. Den pendlar litet upp och ner och är helt styrd av hur mycket ost jag stoppar i mig. Jag håller dock min byxstorlek och det är tillräckligt för mig. Nu ser jag mot att möta vårsolen 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 För en del funkar definitivt ketogen LCHF-kost för att både gå ned till önskad vikt och behålla viktnedgången långsiktigt. Ett sådant exempel är mr 50 %, Tommy Runesson. För andra funkar det inte. Ett exempel är bloggaren Jimmy Moore som nu har kört super strikt LCHF i flera år och skrivit böcker om det (Keto Clarity) men likt väl fortfarande halkar uppåt i vikt. Det finns starka individuella variationer och egentligen ingen vetenskap som bevisar att just strikt ketogen LCHF är den optimala viktnedgångsmetoden långsiktigt för alla. För vissa funkar det att faktiskt öka på kolhydraterna något för att få igång viktnedgången. Evolutionärt så är det rimligaste att periodvis gå in och ur ketos (inget folkslag har någonsin levt i permanent ketos). En del har prövat precis allt men når ändå aldrig idealvikten och då får man lära sig leva med det. Måttlig övervikt behöver inte vara något hälsoproblem. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Grattis till sportbil!!! Rätt tänkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Prova att äta mer grönsaker. Inte frukt, mejerier eller nötter utan bara mer grönsaker. Minst 500 gr om dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted February 4, 2015 Author Share Posted February 4, 2015 Tack till er alla som har svarat - svaren väcker onekligen en del funderingar! Kanske är det så att jag har blivit FÖR nitisk, att min kropp inte alls gillar det strikta sättet. Har läst mina gamla kostnoteringar från de första 9-10 månaderna, och det är en enorm skillnad mot nu. Då tycktes jag äta mycket mer varierat och oftare. Jag gick inte i taket över en dl mjölk, jag åt utan problem 3-4 ostrullar någon kväll, jag skydde inte mejerier som pesten osv. Jag tror helt enkelt att jag testar att äta mer, och mer varierat. Kanske fungerar det! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Mer varierat innebär bättre näringstäthet. Jag skulle gissa att du får i dig alldeles för lite näring just nu och kroppen reagerar därefter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts