Hjälp med provsvar kolesterol

Hedster
 Share

Recommended Posts

Hejsan. Fick dessa provsvar efter drygt tre år på LCHF och undrar om mitt Apo-B värde.

Är det dåligt eller inget att bry sig om ?

Mitt höga järnvärde kan nog bero på järntabletter efter blodgivning, ska sluta äta dom efter donation nu. 

D-vitamin värdet är efter 5000ie tillskott per dag från Augusti till Jan, väger ca95kg man 33år.

Tacksam för svar.

affwj8.jpg

APO kvoten ligger lite högt...varför inte testa om 6 månader igen och se om det ser likadant ut...man ska nog inte dra för stora växlar av ett testtillfälle...värdet är ju inte extremt.

Jag skulle dra ner på D-vitaminet...har svårt att tro att det finns någon fördel med att ligga så högt.

• Like 2

Har du värden före LCHF att jämföra med? Eller andra värden under de tre år du ätit LCHF?

Man hade förväntat sig aningen lägre Apo-kvot samt lägre triglycerider, men å andra sidan är alla människor unika så man kan också jämföra så att säga med sig själv. HDL är ju bra.

Fortsätt med LCHF och mät igen om ett halvår, som Peter B föreslog!

• Like 3

Helt spontant, järnvärdet är högt.. men det kan du antagligen åtgärda.. sådant kan påverka.

Kolesterolet är bra, 6,4/1,7=3,76.. under 4 är svinbra!

APO-kvoten är på högsta gränsen.. och det är APOb som ställer till det, skulle kunna tyda på att levern har problem att bryta ner LDLremnants.. men det kan oxå vara tillfälligheter.. eller om järnet ställer till det?

Testosteron är lågt för din ålder, men det är väldigt individuellt, brukar hänga ihop med ålder, bukfetma, insulinresistens, lågt HDL och brukar handla om det metabola syndromet.

Fast ditt HDL är högt och bra!

Och ditt HBa1c är svinbra det oxå.

D-vitamin är onödigt högt, behöver troligen inte ligga mer än på 125, ta 5000IE var annan dag.

Testa ta bort Järntabletter och sänk D3, ta nytt prov om tre månader!

Odu.. när du tar så höga D3 doser så ta oxå K2 samtidigt.

• Like 3

Tack alla för svar..

Har inga andra värden att jämföra med så får ta nya om ett halvår-år.

D-vitaminet kommer jag halvera dosen på, det var nog största anledningen till att jag gjorde "kollen" för att se var jag låg med det.

D-vitaminen innehåller k2 förövrigt.

Jag har väldigt svårt att gå ner mera i vikt nu, har gått ner 35kg ca men inte minskat något de senaste två åren.

Skulle vilja ner 15 till kanske, Kan mitt testosteron ställa till det? 

Men det är väl inte så lågt att man skulle få någon hjälp med det genom sjukvården då det ligger inom gränserna?