Jump to content

Faran av 16:8 korttidsfasta ;-)

McHummer

Recommended Posts

Ämnestiteln är lite skämtsamt tänkt. Jag vill bara redovisa mina senaste dryga knappt 4 veckor med strikt LCHF. Jag har inte fått den effekt i form av viktnedgång av LCHF som jag önskat mer än vid vissa tillfällen genom åren då jag verkligen kört strikt så jag tog tag i det igen för några veckor sedan och började köra strikt.

Jag gick direkt ned i vikt nära 2kg första veckan och sedan 1kg per vecka 2 och 3. I slutet av vecka 3 fick jag så blodad tand att jag bestämde mig för att börja med att utesluta kvällsmålet ett par tre dagar under vecka 4 i syfte att dra ned på kalorierna. Jag har nu kört på så under fjärde veckan. Jag har mått dåligt av hunger, och trott att nu jävlar skall det hända grejer med vikten men icke... jag förväntade mig att det skulle ha försvunnit 1.5 kilo eller mer men jag har istället stått still, inte ett hekto ned när jag väger mig idag och idag har jag bara ätit frukost och sedan lite ost till kaffet till lunch, jag är dränerad...

Jag går nu åter till strikt LCHF och äter då jag är hungrig tänker jag eller vad tror ni?

Borde jag testa en vecka till med 16:8 ett par dagar, reagerade min kropp omedelbart på att jag inte fick vara mätt och började lagra upp eller vad hände?

Hej! pröva med att lämna frukosten istället, håller på med 16/8 nu på andra veckan med strikt LCHF fungerar bra men kanske det skulle fungera lika bra ändå :) Bara ett litet tips, lycka till

Ämnestiteln är lite skämtsamt tänkt. Jag vill bara redovisa mina senaste dryga knappt 4 veckor med strikt LCHF. Jag har inte fått den effekt i form av viktnedgång av LCHF som jag önskat mer än vid vissa tillfällen genom åren då jag verkligen kört strikt så jag tog tag i det igen för några veckor sedan och började köra strikt.

Jag gick direkt ned i vikt nära 2kg första veckan och sedan 1kg per vecka 2 och 3. I slutet av vecka 3 fick jag så blodad tand att jag bestämde mig för att börja med att utesluta kvällsmålet ett par tre dagar under vecka 4 i syfte att dra ned på kalorierna. Jag har nu kört på så under fjärde veckan. Jag har mått dåligt av hunger, och trott att nu jävlar skall det hända grejer med vikten men icke... jag förväntade mig att det skulle ha försvunnit 1.5 kilo eller mer men jag har istället stått still, inte ett hekto ned när jag väger mig idag och idag har jag bara ätit frukost och sedan lite ost till kavffet till lunch, jag är dränerad...

Jag går nu åter till strikt LCHF och äter då jag är hungrig tänker jag eller vad tror ni?

Borde jag testa en vecka till med 16:8 ett par dagar, reagerade min kropp omedelbart på att jag inte fick vara mätt och började lagra upp eller vad hände?

• Like 2

16:8 Behöver inte betyda att man äter mindre. Det kan vara riktigt aptithöjande att få äta under sitt ätfönster. Alla går inte heller ner i vikt av 16:8. Tex jag. Men det gör mej uthålligare och jag får bättre dygnsrytm. Som lchf:are är det lätt hänt att det blir så automatiskt, eftersom vi inte har blodsockerfall var 3:e timme.

• Like 2

När jag började med LCHF för 6 månader sedan med att äta när jag är hungrig så blev det 16:8 från dag ett. Har aldrig känt behov av att äta frukost men gjort det tidigare därför att den allmänna åsikten var att det är ju "den viktigaste" måltiden på dagen. Nu äter jag aldrig före 12 på dagen. Vikten rasade från 95-97 kg till 85-86 kg.

Rolle på Österlen

• Like 1

Lilla vän ta det lugnt... LCHF är ingen quickfix där man går ner förton kilo på en kafferast. LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. En otrygg kropp släpper inte ett gram utan väntar på nästa svältperiod. Ska du få entrygg kropp måste du låta den få bra mat i i tillräcklig mängd i minst 3 månader innan den kan lita på att det inte kommer ett oår igen.

Först då kan du få en effekt av periodisk fasta som ju egentligen är en form av svält också

• Like 4