Xiro

Hjälp med tolkning av D-vitaminbrist m m

Recommended Posts

Skulle vilja ha hjälp med att tolka en närståendes provresultat: 

post-8766-0-98136900-1423117693_thumb.jpg

 

Personen är ofta nedstämd och mycket trött, och det har varit så i många år. Har blivit ordinerad 10 mikrogram D-vitamin/dag (Devitre) någon enstaka gång tidigare, och har även nu en burk om 180 tabletter på recept. Provresultaten tolkar jag som att det finns potential i att öka dosen, samt öka solning och äta fet fisk oftare. Spontant känns 10 mikrogram/dag som en anmärkningsvärt låg dos, rentav felaktigt låg. Ligger man på kring 50-60 nmol/l i resultat så ska man väl ta typ 40-50 mikrogram/dag om man siktar mot 100 nmol/l i resultat? (Har även kollat med formeln som inkluderar kroppsvikten, och den ger i detta fallet ingefär samma.)

 

PTH ligger rätt högt. Som jag förstått det finns det en koppling till D-vitamin där. Och eftersom personen periodvis har känningar av kramp och krypningar så kan det även finnas koppling till magnesium antar jag, så det vore väl vettigt att ta magnesiumtillskott och även be om test av magnesium vid nästa provtagning? 

 

Finns det något annat än brist på sol och brist på d-vitamin i maten som kan ge lågt d-vitaminresultat? 

 

Hög nivå av kobalaminer (vitamin B12) är väl inget att oroa sig för eller? (Fast jag fattar då inte riktigt varför det finns ett övre referensvärde. Kanske kopplat till allergi eller obalans i tarmfloran?)

 

Något mer att be om vid nästa provtagning?

 

Ps. Finns det något solarium som kan vara lämpligt (och ofarligt) för att hjälpa upp d-vitaminet?

 

Ps. Detta kanske skulle ligga under Näringslära. Om de snälla fina moderatorerna tycker det, så får de gärna knuffa över tråden dit  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det talas nästan bara om att brist på d-vitamin beror på att vi får i oss eller tillverkar för lite, och för oss nordbor är det säkert en allmänt sett mycket viktig förklaring, men det talas sällan om vad kroppen använder d-vitamin till, vad det har för funktion och att det i vissa fall kanske är så att det går åt en stor mängd i olika processer. En process som jag tänker på är inflammation. Är det inte så att d-vitamin används för antioxidation ? 

 

Vad gäller dosering så tänker jag att hur farligt kan det vara om man äter D3 som består av lanolin (fett från fårpäls) - d2 däremot kan man undvika helt - undrar vilken de tillsätter i mjölk?. Om man har brist har jag sett rekommendationer på mellan 5000 och 10000 internationella enheter per dag. Kostdoktorn säger 2000 - 5000. http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter#d-vitamin  Jag äter 5000 per dag.

 

En annan sak jag tänkt på har att göra med produktionen av d-vitamin som sker i huden vid solbelysning. Den processen kräver kolesterol ... och jag tänker att de som går omkring och äter kolesterolsänkare kanske har för lite kolesterol i huden för att det ska bildas tillräckligt med d-vitamin vid solbelysning.

 

Här en liten film från Dr Perlmutter. http://www.drperlmutter.com/delightful-vitamin-d/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många sjukdomar, inte minst autoimmuna, ger lågt vitamin D.

 

Du har inte tillgång till äldre TSH-prover? Sköldkörteln kan vara bra att ha koll på och även om resultaten ligger väl inom referens är förändringar i värdena viktiga.

 

Högt B12 inget att oroa sig över som du redan vet.

 

Homocystein på 10 är lite åt det höga hållet (även om det är inom referens) och antyder att det är inflammationsprocesser på gång.

 

Vad beträffar din fråga om vitamin D vet jag att det finns en enkel formel för att beräkna hur mycket man ska ta för att rätta till en brist men hittar den inte nu, ska leta vidare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för ert engagemang!!!  :)

 

Någon enkel formel som jag sett säger att man tar målvärdet minus aktuellt värde. Det ger lämplig dagsdos i mikrogram. Exempel: mål=100 nmol/l, aktuellt=50 nmol/l, lämplig dagsdos 100-50=50 mikrogram.

 

En annan formel inkluderar kroppsvikten, samt ett tabellvärde, och där hänvisas även till att ta nya prover inom 3-6 månader. Men jag hittar inte PDFen nu.  

 

Ps. Hmm, tror att personen ganska ofta har orolig mage. Är nog läge att säkra att det tas upp med läkaren. Och det kan nog vara idé att ha med värden för lever och njurar nästa gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommedera D3 4000-5000 IU per dag. Blodtest efter några månader. Jag har ätit 4000-5000 IU dagligen, 8 månader 5 år. Mitt S-D-25 var senast 126 nmol/l. Jag är helt nöjd. Värdena stiger mycket långsamt. 10 mikrogram D-vitamin/dag är ju löjlig av läkaren (till och med farligt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera D3 4000-5000 IU per dag. Blodtest efter några månader. Jag har ätit 4000-5000 IU dagligen, 8 månader per år, 5 år. Mitt  (S-D-25) var senast 126  nmol/l. Jag är helt nöjd. Värdena stiger mycket långsamt. 10 mikrogram D-vitamin/dag är löjlig av läkaren (till och med farligt)

 

Ja jag är också inne på att läkarens agerande är farligt här, åtminstone starkt olämpligt, och kan ha lett till flera års onödig "sveda och värk". Jag var rätt kokt igår när jag fick se värdena och historiken, typ "j-vla, någon s k expert lurar i en i flera år att endast ta 10 ug/dag sporadiskt trots att provsvaren tydligt visar att det inte räcker, och får dessutom våra skattepengar!!!". Läkaren verkar dessutom inte ha kommenterat övriga avvikande värden, utan endast sagt att allt ser bra ut.  :(

 

Ps. Jag ska nämna att det är säkrast att byta läkare. 

 

Ps. Med den dosen du tar, tar du K2-tillskott också? Några värden, förutom S-D-25, som har rättat upp sig i o m att du tar tillskott av D?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är också inne på att läkarens agerande är farligt här, åtminstone starkt olämpligt, och kan ha lett till flera års onödig "sveda och värk". Jag var rätt kokt igår när jag fick se värdena och historiken, typ "j-vla, någon s k expert lurar i en i flera år att endast ta 10 ug/dag sporadiskt trots att provsvaren tydligt visar att det inte räcker, och får dessutom våra skattepengar!!!". Läkaren verkar dessutom inte ha kommenterat övriga avvikande värden, utan endast sagt att allt ser bra ut.  :(

 

Ps. Jag ska nämna att det är säkrast att byta läkare. 

 

Ps. Med den dosen du tar, tar du K2-tillskott också? Några värden, förutom S-D-25, som har rättat upp sig i o m att du tar tillskott av D?

Du har helt rätt!!

 

Jag har inte varit sjuk på många år... jag vet inte om det beror på mitt S-D-25. Tror det. Jag har just börjat med K2-vitamin (mk7) 100 mg eller mera dagligen.

 

Läkaren skulle se t.ex de här tre videon:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=v3pK0dccQ38#t=3478

 

https://www.youtube.com/watch?v=oAAlMYWtF_s#t=248

 

Och kanske läsa en bra bok av Doktor David Grimes Vitamin D and cholesterol : the importance of sun (2009) ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte i förväg att veta vilken dos en viss person bör ha, utan man får sätta en viss dos och sedan ta ett nytt prov. Om d-vitamin nivån fortfarande är låg så ökar man dosen, osv. Högt B12 är ingen fara. Se till att ta d-vitamin tillsammans med K2. 

 

Angående solarium så ska det finnas medicinskt solarium, och det ska räcka med 10 minuter i veckan. Dessa solarium används för psoriasis, men jag har provat att fråga om jag skulle få använda dom, men flyttade utomlands så det blev inte av. Annars ska vanliga solarium funka också.

 

 

De flesta normalsvensson ligger runt 30 nmol/l så läkaren tyckte nog inte 50 var så farligt. D-vitamin brist kan man "känna" genom att det gör ont när man trycker på benhinnor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johanna07, det står ju att d-vitamin ska vara över 75. Värdet 30 som du skrev avser väl en annan skala/metod?

 

Alla tre provsvaren visar brist på d-vitamin. Jag kan tycka att läkaren borde ordinerat 50 mikrogram/dag redan vid första provsvaret, det var ju i juni då man redan hunnit få en del sol. Och varför inte börja enl tumregeln och ta prov igen några månader senare.

 

Bra tips med benhinnor, ska kollas. Ska även kolla upp solarier i närheten eller se om det finns nåt smidigt att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johanna07, det står ju att d-vitamin ska vara över 75. Värdet 30 som du skrev avser väl en annan skala/metod?

 

Alla tre provsvaren visar brist på d-vitamin. Jag kan tycka att läkaren borde ordinerat 50 mikrogram/dag redan vid första provsvaret, det var ju i juni då man redan hunnit få en del sol.

 

Nej det är inte en annan skala, det är vad de flesta svenskar har (dvs d-vitamin brist). Jag säger bara att det är så vanligt att läkaren kanske inte går i taket. Är man ordentlig så kan man inte bara slentrianmässigt ordinera d-vitamin av en viss dos och tro att allt är bra, utan det måste följas upp så att man kan ställa in rätt dos.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte i förväg att veta vilken dos en viss person bör ha, utan man får sätta en viss dos och sedan ta ett nytt prov. Om d-vitamin nivån fortfarande är låg så ökar man dosen, osv. Högt B12 är ingen fara. Se till att ta d-vitamin tillsammans med K2. 

 

Angående solarium så ska det finnas medicinskt solarium, och det ska räcka med 10 minuter i veckan. Dessa solarium används för psoriasis, men jag har provat att fråga om jag skulle få använda dom, men flyttade utomlands så det blev inte av. Annars ska vanliga solarium funka också.

 

 

De flesta normalsvensson ligger runt 30 nmol/l så läkaren tyckte nog inte 50 var så farligt. D-vitamin brist kan man "känna" genom att det gör ont när man trycker på benhinnor.

Men normalt är ju 75 till 250? så 30 nmoll/l då har man nog jävligt ont förutom alla andra verkningar av lågt vitamin D.

 

Jag tror inte att det är så illa att normalsvensson ligger på 30 nmol/l trots allt. Varken jag eller min man har haft problem att bli tagna på allvar när vi haft vitamin D på nivåer mellan 45 och 75. Min man får till och med vitamin D på recept, och B12, för att han står på en epilepsimedicin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men normalt är ju 75 till 250? så 30 nmoll/l då har man nog jävligt ont förutom alla andra verkningar av lågt vitamin D.

 

Jag tror inte att det är så illa att normalsvensson ligger på 30 nmol/l trots allt. Varken jag eller min man har haft problem att bli tagna på allvar när vi haft vitamin D på nivåer mellan 45 och 75. Min man får till och med vitamin D på recept, och B12, för att han står på en epilepsimedicin.

 

Min neurolog säger att de flesta i Sverige ligger där omkring. 75-250 betyder inte att det är det värde de flesta svenskar ligger på. Vi har de flesta av oss d-vitaminbrist. Och visst går det få d-vitamin på recept, det är dock dyrare än att gå och köpa själv om man inte har frikort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min neurolog säger att de flesta i Sverige ligger där omkring. 75-250 betyder inte att det är det värde de flesta svenskar ligger på. Vi har de flesta av oss d-vitaminbrist. Och visst går det få d-vitamin på recept, det är dock dyrare än att gå och köpa själv om man inte har frikort.

Man har frikort. Klopidogrelen han får kostar vanligen nästan 700 pix per uttag.

 

Medans min symbicort bara går på 1700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av kronisk trötthet och nedstämdhet är att 1) öka näringstätheten i maten (kolla in Wahls protokoll) och 2) undvik all mjölmat och kanske även mjölk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spannmål tjatar jag redan om :) så vederbörande blir trött på mig. Menar du just bara mjölk, och inte fet ost, grädde, creme fraise och smör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mejeriprodukter (utom smör). Men spannmål är det viktigaste och om det redan är svårt så är det bäst att ligga lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.