Popular Post iAnna Posted February 7, 2015 Popular Post Share Posted February 7, 2015 Nu har vi kört lchf i ca 6 månader. Den första tiden gnällde barnen på att de inte fick pasta som vanligt och istället för mycket fet sås hela tiden. "Det finns inget bröd hemma!" och "Pappa lagar fett!". Den yngsta (13) anammade kosten snabbast, kanske berodde det på att vi tillsammans såg flera av Kostdoktorns videor och annat. Efter ett par månader hade han gått över till ägg och bacon på morgonen istället för frukostflingor. På helgen gör han gärna "lyxyoghurt": två skedar yoghurt 10%, en sked crème fraîche, en rejäl skvätt grädde, rör ihop så att den blir slät, smulad knäckebröd och torkad frukt ovanpå det. Mellansonen (16) är ju en smart kille, så han åt och var glad för det vi serverade, men vägrade släppa taget om frukostflingorna med mjölk. Det var först för ett par veckor sedan som vi lyckades övertala honom att yoghurt 6% med hemmagjord nöt-fröblandning är mycket nyttigare och godare, han fick en sked honung i de första dagarna. Skönt, nu slipper vi äntligen flingorna! Äldsta sonen (19) gör ju lite som han vill, men jag tror han lyssnar i smyg. Det förekommer inte lika mycket "kakor och snask" längre i hans diet, tycker jag mig märka. De äter ju skolmaten som tyvärr är som den är, med margarin och allt ... Vi försöker säga att de ska ta mer av "det nyttiga" och mindre av potatis/pasta/ris. Små steg i taget har fungerat för våra barn. 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted February 7, 2015 Popular Post Share Posted February 7, 2015 Underbart, grattis! Härhemma får jag vara nöjd om de mest uppenbara socker/kolhydratkällorna undviks. Dessutom gäller det att inte hamna i alltför infekterad debatt om hemkunskapslärarens visdomsord... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 7, 2015 Popular Post Share Posted February 7, 2015 Härligt att höra om era framsteg! Bara att vända frukosten från bröd med lite pålägg till mycket pålägg och lite bröd gjorde susen på mina kids, sötsuget är decimerat. Jag kör med många småtrick, t ex - vända tallriken så att de flesta kolhydrater hamnar längst bort, - aldrig uppmuntra dem till att äta upp något med mycket gluten o kollisar, - alltid fråga om de vill ha en klick smör till maten, - aldrig ställa fram onyttigheter (de får be/tjata först), - alltid prata positivt om kost som är bra för kroppen. Bävar inför tiden då de själva har pengar och kan köpa snask. Och jag håller med om att det är trist att maten är som den är i dagis och skola (och inte minst i vården!!!). 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts