Undeniably Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 I morgon ska vi på fest, där man ska ha med mat och dricka själv. Tänkte ta med serranoskinka, parmaskinka, salami och sådant. Men vad kan man ha till? Fetaoströra? (Recept?) Annat gott? Står still i huvudet på mig, kommer inte på något.. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 laxrullar med färskost och riven pepparrot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Vet inte om du kommer ha tillgång till ugn. I så fall är den här ostdippen supergod: http://www.recept.nu/lisa-lemke/tilltugg-och-tapas/agg-och-mejeri/varm-ostdipp-med-kronartskocka/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 parmesanchips med laxröra, har recept på min blogg (se länk nedan i signaturen). kanske lite meckigt att ta med iof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 En god sallad som är mättande och som man kan ta med till ett buffébord är Floridasallad som består av rå riven blomkål, majonnäs stekt bacon, isbergssallad, salt och peppar. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg receptet så jag kan inte ge cred till någon. Men så här gör man i alla fall. Riv ett litet eller ett halvt rått blomkålshuvud, stek en förpackning tärnat bacon och blanda baconet i den rivna råa blomkålen tillsammans med salt och svartpeppar. Tillför majonnäs tills du skäms - blanda om igen. Till sist hackar du ett huvud isbergssallad och blandar i. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 En god sallad som är mättande och som man kan ta med till ett buffébord är Floridasallad som består av rå riven blomkål, majonnäs stekt bacon, isbergssallad, salt och peppar. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg receptet så jag kan inte ge cred till någon. Men så här gör man i alla fall. Riv ett litet eller ett halvt rått blomkålshuvud, stek en förpackning tärnat bacon och blanda baconet i den rivna råa blomkålen tillsammans med salt och svartpeppar. Tillför majonnäs tills du skäms - blanda om igen. Till sist hackar du ett huvud isbergssallad och blandar i. Det vet jag! Det kommer från Skaldemans GI-noll. Han har i sin tur fått det från en läsare, i och för sig, så ursprunget vete tusan..? Jag älskar Floridasallad, det är skitgott till allt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurtz Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Det vet jag! Det kommer från Skaldemans GI-noll. Han har i sin tur fått det från en läsare, i och för sig, så ursprunget vete tusan..? Jag älskar Floridasallad, det är skitgott till allt Såvitt jag minns har Skaldeman dock inte isbergssallad i sitt recept, däremot har han en liten rödlök och blandar även i 1/3 crème fraiche, och dessutom smaksätter han den med dijonsenap och citron. Men riven blomkål, majonnäs och bacon är basen. Jag brukar använda vitkål istället för blomkål, så det blir lite av en mix mellan coleslaw och floridasallad. Grymt gott är det hur som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Här får du lite olika godsaker att välja bland https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/12/svenska-tapas-med-mera/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Här kan ni läsa mer om Floridasalladen och dess ursprung http://www.kostradgivarna.se/2013/02/vilken-ta-for-given-ratt-gor-du/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Här kan ni läsa mer om Floridasalladen och dess ursprung http://www.kostradgivarna.se/2013/02/vilken-ta-for-given-ratt-gor-du/ Just det! Där var där jag läst receptet. Tycker dock att man ska blanda i isbergssalladen precis innan man serverar - gillar personligen inte "soggig" sallad. Det andra kanske man kan förbereda, fast jag äter hellre hela salladen nyblandad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anja Posted February 6, 2015 Share Posted February 6, 2015 Zucchinicips? http://www.enklicksmor.se/2014/11/snacks-zucchinichips-med-chilidip/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kolissnålis Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 I morgon ska vi på fest, där man ska ha med mat och dricka själv. Tänkte ta med serranoskinka, parmaskinka, salami och sådant. Men vad kan man ha till? Fetaoströra? (Recept?) Annat gott? Står still i huvudet på mig, kommer inte på något.. :-) Mitt standardrecept på fetaoströra är en bit fetaost (vanliga förpackningen på 150 g) och en burk crème fraiche. Smula sönder fetaosten i en bunke, rör i crème fraichen, klart! Blir godast om den får stå över natten i kylskåpet. /kolissnålis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Jag testade just rulla ihop ett par skivor ost inuti ett vitkålsblad och sedan doppa rullen i currymajonnäs som jag gjorde imorse. Riktigt gott snacks eller kvällstilltugg Recept på snabb majonnäs finns på min blogg, se länk nedan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts