Jump to content

Vad ersätter ni mjölk med i ert kaffe?

carolines

Recommended Posts

Hej,

Vad ersätter ni mjölken med i kaffet? Jag kan bara inte dricka svart kaffe! Jag har ätit lchf i dryga månaden och till en början bytte jag ut mjölken mot vispgrädde. Supergott! Men enligt Kostdoktorns senaste video så är det ju inte det ultimata vid viktnedgång, såklart. Jag går faktiskt ner rätt långsamt i vikt, trots en rätt strikt kost, och jag gissar på att det beror på alla koppar kaffe med grädde i. Även om det bara är en skvätt per kopp så blir det ju lätt en del kalorier på en hel dag. Jag har testat osötad mandelmjölk - men fy bubblan så äckligt det var! :blink::wacko:

Så, för att göra en lång fråga kort - vad ersätter ni mjölk/grädde med i ert kaffe?

Hoppas på hjälp! :)

• Like 1

Finns inget som kan ersätta mjölk, om du frågar mig..

Jag får tvinga mig själv att mäta upp en halv deciliter mjölk per kaffemugg, för när jag slutar mäta drar det fort iväg till närmare två deciliter! Jag är en riktig kaffetant, så det blir mycket mjölk på en dag.

Ibland gör jag fettkaffe istället, men det är ju en helt annan sak och inte riktigt kaffe.. ;)

Begränsad mängd med mjölk eller grädde, är alltså mitt svar :)

• Like 1

Kaffe dricker man för att det är gott men när man dricker väldigt mycket så är man nog koffeinist oxå! Jag har lärt mig att dricka och verkligen uppskatta fettkaffe på morgonen, jag får i mig koffeinet, en rejäl dos. När jag dricker senare på dagen blir det svart!

De gånger jag vill dra ner på mängden vispgrädde under en dag så funkar osaltat smör bra. För att det ska bli perfekt behövs dock en sådan där lattevisp, detta för att smöret ska "försvinna in" i kaffet och inte lägga sig som ett täcke på ytan. Jag tar helt enkelt en rätt stor klick osaltat smör i min kaffekopp, häller på lite kaffe och mixar sedan med hjälp av lattevispen ihop allt ordentligt innan jag häller på resten av kaffet. Tycker det blir fasligt likt en krämig kopp kaffe med grädde :)

Annars kan man göra så kallad äggmjölk och förvara i kylen. Googla så finns bra recept och förklaring :)

• Like 3

Man kan ha kanel i kaffet. Kanel anses väldigt nyttigt i mindre mängder, men ska inte överdoseras.

Om man dricker väldigt mycket kaffe kan man prova att byta ut en del av kaffet mot te eller till och med vanligt vatten, det mår magen bra av. Då kan man också unna sig mjölk i kaffet. Om man dricker mängder med kaffe varje dag så kan det vara så att det helt enkelt blivit en (o)vana, turligt nog en som det faktiskt är förvånansvärt enkelt att lägga av med.

Det där att man måste ha mjölk i kaffet sitter nog mest i huvudet. Så var det för mig i alla fall. Efter sådär 25 års kaffedrickande, helt fixerad vid att jag alltid måste ha mjölk i, övergick jag till svart kaffe. Det gick förvånansvärt lätt, skillnaden i smak är inte så stor som man kan tro... Numera upplever jag att mjölk förstör den rena kaffesmaken, det blir sött och jolmigt.

• Like 2

Det där att man måste ha mjölk i kaffet sitter nog mest i huvudet. Så var det för mig i alla fall. Efter sådär 25 års kaffedrickande, helt fixerad vid att jag alltid måste ha mjölk i, övergick jag till svart kaffe. Det gick förvånansvärt lätt, skillnaden i smak är inte så stor som man kan tro... Numera upplever jag att mjölk förstör den rena kaffesmaken, det blir sött och jolmigt.

+1. Förstör inte kaffet med mjölk eller annat jox. Lär dig dricka svart istället.

• Like 3

Visst finns det ersättare för mjölk och grädde i kaffet :) Jag kan inte heller med svart kaffe, så jag gör en kanna äggmjölk som står sig flera dagar i kylen. Ska jag dricka kaffe borta så tar jag med min lilla "plunta" (liten plastflaska)

Äggmjölk gör Jag så här:

Koka upp 1-1,5 liter vatten

Lägg i mixerglaset:

3 hela ägg

ca 150g smör i bitar

ett par rågade matskedar med kokosolja

Häll i det kokande vattnet och mixa med stavmixern

Perfekt och gräddigt att ha i kaffet :)

• Like 1

Den bästa ersättningen för kaffe med mjölk, är nog äggmjölk med kaffe. Jag gör en kopp åt gången.

1 ägg

1 msk smör

1 msk snabbkaffe, eller en espresso eller en slurk starkt bryggkaffe

Häll på kokhett vatten och kör en stund med elvispen eller stavmixern. Den senare är bäst.

Blir som en gräddig latte  :P

• 3 weeks later...