geminick

Orolig PCOS-själ

Recommended Posts

Har själv hittat en mindfulness-app som heter Headspace, första 10 delarna är gratis, och på c:a 10 minuter vardera. Det känner jag att jag kan ta mig tid för. Finns säkert fler användbara appar med samma syfte.

Åh, men man tackar för tipset! Ska genast kolla in den appen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Geminick! Jag har läst igenom hela din tråd och vill bidra med några saker som slog mig. Här kommer de: 

- Kokosolja kan störa magen. Långsam tillvänjning hjälper då. 

- Man kan ta smör i kaffet/teet i stället för kokosolja. Osaltat smör finns i butiken.

- Om du är less på äggfrukostar, ät rester av "riktig mat" från middagen kvällen före eller från frysen. 

- Fröknäcke finns som bakmix och är ett alternativ till mandelscones. Ett annat är quinoascones. 

- Japp beroende. Här är min tråd om det: http://forum.kostdoktorn.se/topic/4334-att-övervinna-ett-matberoende-för-att-alls-kunna-lägga-om-kosten/

Lycka till! Du är jätteduktig! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt Liv: Hej på dig! Tack för ditt svar, det uppskattas!

Hade faktiskt inte koll på kokosoljan där, kanske kan vara den som spökar? Värt att fundera på faktiskt. Tack!

Ja, osaltat smör går åt som bara den här hemma hehe, det är gött!

Ja, jag har hamnat i en ganska skön cirkel: äter inte frukost alls, utan äter "brunch", vilket oftast består av middagsresterna från dagen innan, så den delen känns väldigt bra måste jag säga. :)

Hmm, jag tror faktiskt jag har fått en fröknäckemix från min kära mor... Får gå och kolla i skafferiet sen!

Oj, då måste jag genast gå in och läsa din tråd. Jag har, som du säkert redan läst dig till, haft enorma problem med att hitta rätt och faktiskt gå ner i vikt..... Vilket skapat en ond cirkel av stress. Men skam den som ger sig!

Tack så jättemycket! Kram!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen på er!

Pratade av mig lite med sambon igår och kom fram till att jag från och med idag ska ge fan i allt som smakar sött, även sötningsmedel. Jag klarar uppenbarligen inte av dessa smaker i nuläget, så det är bara att bita i det (just nu i alla fall) väldigt sura äpplet och sätta igång.

Bestämde mig för att starta direkt idag, enbart av en anledning: vi ska ha främmat och grilla och jag vill visa mig själv att jag kan. Kan så många andra, ja då kan tamejfan jag också. Ursäkta inte mitt språk, det är fullt menat.

Får försöka lägga upp nån strategi mot risksituationer, för jag säger alltför lätt Ja när någon bjuder mig på något - beroende på vad det är. Det lite mer uppenbart dåliga (kakor, bakelser etc. etc. etc.) säger jag solklart nej till, men jordgubbar lurar sockertrollet i mig, t.ex..... Får passa mig lite där, för jordgubbar triggar igång mig, till viss del. Även ost.

Apropå ost så funderar jag på att kanske enbart försöka ha det i matlagningen och undvika att äta det som mellanmål. Får se hur det fungerar. Lite tveksam om jag ska vara ärlig, men den som lever får se. Lite samma sak med grädde och creme fraiche. Jag tror att jag skulle må bäst av att utesluta mejerier helt, men jag är inte mentalt redo just nu känner jag, det räcker med en sak åt gången. Eller tänker jag fel? Vi får se hur jag gör.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp, så var grillfesten över och jäävlaaar vad jag fick kämpa med mig själv nu i slutet, haha. De började babbla om godis, kakor, chips, glass, hemmagjorda desserter...... Då kände jag hur det blev jobbigt att motstå frestelsen att åka och handla helt plötsligt... Men, det blev inte av och det känns bra, även om ett visst troll är djävulusiskt besviket för tillfället.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några inlägg sedan svamlade jag något om att kanske starta en blogg för att lätta på trycket lite emellanåt, minns ni det? Kanske inte, men tanken fastnade hos mig i varje fall, så ikväll satte jag mig ner och skapade just en blogg.

Än så länge finns det inte så mycket uppe, men det beror på att jag skapade den för ca 2 timmar sedan i skrivande stund haha. Men för den som är nyfiken så finns en lång berättelse om hur jag hamnade i sockerträsket där, under "Vem är jag?".

Sockerdröm.

Jag är omåttligt stolt över att jag satte ner foten för mig själv i eftermiddags. Tro mig, det hade kunnat gå käpprätt åt helvete, men jag tillät det inte, trots att Sockertrollet och själasorgen över att få ge fan i allt gottigt ett bra tag framöver (kanske för alltid?) gjorde sig rejält påminda. Nu ska jag gå och lägga mig med fläckfritt samvete. Godnatt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit i Hälsingland, sett fädernegårdar, undantagstugor och litta annat och tillomed träffat släkt som jag inte kände till! :)

Skog, skog, skog.. är behållningen!

J*vlar vad skog det var! :blink:

Mitt ute i ingenstans bodde de tydligen!

Hur stog de ut? :o

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp, så var grillfesten över och jäävlaaar vad jag fick kämpa med mig själv nu i slutet, haha. De började babbla om godis, kakor, chips, glass, hemmagjorda desserter...... Då kände jag hur det blev jobbigt att motstå frestelsen att åka och handla helt plötsligt... Men, det blev inte av och det känns bra, även om ett visst troll är djävulusiskt besviket för tillfället.

Himmel vad duktig du är!!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Tycker det låter urmysigt med så mycket skog, jag! :D Och välkommen hem! :)

stoscha: Haha, aw, tack så mycket! :D Försöker att klappa mig själv på axeln emellanåt, för såhär duktig har jag fasen aldrig varit, trots mina missöden med choklad! Det gäller att inte glömma bort det... :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tycker jag att det börjar bli aaaaaningen lättare att motstå frestelser... Men bara aningen. Var hos ett par kompisar igår och åt jättegod paleo/lchf-middag. Till efterrätt hade Martin och jag med oss våra färskplockade jordgubbar och grädde. Tanken var att jag skulle äta en portion och sedan se till att få dem andra att äta upp så mkt jordgubbar de kunde haha. Alltså kan man väl säga att jag gjorde ett mindre avsteg redan igår, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det var en medelstor portion som jag knappt fick i mig och sen var det bra.

Tjejen i paret vi var hos bakade spontant hallon/smultron/blåbärs-grottor på kvällen och den kvällens vinst var att jag var nöjd och därmed inte intresserad av kakorna. Sen har jag aldrig varit ett kakmonster iofs, men å andra sidan fanns det mörk choklad mitt på soffbordet där vi satt och det tog jag inte heller av. Eller nån drink med läskeblask. Så de där jordgubbarna rör mig inte i ryggen.

Idag ska vi upp till grannarnas sommarstuga utan el och vatten, hehe. Det ska bli spännande! Har varit där några gånger tidigare, vilket alltid har varit väldigt nice. Dock verkar det som om de allihop har bestämt sig för att "supa". Jag kanske tar ett glas vin. Vi får väl se.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj igen!

Gårdagen gick bra, tycker jag. :) De flesta drack en hel del, men jag tog bara ett litet glas rosévin: det var värdens bror som arbetar som vinkännare som bjöd, så det var inget billigt grejs eller fyllt med skit och kolhydrater. Det kändes helt okej!

Sen när de andras snacks åkte fram (Marabou mjölkchoklad, ostbågar och chips) så satte jag mig lite strategiskt vid bordet, haha: satte mig så långt från choklad jag bara kunde, så jag inte kunde nå skiten utan att sträcka mig fram över typ hela bordet. Och sen tog jag fram något som jag köpt med mig: lättrostade, lättsaltade mandlar, 60 gram. Inte helt optimalt, eftersom det triggade igång mig en aning, men jag kände där och då att hade jag inte haft NÅGOT ALLS att knapra på, ja då hade den där chokladen genast varit mer i farozonen. Och då tycker jag att om jag då väljer något som är mindre farligt, ja, låt gå då.

Så jag är efter omständigheterna väldigt nöjd med mig själv! :)

Dock blir det kalas med smörgåstårta hos mina päron nu ikväll, så frestelserna är inte helt borta än. Suck, haha. Men jag ska ta en bit smörgåstårta, äta allt utom brödet och sen kommer jag få fylla på detta med nykokta ägg, extra räkor, majjo och grönsaker! Så det kommer funka alldeles utmärkt. :) Tur man har en mamma som börjat inse hur viktigt detta är för mig!

Sen en annan sak som jag just skrev om i bloggen: ni som lider av stress, fasen, testa meditation! Det gör en helt SJUK skillnad (för mig i alla fall)!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vörjar fatta det här! Stort impad!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vörjar fatta det här! Stort impad!

Hehe, tack så mycket! :D Börjar kännas roligt igen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte midjan idag. Ca 1,5 cm har försvunnit, så nu har det släppt. :) Skönt. Sockertrollet är alltså mitt största problem, så därmed fortsätter sockeruteslutandet. Har blivit allt mer fri i tanken från skiten ju längre jag varit ifrån det. Känns hur underbart som helst, både fysiskt och psykiskt. Däremot har jag ätit mejerier de här två veckorna, men inga överdrivna mängder och enbart i matlagningen (förutom mitt te.. som jag har lite grädde i). Jag plockar eventuellt bort dem litegrann så småningom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara hoppa in och säga det att jag är så GRYMT sugen på LCHF-pizza.... Åt en i förra veckan och bara MMMMMMMMMMM. SÅ GOTT. Och vet ni vad som gör den sådär EXTRA smarrig?? Jo, det faktum att de andra satt intill och åt vanlig pizza, fick ont i magen och jag satt där och bara NJÖT av min! Moahahaha!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är altså mindshiftet som är den stora grejen.. metabolismen ändrar sig oftast betydligt enklare!

Men det som finns i huvudet som remenisenser av ens tidigare liv har man betydligt svårare att göra sig av med!

Pröva Meatza! :P

737.jpg

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952

Till slut kommer man till ståndpunkten att man funderar på hur andra verkligen fungerar.. och varför de fortsätter att äta mjölpizza?

Dvs, vad som gör att folk inte äter riktig mat?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Ja, för mig har det verkligen varit den mentala biten. Att acceptera att ja, något är trasigt och jag MÅSTE göra något åt det och inte bara lära mig recept utantill. Jag har varit tvungen att greppa VARFÖR och HUR jag mår som jag mår. komma fram ur dimman, ungefär. Om man ska vara "poetisk". :P

Åh, meatza? Detta måste testas haha!

jo, jag har också funderat på det sistnämnda. Men.. folk är som de är. De måste greppa det själva, inga ord i världen får dem att tänka om annars.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj på er! :)

Idag är det sista juli.... Ska vi gråta en skvätt tillsammans över sommaren som aldrig kom? Min sambo anser att sommaren inte är över, men alltså... den började ju aldrig? Gråååt. Jaja, det kommer fler år. :P Och augusti KAN ju faktiskt bli fin... eller?

Hursomhelst! Här går det fortfarande bra, mentalt mår jag superbra. :) Inget sött, varken socker eller sötningsmedel, har slunkit ner i min kropp och det känns jätteskönt. Har kommit in i ett gött flow med maten och stormtrivs. Inget att klaga på direkt!

Är dock extremt sugen på att mäta magen igen, men ska försöka hålla mig tills på måndag, för jag tror inte det är bra att kolla av hela tiden.. Jag blir nog lätt knäpp i skallen av sånt. Sen är en del av mig rädd för att bli besviken. Igen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjosan!

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga, än att jag är grymt stolt över mig själv: har lyckats vinna x antal konflikter med min lilla beroendehjärna de senaste dagarna och har fortfarande inte ätit något sött. :) Åtminstone inget som drivit mig galen - grannen hade gjort den där LCHF-glassen jag nämnde och han kom in med en liten tesked så jag skulle få känna smaken bara. Inte särskilt farligt, även om perfektionisten i mig inte vart helt nöjd, haha.

Glassen var supergod, kan jag tillägga. Inga fler besök dit tills den ätits upp, HAHA!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Substit för kolismat/desserter kommer till 90% alldrig att smaka som riktigt!

Däremot så finns det gott om annat som är läckert som man kan njuta utav!

Glass på riktiga råvaror borde man kunna göra med Sukrin/stevia?

Dels så tror jag det är bökigt att göra glass på råvaror.. dels så blir det iomed besväret på sin höjd någon gång vart annat/tredje år.. dels så minskar behovet av sött så det blir sällan värt besväret för egen skull.. möjligen blir det värt det om man vill imponera på andra?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde glass igår, på grädde, äggulor, färska jordgubbar och vaniljpulver. Två vanligen sötsaksätare bjöds också, den ena lämnade det mesta, tyckte det var för osött, den andra åt hela sin portion... Mina ungar åt och gillade det. Jag tyckte att det smakade både sött och gott. Jag gillar dessutom konsistensen som blir i glassmaskin, påminner om mjukglass. Däremot så krävs det sötman från någon slags frukt eller bär. Osötad vaniljglass smakar ingenting. Osötad kakaoglass smakar beskt. Men blanda i en halv till en mosad banan i kakaoglassen, så blir det underbart gott! Jag gör hellre så, än använder sötningsmedel. Det handlar om närmare en liter färdig glass, så mängden socker från bananen blir inte så stor per portion... Även min sockerberoende dotter, kan äta en portion av sådan glass, utan att bli galen efter mer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Haha ja, alltså, de tär ju inget man gör på en kväll, bara sådär.. Eller, i alla fall inte jag? Men grannen gjorde det iofs. Jag äger ingen glassmaskin och jag misstänker starkt att jag ska vara jääävligt glad för det! :P Den hade nog använts en del annars....

EVS: Ja, det är sant, frukt som sötningsmedel är kanske att föredra? Jag vet inte, jag är ärligt talat väldigt bortkollrad när det gäller debatten om sötningsmedel. Jag vet bara att aspartam är något man borde undvika, typ. Stevia verkar bättre, men... Ja, eftersom jag går igång så lätt på allt sött så undviker jag just nu allt. Men det är klart, om man någon gång ska göra glass så är ju detta helt klart värt att fundera över. :) Tackar för tipset! Kul att även din dotter kan äta utan att bli tokig!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glassmaskin och jordnötssmörmaskin.. kommer jag att hoppa över!

Risken är att man använder dem för ofta!

I dag plockade jag kantareller.. det får bli min last! :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Haha ja jag får nog också skippa dem, tyvärr... Litar inte på mig själv alls på den fronten! :P

Åh, kantareller var jag ute och plockade för några veckor sen, mums! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, så vart man lite irriterad då. Mätte magen idag, har fått nån cm tillbaka istället för att det försvunnit. Kan bara anta att det är de där jävla mejerierna som ställer till det. Att det ska vara så svååååååååårt! FRUSTRATION! Men jaaaaajaaaaaaa, det får väl gå då. *sur* :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte den tiden på månaden då? Det gjorde enorm skillnad för mej

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stoscha: Du, jag tror faktiskt att du satte huvudet på spiken... Det är nog kanske dags för den tiden snart. Utan p-piller reagerar jag också rätt starkt, så det är nog inte helt konstigt.

Liten uppdatering: Har nog blivit lite mycket mejerier det senaste, i och med att vi rest runt och ätit lite oplanerad mat gjorda av andra än mig själv, så då har mejerierna fått sättas till för att få upp fetthalten för mig. Kan kanske vara det som krånglar lite också. Men skitsamma, för jag mår bra och insåg att två av mina klänningar sitter för jäkla bra just nu! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, haha, jag hänger verkligen inte med i svängarna längre. En cm borta från midjan. Jag gör uppenbarligen nåt rätt? Jäkla bergochdalbana dock, så det blir ändå att testa en mejerifri vecka när jag kommit hem igen - ska upp till grannens stuga under helgen och festa järnet. Har köpt kolhydratsnålt rosévin och ska köpa med lite kokoschips och/eller saltade mandlar. Tror nog det ska gå bra, jag är ganska van nu. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nått verkar du göra rätt.. sen så är det svåra att få huvudet att hänga med.. det är oftast betydligt svårare!

Som regel.. för majoriteten av människor så handlar det om vad man äter i genomsnitt!

Dvs då är enstaka undantag och socialt ätande.. undantag!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahahahahaha, ja, jag är hemma igen i alla fall. Och den här helgen gick inget vidare. :D Mer än så behöver vi nog inte skriva, haha. Mår som en överkörd apa för tillfället, men men! Fysiskt, alltså, inte psykiskt! Jag valde att göra ett avsteg med flit i slutändan, för jag kände hur det hade blivit för mycket ändå annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! :)

Jag är tillbaka på banan helt och hållet och har idag inlett min första riktigt mejerifria vecka, för att försöka komma underfund med ifall det är mejerierna OCH sockret som ställer till det för mig viktminskningsmässigt, eller om det kan vara något annat. Dagens middagsmål blev stekt fisk med egengjord remouladsås (majonnäsbaserad) och kokt sparris. Mumma Deluxe AB!

Förutom den nya matplanen gick jag idag åter till mitt "vardagstänk" genom att ha planerat och följt ett dagligt schema för olika aktiviteter och ting jag ska få gjorda om dagarna: skulptera, skriva manus, planera konvent, teckna illustrationsbeställningar och så vidare. Klämde in en promenad till stan med en kompis också och passade där på att köpa hem lite D-vitamin och hittade dessutom smakfri kokosolja i samma butik! Dubbel-awesome!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och där var magen återställd och "kolhydratskilona" är borta - och magen har krympt ner till hur den var innan, om inte pyttelite mer. Skönt!

Kör på mejerifritt fortfarande och hittills har det gått riktigt bra! Jag har bestämt mig för att köra mejerifritt även nästa vecka, då jag anser att en vecka är för kort tid för att hinna märka en förändring. Min snälle sambo är såklart också på! :)

Har dock haft en del magproblem under veckan, senast igår. Jag har kommit fram till att det kebabkött jag köpte och tillagade hemma inte var bra, jag blev dålig i magen av det, men i övrigt vet jag inte riktigt varför magen reagerat som den gjort. Hm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där kilot extra var vatten det är egenligen inte så mycket att bry sig om.. iomed att man snart kissar ut det.

Hävdar att man inte alls skall bry sig om det de få gånger det sker utan bara köra vidare.

Det är så ditt liv ser ut framöver.. något vattenkilo hit o dit gör ingen skillnad så länge fettkilona minskar.. eller iallafall inte ökar.

För att bli av med ett fettkilo innebär att du måste förbränna cirka 7000 kcal.. och det gör man inte på en handvändning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Ja precis,d et var enbart vatten. :) Det rann ut av sig själv, hahaha. Och nej, den mängden kalorier tar nog ett tag att bli av med, tyvärr. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lingonvecka för tillfället, med start idag, och längtar efter LCHF-glass. Det är nästan så jag förlorar kampen, men alltså.. Det är fan inte värt det. Detta är min mejerifria vecka. Och jag vill inte äta socker eller sockersubstitut just nu. Fast det hade ju varit grymt gott alltså....

Äh. Jag hittar på nåt annat istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ!

Idag är jag fullpumpad med endorfiner och adrenalin och JÄVLAR vilken bra dag detta är! Vet ni varför!? Jag har mätt magen - och tappat 3 cm sen jag slutade med mejerier, drygt 1,5 veckor sedan!!

Helt galet! Nu hoppas jag att detta håller i sig, för, nej, jag går inte tillbaka till mejerier på regelbunden basis så länge jag vill ner i vikt! WOOOHOOOO!! :D

I övrigt har jag sån träningsvärk i benen att jag knappt kan gå. På riktigt. Jag stapplar fram!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj på er vänner!

Hur går det för alla här på forumet? Hoppas senaste månaden varit bra för er! :)

Själv har det stått still, eftersom jag med flit) inte ätit mejerifritt för att experimentera lite. Har kommit fram till att jag faktiskt inte går varken upp eller ner när jag äter mejerier. Med andra ord så tycker jag inte att det är världens katastrof om Martin vill ha gräddsås till sina köttbullar som vi gör nån gång i månaden, för jag går åtminstone inte UPP i vikt. Det var väldigt skönt att kunna luta sig tillbaka mot. :)

Sen har jag dock en fråga, som jag hoppas att någon kanske kan svara på? Hur kommer det sig att jag kan äta vanlig sötmandel utan problem men får ont i magen (gasbildning, svullna tarmar, ballongmage etc.) i några timmar efter att ha ätit mandelmjöl (antingen i LCHF-bröd eller i t.ex. gröt eller paj)? Vad är det i mjölet som är annorlunda från den hela mandeln? Jag har funderat på att börja göra eget mjöl på mandel eftersom jag uppenbarligen tål den hela mandeln.... Nån som kan svara på detta? Kanske är det nån tillsats som jag inte vet om? Äter oftast Risentas mandelmjöl, men där står det inget om några tillsatser såvitt jag minns.

Min taekwondoträning har äntligen dragit igång och min onda höft har tillåtit mig att delta! Så kul! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem med äggstockarna kan tydligen hänga ihop även med sköldkörtel och binjurar. För några år sen hade jag god hjälp av en kinesisk läkare i USA, dr Lam (www.drlam.com). Han är specialiserad på binjurar och utbrändhet. Han pratar om OTA-axeln (Ovaries-Thyroid-Adrenals) där man bör hålla ett öga på alla tre. http://www.drlam.com/articles/ovarian_adrenal_thyroid.asp

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amema: Tack för ditt inlägg! När du skriver om problem med äggstockarna, syftar du på min PCOS då? Hm, ska definitivt kolla upp länken du skickade med, tackar för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjabba tjena hallå! :)

Hur är det med alla? Här är det riktigt bra faktiskt! Jag har inte gått ner så mycket mer i vikt sen jag skrev senast, men det är lite skitsamma med tanke på att jag lärt känna mig kropp mer och mer det senaste, så numera kan jag faktiskt själv "bestämma" över vikten - känns det som, i alla fall. Det är kaseinet som spökar när det gäller viktminskningen, men eftersom jag är medveten om det nu, så känner jag inte längre någon panik. :)

Förståelse skapar acceptans!

Funderar starkt på att beställa progesteronkräm mot min PCOS, som tyvärr ökat på sig lite iom att jag slutade med mina p-piller för ett bra tag sedan nu, apropå nåt helt annat. Funderingar och dilemman!

Annars är jag mitt inne i en cirkus av universitetsstudier, företagsstart och lite allt sånt där skojsigt. Går även en liten mini-studiecirkel i ett kärt ämne varannan vecka också, så det är mycket på en gång! Hade jag inte ätit LCHF, hade jag förmodligen aldrig orkat.

Lågkolhydratskost har gett mig livet tillbaka.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen har jag skrivit det förut längre upp i tråden.. men utifall jag inte gjort det så gör jag det igen!

Du är inne på rätt spår.. dvs vad gäller kost och ätande/känna kroppens/själens behov osv!

Allt det där andra.. vet du först när du summerar ditt liv vid pensionsdags.. val av utbildning/yrke/partner/bostad/barn/ickebarn.. what ever vi alla går igenom.. och som kallas för ett normalt liv!

Som rätt mycket äldre än dig kan jag summera lite.. det finns en krass verklighet där ute.. ekonomi och social gemenskap är två viktiga saker.. allt annat får anpassas till de kriterierna!

Och med social gemenskap menar jag nära och kära, det är de man lever för och de som betyder mest för en!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: Jo men så är det ju. :) Man får se till vilka förutsättningar man själv har och utgå från det, helt enkelt. Och ja, jag är på god väg mot en riktigt bra vändpunkt i livet! Eller, tja, jag är redan inne i själva vändpunkten, och snart får jag se vad som ligger bortom den sista kurvan...

En helt annan grej är att det är så himla roligt och spännande att gå och titta på sig själv i helkroppsspegeln. Jag blir konstant lika förvånad över det jag ser där! Det är liksom inte långt kvar tills jag själv skulle kunna känn mig nöjd! Rent formmässigt i alla fall, har ingen aning om vad jag faktiskt väger, haha.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! :)

Tänkte titta in igen en sväng. Det blir alltmer sällan som jag skriver här, men skriver man helt utan att ha något att säga så tröttnar folk oavsett på en haha.

Ville mest bara säga att det går bra, har tappat nån cm till, men har haft det svårt att bli helt mejerifri och har det fortfarande lite så. Men ja kämpar vidare och äter åtminstone 4 dagar av sju i veckan helt mejerifria. Förra veckan tappade jag en cm i midjan på tre av dessa fyra dagar, så det känns okej trots allt.

Min kära mor funderar på att börja med LCHF igen. Eller, tja, hon har IBS, som redan nämnts vid nåt tidigare tillfälle i våras, så hon tänkte börja med att prata med en dietist om FODMAP, som är specialutvecklat för just IBS-are. Jag är dock skeptisk till allt vad "dietist" innebär, men det är hennes ensak - tyvärr. Fast när jag läser om FODMAP så tycker jag det låter rätt likt Paleo/LCHF i sitt tänk: undvik kolhydrater. Fast sen står det att man inte ska äta kosten permanent utan enbart ett tag, tills symtomen på BS gått över.

Alltså.... hur kan det gå över och sedan inte återkomma när du börjar trycka i dig samma skit igen?

Finns det någon här som har erfarenhet av FODMAP för övrigt och som kanske kan dela med sig av lite tips? Själv hade jag velat att mamma bara skippade hela grejen med FODMAP och hoppade på LCHF direkt, men..... ja, ni vet, det är hennes ensak. Tyvärr. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer!

Men är betydligt mer komplicerat än så!

Om man säger som så för det första.. bra insulinkänslighet är bäst för de som äter rätt mycket kolhydrater.. då är det livsviktigt!

Äter man inte särskildt mycket kolisar har det mindre betydelse!

För det andra.. protein.. oavsett om det är animaliskt eller vegetabiliskt är som regel mer insulinogent än samma mängd kolhydrater!

Så man får skilja på insulinkänslighet och förmåga att hantera blodsocker.. de är länkade men inte i alla avseenden samma sak.

Och sen till det biokemiska.. vid ketogen diet.. dvs med rätt lite kolhydrater i kosten så blir kroppen tvungen att ställa om.. främst hjärnan, hjärtat tar mest ketonkroppar, musklerna däremot med lägre andel ketolysensymer går över till en högre andel betaoxidation på bekostnad av glykolysen.

Och det är.. menar man iallafall, är en form av överlevnadsstrategi.. dvs muskelceller blir nekade glukos i någon omfattning så stora delar av de GLUT1+GLUT4 som krävs för transport in muskelceller nedregleras.. andra som krävs för fetttransport (karnitinsystemet) uppregleras!

Ju längre man går på en viss kost ju mer anpassad blir man!

Får man då för sig att festa loss en dag på kolisar räcker Glutarna inte till för att snabbt sänka blodsockret!

Det är bra.. man får hjärtklappning och mår lite dåligt.. det gör det lättare att undvika framtida "festa loss på snabba kolisar"! :blink:

Den fjärde grejen är att det tar några dar att uppreglera glukostransportörerna.. 3-4 dar säger de flesta!

Det är en viss skillnad.. till att gå från en högkolisdiet och till en högfettdiet.. det tar minst 3-4 veckor.. du väljer själv! :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Zepp! :) Jag var mest bara nyfiken. Själv mår jag bäst på relativt strikt lågkolhydratskost - åtminstone just nu. Har experimenterat med lite mer frukt i kosten ibland men resultatet blir ökad hunger och mer sug, så... Nej tack. Ibland gör jag dock bananpannkakor - och har smält smör på, så att det rent procentmässigt ändå blir större fokus på fettet än på kolisarna. Då brukar det fungera bra. :)

Jag tycker det är bra att läsa studier och artiklar som inte enbart säger det jag redan vet om LCHF/lågkolhydratskost, eftersom jag inte vill stänga ögonen helt för andra idéer. Men, samtidigt så vet jag ungefär vad som funkar och vad som inte funkar med just min kropp. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ!

Här har det varit tyst ett jädra tag nu, men det av en väldigt god anledning, vilken jag kommer snacka om vid ett lite senare tillfälle. ;)

Ville mest bara poppa in och säga att JAG LEVER! Och jag viktminskar - yay! Måste börja köpa nya plagg till garderoben, för de jag har nu är för stora..... eller, i vissa fall, ännu lite för små. Eller oerhört omoderna. Vilket i-lands-problem, yes?

Anyways, jag måste kila igen, men vi hörs snart! :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! :)

Nu är det december, så idag bjuder jag på lite random tankar kring mitt sockerberoende.

Jag åkte nästan dit i helgen som var. Jag kände mig väldigt nere och besviken på mig själv och när man är nere, då blir man genast mer mottaglig för Sockertrollets idiotier. Som "tur var" så överåt jag inom gränserna för LCHF, så helt åt skogen var det kanske inte rent LCHF-mässigt sett - men mentalt? Aj aj aj.

När man ger sockertrollet virke på det här sättet, startar man snabbt en eld. Så den här veckan gäller operation get back to basics. Planen är inte att viktminska den här veckan, även om det vore en bonus (jag får då ta bort mejerierna helt, men har haft lite grädde i teet igår och idag vid tre tillfällen allt som allt), utan att tänka en dag i taget och fortsätta så. Jag har hjärtesorg ena stunden och känner en enorm lättnad andra stunden. Det här är en väldigt mixed och komplicerad mental sjukdom som folk borde ta betydligt mer seriöst.

Så, ja, bort med saker som jag överäter ett tag framöver. Bort med dimridån!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner precis igen mej. Har haft släktkalas här och allt var inte riktigt ätbart. Jag vräker i mej mängder för att inte äta skräpet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoscha: Mm, det är svårt när såna situationer uppdagas, helt klart!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg