Jump to content

Fullkorn är 70 % vitt mjöl

Recommended Posts

Har ni också hört "hälsokunniga" människor säga att "vitt mjöl och socker ska man undvika, men fullkorn är bra". (Livsmedelsverket?)

Eftersom skillnaden mellan vitt mjöl och fullkornsmjöl är att det senare inkluderar mer av själva sädeskornet - men fortfarande innehåller sädeskornets kärna så har jag länge irriterat mig på människor som på fullaste allvar kan hävda ovanstående.  Så nu har jag tagit reda på %-satsen vitt mjöl i fullkorn - för att bättre kunna diskutera med fullkornsivrarna. Och vitt mjöl-innehållet är hela 70 %. 

Här är Cerealias svar:

I ett fullkornsmjöl är det 100 % utmalningsgrad dvs hela spannmålskärnan + skal och grodd är med.

I ett kärnvetemjöl är utmalningsgraden 70 -72%  Bara vetekärnan är med . Skaldelarna är bortsiktade.

Och för ordningens skull: här är frågan som svaret gäller: 

När man köper ett fullkornsvetemjöl så får man ju ett mjöl som inkluderar hela kornet, dvs även kärnan som ju är detsamma som 100% av innehållet i ett  sk kärnvetemjöl - i dagligt tal vanligt vetemjöl.
Jag är intresserad av att veta den ungefärliga procent-satsen av vetekärna i ett fullkornsmjöl: är det 50, 70 eller 90 %? eller nåt annat? Dvs hur lika är innehållen i vanligt vetemjöl och fullkornsvetemjöl?
  • Like 3

Som jag ser det kvalar matvete in om "fullkorn", och allt annat, t ex mjöl, är rätt snabba kolhydrater. Vete överhuvudtaget är ifrågasatt på grund av gliadinerna och alltså inte bara pga innehållet av snabba kolhydrater.

Enligt min ringa mening bör en person som har allergi (vilken som helst), och samtidigt problem med sköldkörteln, värk i lederna, eller något annat problem som kan härledas till ett illa fungerande/överaktivt immunförsvar, verkligen se upp med vete.

• Like 2

När man menar att fullkorn har hälsofördelar så gäller det bara hela korn, fullkornsmjöl har alldrig visat sig ha några fördelar jämfört med vanligt vitt mjöl.

Det är ju dessa argument som att fullkorn har hälsofördelar  jag undrar över: är det skaldelarna (ca 30%) eller kärnan (ca 70%) som är hälsosam?    Varför ska jag äta dessa korn? Vad är hälsosamt: Näring? Påverkan på mage? Påverkan på blodsocker och metabolt system?

Jag förstår att ett helt sädeskorn är bättre än ett finmalet mjöl (jmfr apelsin och apelsinjuice) men det sker ju ingen magisk omvandling av innehållet. Så varför är hela sädeskorn, med eller utan skaldelar,  hälsosamt?

En annan aspekt är att det är sällan som intaget sker i form av hela korn: danskt rågbröd brukar innehålla hel råg, och tillbehör som matvete ger åtminstone hela kärnor. Men det mesta intaget är i malen eller krossad form

Min uppfattning är att även hela fullkorn av säd hamnar närmre socker & skräpmat än näringsrik mat som man vill inta för att hålla sig frisk och stark. Eller?