Jump to content

Redan smal, vill inte gå ned i vikt

frida.g
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har ätit LCHF i 2 veckor nu och förutom sjukt dryga omställningsbesvär i form av konstant huvudvärk och extremt ont i musklerna ( flyser på kvällen och vaknar upp svettig på natten) så känner jag att jag har gått ned i vikt. Inte mycket men jag ser det på överkroppen. 
"Problemet" är att jag redan är smal från början. Är 175 lång, 64 kg, 71 cm i midjemått och enligt en mätning jag gjorde på en mässa ( haha inte helt tillförlitlig mätning, men ändå) så hade jag, på en skala från 1-10, 1 i bukfett. 

Läste hos kostdoktorn.se att det inte är nödvänligt att testa LCHF ifall man är smal, tränar och är frisk, men jag vill ju äta det pga dess hälsofördelar. Men jag vill inte gå ned i vikt!
Det som händer så fort jag tappar några kilon är att kommentarer flödar från runt omkring en om att jag blivit smal, och sånt pallar inte mitt självförtroende.

Jag har de senaste åren varit intresserad av kost och hälsa och hamnade in på LCHF pågrund av dess hälsofördelar och efter att jag läst matrevolutionen, inte pga dess snabba viktnedgång. 

Ska jag lägga in mer kolhydrater för att inte tappa vikt men fortfarande få dess hälsofördelar som LCHF ger? Har börjat styrketräna sista tiden, det kan väl hjälpa?

Tack på förhand! Och tack till ett fantastiskt forum!

Hej alla!

Jag har ätit LCHF i 2 veckor nu och förutom sjukt dryga omställningsbesvär i form av konstant huvudvärk och extremt ont i musklerna ( flyser på kvällen och vaknar upp svettig på natten) så känner jag att jag har gått ned i vikt. Inte mycket men jag ser det på överkroppen. 

"Problemet" är att jag redan är smal från början. Är 175 lång, 64 kg, 71 cm i midjemått och enligt en mätning jag gjorde på en mässa ( haha inte helt tillförlitlig mätning, men ändå) så hade jag, på en skala från 1-10, 1 i bukfett. 

Läste hos kostdoktorn.se att det inte är nödvänligt att testa LCHF ifall man är smal, tränar och är frisk, men jag vill ju äta det pga dess hälsofördelar. Men jag vill inte gå ned i vikt!

Det som händer så fort jag tappar några kilon är att kommentarer flödar från runt omkring en om att jag blivit smal, och sånt pallar inte mitt självförtroende.

Jag har de senaste åren varit intresserad av kost och hälsa och hamnade in på LCHF pågrund av dess hälsofördelar och efter att jag läst matrevolutionen, inte pga dess snabba viktnedgång. 

Ska jag lägga in mer kolhydrater för att inte tappa vikt men fortfarande få dess hälsofördelar som LCHF ger? Har börjat styrketräna sista tiden, det kan väl hjälpa?

Tack på förhand! Och tack till ett fantastiskt forum!

Hej Frida

Om du är noga med fördelningen på fett, protein och kh så normaliserar sig kroppen så småningom. Att du tappar vikt nu i början beror nog på att du tappar mycket vätska som står i kroppen.

Hade jag varit du så hade jag bokfört min kost på tex Matdagboken.se ett tag för att se fördelningen och kunna justera. Försök ett tag till för du har allt att vinna och inget att förlora. Din vikt kommer med all sannolikhet att öka igen vid rätt fördelning. Bry dig inte om kh för det är inget som kroppen behöver. De ställer bara till besvär.

Du tränar ju styrka också och det i sig bör ju ge en viktökning om du tränar på rätt sätt.

Ge inte upp än och lycka till.

//Lars

• Like 2

Att du fryser kan tyda på att du generellt äter för lite?

Det kan även vara så att du inte äter nog med fett ännu?

En del tar ju bara till sig LC-begreppet men har svårare med att acceptera även HF :o

Om så är fallet får du justera kosten lite :)

Hej,

jag kan ju svara hur det var för mig. När jag började med LCHF för kanske 3 år sedan så gick jag ganska snabbt ner i vikt. Jag är 170 cm och vägde ca 62kg. Så smalare böhövde jag egentligen inte bli men som sagt jag gick jag ganska snabbt ner till ca 57kg trots att jag tyckte att jag åt hur mycket jag ville. JAg var inte speciellt glad åt viktminskningen då jag bara tyckte att det gjorde att jag såg äldre ut.

Jag misstänker att viktnedgången hade att göra med att jag var ovan vid fettmängden så att jag fortare blev mätt och kroppen inte anpassats till i bryta ner fett lika bra som den gör nu. Jag blev nästan lite illamående ibland av allt fett och då är det klar att man inte äter så mycket.

Den låga vikten höll sig i max ett år men sedan började jag sakta stiga i vikt igen. Idag ligger jag på mina 62kg och det verkar vara konstant. Så är det samma för dig som för mig så kanske viktminskningen bara är en fas du kommer ur.

Att du fryser kan tyda på att du generellt äter för lite?

Det kan även vara så att du inte äter nog med fett ännu?

En del tar ju bara till sig LC-begreppet men har svårare med att acceptera även HF :o

Om så är fallet får du justera kosten lite :)

Nja kanske.. eller kanske att det är så kallt i Göteborg :P

En vanlig dag kan se ut såhär;

Frulle:stekt äggröra med grädde och en imosad banan + ibland turkisk yoghurt

Lunch: gårdagens middag, idag blev det köttgryta med bacon, torkade kantareller, vitkål och galet mycket grädde och philadelphia. Till detta två nävar spenat

Middag: Typ kycklinggryta eller liknande som köttgrytan jag beskrev ovanför. + fetaostsås

Mellanmål brukar vara något ägg eller bara te

Är jag sugen på något på kvällen kan det bli turkisk yohurt med bär eller chokladröra gjord av grädde, avokado och kakao.

Så för lite fett vet jag inte. Steker alltid i rikligt med smör och grädde och dyl i alla maträtter.

Kan ju dock vara att jag äter för små portioner! Nu i början kan jag nästan bli illamående för det är så mkt fett, vilket jag antar bara är för jag är ovan. Och då blir det väl lätt att äta mindre portioner

Är det några särskilda hälsofördelar du tänker på?

Som smal och frisk tror jag kanske inte att man har något att vinna på att utesluta exempelvis frukt och rotfrukter.

Men det går ju bra att testa såklart. Jag var smal när jag började, gick ner lite men upp det igen ganska snart.

Nja, inte några specifika mer än att jag vill bli piggare och ta hand om min kropp. Undvika sjukdomar etc. Min mor har Fibromyalgi vilket är ärftligt exempelvis.

Men sen vill jag träna och få muskler, strong is the new skinny! 

Okej, nä riktigt så strikt är jag inte. Äter bär, frukt, massor av grönt och fuskar någongång då och då... 

Om du är smal och frisk finns det kanske ingen anledning att äta LCHF. Det skulle väl i så fall vara att undvika allt som kommer från spannmål och som inte verkar vara så nyttigt för alla och som vissa med fibromylagi verkar reagera emot.

Också annat inom LCHF är bra, riktigt smör och naturliga goda råvaror!

Om du är smal och frisk finns det kanske ingen anledning att äta LCHF. Det skulle väl i så fall vara att undvika allt som kommer från spannmål och som inte verkar vara så nyttigt för alla och som vissa med fibromylagi verkar reagera emot.

Också annat inom LCHF är bra, riktigt smör och naturliga goda råvaror!

Okej.. men jag tänker lite så här nu. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska blir rätt.. men Ifall det inte finns någon anledning till att äta LCHF ifall man redan är smal och frisk, då är det ju 

en stoor del av världens befolkning som inte "behöver" äta denna sorts kost. För alla är ju inte överviktiga och sjuka. Den här kosten anses ju som att vara den " riktiga" ( samma kost som när vi designades, ni kan storyn) och i så fall bör den ju ätas av alla, oavsett om man är frisk, smal, underviktig, överviktig, sjuk eller atlet.

Kanske du menar att man inte behöver köra strikt LCHF utan bara grundfilosofin

• Like 1

Ja precis!

Undvik naturligtvis socker men också sådant som ger snabba höga blodsockerhöjjningar, tänk GI. OM du vill äta bröd så är fullkornsbröd bättre än vitt, ät lite kokt potatis men undvik potatismos och pommes, undvik lightprodukter, ät rotfrukter i mindre mängder, ät grönsaker, ät äpple och apelsin då och då, ät mer ost och mjölkprodukter än vi som kör hard core LCHF (om du tål mjölk naturligtvis).

Ät mättade gärna animaliska fetter, smör, ost, ät fet fisk och vitfisk också (passar fint med potatisen)

Drick gäna en läsk och ät upp en chokladkaka någon enstaka gång, det tål du!

Som tur är så kan vi Homo Sapiens Sapiens leva bra på en hel del olika typer av föda. Många har fått vara glada om de kunnat äta något alls. Titta på alla vegiatrianer i Indien, det funkar också. De har haft en kost med en del mjölkprodukter och så mycket långsamma kolhydrater. Men lägger man till 1,5 liter läsk om dagen så ruckar man hela systemet. Det vi måste undvika först och främst är det vi hittat på de sista 100 åren, vitt mjöl, socker och konstant överätande.