Popular Post Sara M Posted January 18, 2013 Popular Post Share Posted January 18, 2013 Jag köpte "Matrevolutionen" mer eller mindre av en slump eftersom jag är intresserad av mat och hur vi kan äta bättre. Hade ingen aning om att den handlade om LCHF (missade baksidan tack och lov). Tidigare hade jag läst Dahlqvists bok och blivit så besviken över Halleluleja-stämningen i den, så jag slängde faktiskt boken. LCHF lät som rena struntet. Hade jag vetat att Kostdoktorns bok handlade om den kosten hade jag nog inte läst den. Är mycket emot allt vad dieter heter och har aldrig bantat efter någon. Jag har kört efter "mindre in och mer motion" för att hålla vikten ok. Jag har alltid älskat bröd, godis och pasta och ibland ersatt en måltid med smörgåsar. Suget efter kolhydrater har ofta varit jobbigt och bitivs liknat hetsätning. Inte roligt alls. Eftersom jag ändå vill försöka äta bra har jag ätit så fiberrikt bröd som möjligt och ersatt allt jag kan med fiberrika alternativ. Magen reagerade inte positivt på detta. Den blev svullen, gjorde ont och inte en tanke hade jag om att det berodde på fibrerna. Jag skyllde på kaffet. Sedan läste jag "Matrvolutionen" och sedan dess äter jag inte fiberrika alternativ. Magen mår toppen - den är till och med nästan platt! Det var längesedan den var det. Kaffet är kvar, men dricks med grädde istället för mjölk. Jag är inte så förjust i kokos i kaffet, eller smör, men en klick kokosfett i teet är jättegott och mättar länge. Vilka fördelar har kostomläggningen alltså lett till? Fördelar - äter mindre - fastare kropp - mår bra - piggare - mer tid till annat än att äta / laga mat - inget / marginellt sug - jämn pigghetsnivå Nackdelar - socialt svårt - äter mindre (Numera äter jag sällan lunch, jag är helt enkelt inte så hungrig. En/två skivor ost med smör och en kopp te med kokosfett så är lunchen klar.) För en som älskar att laga och äta mat är det lite tråkigt att äta så lite. Jag blir mätt på nolltid och ja, det är lite trist helt enkelt... Men jag tar igen det till en del på helgerna, då det blir mer matlagning. - recept som är lchf-anpassade. Muffins/pannkakor/bullar m.m. smakar inte gott utan mjöl, socker e.dyl. Den brödersättning som kallas oopsies smakar frigolit (gissar jag, har inte smakat frigolit...) Jag har prövat en hel del olika recept på olika lchf-ersättningar och nej, jag gillar dem inte. Då undviker jag dem helt och hållet istället och vill jag verkligen ha en muffins, eller bröd, då blir det en riktig. Vilket det sällan blir... - jag tycker inte om majonäs... men till vissa rätter blandar jag den med creme fraise och kryddor för att få en sås. Jag är ingen renlärig LCHF utan gör undantag då och då, främst är det det sociala som gör det. Jag har vuxit upp med en mamma som ständigt prövat nya dieter och tvingat omgivningen att ändra sig efter det / tillgodose dieten (även när hon inte är hemma) och det är inte roligt. Jag anpassar mig efter situationen istället och försöker ta med mig något som jag kan äta. Men, det jag aldrig vill äta mer är fiberrika smörgåsar... eller pasta, eller müsli eller något annat. Svårigheter med kostomläggningen ? Inga. Avgiftningen var såklart inte rolig, men när den var klar så var den biten över. Jag bröt rakt av och attans så dåligt jag mådde den veckan. Det var som att gå i dimma. Det var skönt att veta vad som väntade, dels genom Docs bok, men även via den här sidan och alla berättelser om hur ni gjort. Toppen att läsa och få ork att fortsätta. Jag har köpt en lchf-kokbok, men har den mest som inspiration. Jag lagar mat som vanligt istället och har broccoli, svamp, paprika, oliver, eller andra grönsaker istället för potatis. Dottern får de grönsaker hon vill och pasta/potatis/ris, maken äter det mesta och har inga invändningar om kolhydraterna uteblir vid middagen. (Jag lagar i stort sett all mat eftersom jag tycker det är roligt.) Mina smörgåsar äter jag som vanligt, förutom att jag inte äter brödet... utan bara det goda pålägget. Frysen är min bästa vän, i den har jag fryst broccoli, blomkål, svamp och annat jag kan ta till när det saknas grönsaker i kylskåpet. Zeta har inläggningar av paprika som är jättegoda att ha till maten, liksom oliver i olika former. De grönsaksblandningar jag hittat i frysdiskarna innehåller alla morötter (de jag sett i alla fall), och ja, jag försöker ju undvika rotfrukterna... Det var en liten utvärdering över hur det gått efter omläggningen. Jag la om kosten i mitten av november, med december och jul inpå knuten. Inte det smartaste, men det gick det med... och det är ju bättre att starta på en gång, än att vänta på rätta tillfället. Ibland kommer det aldrig. Jag kommer definitivt att fortsätta med LCHF och undviker främst allt vad fiber heter och de flesta kolhydraterna i form av pasta/potatis/ris. Aldrig mer fiber i form av smörgåsar/pasta! Det jag främst gillade med "Matrevolutionen" är all fakta som finns i den, det står tydligt och klart vad som är fakta, vilka studier som stöder teserna och hur säkra studierna är. Ingen Halleluleja-stämning, utan en bok om hur det blivit som det är med sockret och vetemjölet i vårt samhälle. Nu är det nog dags för en kopp te med lite kokos i... önskar er en trevlig fortsatt dag! 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Kul att det varit en så positiv förändring för dig! Kul att läsa! Jag har också upplevt det att det blir mindre matlagning, men upplever detta mer positivt än du, tror jag. ;-) När det gäller hur du hittat vägen till lchf så var det likadant för mig, det var Andreas bok som fick mig att ta steget fullt ut. Men jag måste säga att jag efter att jag hade provat ett tag och förstod att jag kunde må så fantastiskt bra, så kunde jag faktiskt förstå halleluja-kören fullt ut. När man provat allt för att vända sin hälsa och hittar grejen är lyckan stor och känslan är kanske inte så lite religiös. Däremot så vet jag ju med mig att jag föredrar svala, rena fakta och snarare än känslosamma övertygelser om jag ska ompröva min inställning till något. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 - jag tycker inte om majonäs... men till vissa rätter blandar jag den med creme fraise och kryddor för att få en sås. Det gör jag också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag köpte "Matrevolutionen" mer eller mindre av en slump eftersom jag är intresserad av mat och hur vi kan äta bättre. Hade ingen aning om att den handlade om LCHF (missade baksidan tack och lov). Tidigare hade jag läst Dahlqvists bok och blivit så besviken över Halleluleja-stämningen i den, så jag slängde faktiskt boken. LCHF lät som rena struntet. Hade jag vetat att Kostdoktorns bok handlade om den kosten hade jag nog inte läst den. Är mycket emot allt vad dieter heter och har aldrig bantat efter någon. Jag har kört efter "mindre in och mer motion" för att hålla vikten ok. Jag har alltid älskat bröd, godis och pasta och ibland ersatt en måltid med smörgåsar. Suget efter kolhydrater har ofta varit jobbigt och bitivs liknat hetsätning. Inte roligt alls. Eftersom jag ändå vill försöka äta bra har jag ätit så fiberrikt bröd som möjligt och ersatt allt jag kan med fiberrika alternativ. Magen reagerade inte positivt på detta. Den blev svullen, gjorde ont och inte en tanke hade jag om att det berodde på fibrerna. Jag skyllde på kaffet. Sedan läste jag "Matrvolutionen" och sedan dess äter jag inte fiberrika alternativ. Magen mår toppen - den är till och med nästan platt! Det var längesedan den var det. Kaffet är kvar, men dricks med grädde istället för mjölk. Jag är inte så förjust i kokos i kaffet, eller smör, men en klick kokosfett i teet är jättegott och mättar länge. Vilka fördelar har kostomläggningen alltså lett till? Fördelar - äter mindre - fastare kropp - mår bra - piggare - mer tid till annat än att äta / laga mat - inget / marginellt sug - jämn pigghetsnivå Nackdelar - socialt svårt - äter mindre (Numera äter jag sällan lunch, jag är helt enkelt inte så hungrig. En/två skivor ost med smör och en kopp te med kokosfett så är lunchen klar.) För en som älskar att laga och äta mat är det lite tråkigt att äta så lite. Jag blir mätt på nolltid och ja, det är lite trist helt enkelt... Men jag tar igen det till en del på helgerna, då det blir mer matlagning. - recept som är lchf-anpassade. Muffins/pannkakor/bullar m.m. smakar inte gott utan mjöl, socker e.dyl. Den brödersättning som kallas oopsies smakar frigolit (gissar jag, har inte smakat frigolit...) Jag har prövat en hel del olika recept på olika lchf-ersättningar och nej, jag gillar dem inte. Då undviker jag dem helt och hållet istället och vill jag verkligen ha en muffins, eller bröd, då blir det en riktig. Vilket det sällan blir... - jag tycker inte om majonäs... men till vissa rätter blandar jag den med creme fraise och kryddor för att få en sås. Jag är ingen renlärig LCHF utan gör undantag då och då, främst är det det sociala som gör det. Jag har vuxit upp med en mamma som ständigt prövat nya dieter och tvingat omgivningen att ändra sig efter det / tillgodose dieten (även när hon inte är hemma) och det är inte roligt. Jag anpassar mig efter situationen istället och försöker ta med mig något som jag kan äta. Men, det jag aldrig vill äta mer är fiberrika smörgåsar... eller pasta, eller müsli eller något annat. Svårigheter med kostomläggningen ? Inga. Avgiftningen var såklart inte rolig, men när den var klar så var den biten över. Jag bröt rakt av och attans så dåligt jag mådde den veckan. Det var som att gå i dimma. Det var skönt att veta vad som väntade, dels genom Docs bok, men även via den här sidan och alla berättelser om hur ni gjort. Toppen att läsa och få ork att fortsätta. Jag har köpt en lchf-kokbok, men har den mest som inspiration. Jag lagar mat som vanligt istället och har broccoli, svamp, paprika, oliver, eller andra grönsaker istället för potatis. Dottern får de grönsaker hon vill och pasta/potatis/ris, maken äter det mesta och har inga invändningar om kolhydraterna uteblir vid middagen. (Jag lagar i stort sett all mat eftersom jag tycker det är roligt.) Mina smörgåsar äter jag som vanligt, förutom att jag inte äter brödet... utan bara det goda pålägget. Frysen är min bästa vän, i den har jag fryst broccoli, blomkål, svamp och annat jag kan ta till när det saknas grönsaker i kylskåpet. Zeta har inläggningar av paprika som är jättegoda att ha till maten, liksom oliver i olika former. De grönsaksblandningar jag hittat i frysdiskarna innehåller alla morötter (de jag sett i alla fall), och ja, jag försöker ju undvika rotfrukterna... Det var en liten utvärdering över hur det gått efter omläggningen. Jag la om kosten i mitten av november, med december och jul inpå knuten. Inte det smartaste, men det gick det med... och det är ju bättre att starta på en gång, än att vänta på rätta tillfället. Ibland kommer det aldrig. Jag kommer definitivt att fortsätta med LCHF och undviker främst allt vad fiber heter och de flesta kolhydraterna i form av pasta/potatis/ris. Aldrig mer fiber i form av smörgåsar/pasta! Det jag främst gillade med "Matrevolutionen" är all fakta som finns i den, det står tydligt och klart vad som är fakta, vilka studier som stöder teserna och hur säkra studierna är. Ingen Halleluleja-stämning, utan en bok om hur det blivit som det är med sockret och vetemjölet i vårt samhälle. Nu är det nog dags för en kopp te med lite kokos i... önskar er en trevlig fortsatt dag! Jag kan faktiskt inte hålla med dig om att det är nån halleluja-stämning i Dahlkvists böcker. Jag tycker faktiskt att hon är förnuftig och saklig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ami Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag började själv i mitten av november. Det var en slump att jag köpte boken matrevolurionen . Jag kollade ngt på nätet och då kom reklamen om boken utan att tänka beställde jag den. Väntade med spänning och började läsa blev fast och är glad för det. Har gott ner 7 kg och mår bra. Har fått två kollegor på jobbet att äta lchf . Manen börjat också var mer duktig i början men han fuskar då och då , jag tänker inte göra eftersom jag mår bra , min träningen har kommit tillbaka och ork . Har början igen med spisningen på morgonen toppen. Är glad när jag läser alla era inlägg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag är nyfiken på alla de som faktiskt kör på strikt LCHF. För att tappa en massa kilos så lär det ju vara sunt men att sedan fortsätta så år efter år. Jag kommer nog försöka att träna mer när jag tappat nog. Äta liberal LCHF och låta bli socker och mjöl framför allt. Mitt förnuft säger att den strikta varianten endast är till för en kortare period. men jag kanske har fel?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag är nyfiken på alla de som faktiskt kör på strikt LCHF. För att tappa en massa kilos så lär det ju vara sunt men att sedan fortsätta så år efter år. Jag kommer nog försöka att träna mer när jag tappat nog. Äta liberal LCHF och låta bli socker och mjöl framför allt. Mitt förnuft säger att den strikta varianten endast är till för en kortare period. men jag kanske har fel?? Beror helt på hur ens kropp fungerar. Min LCHF är att utesluta det som får mig att må dåligt. "Tyvärr" blir det rätt strikt (äter inte mjölkprodukter heller, så är oftast under 10g kh/dag). Men vad är alternativet? Att äta "varierat"/liberalt får mig att må sämre, magen blir totalknas och jag får sötsug som är helt outhärdligt. Aldrig har jag mått så bra som jag gör nu, på strikt LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Finns inget fel i att äta gott, naturlig och hälsosamt mat resten av sitt liv om man nu så vill. Finns många som kör den strikta varianten år efter år även utan att de har viktproblem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag är nyfiken på alla de som faktiskt kör på strikt LCHF. För att tappa en massa kilos så lär det ju vara sunt men att sedan fortsätta så år efter år. Jag kommer nog försöka att träna mer när jag tappat nog. Äta liberal LCHF och låta bli socker och mjöl framför allt. Mitt förnuft säger att den strikta varianten endast är till för en kortare period. men jag kanske har fel?? Grönländarna åt strikt LCHF i många generationer innan de började importera skit mat från oss och de var hur friska som helst då 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 -äter mindre (Numera äter jag sällan lunch, jag är helt enkelt inte så hungrig. En/två skivor ost med smör och en kopp te med kokosfett så är lunchen klar.) För en som älskar att laga och äta mat är det lite tråkigt att äta så lite. Jag blir mätt på nolltid och ja, det är lite trist helt enkelt Det där håller jag med om så mycket att jag var på väg skriva ett eget inlägg om det här om dagen. Det är nog det enda jag inte gillar med LCHF, att äta pyttelitet och ändå vara ständigt mätt, är nere på två måltider om dagen nu men det är fortfarande mikroskopiska mängder som gäller. Skulle vara skönt med ett riktigt skrovmål bara för att, men då är jag väl mätt månaden ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Sa senast igår till övrig familj när man myste framför TV:n, att det är lite trist när man inte har något gott att tugga på, men var helt enkelt för mätt för att ta något men var samtidigt lite sugen på något ändå.....(blev inget) Däremot tycker jag att jag lagar mer mat nu, tycker jag håller på hela tiden och planerar måltider och handlar mat varje dag (känns det som) så maten tar mycket av min tid, mer än tidigare men sen å andra sidan så blir det så jädrans gott..... Nackdel har varit trög mage. Läste Skaldemans bok och han menar att det helt enkelt inte blir så mycket "spill" av denna mat, att kroppen använder mer eller mindre allt och då behöver man inte gå på toa lika ofta......något som "ni där ute" känner igen? Jag vet ju att förstoppning inte är bra, då allt samlas i tarmarna och kan bidra till cancer..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Den här sidan, men främst bloggen är det som hjälpt mig mycket i början med kostomläggningen. Sjävklart Docs bok och inlägg, men oj vad roligt det är att läsa om alla era erfarenheter! Det roliga, det svåra, alla funderingar och tankar kring kostomläggningen. Fantastiskt roligt och givande att få läsa. Jag tycker det roligaste är att läsa om hur personer gjort och vad LCHF resulterat i för deras del. Vissa snöar in helt på HUR det gör det, men det intresserar mig inte alls. Efter Docs bok och de studier han hänvisat till har jag inte tagit del av fler. Så mycket roligare (tycker jag) att läsa personers berättelser och reflektioner. Men, tack och lov för er som gillar HUR också, det är ju därför det finns så många studier, för att det finns ett stort intresse kring VARFÖR och hur det funkar. Intressant och roligt att läsa om hur olika man förhåller sig till LCHF. Vissa har det som en sätt att främst gå ner i vikt, andra äter kosten på grund av alla fördelar som gör att de mår bättre. De flesta av oss är väl någonstans i mitten. Själv hade jag nog inte orkat hålla en diet om det bara hade handlat om vikten (så engagerad är jag inte i vikten - bryr mig bara ibland som en riktig jojo-bantare). Men eftersom LCHF för min del främst handlar om alla andra fördelar kommer jag att fortsätta att äta LCHF. I helgen var vi iväg hos släktingar, vilket innebär att det blev vanlig kost för oss alla. Det är husmanskost, med potatis, sås och kött, med kakor till kaffet och ofta desserter efter maten. De är den typen av personer som skulle bli sårade om man inte äter vad de lagat och förberett och jag fixar avsteg utan att ramla tillbaka i suget (än så länge). Jag försökte att äta mindre än vanligt, men oj, vad mätt jag blev. Godis, choklad m.m. är magen ok med, men släng in lite bröd, potatis eller pasta och det blir en gasboll av hela mittenpartiet. Lustigt att kolhydrater i olika former påverkar så olika. Kanske något annat i bröd/pasta/potatis som magen inte är helt förtjust i? Blev otroligt mätt och hade inte alls den lätta härliga känslan som finns med LCHF-mat. Jag får tack och lov inte ont i magen som vissa får av "vanlig" mat, magen ser bara ut som badboll ett tag... Här fortsätter jag min reflektion kring vad kosten LCHF inneburit för mig: - minskad tolerans för alkohol (står i Docs bok, jag vet, men trodde inte att det var SÅ tydligt!) Snacka om att vara billig i drift! Märker av snurr i huvet mycket snabbare än förr. Maken och jag brukar dela på en flaska vin till maten ibland och det blev sällan snurr av det, före LCHF. Nu märker jag snabbt av alkoholen, vilket känns lite som att vara tonåring igen... knasigt också, för nu hade jag gärna sluppit ruset, numera dricks vin för att det är gott, inte för snurrets skull... - tycker mig märka att blodcirkulationen blivit bättre. Inget jag absolut kan säga än, mest en känsla av att händerna ofta är varmare nu än tidigare. Har annars värdelös blodcirkulation, ofta kalla händer och gör gärna några armhävningar, eller andra övningar för att få igång cirkulationen. Bra på många sätt och jag lär fortsätta med armhävningarna även om LCHF hjälper mig med cirkulationen. - fascinerad över hur vikten långsamt försvinner, men även HUR den gör det! Ansiktet, magen och vaderna är det jag märker tydligast. Häcken och låren verkar lika stora som förr, vilket gett mig en oerhört kurvig figur. Ser lite lustigt ut, hoppas att depåerna på rumpan och låren snart börjar försvinna också... - det bästa av allt är denna tillfredställelse vid att bara få vara. Ingen stress kring att tänka bort suget efter kolhydrater, ingen stress för att hinna/orka träna för att jag borde komma ner i vikt. Tidigare mådde jag ofta knäppt nog bra när jag helt struntade i vikten och åt vad jag mådde bra av (då). När jag hade mina rusher för att gå ner i vikt nojade jag kring träningen och att hinna träna och att inte äta allt jag tyckte om. Och hade ständigt dåligt samvete för att jag inte hann/orkade med allt jag uppmanat mig själv om att hinna med. En klassisk jojo-bantare vilket resulterade i att jag hela tiden enbart långsamt gått upp i vikt, istället för att gå ner i vikt. Nu stressar jag inte över träningen, mår toppen och äter mig mätt. Otroligt skönt. Trevlig fortsatt kväll! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Sa senast igår till övrig familj när man myste framför TV:n, att det är lite trist när man inte har något gott att tugga på, men var helt enkelt för mätt för att ta något men var samtidigt lite sugen på något ändå.....(blev inget) Däremot tycker jag att jag lagar mer mat nu, tycker jag håller på hela tiden och planerar måltider och handlar mat varje dag (känns det som) så maten tar mycket av min tid, mer än tidigare men sen å andra sidan så blir det så jädrans gott..... Nackdel har varit trög mage. Läste Skaldemans bok och han menar att det helt enkelt inte blir så mycket "spill" av denna mat, att kroppen använder mer eller mindre allt och då behöver man inte gå på toa lika ofta......något som "ni där ute" känner igen? Jag vet ju att förstoppning inte är bra, då allt samlas i tarmarna och kan bidra till cancer..... Ja, jag känner igen att det inte blir lika många toa-besök. Kokosfett hjälper mig, i början åt jag katrinplommon, men de behöver jag inte längre. Härligt att du har fått en boost med matlagningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Det där håller jag med om så mycket att jag var på väg skriva ett eget inlägg om det här om dagen.Det är nog det enda jag inte gillar med LCHF, att äta pyttelitet och ändå vara ständigt mätt, är nere på två måltider om dagen nu men det är fortfarande mikroskopiska mängder som gäller. Skulle vara skönt med ett riktigt skrovmål bara för att, men då är jag väl mätt månaden ut. Ibland när jag lägger ihop vad jag ätit under dagen kan jag inte fatta att jag ändå är mätt. Just pyttelite är ordet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag är nyfiken på alla de som faktiskt kör på strikt LCHF. För att tappa en massa kilos så lär det ju vara sunt men att sedan fortsätta så år efter år. Jag kommer nog försöka att träna mer när jag tappat nog. Äta liberal LCHF och låta bli socker och mjöl framför allt. Mitt förnuft säger att den strikta varianten endast är till för en kortare period. men jag kanske har fel?? Det är så väldigt mycket som jag upplevt som "bra" med LCHF (mättnad, mindre frekvent ätande etc) men det som varit mest förvånande är just hur bra träningen fungerar. Det enda jag är lite besviken på vad gäller LCHF är egentligen att jag inte redan då jag började läsa på om detta (slutet av 90-talet) tog steget fullt ut istället för att mellanlanda i stenålderskost etc. Vad gäller "liberal LCHF" så ser jag inte riktigt vitsen. Jag har själv inte märkt någon som helst positiv träningseffekt av det exempelvis så det känns som ett kontraproduktivt steg på så sätt. Om man däremot menar att gå från väldigt strikt, ex. 20 gram/dag, till i räjongerna 30-80 gram/dag som jag idag ligger på så ger det framförallt ett svängrum som ex. gör den sociala biten lättare och även livet överlag. En strikt LCHF är ju i prinicip en nolltolerans och bara ett litet steg ifrån det ger ju färre restriktioner som underlättar möjligheten att kombinera sin mat och i allmänhet må bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Efter att ha läst en hel del om liberal och strikt LCHF och funderat vad jag själv äter, så är det nog ganska liberalt. Det svänger lite från dag till dag, vissa dagar är det inga "rena" kolhydrater (min akilleshäl är choklad och godis), utan de kommer från broccoli eller mjölkprodukter. Jag är än nybörjare vad gäller strategierna för att tänka i förväg vad gäller det sociala, men känner att det blir lättare hela tiden. Förra helgen var vi hos svärföräldrarna och då blev det vanlig kost för hela slanten. På söndag em blev det däremot tillbaka till Lchf och måndag var det "dimmigt" som under inkörsperioden. Ok under tisdagen och bra igen under onsdagen. Det jag främst märker av är pigghetsnivån och magens uppblåsthet. Inga kolhydrater - toppenmage. Godis/sötsaker fortfarande bra mage, men släng in bröd så går det åt skogen. Eftersom magen reagerar så är det oerhört lätt att undvika just bröd och för tillfället känner jag någon slags riktig aversion mot fiberprodukter. De gjorde verkligen så att magen havererade. Doc hade en inlägg för nån månad sen om fiber, illustrerat med upplåsta fiberätare som flyter omking. På pricken så känns det med fiber i magen! Aldrig mer fullkornsbröd för att allt ska funka bättre. Nix. Det är även en omställning att verkligen fundera kring hur mycket fett jag äter och inkluderar i kosten. Ofta får jag lägga till fett för att balansera det hela. Mer kött äter jag inte, vid måltiderna ersätts ris/pasta/potatis med grönsaker och/eller fett i någon form. Ibland skippar jag alltså helt grönsakerna vilket kanske inte är så bra, men eftersom jag inte heller tidigare åt särskilt mycket grönsaker har jag inte så dåligt samvete. Den mängd broccoli/blomkål/haricon vertes/brysselkål jag ätet sedan jag började med LCHF är nog mer än under ett år tidigare. Tidigare åt jag gärna pasta med lite sås. Punkt. Jag åt mycket mer bacon än jag tidigare gjorde, men det tror jag enbart beror på att det är ok. Alltid älskat bacon, men det var ju inte så bra tidigare. Nu däremot... tjoho! Men, det börjar plana ut, numera ersätts ofta bacon med stekt svamp till äggröran. Santslöst gott, stekt i smör, med rikligt med örtkryddor. För min del är LCHF billigare än tidigare. Ägg går åt i enorma mänger, tack och lov har Coop numdera ekologiska ägg i 18-pack. Tidigare gick de enbart att köpa i mindre förpackningar. Fryst broccoli och blomkål köps i parti och minut, men bröd, pasta och ris går väldigt lite av. Godis går inte så mycket, godissuget finns inte så mycket som tidigare, fastän jag då och då gör avsteg. Det är övriga familjen som äter det, men maken övergår så smått till LCHF också. Dottern får grekisk yoghurt med hallon istället för risifrutti (Ja, jag visste inte bättre - hon är smal som en sticka, så vi tyckte inte de kalorierna gjorde något... man lär sig hela tiden.). Bloggen, men även forumet är otroligt intressant och det är kul att läsa alla berättelserna och se de olika kommentarer som kommer. Det som är bra med forumet är ju att ibland ställer medlemmar frågor man inte själv tänkt på och så lär man sig lite nytt därigenom. Trevlig fortsatt söndag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 På onsdagar äter dottern frukost hemma, innan det bär iväg till dagis. Jag försöker föra in lchf så smått i hennes kost också. Lyckats med grekisk yoghurt med mosade hallon. Serverat i fin skål ser det fantastiskt gott ut. Försöker fasa ut de små yoghurtar hon annars gärna äter. Idag blev frukosten hallonyoghurt med ett fat skinka i bitar o ost i bitar. Själv mår jag toppen och njuter av all god mat jag kan äta. Doc hade ett inlägg för ett tag sen om hur katter fick diabetes. I kommentarerna som följde kom tips om kattmat utan spannmål. Inköptes bums. Orijen heter det och ja, det är verkligen inget spannmål där. Jag brukar blöta deras vanliga torrfoder, de får i sig mer vatten då och så sparar man förhoppningsvis deras njurar. Men att blöta upp orijen är inte lätt...lite går det, men ett fat blötlagd royal Carin bredvid orijen... ja, skillnad blir det! Än så länge vet jag inte om de äter mindre, men antar det. Försöker fasa ut spannmålsfodret.. När påsen är slut köps ingen ny. Att ge kolhydrater till katter som i normala fall ska äta kött är ju något underligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag köpte "Matrevolutionen" mer eller mindre av en slump eftersom jag är intresserad av mat och hur vi kan äta bättre. Hade ingen aning om att den handlade om LCHF (missade baksidan tack och lov). Tidigare hade jag läst Dahlqvists bok och blivit så besviken över Halleluleja-stämningen i den, så jag slängde faktiskt boken. LCHF lät som rena struntet. Hade jag vetat att Kostdoktorns bok handlade om den kosten hade jag nog inte läst den. Är mycket emot allt vad dieter heter och har aldrig bantat efter någon. Jag har kört efter "mindre in och mer motion" för att hålla vikten ok. Jag har alltid älskat bröd, godis och pasta och ibland ersatt en måltid med smörgåsar. Suget efter kolhydrater har ofta varit jobbigt och bitivs liknat hetsätning. Inte roligt alls. Eftersom jag ändå vill försöka äta bra har jag ätit så fiberrikt bröd som möjligt och ersatt allt jag kan med fiberrika alternativ. Magen reagerade inte positivt på detta. Den blev svullen, gjorde ont och inte en tanke hade jag om att det berodde på fibrerna. Jag skyllde på kaffet. Sedan läste jag "Matrvolutionen" och sedan dess äter jag inte fiberrika alternativ. Magen mår toppen - den är till och med nästan platt! Det var längesedan den var det. Kaffet är kvar, men dricks med grädde istället för mjölk. Jag är inte så förjust i kokos i kaffet, eller smör, men en klick kokosfett i teet är jättegott och mättar länge. Vilka fördelar har kostomläggningen alltså lett till? Fördelar - äter mindre - fastare kropp - mår bra - piggare - mer tid till annat än att äta / laga mat - inget / marginellt sug - jämn pigghetsnivå Nackdelar - socialt svårt - äter mindre (Numera äter jag sällan lunch, jag är helt enkelt inte så hungrig. En/två skivor ost med smör och en kopp te med kokosfett så är lunchen klar.) För en som älskar att laga och äta mat är det lite tråkigt att äta så lite. Jag blir mätt på nolltid och ja, det är lite trist helt enkelt... Men jag tar igen det till en del på helgerna, då det blir mer matlagning. - recept som är lchf-anpassade. Muffins/pannkakor/bullar m.m. smakar inte gott utan mjöl, socker e.dyl. Den brödersättning som kallas oopsies smakar frigolit (gissar jag, har inte smakat frigolit...) Jag har prövat en hel del olika recept på olika lchf-ersättningar och nej, jag gillar dem inte. Då undviker jag dem helt och hållet istället och vill jag verkligen ha en muffins, eller bröd, då blir det en riktig. Vilket det sällan blir... - jag tycker inte om majonäs... men till vissa rätter blandar jag den med creme fraise och kryddor för att få en sås. Jag är ingen renlärig LCHF utan gör undantag då och då, främst är det det sociala som gör det. Jag har vuxit upp med en mamma som ständigt prövat nya dieter och tvingat omgivningen att ändra sig efter det / tillgodose dieten (även när hon inte är hemma) och det är inte roligt. Jag anpassar mig efter situationen istället och försöker ta med mig något som jag kan äta. Men, det jag aldrig vill äta mer är fiberrika smörgåsar... eller pasta, eller müsli eller något annat. Svårigheter med kostomläggningen ? Inga. Avgiftningen var såklart inte rolig, men när den var klar så var den biten över. Jag bröt rakt av och attans så dåligt jag mådde den veckan. Det var som att gå i dimma. Det var skönt att veta vad som väntade, dels genom Docs bok, men även via den här sidan och alla berättelser om hur ni gjort. Toppen att läsa och få ork att fortsätta. Jag har köpt en lchf-kokbok, men har den mest som inspiration. Jag lagar mat som vanligt istället och har broccoli, svamp, paprika, oliver, eller andra grönsaker istället för potatis. Dottern får de grönsaker hon vill och pasta/potatis/ris, maken äter det mesta och har inga invändningar om kolhydraterna uteblir vid middagen. (Jag lagar i stort sett all mat eftersom jag tycker det är roligt.) Mina smörgåsar äter jag som vanligt, förutom att jag inte äter brödet... utan bara det goda pålägget. Frysen är min bästa vän, i den har jag fryst broccoli, blomkål, svamp och annat jag kan ta till när det saknas grönsaker i kylskåpet. Zeta har inläggningar av paprika som är jättegoda att ha till maten, liksom oliver i olika former. De grönsaksblandningar jag hittat i frysdiskarna innehåller alla morötter (de jag sett i alla fall), och ja, jag försöker ju undvika rotfrukterna... Det var en liten utvärdering över hur det gått efter omläggningen. Jag la om kosten i mitten av november, med december och jul inpå knuten. Inte det smartaste, men det gick det med... och det är ju bättre att starta på en gång, än att vänta på rätta tillfället. Ibland kommer det aldrig. Jag kommer definitivt att fortsätta med LCHF och undviker främst allt vad fiber heter och de flesta kolhydraterna i form av pasta/potatis/ris. Aldrig mer fiber i form av smörgåsar/pasta! Det jag främst gillade med "Matrevolutionen" är all fakta som finns i den, det står tydligt och klart vad som är fakta, vilka studier som stöder teserna och hur säkra studierna är. Ingen Halleluleja-stämning, utan en bok om hur det blivit som det är med sockret och vetemjölet i vårt samhälle. Nu är det nog dags för en kopp te med lite kokos i... önskar er en trevlig fortsatt dag! Jag tycker också att oopsies är helt värdelösa. Ätbara, men inget man direkt njuter av. Här har du istället två helt sjukt goda bröd som jag alltid ser till att ha hemma. Kokosbröd och bröd gjort på mandelmjöl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Jag tycker också att oopsies är helt värdelösa. Ätbara, men inget man direkt njuter av. Här har du istället två helt sjukt goda bröd som jag alltid ser till att ha hemma. Kokosbröd och bröd gjort på mandelmjöl. Tackar, de ska jag pröva! Det här forumet är så bra, just för att man får tips och råd av varandra, men även lär sig så mycket av många av användarna som är väldigt kunniga. Önskar dig en fortsatt bra dag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Vägde mig idag, brukar gör det lite då och då, men inte varje dag. Jag är 1.74 lång och nu vägde jag 76,5 kg. Det lustiga är, att som jojo-bantare vet jag ju ungefär hur jag brukar se ut vid olika vikter, och nu ser kroppen ut som om den väger c:a 70 kg. Man slimmas verkligen i kroppen och förlorar en hel del vatten (?). Jag har även börjat träna så smått och det märks bums, det är riktigt fascinerande. Har en hel del böcker med övningar man gör hemma och en av favoriterna är Robertos bok "Träna en kvart om dagen med Paolo Roberto", jag gillar hans stil i boken. Det är inte så mycket prat runtomkring, mest, nu kör vi. Enkelt och lättfattligt. Han må säga vad han vill om LCHF, men boken gillar jag. En annan favorit är "Träna hemma på 10 20 eller 30 minuter" av Jennie Widegren och Jari Ketola. Många bra övningar som passar att köra några minuter när man behöver lite mer energi. För några år sedan gav ett nyårslöfte om att jag skulle träna minst fem minuter varje dag, genom ex. situps eller armhävningar. Det höll inte, det bröt jag, man tänket finns kvar. Numera är målet att göra övningar varje dag, men funkar det inte så får det bli nästa dag. Tvånget har jag helt tagit bort, väljer jag har jag gjort ett medvetet val. Löftet kom sig av att jag inte klarade av att göra vanliga armhävningar, som man gör med tyngden på tårna, de jag klarar har varit knästående. Vad sjutton tänkte jag och har gjort en massa övningar för att stärka torson och andra muskler som behövs för att klara tå-armhävningar. Och nu funkar det! Inte så många, men det går! Så nöjd, det är härligt när man verkligen når sina mål. Igår åt jag middag på restaurang och glömde att avböja riset, men skålen fick stå orörd. Vissa rätter innehåller ju så många grönsaker tillsammans med köttet, så riset saknade jag inte alls. Chilli i Malmö, väldigt gott. Dags för frukost, "mackor" med leverpastej, smör och saltgurka. Det blir nog en med ost och smör också. Man vänjer sig... brödet är bra som "hållare" till pålägget, men det går utan det också. Jag vet förresten när jag verkligen ska göra ett medvetet avsteg för LCHF, när jag vid tillfälle äter på en restaurang som serverar riktig färsk pasta. Det finns några i Malmö och det är så obeskrivligt gott... Det löftet har jag gett mig själv, att då blir det ett avsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Ok, med tanke på mitt senaste besked från min gynekolog så kanske det inte alls blir någon pasta... Förklaring här: Jag äter pergotime sedan oktober, för att stimulera ägglossningen. Man lämnar blodvärde dag 21. Det blev två koller innan jul och nu en efter. Båda dem innan jul låg på c;a 1,5, vilket är mindre bra... Jag la om kosten i mitten av november och nu idag fick jag besked på sista blodvärdet, som lämnades förra onsdagen. 28! Pergotime i all ära, men jag tror nog att det är kostomläggningen som även påverkar en hel del. Eller så samverkar de båda. Glad är jag i alla fall! Så motivationen för att undvika pasta, hur god den än är har ökat ordentligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag är nyfiken på alla de som faktiskt kör på strikt LCHF. För att tappa en massa kilos så lär det ju vara sunt men att sedan fortsätta så år efter år. Jag kommer nog försöka att träna mer när jag tappat nog. Äta liberal LCHF och låta bli socker och mjöl framför allt. Mitt förnuft säger att den strikta varianten endast är till för en kortare period. men jag kanske har fel?? Det tycker jag låter helt förnuftigt. En balanserad diet är det viktigaste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Grönländarna åt strikt LCHF i många generationer innan de började importera skit mat från oss och de var hur friska som helst då Eskimåer/Inuiter har inte och har aldrig haft en hög medelålder. Så jag vet inte vad du baserar friskhet på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ok, med tanke på mitt senaste besked från min gynekolog så kanske det inte alls blir någon pasta... Förklaring här: Jag äter pergotime sedan oktober, för att stimulera ägglossningen. Man lämnar blodvärde dag 21. Det blev två koller innan jul och nu en efter. Båda dem innan jul låg på c;a 1,5, vilket är mindre bra... Jag la om kosten i mitten av november och nu idag fick jag besked på sista blodvärdet, som lämnades förra onsdagen. 28! Pergotime i all ära, men jag tror nog att det är kostomläggningen som även påverkar en hel del. Eller så samverkar de båda. Glad är jag i alla fall! Så motivationen för att undvika pasta, hur god den än är har ökat ordentligt... Vad är det man mäter? Har inte läkarna pratat någon om kost och motion? Det är ju välkänt att så kallade livsstilsfaktorer har betydelse för fertiliteten hos både kvinnor och män. Även rökning har betydelse. Skulle vara intressant att få höra vad läkarna faktiskt säger till patienterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eskimåer/Inuiter har inte och har aldrig haft en hög medelålder. Så jag vet inte vad du baserar friskhet på Medelålder har inte nödvändigtvis någonting alls att göra med friskhet. Tvärtom är det ju så att de bland ursprungsbefolkningar (även eskimåer) som når hög ålder oftare är i betydligt bättre skick än i vår "civiliserade" del av världen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Vad är det man mäter? Har inte läkarna pratat någon om kost och motion? Det är ju välkänt att så kallade livsstilsfaktorer har betydelse för fertiliteten hos både kvinnor och män. Även rökning har betydelse. Skulle vara intressant att få höra vad läkarna faktiskt säger till patienterna. Ja, du... det står ganska mycket om ägglossning och progesteronvärdet på olika sidor typ familjeliv m.fl. Det står massor på nätet, de här två läste jag idag: http://www.minbebis.com/forum/progesteronvaerde-vid-lyckad-aegglossning-29209.html och http://www.vll.se/default.aspx?id=28249&refid=28250 Det finns mängder av råd om hur man ska bli gravid lättare, äta rätt, akupunktur, motionera, inte väga för mycket, inte vara för gammal, undvika kaffe, undvika mejeriprodukter, undvika alkohol, äta vissa hormoner/vitaminer, stressa mindre... you name it, råd i ämnet finns i massor. Som med allt annat är vissa mer underbyggda och vetenskapligt prövade än andra och vissa är nog mest myter och erfarenhetsberättelser. Vad som är vad är jag inte rätt person att säga, jag kan för lite i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Härligt skrivet Sara, blir så glad när jag läser alla dessa "nya" insikter... minns tydligt att jag kände så oxå, även om jag fortfarande är frälst så är det "nyfrälsta" härligt;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ja, du... det står ganska mycket om ägglossning och progesteronvärdet på olika sidor typ familjeliv m.fl. Det står massor på nätet, de här två läste jag idag: http://www.minbebis.com/forum/progesteronvaerde-vid-lyckad-aegglossning-29209.html och http://www.vll.se/default.aspx?id=28249&refid=28250 Det finns mängder av råd om hur man ska bli gravid lättare, äta rätt, akupunktur, motionera, inte väga för mycket, inte vara för gammal, undvika kaffe, undvika mejeriprodukter, undvika alkohol, äta vissa hormoner/vitaminer, stressa mindre... you name it, råd i ämnet finns i massor. Som med allt annat är vissa mer underbyggda och vetenskapligt prövade än andra och vissa är nog mest myter och erfarenhetsberättelser. Vad som är vad är jag inte rätt person att säga, jag kan för lite i ämnet. Det som är intressant är vad läkarna säger om livsstilsfaktorer. Det var faktiskt en läkare som nämnde det i radion för ett tag sedan men sa din läkare något om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Det som är intressant är vad läkarna säger om livsstilsfaktorer. Det var faktiskt en läkare som nämnde det i radion för ett tag sedan men sa din läkare något om det? Nope. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Härligt skrivet Sara, blir så glad när jag läser alla dessa "nya" insikter... minns tydligt att jag kände så oxå, även om jag fortfarande är frälst så är det "nyfrälsta" härligt;) Ja, det är rent roligt att upptäcka nya positiva saker hela tiden! Förstår mer och mer de som inte alls för avsteg pga det sociala, eftersom det kan göra det svårt på olika sätt. Tänk att socker och vitt mjöl är så farligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Sa senast igår till övrig familj när man myste framför TV:n, att det är lite trist när man inte har något gott att tugga på, men var helt enkelt för mätt för att ta något men var samtidigt lite sugen på något ändå.....(blev inget) Däremot tycker jag att jag lagar mer mat nu, tycker jag håller på hela tiden och planerar måltider och handlar mat varje dag (känns det som) så maten tar mycket av min tid, mer än tidigare men sen å andra sidan så blir det så jädrans gott..... Nackdel har varit trög mage. Läste Skaldemans bok och han menar att det helt enkelt inte blir så mycket "spill" av denna mat, att kroppen använder mer eller mindre allt och då behöver man inte gå på toa lika ofta......något som "ni där ute" känner igen? Jag vet ju att förstoppning inte är bra, då allt samlas i tarmarna och kan bidra till cancer..... Förstoppning är inte bra, kan bli bla hemorojder av sånt, det kan göra ont och blöda en del. Men lite bulkmedel kan väl knappast vara fel? Hela linfrön; ett par msk om dagen borde kunna hålla magen igång, skölj ner med vatten eller ät m keso eller 10% kesella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Fler funderingar och reflektioner, nu om värk. Jag har ett stillasittande arbete som gjort att jag fått ont i axeln, armen och handleden. I perioder har högerhanden dessutom varit svullen och gjort ont. Eftersom jag verkligen gillar mitt jobb och inte vill byta, har jag prövat: - att stå upp istället för att sitta - bytt till ergonomisk mus och tangenbord (mycket skönt, kan rekommenderas!, men hjälpte inte om värken...) - suttit max en timme och sedan gjort övningar för att få igång blodcirkulationen och använda andra musker - motionera mera, främst jogga (det som hjälpt tydligast) I perioder har olika saker hjälpt, men sedan har värken kommit tillbaka igen. Efter jul bytte jag från att sitta på stol, till att sitta på en pilatesboll, modell större. Väldigt skönt och det verkar faktiskt ha hjälpt en hel del. Men jag undrar också hur mycket det hjälpt att jag lagt om kosten, samt att jag börjat ta D-vitamin. Ingen aning, men något gör jag rätt! Numera kan jag känna av handen och armen om jag skrivit en längre stund, men jag har inte ont. Tidigare hade jag ont hela dagen och ibland även helger, fastän jag inte arbetade då alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 En nackdel, mindre, som jag märkt med kostomläggningen, är att jag fryser så otroligt mycket. Från början var det som vanligt, till och med bättre, höll värmen bra (jag är en sådan som ofta fryser), men numera är det rent jobbigt ibland. Jag byltar på mig och dricker te i mängder, allt för att hålla värmen. Jag har läst om andra som haft liknande erfarenheter och då fått rådet att äta mer. Jag blir otroligt mätt på lite och tillhör dem som gärna äter mindre mål oftare, än ett eller två mål om dagen. Jag försöker maxa fett-intaget med mängder av smör och olja, men känner mig ännu ny i maxa-fett-tänket. Jag har kokosfett i teet och grädde i kaffet (gillar inte mbc-kaffe). Ändå fryser jag... Frukost blir numera ofta ostskivor med mycket smör, tillsammans med kaffe och grädde. Ibland blir det Finn-Crisp under smöret och osten. Tidigare, i början av kostomläggningen, åt jag äggröra och bacon, men blev så otroligt mätt på det. Kanske får börja med det igen, nu när jag skriver ser jag att jag åt det i början och då frös jag inte... det här med att skriva ner sina tankar har sina fördelar. Lunch är lite olika... broccoli o svamp, med bacon, ost och olivolja / omelett / äggröra / kokt ägg o makrill... men oftast är det rester från middagen. Middag är ofta broccoli/blomkål med tillbehör ex. lax, köttbit, ja, något proteinigt. Fet sås till av något slag. På kvällen, ofta en kopp te med kokosfett, ibland en bit ost. Jag gillar broccoli kan jag tillägga... Är det något i matlistan ovan som bör ändras för att jag ska frysa mindre? Förslag? Mindre broccoli kanske och mer fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 En nackdel, mindre, som jag märkt med kostomläggningen, är att jag fryser så otroligt mycket. Från början var det som vanligt, till och med bättre, höll värmen bra (jag är en sådan som ofta fryser), men numera är det rent jobbigt ibland. Jag byltar på mig och dricker te i mängder, allt för att hålla värmen. Jag har läst om andra som haft liknande erfarenheter och då fått rådet att äta mer. Jag blir otroligt mätt på lite och tillhör dem som gärna äter mindre mål oftare, än ett eller två mål om dagen. Jag försöker maxa fett-intaget med mängder av smör och olja, men känner mig ännu ny i maxa-fett-tänket. Jag har kokosfett i teet och grädde i kaffet (gillar inte mbc-kaffe). Ändå fryser jag... Frukost blir numera ofta ostskivor med mycket smör, tillsammans med kaffe och grädde. Ibland blir det Finn-Crisp under smöret och osten. Tidigare, i början av kostomläggningen, åt jag äggröra och bacon, men blev så otroligt mätt på det. Kanske får börja med det igen, nu när jag skriver ser jag att jag åt det i början och då frös jag inte... det här med att skriva ner sina tankar har sina fördelar. Lunch är lite olika... broccoli o svamp, med bacon, ost och olivolja / omelett / äggröra / kokt ägg o makrill... men oftast är det rester från middagen. Middag är ofta broccoli/blomkål med tillbehör ex. lax, köttbit, ja, något proteinigt. Fet sås till av något slag. På kvällen, ofta en kopp te med kokosfett, ibland en bit ost. Jag gillar broccoli kan jag tillägga... Är det något i matlistan ovan som bör ändras för att jag ska frysa mindre? Förslag? Mindre broccoli kanske och mer fett... Om man äter mindre än man förbrukar dvs går ner i vikt så är det vanligt att man fryser oavsett vilken kost man äter. När kroppen får för lite energi så drar den ner på värmeproduktionen och sparar energin till viktigare funktioner. Har man en snabb viktnedgång så ligger man på mer minus och då fryser man oftast mer också. Stämmer säkert inte på alla men när min sambo gick ner i vikt på blandkost så frös han förskräckligt och han är inte ett dugg frusen annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Om man äter mindre än man förbrukar dvs går ner i vikt så är det vanligt att man fryser oavsett vilken kost man äter. När kroppen får för lite energi så drar den ner på värmeproduktionen och sparar energin till viktigare funktioner. Har man en snabb viktnedgång så ligger man på mer minus och då fryser man oftast mer också. Stämmer säkert inte på alla men när min sambo gick ner i vikt på blandkost så frös han förskräckligt och han är inte ett dugg frusen annars. Aha, det låter troligt. Jag märker ju att jag går ner i vikt. Låter ju logiskt att kroppen omfördelar energibehovet. Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Fascinerande hur sötsuget verkligen försvunnit... Igår hade maken en påse bilar under teve-tittandet och jag blev per automatik intresserad av godiset. Inte sugen, utan mer en reflex. Gamla vanor och så vidare... Det blev några bilar, men nej, inte fler, det var lite... jaha-känsla över smaken och konsistensen. Fascinerande. Tidigare hade ju smaklökarna dansat jittebugg och alla impulser ropat "Fler, vill ha fler!". Det blev lite platt fall där för godiset. Gick och hämtade choklad, 86% och njöt av den, tillsammans med ett glas whisky. Mörk choklad och rökig whisky är väldigt mumsigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Det är roligt det här med reflektion och att lära sig mer... jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte gillade lchf-bakning... men tja, jo, det gör jag nu... I en annan tråd berättar någon om hur lchf-bakning smakar bättre efter några månader på lchf än i början. (kommer tyvärr inte ihåg vem...) Jag kan bara hålla med. Tricket för min del är att skippa stevia. Jag har prövat att baka med stevia strö och vanlig stevia och jag känner bara bismaken, den här skarpa som finns i bakgrunden av stevia. Även om jag tar pyttelite (fast hur mkt som är inbillning från min sida vid pyttemängder vet jag inte). Det här brödet gillar jag och har varierat lite, jag hade över en kompis på lunch och rostade det jag bakade, vilket hon gillade. Maken gillade det också. http://melchf.wordpress.com/category/recept/ Här följer min variant, det är fortfarande melchf´s instruktioner, jag har bara ändrat ingredienserna. Ersatt linfrö med mer mandelmjöl och minskat saltmängden, lagt till sukrin, samt kardemumma. Kanel som topping. Det här brödet kan man både göra frallor på eller baka i brödform. Jag kör oftast i form men om man väljer att hellre göra frallor, blir det cirka 6 st per sats. Här är i alla fall receptet: Ingredienser:3 ägg1 dl gräddeca 3,5 dl mandelmjöl2 msk fiberhusk1 krm salt 1/2 dl sukrin krossad kardemumma1½ tsk bakpulver(Kanel för garnering) - sätt ugnen på 175 grader- vispa ägg fluffigt- tillsätt grädden och rör om- blanda alla torra ingredienser och vänd ner, rör samman till en smet/deg- låt smeten svälla en stund- klicka med en sked ut ca 6 st bullar på en bakplåtsklädd plåt eller fördela hela smeten jämnt i en bakplåtsklädd brödform- toppa med sesamfrön- grädda mitt i ugnen i ca 25 min Det här brödet kommer jag att göra fler gånger och variera på olika sätt. Jag klickade mina "bullar" i muffinsformar, de blev som vanliga muffinsar. Tack för receptet melchf! Är man öppen för förändringar och kan ändra sig får man ett rikare liv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Detta med Whiskey och mörk choklad måste bara testas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Det är roligt det här med reflektion och att lära sig mer... jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte gillade lchf-bakning... men tja, jo, det gör jag nu... I en annan tråd berättar någon om hur lchf-bakning smakar bättre efter några månader på lchf än i början. (kommer tyvärr inte ihåg vem...) Jag kan bara hålla med. Tricket för min del är att skippa stevia. Jag har prövat att baka med stevia strö och vanlig stevia och jag känner bara bismaken, den här skarpa som finns i bakgrunden av stevia. Även om jag tar pyttelite (fast hur mkt som är inbillning från min sida vid pyttemängder vet jag inte). Det här brödet gillar jag och har varierat lite, jag hade över en kompis på lunch och rostade det jag bakade, vilket hon gillade. Maken gillade det också. http://melchf.wordpress.com/category/recept/ Här följer min variant, det är fortfarande melchf´s instruktioner, jag har bara ändrat ingredienserna. Ersatt linfrö med mer mandelmjöl och minskat saltmängden, lagt till sukrin, samt kardemumma. Kanel som topping. Det här brödet kan man både göra frallor på eller baka i brödform. Jag kör oftast i form men om man väljer att hellre göra frallor, blir det cirka 6 st per sats. Här är i alla fall receptet: Ingredienser:3 ägg 1 dl grädde ca 3,5 dl mandelmjöl 2 msk fiberhusk 1 krm salt 1/2 dl sukrin krossad kardemumma 1½ tsk bakpulver (Kanel för garnering) - sätt ugnen på 175 grader - vispa ägg fluffigt - tillsätt grädden och rör om - blanda alla torra ingredienser och vänd ner, rör samman till en smet/deg - låt smeten svälla en stund - klicka med en sked ut ca 6 st bullar på en bakplåtsklädd plåt eller fördela hela smeten jämnt i en bakplåtsklädd brödform - toppa med sesamfrön - grädda mitt i ugnen i ca 25 min Det här brödet kommer jag att göra fler gånger och variera på olika sätt. Jag klickade mina "bullar" i muffinsformar, de blev som vanliga muffinsar. Tack för receptet melchf! Är man öppen för förändringar och kan ändra sig får man ett rikare liv! Å! Tack för detta Sara M! Det måste jag testa. Vad roligt när någon inte bara testar ens recept, utan också ändrar lite! (Jag är så ny i både forum- och bloggvärlden så det här är skitkul haha). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Detta med Whiskey och mörk choklad måste bara testas Jag är lite av whiskeynörd och smuttar gärna på single malt whiskey, för tillfället är det Bunnahabhain som är lite av en favorit. Ständig favorit är annars Laphroaig 15... Det räcker länge, för det är så gott att bara dofta på det mellan smuttningarna. Blev så glad när jag läste att whisky var ok om man äter lchf. Öl saknar jag inte alls, vilket jag faktiskt trodde. Fuskar ibland när maken dricker veteöl, det är så gott läskande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Förstoppning är inte bra, kan bli bla hemorojder av sånt, det kan göra ont och blöda en del. Men lite bulkmedel kan väl knappast vara fel? Hela linfrön; ett par msk om dagen borde kunna hålla magen igång, skölj ner med vatten eller ät m keso eller 10% kesella. Det allra bästa är 30 g kokosfett i ljummet vatten ta i-2 ggr / dag tills du sköter magen därefter 1 g / dag tills din mage vant sig vid den nya (fiberfria) kosten! Detta förutom det fett du får i dig på lchf - med grädde, kokosfett i kaffe/te/choklad och det feta på köttet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Jag mailade McDonalds för att höra om de kan ändra lättmjölken till standardmjölk, eller i alla fall ha det som alternativ, samt hörde om de kunde erbjuda ett alternativ för oss som inte äter brödet, ex. som Max gör. De servererar hamburgaren i ett salladsblad. Lite kinkigt att äta, men det går (men ha servetter i närheten). Dottern gillar inte lättmjölk, hon är ju van vid standardmjölk hemma. Här är svaret jag fick från McDonalds: Hej Sara!Tack för ditt mail!Vi följer de riktlinjer som SLV har satt upp och de rekommenderar lättmjölk även till små barn. Det är det som serveras på förskolor och skolor.Många undrar varför Livsmedelsverket gör denna rekommendation. Svaret är att skolbarn/små barn inte behöver mer fett i maten än vad vuxna behöver. Fettet i mjölk är till stor del mättat vilket är den typ av fett som vi bör undvika så mycket som möjligt. Livsmedelsverket anser att det är bra om barn lär sig att tycka om magra mjölksorter, så att de fortsätter att använda dessa när de blir vuxna.Om skolan väljer att servera fetare mjölk minskar dessutom utrymmet för grädde, ost och andra mjölkprodukter i matlagningen. Det kan påverka smaken negativt och leder till att mängden kalcium i maten blir liten, vilket är en nackdel för barn som väljer att inte dricka mjölk till maten. Livsmedelsverket anser även att det är en bra investering i sin hälsa att lära sig dricka lättmjölk istället för standard- eller mellanmjölk.Du kan läsa mer om detta på Livsmedelsverkets hemsida www.slv.seVi vill gärna bidra till att människor äter varierat och har en bra balans mellan hur mycket de äter och hur mycket de rör på sig. För att förbättra informationen till våra gäster har vi inlett samarbete med olika experter som dietister och näringsfysiologer. På McDonald’s finns det en bred och varierad meny som förändras över tiden. Det finns möjlighet att dricka mjölk, juice, lightdryck eller läsk och till det väljer man mellan minimorötter, sallad och pommes frites. Vi erbjuder en mycket noggrann redovisning av näringsinnehållet i alla våra menyer både som foldrar på restaurangerna och på vår hemsida www.mcdonalds.se .Hör av dig om du har några fler frågor.Ha en fin dag!Med vänlig hälsning,X X, McDonald's Kundservice McSvar (Sara M:s redigering) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Bra balans i McDonalds mat Herrejessus vilket drömvärld lever de i .. de borde i alla fall uppdatera sina kunskaper i näringslära men sålänge som C. Marcus sitter kvar som deras rådgivare kommer inte det mirakel att hända .. tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Ja jisses, vilket svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jag mailade McDonalds för att höra om de kan ändra lättmjölken till standardmjölk, eller i alla fall ha det som alternativ, samt hörde om de kunde erbjuda ett alternativ för oss som inte äter brödet, ex. som Max gör. De servererar hamburgaren i ett salladsblad. Lite kinkigt att äta, men det går (men ha servetter i närheten). Dottern gillar inte lättmjölk, hon är ju van vid standardmjölk hemma. Här är svaret jag fick från McDonalds: Hej Sara! Tack för ditt mail! Vi följer de riktlinjer som SLV har satt upp och de rekommenderar lättmjölk även till små barn. Det är det som serveras på förskolor och skolor. Många undrar varför Livsmedelsverket gör denna rekommendation. Svaret är att skolbarn/små barn inte behöver mer fett i maten än vad vuxna behöver. Fettet i mjölk är till stor del mättat vilket är den typ av fett som vi bör undvika så mycket som möjligt. Livsmedelsverket anser att det är bra om barn lär sig att tycka om magra mjölksorter, så att de fortsätter att använda dessa när de blir vuxna. Om skolan väljer att servera fetare mjölk minskar dessutom utrymmet för grädde, ost och andra mjölkprodukter i matlagningen. Det kan påverka smaken negativt och leder till att mängden kalcium i maten blir liten, vilket är en nackdel för barn som väljer att inte dricka mjölk till maten. Livsmedelsverket anser även att det är en bra investering i sin hälsa att lära sig dricka lättmjölk istället för standard- eller mellanmjölk. Du kan läsa mer om detta på Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se Vi vill gärna bidra till att människor äter varierat och har en bra balans mellan hur mycket de äter och hur mycket de rör på sig. För att förbättra informationen till våra gäster har vi inlett samarbete med olika experter som dietister och näringsfysiologer. På McDonald’s finns det en bred och varierad meny som förändras över tiden. Det finns möjlighet att dricka mjölk, juice, lightdryck eller läsk och till det väljer man mellan minimorötter, sallad och pommes frites. Vi erbjuder en mycket noggrann redovisning av näringsinnehållet i alla våra menyer både som foldrar på restaurangerna och på vår hemsida www.mcdonalds.se . Hör av dig om du har några fler frågor. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, X X, McDonald's Kundservice McSvar (Sara M:s redigering) Bra att du mailade och kul att du lade ut svaret här. Mer sådant gott folk! Det där känns som standardsvar 1A. Donken skiter ju fullkomligt i hälsoaspekter utan det enda de bryr sig om är att affärerna snurrar på så bra som möjligt. Det enklaste man kan göra i det fallet är så klart att hänvisa till det främsta auktoritetsorganet i landet man verkar, dvs "Livsmedelsverket tycker si och så...och VI kramar barn och skapar världsfred". Den typen av bolag utgår alltid från juristernas rekommendationer vilket det här sannolikt handlar om. Enda sättet att ändra det där är att skapa lite ökad konflikt mellan den slappa attityden man visar när man prioriterar kvasihälsorekommendationer som SLV rekommenderar framför "kunden har alltid rätt". För övrigt har väl t.o.m. SLV numera öppnat upp för lågkolhydratkost även om man inte går ut och fullt rekommenderar det? Hmm...jag mindes nog fel: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/ Kan inte SLV ta sig en funderare på det där med att också ha en infosida om SLV-kosten? Typ; "Hela jämrans civiliserade världen rekommenderas att äta som vi anser och folk mår sämre och sämre och fetmaepidemier och liknande accelererar. Detta bekommer dock inte oss som anser att tjockisarna får skylla sig själva som inte gör som vi säger. Att tjockisarna sedan sällan får bra effekt av att äta som vi rekommenderar det fäster vi ingen vikt vid. Man måste knäcka några ägg för att göra en omelett... OBS! Gör ingen omelett för ägg är farligt för hälsan." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Löjligt... Ok. Låt säga att vi köper argumentet om SLV:s rekommendationer. Inte f*n rekommenderar de friterat och fullt med socker. Visst, de föredrar det framför fett. Men inte rekommenderar de det. Att de använder SLV för att stödja ett argument när det passar, men kör över dem genom servering av muffins, glass, pommes frites och andra friterade kolhydrater. .. Fräckt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Whiskey ok? Det måste vara sjukt mkt socker i det ? Ska kolla på en flaska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Nix, inget socker! Bara sprit! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det allra bästa är 30 g kokosfett i ljummet vatten ta i-2 ggr / dag tills du sköter magen därefter 1 g / dag tills din mage vant sig vid den nya (fiberfria) kosten! Detta förutom det fett du får i dig på lchf - med grädde, kokosfett i kaffe/te/choklad och det feta på köttet! ..fast jag gillar inte kokosfett...tycker det smakar sololja, ung. som sånt som är smaksatt m citron; det smakar diskmedel i min mun...vissa saker är svårare att få i sig, kokosfett är ett livsmedel, bacon ett annat; har tyvärr förätit mig på det nu. så det blir keso o linfrö på morgonomeletten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Nix, inget socker! Bara sprit! däremot så stänger alkohol av fettförbränningen då kroppen i första hand tar hand om energin i alkoholen, så; har du problem att få igång fettförbränningen ska du låta bli all alkohol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts