Jump to content

Tips på tillbehör?

Undeniably

Recommended Posts

En god sallad som är mättande och som man kan ta med till ett buffébord är Floridasallad som består av rå riven blomkål, majonnäs stekt bacon, isbergssallad, salt och peppar. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg receptet så jag kan inte ge cred till någon. Men så här gör man i alla fall. Riv ett litet eller ett halvt rått blomkålshuvud, stek en förpackning tärnat bacon och blanda baconet i den rivna råa blomkålen tillsammans med salt och svartpeppar. Tillför majonnäs tills du skäms - blanda om igen. Till sist hackar du ett huvud isbergssallad och blandar i.

• Like 2

En god sallad som är mättande och som man kan ta med till ett buffébord är Floridasallad som består av rå riven blomkål, majonnäs stekt bacon, isbergssallad, salt och peppar. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg receptet så jag kan inte ge cred till någon. Men så här gör man i alla fall. Riv ett litet eller ett halvt rått blomkålshuvud, stek en förpackning tärnat bacon och blanda baconet i den rivna råa blomkålen tillsammans med salt och svartpeppar. Tillför majonnäs tills du skäms - blanda om igen. Till sist hackar du ett huvud isbergssallad och blandar i.

Det vet jag! :)

Det kommer från Skaldemans GI-noll. Han har i sin tur fått det från en läsare, i och för sig, så ursprunget vete tusan..?

Jag älskar Floridasallad, det är skitgott till allt :)

• Like 2

Det vet jag! :)

Det kommer från Skaldemans GI-noll. Han har i sin tur fått det från en läsare, i och för sig, så ursprunget vete tusan..?

Jag älskar Floridasallad, det är skitgott till allt :)

Såvitt jag minns har Skaldeman dock inte isbergssallad i sitt recept, däremot har han en liten rödlök och blandar även i 1/3 crème fraiche, och dessutom smaksätter han den med dijonsenap och citron. Men riven blomkål, majonnäs och bacon är basen. Jag brukar använda vitkål istället för blomkål, så det blir lite av en mix mellan coleslaw och floridasallad. Grymt gott är det hur som helst.

• Like 1

Här kan ni läsa mer om Floridasalladen och dess ursprung :)

http://www.kostradgivarna.se/2013/02/vilken-ta-for-given-ratt-gor-du/

Just det! Där var där jag läst receptet. Tycker dock att man ska blanda i isbergssalladen precis innan man serverar - gillar personligen inte "soggig" sallad. Det andra kanske man kan förbereda, fast jag äter hellre hela salladen nyblandad.

• Like 2

I morgon ska vi på fest, där man ska ha med mat och dricka själv. Tänkte ta med serranoskinka, parmaskinka, salami och sådant. Men vad kan man ha till? Fetaoströra? (Recept?) Annat gott?

Står still i huvudet på mig, kommer inte på något.. :-)

Mitt standardrecept på fetaoströra är en bit fetaost (vanliga förpackningen på 150 g) och en burk crème fraiche. Smula sönder fetaosten i en bunke, rör i crème fraichen, klart! Blir godast om den får stå över natten i kylskåpet.

/kolissnålis