geminick

Orolig PCOS-själ

Recommended Posts

Välkommen till forumet geminick :)

Det ska bli spännande att följa dig, och jag tror att du snart kommer att känna av många hälsofördelar med LCHF.

Ha lite tålamod bara, då det kan ta lite tid för en sockerdriven kropp att anpassa sig till en fettdrift :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja heja. Vi började samtidigt du och jag. Hoppas allt går bra. Följer här för att se någon som gör omställningen samtidigt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar säga att PCOs är en kvinnlig speciell variant som ofta beror på Metabolt syndrom!

Har du testat andra värden som hänger ihop med metabola syndromet?

Ingen kul grej att vara kvinnlig på.. orättvist kan man tycka, men vi män har oxå vår speciella åkomma och den är inte så kul den heller!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

margaretha: Tack! :)

Syster: Tack, tack! :) Jo, jag känner hur det börjar röra sig i kroppen faktiskt, så det ska bli väldigt spännande detta!

DonVitor: Åhå, va roligt! Vi får hålla koll på varandra då! :D Kilar över till din tråd och kikar nu!

Zepp: Säger du det? Jag trodde det berodde på att äggblåsorna på äggstockarna inte utsöndrar de hormoner de ska och att det i sin tur leder till hormonell obalans vilket i SIN tur leder till insulinokänslighet - vilket då gör en metabolt sjuk? Eller har jag missuppfattat nånting?

Nä, usch, jag önskar inte detta till min värsta fiende faktiskt, oavsett man eller kvinna. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allmän uppdatering om dagens mående!

I förrgår var jag riiiktigt dålig i magen. Då jag varit lite nojig om att kanske bli hård i magen eller så av den nya kosten, så ville jag förekomma detta och tog dagen innan lite, lite linfrön i ett glas vatten. Dagen därpå sprang jag på toa heeeeela dagen. Konsistens: VATTEN. Det var inte alls kul! Kände mig matt och nästan sjuk efter halva dagen. Men sen var det som bortblåst dagen efter det.

Naturligt nog så har jag inte varit på toa sedan i förrgår, då magen helt tömde sig då. Eller tja, tills för en stund sen, så hade jag inte varit på toa. Det märks att kroppen håller på och ställer om sig. Inget hårt, inget överdrivet löst, men tillräckligt udda för att höja ett ögonbryn åt för min del. Plus att jag mådde lite halvilla - är det normalt under omställningsperioden kanske? Jag tänker inte lägga nåt större fokus på det i alla fall. Magen verka rju fungera som den ska i övrigt.

Ledsen om det fanns nån väldigt känslig människa som inte tål bajsprat som råkade läsa ovanstående. ;D

Anyways... Ska snart käka lite lunch och sedan sätta igång med dagens plugg: skapa ER-diagram - dvs databasteknik. Urkaburka.

Var och simtränade igår, första gången på lchf. Har ju läst att man kan känna sig lite mattare osv efter träning på låghydratkost, men jag vet inte om jag kände av så jättemycket... Tror det mesta kan ha varit inbillning pga vetskapen jag lagt mig till med.

Hur fungerar det förresten med träning och lchf, är det viktigt att äta lite extra kolhydrater då eller hur funkar det egentligen? Har läst om potentiell saltbrist bara.

I övrigt mår jag bra, har inte så mycket att säga egentligen. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Zepp: Säger du det? Jag trodde det berodde på att äggblåsorna på äggstockarna inte utsöndrar de hormoner de ska och att det i sin tur leder till hormonell obalans vilket i SIN tur leder till insulinokänslighet - vilket då gör en metabolt sjuk? Eller har jag missuppfattat nånting?

Nä, usch, jag önskar inte detta till min värsta fiende faktiskt, oavsett man eller kvinna."

Eller tvärt om, vilket som!

"Hälften av alla kvinnor med PCOS är överviktiga och det finns en koppling till det metabola syndromet. Förhöjd perifer insulinresistens anses ligga bakom både ovulationsrubbningen och risken för utveckling av det metabola syndromet. "

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3373

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Zepp: Säger du det? Jag trodde det berodde på att äggblåsorna på äggstockarna inte utsöndrar de hormoner de ska och att det i sin tur leder till hormonell obalans vilket i SIN tur leder till insulinokänslighet - vilket då gör en metabolt sjuk? Eller har jag missuppfattat nånting?

Nä, usch, jag önskar inte detta till min värsta fiende faktiskt, oavsett man eller kvinna."

Eller tvärt om, vilket som!

"Hälften av alla kvinnor med PCOS är överviktiga och det finns en koppling till det metabola syndromet. Förhöjd perifer insulinresistens anses ligga bakom både ovulationsrubbningen och risken för utveckling av det metabola syndromet. "

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3373

Jaha! Där ser man! Som sagt, jag har bara fått höra förklaringen jag skrev ovan, men det ser ju ut som om det råder lite delade meningar om den här skitsjukdomen/störningen med andra ord. Intressant, tack för infon! :) Alltid bra att veta mer om det som råder...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad konstigt det känns att vara hungrig... Men inte lida av det. Ingen yrsel att prata om ifall det drar ut på tiden.... Jättekonstig känsla.

Massa konstiga, nya känslor. Spännande!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, urkaburka. Hade en kompis och hennes yngre syster här på besök, vi kom in på ämnet LCHF. Systern, som är sjuksköterska, hade ungefär den här reaktionen: "Men varför väljer du LCHF??" - med ogillande min.

Himla tråkigt.. Jag tror egentligen inte att hon fullt ut visste vad LCHF handlar om, mer än att det "ger hjärt- och kärlsjukdomar och hjärtattacker", typ. Jag vet inte om detta är något de får lära sig under sin utbildning, men det var väldigt tråkigt att höra i alla fall. Jag ska försöka få henne att titta på "Fed up" och läsa Kostdoktorn.se, så får vi se om hon ändrar uppfattning sen. Men hon är ungefär lika envis som jag själv, så chansen för det är nog inte överdrivet stor. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, hunger känns som.. snart är det nog dags att börja förbereda maten eller om någon timme eller så.. föresten så är det inte så långt till nästa planerade måltid så det kan vänta en stund!  :wacko:

Visste du inte att LCHF är en sekt där man äter smör med sked o dricker grädde under religiösa former.. och Andreas och Annika är överstepräster?

Jag visste heller inte vad LCHF var för något, eller rättare sagt Atkins som det hette förr i tiden, jag trodde man bara åt kött och nästan inget annat! :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, hunger känns som.. snart är det nog dags att börja förbereda maten eller om någon timme eller så.. föresten så är det inte så långt till nästa planerade måltid så det kan vänta en stund!  :wacko:

Visste du inte att LCHF är en sekt där man äter smör med sked o dricker grädde under religiösa former.. och Andreas och Annika är överstepräster?

Jag visste heller inte vad LCHF var för något, eller rättare sagt Atkins som det hette förr i tiden, jag trodde man bara åt kött och nästan inget annat! :P

Ja, men lite så känns det faktiskt! Har annars bara känt som ett gapande hål i magen, som sagt.

Hahahaha, åååh ja, det där har jag hört många gånger från folk - en gång var jag, tyvärr, en av dem! Det är ju så långt ifrån allt vad man fått lära sig om kost och hälsa hittills.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he.. :)

Personligen har jag inga problem med att äta smör med sked, om det kniper..

Men har aldrig, faktiskt, druckit grädde under religiösa former! Ska man mässa nåt särskilt? Tillbe Den Heliga Fettranden, kanske? Eller går det bra att freestyla? :D:lol:

HAHA, oj oj oj, det går nog säkert bra att freestyla... eller? :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter här och fryser som en liten gnu på grund av den enormt smaskiga, men iskalla, smoothien jag sippar på; pyttelite jordgubbar och hallon, frysta sådana, och turkisk yoghurt med vispgrädde i. MUMMA! Förresten, smakar grekisk yoghurt mycket annorlunda från turkisk yoghurt? Nån som har nån åsikt om detta?

Dagens frulle bestod av några ostbitar (Åsebodas gräddost... ÅH SÅ GOD!), en avokado, ett enormt glas vatten (typ en halv liter) och sedan smoothie ovan.

Jag bestämde mig för övrigt innan jag började med LCHF att jag inte skulle räkna någonting, utan mer bara hålla ett öga på kolhydraterna, då jag är så urbota less på att behöva väga, mäta och räkna allting hela sabla tiden. Tycker det är jätteskönt att slippa den grejen! Däremot har jag hittills hållit mig runt 20g kolhydrater om dagen, är det det som folk kallar "strikt" LCHF?

Tänkte berätta en annan grej förresten. Innan LCHF så var jag intresserad av Paleokost faktiskt, då jag har en nära vän som ätit detta i ca 9 år och som "utbildade" mig om många matfrågor - något jag är väldigt tacksam för. Men... jag kände mer och mer att paleo inte var min grej. Tanken och målet var att jag skulle börja med kosten steg för steg. Nummer ett var att göra mig av med alla former av mjöl/spannmål/stärkelse. Bröd lade jag av med redan i september förra året och pasta/ris/potatis lade jag av med kort därefter. Sen fastnade jag, eftersom jag inte ville göra mig av med mejeriprodukterna och dessutom inte lockades särskilt mycket av många av de paleorecept jag hittade.

Alltså hade jag "halva inne" när jag kom på tanken att läsa på om LCHF, så att säga. :P Kan ju dock meddela att de förändringar jag gjort inte påverkade min vikt särskilt mycket alls... Medan en träningskompis rasade i vikt den första månaden av att endast ta bort bröd (och träna såklart). Däremot var min mage extremt mycket gladare än innan, vilket sporrade mig att kämpa vidare!

Har dock börjat misstänka att det kan vara mejeriprodukterna som stör det hela... men vill vänta lite och se hur den nya kosten påverkar mig. Detta är ju trots allt helt nytt för mig och min kropp, så kanske lossnar det av sig självt nu när jag gjort om så pass mycket av min vardag? Måste jag ändå ta bort mejeriprodukterna (äter dock "bara" grädde, ost och turkisk yoghurt nu - mjölk är helt borttagen) så kommer jag bli sååå besviken... Men det återstår väl att se, helt enkelt. Inte måla fan på väggen innan jag vet säkert.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat rysk youghurt? Den har 17% fett. Själv kör jag numera creme fraiche när jag vill ha nåt youghurtaktigt. Det behövs mindre då eftersom det är fetare.

Ta det lugnt och låt kroppen vänja sej. Jag provade en mejerifri månad bara för att testa. Efter det äter vi betydligt mindre grädde och cremefraiche men ost är mitt godis så det vill jag inte överge

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, nope,d en har jag faktiskt inte testat! Kan ju göra det härnäst så får vi se. :) Och tackar för tipset om creme fraiche, detta skall också testas!

Ja, jag får väl göra det. Är bara så nojig, eftersom så mycket annat sällan har fungerat i längden.. :P Och nej, ost vill jag absolut inte bli av med heller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig tog det ett tag innan jag slutade med mejerierna. Jag tror att det kommer lite automatiskt när man hålit på ett tag. I början är det ju så gott med fet yoghurt och grädden. Jag upptäckte att jag mådde så mkt bättre utan mejerier, särskilt mentalt och för magen. Lite creme fraîche äter jag. Ibland nån laktosfri latte. Jag äter får- och getost mer obehindrat. Och i veckan hittade jag fårmjölksyoghurt i en hälsokostbutik. Vilken lyx!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

may: Ja ajg misstänker att det kommer bli så även för mig till slut. Men vi får se. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I natt vaknade jag med ett illamående, kallsvettningar och tarmar som typ gjorde kullerbyttor i magen på mig. Låg och drog mig i kanske fem minuter, men sen kände jag bara att om jag inte går upp, då kanske jag spyr, eller gör det andra vägen. Sedan spenderade jag åtminstone en halvtimme inne på toan.

Alltså, USCH! Jag mådde illa, kallsvettades som bara fan (ursäkta språket) och trodde helt seriöst att nu kräks jag rakt ut! Men så blev det inte, utan tarmarna lugnade ner sig när det väl... ehum.. lättades lite på trycket, så att säga.

Alltså, är det här vanligt? Jag kände mig SJUK rent ut sagt! Har någon annan erfarenhet av detta? Är det en vanlig omställningsgrej eller tål jag kanske inte att äta så mycket fett? Är det mejeriprodukterna som spökar? Waaah!

Den som har kunskap och/eller egna erfarenheter, var snälla och kommentera!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I övrigt går det dock bra. Har ibland lite svårt att få i mig tillräckligt med fett skulle jag tro, för vissa dagar, när jag testat nåt nytt recept eller liknande, så känner jag mig lite hungrigare än annars.

Åt lite choklad för första gången på två veckor (har ej saknat det!) nu i helgen som var, då jag och sambon åkte på kalas för att fira att sambons äldsta syster blivit mamma för andra gången (en supersöt liten tös som ska heta Isabelle!). Där bjöds det på cupcakes, olika kakor, saft och hemmagjord princesstårta. Allt såg galet gott ut och det drog faktiskt i sockerdraken i huvudet på mig, men jag hade gjort egen chokladmousse med mörk choklad i, så det gick ingen större nöd på mig inte. De flesta som smakat på min chokladmousse (receptet är från 56kilo.se) tyckte att den smakade väldigt bittert, men jag äääälskade den! Det blir fler gånger med den - men inte än på ett tag!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, dagens frukost: fett-te! :P Dricker ju inte kaffe, så tänkte testa detta fast med te istället.. Hade dock inga ägg kvar (buuhuuu!) så körde med bara lite smör och kokosolja. Upptäckte dock att kokosoljan har smak av kokos så vi får väl se hur detta går. :P Iofs gillar jag koskossmak, så whatever.

Nu ska jag smaka........

.........och nu har jag smakat. Ja, alltså, det funkar ju! Blir inte riktigt lika sött som om man har grädde i. Men det funkar ju, absolut! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man börjar med LCHF tycker jag att det räcker med att dra ned på kolhydraterna. Fettkvoten ökar ju ändå. Varför? Jo, för att slippa det groteska illamåendet, svettningarna som kommer i början om man äter för mkt fett.

Sen efter en tid, kanske en månad, kan man öka på med fett sakta och hitta en bra nivå. Man äter rätt mkt en längre tid då. Min teori är att kroppen är svältfödd. Jag har hållt på i två år och nu äter jag lite mindre fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset may! :) Jag får fundera över det där tror jag bestämt. Magen är i alla fall lite mer under kontroll nu, så vi får se vad som händer. Jag kanske ökar på lite med grönsaker eller nåt sånt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp, nu har det gått några dagar och min mage är prima igen. Vetefasen vad det där beror på. Men det kommer säkert igen haha.

Det går bra med maten, men ibland blir det lite snabblösningar... Inte med kolhydrater då alltså, utan bara receptmässigt. Dagens lunch t.ex. bestod av snabbt ihopkladdad tonfisk med majonnäs, krossade tomater och riven cheddarost som jag hittade i kylen. :P Men det var gott!

Har dock märkt att jag gått och varit hungrig de senaste dagarna, inte en trevlig känsla, samtidigt som jag fått nästan lite kväljningar av en del av maten jag ätit, vilket jag då tolkat som att jag varit mätt. Inte lätt, det här haha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det gått ca 2,5 veckor sedan jag började med LCHF. Kul att jag klarat mig hittills utan några större bekymmer eller risk att återfalla. Hade nån dag i helgen som var då jag kände för att käka nåt med kolhydrater, men det var den kvinnliga veckan då, så jag tror mest det handlade om det. ;)

Känner att jag behöver kolla upp lite roligare recept, för de senaste gångerna har jag bara slarvat ihop något och sedan inte tyckt det vart gott. Att äta blir ju väldigt tråkigt då, hehe. Käkade dock ugnsstekta laxfiléer med broccoli, creme fraiche och mozarella på igår, det var gott!

Nu kommer ju dock min nojjighet fram igen... Jag har inte tappat något i vikt, vad jag kan utröna. Jag tror inte jag har gått upp heller - jag vägrar äga en våg - eftersom magen står någorlunda stilla på samma cm i midjan...

Normalt sett har det tagit ca 3 veckor innan min kropp hunnit reagera på en förändring (antingen träning och/eller kost), så jag hoppas innerligt att det börjar hända något nu, annars kanske tålamodet tryter. :( Jag har alltid bråttom till allting.... som ni kanske märker.

I övrigt så mår jag dock väldigt bra av den här kosten och jag önskar egentligen inte att gå tillbaka till det jag hade innan; blodsockerdippar utan dess like, gasig och upprörd mage osv. Det var bara inte roligt. Jag mår mycket bättre nu. Fast som sagt, lite roligare recept vore ju inte alls fel. Får sätta mig och kika på det as we speak.

Hur lång tid tog det för dig innan din kropp vaknade till liv och började släppa greppet på sitt fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn och fin lugn och fin. LCHF är ingen quickfix. Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilo på en kafferast. LCHF är en viktnormaliserande och hälsobefrämjande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. Och har du en otrygg kropp släpper den inte ett gram. Det du måste börja med är att få din kropp att lita på dej. Nu byter du bränsle och du kanske har misshandlat den med hårdbantning förut. Då kan det ta typ 3 månader innan din kropp och du är på speaking foot med varandra igen så den är säker på att den inte kommer att råka ut för en ny svältperiod. Om det inte hänt nåt efter 3 månader kan du börja se över t ex periodisk fasta som komplement

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det kan ta så lång tid alltså? Fast jag borde väl egentligen inte vara förvånad - som du säger/skriver; x antal år har ju gått åt till att misshandla kroppen med en massa sockergifter och dylikt. Inte konstigt att den tar tid på sig då.

Tackar så mycket för ditt svar, det var skönt att höra detta. :) Slipper jag ångesten helt enkelt!

Har för övrigt hittat en massa goda recept på 56kilo.se nu, så nu sitter jag och skriver ner vilka grejer som skall inhandlas i veckan! Oxfilé med kålrotspommes.... ååååh. <3

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! :)

Sitter och segar lite med att starta med plugget idag, känner mig lite seg i skallen hehe. Ska alldeles strax testa att baka ett så kallat "ostbröd", vars recept jag hittat hos 56kilo.se - åse har verkligen roliga recept! :) Sambon och jag är sugna på egengjorda hamburgare, och det här ostbrödet ska vara perfekt för att användas som hamburgerbröd, så jag hoppas det blir bra! Himla gott till frulle också kan jag tänka mig. Ser fram emot det!

Känner mig ändå liiiite besviken över det här med vikten och kan inte riktigt släppa det helt, särskilt inte när jag läser om personer som gått ner typ 5-6 kilon redan den första veckan med LCHF... Frågor som "äter jag inte bra?" dyker upp. Jag vill verkligen inte falla tillbaka i det här mönstret med att räkna och sånt där, det känns bara jobbigt och kontrollfreakigt. Men men, jag kan knappast göra något annat än att fortsätta som jag gör.

Hehe, minns ni att jag skrev om att en kompis lillsyrra reagerade negativt på att jag börjat med LCHF? Tydligen så råkade hon och min kompis närapå i luven på varandra om saken några dagar senare, då lillsyrran absolut vägrar ge med sig om att det kan finnas logik bakom LCHF, eftersom det hon fått lära sig under sin utbildning till sjuksköterska visar på den raka motsatsen.

Tycker ärligt talat att man borde införa nån typ av kvalitetskontroll på de utbildningar som finns i Sverige idag, särskilt inom vården, och se till att de alltid har tillgång till det nyaste materialet, speciellt inom vetenskapen.

Anyways, ostbröd var det ja.... Börjar bli hungrig nu!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar göra parisare (hsmburgare med stekt ägg) fast helt utan bröd. Jättegott med smörstekt lök och skivade tomater och sallad

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morrn morrn på er! :) Eller, god förmiddag är väl snarare en bättre hälsning...

Känner mig väldigt seg idag, har blivit väckt flera gånger i natt av att det varit antingen varmt eller att katterna har sprungit runt som galningar utanför sovrummet. Har dock nyss avnjutit en god frukost med ostbröd och ta med lite grädde i. Mums!

Kan inte nån ta och göra den här kursen i databasteknik åt mig? Blir så jävla less på den och dess lärare. Trodde lärare var till för att lära en grejer, inte svamla om termer som hen inte förklarar ordentligt. Urk.

Tycker att denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6313-d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-%C3%A4ta-lchf/page-2är väldigt intressant just nu, gå gärna in där och kommentera ytterligare.

Sitter och funderar på att beställa hem lite LCHF-kokböcker....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjosan folket!

Återigen så hamnade jag i en diskussion med en framtida medicinskt arbetande person, nämligen min bästa vän som just nu pluggar till läkare. :P

Det mesta handlade om att "LCHF har inga långsiktiga studier" och att man enbart kunde lita på högt uppsatta forskare som fått positiva kommentarer/whatever från andra högt uppsatta forskare inom ämnet, typ.

Personligen, så har jag kommit fram till att jag ärligt talat inte litar på en enda jävel. Någonting känns väldigt fel någonstans och jag tycker det är dags att folk går till botten med det, vare sig det visar sig att vi som gillar LCHF har fel eller ej.

Fram tills dess kommer jag köra på med LCHF, för såhär bra har jag inte mått på flera, flera låååånga år! :) Jag låter det få tala för sig självt, helt enkelt.

Var för övrigt på middag hos mormor och morfar igår, fick då "vanlig", men ändå rätt bra mat; flygande jakob med ris, grönsallad och sedan en morotskaka med en kopp te med vispgrädde i till efterrätt. Kan ju meddela på en gång att jag inte åt upp kakan och inte kunde dricka mycket av teet, eftersom jag tyckte att det var på tok för sött - plus att det INTE LOCKADE MIG! Den känslan var så enorm att jag självmant valde att helt enkelt inte äta upp det! Kände mig lite chockad AB där ett tag, haha!

Nu ska jag göra te och sedan väntar en förmodligen superjobbig föreläsning/handledningstillfälle via Internet där vi som studenter ska försöka förklara för en lärarassistent att kursen han är med och håller i måste förändras. Skitkul. *tummen ner*

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae de nuvarande modedietens som infördes för 40 år sedan saknaade stöd och långsiktiga studier, däremot gott om sk experter som kliade varandra på ryggen!

Så 40 års experiment med nuvarande kostråd förskräcker!

Jag håller med dig, forkarsamhället och ansvariga myndigheter är inte att lita på och märk väl det är främst jordbruksdepartementen som har ansvar för kostråden, samtidigt som de är ansvariga för att styra, stötta och gynna sin matindustri!

Man kan utan vidare säga att de sitter på två stolar!

Som enda land i världen har vi lyckats ta bort kostfrågan från jordbruksdepartementet och numera ansvarar Socialstyrelsen för kostråd vid sjukdom!

Och det gör de främst genom det som din vän pratar om nämligen eveidensbaserad kunskap, och SBU säger rent ut att det knappt finns någon evidens för nuvarande kostråd!

Och det uppmärksammans allt mer, samt kopplingen mellan nuvarande kostråd och livsmedelsindustrin!

Råden från 1980-talet om att undvika smör saknade bevis. Hela västvärlden fick kostråd som aldrig hade visats göra någon nytta. Det är gamla nyheter för dig som läser här regelbundet, men nu sprids kunskapen allt snabbare över världen.

En ny vetenskaplig analys visar att råden helt saknade bevis för nytta när de infördes och fick stora rubriker runtom i världen igår:

Den gamla fettskräcken är på väg att dö ut. De som ännu är rädda för naturligt fett idag har ännu inte lyckats uppdatera sina kunskaper. Tyvärr inkluderar det gott om äldre experter som styr våra officiella kostråd.

Att komma över fettskräcken är helt nödvändigt för att kunna återgå till hederlig riktig mat, vilket krävs för att komma ifrån kalorifixering och svältbantning. Det är nödvändigt för att vända epidemierna av fetma och diabetes och andra liknande sjukdomar. Det är nödvändigt och det kan inte vänta.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig till punkt och pricka, Zepp! Tycker det är så synd att det ska vara såhär, för hon är ju jätte-anti mot LCHF, men säger ju inte att jag inte borde gå på det, utan snarare tvärtom - mår jag bra ska jag fortsätta, typ, men hon skulle aldrig pröva det själv... Något som jag tror skulle gjort henne väldigt gott.

Samtidigt så känns det lite läskigt att börja tänka "Åh herregud, det är en enda stor konspiration!!!" - men tänk om det ÄR en konspiration?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan avslöja att det inte handlar om någon konspiration, det handlar om från början ett gott syfte och om jordbrukspolitik!

Dvs först var syftet att komma fram till en hälsosam kost, sen tog jordbrukspolitiken över och i förhandlingarna så skulle det vara så rättvist som möjligt mellan olika länder och deras jordbruk.

Tror din vän skulle få en schock om hen visste hur det gick till, för först förhandlades det mellan olika jordbruksdepartement sen så letade man upp forskning som stöder deras kostråd!

Det är inte någon konspiration utan det är så politik sköts!

"Vägen till helvetet är kantat av goda föresatser"!

"Under 50- och 60-talet tilltog debatten om världens livsmedelsförsörjning. Alarmister menade att vi innan millennieskiftet skulle drabbas av en global svält- och försörjningskris. Den rika världens köttproduktion utmålades som slösaktig och energiineffektiv. För den unga, rebelliska 68-generationen blev synen på maten en ideologisk vattendelare. Veganismen fick sitt genombrott.

Dagens kostråd tog form på 70-talet. Den politiska tidsandan var färgad av energikrisen och svältkatastrofer i Afrika och Asien. Den svenska livsmedelsindustrin var snabb att anpassa sig till den nya tidsandan och förorda en fettsnål kost där bröd och potatis utgjorde "basmaten". Livsmedelsindustrins representanter har hela tiden suttit med runt borden när kostråden utarbetats, när officiella kampanjer sjösatts och när forskningsanslag delats ut."

http://www.bokus.com/bok/9789172411425/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för ytterligare bra information Zepp. :) Önskar jag kunde visa min vän allt detta med hen är garanterat inte mottaglig för det just nu. Hen får helt enkelt se efter själv så småningom. Jag blir bara ledsen av att hen kanske går miste om mycket.. fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi ändå är inne på konspirationsteorier.. jo jag tror att de finns, dvs konspirationsteorierna.. men oftast så är sanningen bra mycket enklare!

Upprinnelsen var att andelen död och incidenser i hjärtkärlrelaterade sjukdommar hade stigit på 70-talet.

Så det fanns forskning som gick ut på ta reda på orsaken.. eller oppfinna medicamenter för ändamålet.

Man såg mycket riktigt att det fanns en stor överepresentation av högt kolesterol bland de med hjärtkärlsjukdom.

Kolesterolmätning handlar till stora delar om att mäta hur fettmetabolismen fungerar.. så kopplingen mellan fett->kolesterol->hjärtkärlsjukdom var en bra första hypotes!

Grejen är/var att en forskare vid namn Ancel Keys kikade på problemet och fann ett samband mellan fettintag och hjärtkärlsjukdom.. dock så var det epidemiologiska studier, de visar samband men inte orsak.

Hur som helst så fick han ett stort inflytande, trotts att hans studier även hade andra samverkande faktorer såsom socker och CVD.. men detta undersökte man inte nogranare iomed att kolesterolhypotesen redan var dominerade!

Men.. nu 40 år efteråt när man går igenom AKs studier så finner man att han hade rätt.. men fel slutsatser, det var de rikaste länderna med bäst sjukvård som hade mest CVD, iomed att de i fattiga länder dog tidigare av "all cause mortality"!

Dvs de han inte bli så gamla att de han få CVD!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoscha: Haha, förstår mycket väl att din läkare tappade hakan då, ja! :P Men vad skönt att slippa mediciner! :)

Zepp: Ancel Kays hade jag faktiskt inte hört talas om innan, tack för infon! Jag har sett dokumentären/filmen Fed Up och där beskrivs ju stora delar av det du just berättat, men några fler detaljer om det har jag tyvärr inte kollat upp... men ja, jag förstår vart du vill komma! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter för tillfället och käkar frukost (tonfiskröra på tonfisk (duh!), ägg, majonnäs, riven ost och lite krossad tomat) och läser lite slött igenom olika trådar här på forumet. Har pluggat större delen av morgonen och har lämnat in en komplettering till universitetet.

Lyckades med konsten att roffa åt mig mitt första frilansjobb igår morse! De vill dock se lite arbetsprover innan de är helt hundra på att det blir jag, men jag tror nog det ska gå vägen - vi har redan diskuterat alla andra detaljer i princip, så det känns bra. :)

Med kroppen och vikten verkar det inte hända ett skit än. Besvikelsen växer, trots försäkringar om att det förmodligen snart lossnar. Kan inte låta bli att tänka tankar om att jag förmodligen gör fel på något sätt, hehe. Så ja,d etta snurrar fortfarande i mitt huvud och det kommer det nog göra tills jag får resultat - om jag nu ens får några... Det skulle liksom inte förvåna mig om det sket sig på något sätt, allt annat har ju gjort det hittills så. Vill bara få bevis för att det jag gör fungerar! Jag mår ju så bra i övrigt, så detta är inget jag känner att jag någonsin vill överge! Tanken på att gå tillbaka till det andra; äta bröd, godis, pasta osv. det lockar inte det minsta, för jag minns bara hur dåligt jag mådde av det!

Annars så känns det spännande med en LCHF-kokbok på väg hem med posten! :) Ser fram emot att få läsa igenom alla recepten och testa på lite nya saker. Jag är nämligen ingen superhöjdare på att laga mat... Har alltid tyckt att det bara är ett nödvändigt ont - något som gör att LCHF känns ännu bättre, med tanke på att jag inte behöver springa och äta 300 ggr per dag. :P Ju mindre tid i köket, desto bättre, haha!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, har kommit fram till att jag ska bli striktare med saker och ting. Jag gick in med en ganska lätt attityd, har inte räknat på någonting, mer än att jag kollar kolhydratinnehållet och aktar mig för livsmedel med mer än 3 kolhydrater per 100g, typ. Rent logiskt sett borde jag ha hamnat runt 20 - 25 g kolhydrater/dag, men med tanke på att jag ätit/druckit en del grädde i mitt te och i smoothies så inser jag att "felet" förmodligen ligger där. Det får helt enkelt bli fett-te hädanefter och kanske ta liiite grädde ibland. Något annat som jag ätit lite av, det är bär. Absolut inga stora mängder, men med en kombo av det och grädde i en smoothie så kanske det blir lite väl mycket... Läste nånstans att blåbär är något av det sämsta i bärväg som man kan sätta i sig - gissa vilka bär jag ätit mest av....?

Så ja, jag ska vara lite noggrannare med vad jag stoppar i mig, helt enkelt, så kanske viktminskningen sätter lite fart. :) Inser att jag förmodligen ersatt ett beroende (tänker t.ex. på mackor, något jag visserligen slutade med i september förra året, men som varit en av mina "droger" tidigare) med ett annat: grädde. Det är relativt sött och ger saker och ting en väldigt god smak. Hej och hå, så blir det kanske lite för ofta och mycket. Att man aldrig lär sig? :P

Men men, från och med nu så ska jag se upp med mejeriprodukterna, så får vi se hur det går! :) Smyga ner mer majonnäs och ägg i maten istället. Ost och smör tänker jag dock behålla - eller borde jag tänka om där?

Hoppas, hoppas, hoppas att min kokbok kommer imorgon! Vi ska åka och handla då. :P

Ha det gott allesammans! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smör kan du helt klart behålla. Du kanske ska minska ost så du bara har den i matlagning? Jag har hur lätt som helst att överäta ost... det är ju så gott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, det är samma för mig! :( Får nog hålla den nere också... Tyvärr!

Sen undrar jag om nån har koll på ett riktigt gott sätt att göra sin egen tacoskryddblandning? För fy fan i helvete vad socker det är i den vi har här hemma!! D:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, det är samma för mig! :( Får nog hålla den nere också... Tyvärr!

Sen undrar jag om nån har koll på ett riktigt gott sätt att göra sin egen tacoskryddblandning? För fy fan i helvete vad socker det är i den vi har här hemma!! D:

Jag gör inte nån regelrätt kryddblandning men jag kryddar med spiskummin (ganska mycket!), chilipulver, vitlökpulver, salt och peppar. Slår på lite vatten så det får koka ihop. Jag tycker det är spiskummin som ger rätta "Tacosmaken" och med chilipulvret regelrar jag hettan. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åhå, tack så mycket för tipset Jamtlandstjej! :D Ska absolut testa det till nästa gång!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"För er som tröttnat på socker och andra tillsatser.

Jag gör på:

12 msk spiskummin
4 msk cayennepeppar
8 msk chilipulver
8 msk lökpulver
8 msk paprikapulver
4 msk kakao
6 msk oregano

Alla har ju olika smak och det är bara att ändra inbördes mängder om man vill.

När jag gör själva färsen tar jag till 1 kg (nöt- eller blandfärs)

12-14 msk av denna krydda
lite tomatpuré
4 klyftor vitlök
salt och peppar
och - för de modiga 
½ tsk chipotleextrakt -eller mer om man är ännu modigare..
Härhemma är detta klart godkänt som tacofärs.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7135c8b9cb46223904dbfe-egen-tacokrydda

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg