Peter B Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Det finns många pågående diskussioner om kolesterol och läser man dessa verkar värdena spreta åt alla möjliga håll. Det skulle vara spännande och se ungefär vilken nivå som verkar vanligast bland oss LCHF:are. Du som mätt ditt kolesterol, svara gärna på frågorna med dina senaste testvärden. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Kanske triglycerider skulle vara med? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Kanske triglycerider skulle vara med? Det är bara tillåtet med 3 frågor när man gör en quiz...märkte jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iliswan Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Bra idé att fråga läsarna, Peter! Mer sånt! Triglycerider visar mer än både LDL och totalkolesterol. Om man ökar sitt HDL och övriga faktorer är oförändrade har man fått ett högre totalkolesterol. Triglycerider svarar mycket snabbt på kostförändringar, HDL förbättras under flera år framåt. LDL är inte ett uppmätt värde, utan uträknat enligt Friedewald-ekvationen, som förutsätter ett relativt högt och dåligt triglyceridvärde. Vid lågkolhydratkost fungerar inte ekvationen riktigt och tenderar därmed att mer eller mindre grovt överskatta LDL-värdet. Triglycerider och HDL är intressanta här. Enligt ekvationen med totalkolesterol försämrar man sitt totalkolesterol när man höjer HDL. Läkaren kan tycka att hälsan försämrats, medan man i verkligheten förbättrat sin hälsa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Fast HDL är viktigast, är det högt så har de andra inte lika stor betydelse.. då har man inte samma risk för framtida CVD! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 5, 2015 Share Posted February 5, 2015 Även Apo-kvoten är ju intressant för att veta hur ens LDL ser ut, små täta eller stora fluffiga? Eller.... Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Apo kvoten kanske är det intressantaste värdet när det gäller kolesterol ( och dess bärare). Men det är färre som har mätt den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Det finns många pågående diskussioner om kolesterol och läser man dessa verkar värdena spreta åt alla möjliga håll. Det skulle vara spännande och se ungefär vilken nivå som verkar vanligast bland oss LCHF:are. Du som mätt ditt kolesterol, svara gärna på frågorna med dina senaste testvärden. För oss oinvigda, kan du inte ange vilka värden som anses normala? Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 För oss oinvigda, kan du inte ange vilka värden som anses normala? Tack! Normala ...finns det nog lite olika synpunkter på . Men jag har klistrat in referensintervallen nedan: P-Kolesterol 3,9-7,8 ** runt mitten anses vara bra fP-LDL-kolesterol 2,0-5,3 ** lågt anses vara bra P-HDL-kolesterol 0,8-2,1 ** högt anses vara bra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Jag tycker nog HDL och TG är de mest intressanta värdena. Om HDL är högt o bra och TG låga och fina så är också Apo-kvoten bra. Tror jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Jag tycker nog HDL och TG är de mest intressanta värdena. Om HDL är högt o bra och TG låga och fina så är också Apo-kvoten bra. Tror jag Stämmer inte med mina nivåer. Jag har höga hdl, låga tric men dålig apoB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Håller med om att TG nog är intressantare än LDL. Och självklart också APO om man mätt det. Men du kan kanske köra en enkät till efter denna :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Kul att så många har "röstat"! Resultatet ser väl också ut ungefär som förväntat? Genomsnittligt finns ett ganska högt totalkolesterol men då också med ett högt HDL och ett relativt genomsnittligt LDL. Men resultaten spretar och av det kanske man kan dra slutsatsen att kosten påverkar men att det också finns andra faktorer som är viktiga för kolesterolvärdet? Om jag får gissa så kommer TriGlycerider ligga mera entydigt lågt om vi gör en QUIZ på detta senare, vad tror ni? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Jag kommer att spreta ut eftersom mina TG värden inte hunnit ner till normala ännu. Jag tar bara blodprov en gång per år numera och i juni var de fortfarande höga men hälften mot året innan. Jag räknar med att vara normal i sommar efter ytterligare ett år som helt medicinfri. Det finns mediciner också som ger höga kolesterol och TG värden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Om en månad ska jag svara på detta eftersom vi ska göra om mitt prov då.Men jag tyckte ändå att det doktorn sa idag lät lovande...Mitt HDL var strax över 2 (2, någonting -kommer inte ihåg) och LDL var 4 (Lite högt kanske eller?)Triglycerider var inte uppmätt då jag tyvärr inte var fastande vid tillfället och det sa hon var tvunget?Hur som helst hon började samtalet med att Kolesterolet var något "förhöjt" och jag frågade om hon menade totalkolesterolet vilket hon sa det var.Men är det inte så att man delar totalen med HDL och då får fram ett värde och då är det ju inte högt eller?Hur som helst vi ska ta om det om en månad på fastande mage och jag tror faktiskt att mitt LDL kommer vara lite lägre då för när detta nuvarande prov togs så hade jag haft en väldigt lång period med frossande i sötsaker var och varannan dag.Sådant trams är det slut på nu 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 det där ser ut som optimala värden Jag skulle be om att få ta prov på apolipoproteiner istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 det där ser ut som optimala värden Jag skulle be om att få ta prov på apolipoproteiner istället. Jag är väldigt glad för detta - och till det kommer mitt fina blodvärde på 145! LCHF "is tha shit"! Ska höra med dem om APO. Exakt vad är det DET visar? Känner att jag måste vara påläst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=3421 Väldigt enkelt uttryckt är det ... ett annat sätt att mäta blodfetter...så om APO kvoten är bra ... och LDL/HDL/Totalkolesterol ser bra ut...så kan man vara glad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Enkelt förklarat.. LDL-C och HDL-C mäter kolesterolet i dina lipoproteiner.. fast egentligen vill man veta antalet lipoproteiner och deras fördelning.. så man gör vissa antaganden utifrån kolesterolvärdena! APO-kvoten mäter APOb och APOa1.. dvs hur många du har per en viss volym, de är Apolipoproteiner som det finns en (1) av på varje lipoprotein! APOb finns i LDL och Kylomicroner.. så du bör vara fastande igen, och APOa1 finns bara på HDL! APO-kvoten är ett säkrare sätt att fastslå huruvida du har en skev fördelning.. och därmed en ökad framtida risk för CVD! Man bör ta både vanligt kolesterol och APOlipoproteiner samtidigt. För då ser man om det ena säger si och det andra säger så! För är man fullt frisk så skall det se lika dant ut på bägge fronterna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Jag har läst att ellsehåeffare behöver fasta länge, så kör minst 12 timmar för att få rättvisande värden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts