Trollmormor

Protein i grönsaker

Recommended Posts

Jag trodde att jag hade koll så här efter 3 år. Men icke. Har kört max 10 gr kolhydrater en längre tid. Och vikten har varit stabil, men nu helt plötsligt har jag gått upp ca 1 kg. Försöker förstå varför. Kanske dags att öka kolhydraterna och lägga till mer grönsaker tänkte jag då. Sen vet jag att proteinet ligger i överkant och skulle minska på det. Skrev in som jag tänkte äta i kostbevakningen och upptäcker att det blir en massa protein från grönsakerna som jag inte hade räknat med. Blir det nån skillnad om proteinet kommer från grönsaker mot om det är animaliskt? Känner mej helt förvirrad :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad äter du för grönsaker?!  :huh:  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta mer på vilka mikronutrienter du får i dig. Jag gissar att proteinet inte är något stort problem om du inte överäter kött/fisk/mejerier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag åt jag fänkål, vitkål och broccoli. Och jag känner mej inte mätt på det behagliga sättet som jag gör med en påse babyspenat t ex :wacko: jag fattar liksom inte varför. Proteinet brukar ligga på ca 85 gr och har gjort det länge och vikten har varit stabil på 78 kg sen över ett år på samma mängd protein. Att 85 gr protein kan vara i överkant till 78 kilo vet jag, men det har ju funkat länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men liksom hallå?! Du måste ju äta jättemycket grönsaker för att det ska bli mycket protein. Jag hade nog valt att skära ner på det "riktiga" proteinet (kött/fisk/ägg/mejeri) och fortsätta med lagom mängd grönsaker. Eller har jag missuppfattat något?  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag åt jag fänkål, vitkål och broccoli. Och jag känner mej inte mätt på det behagliga sättet som jag gör med en påse babyspenat t ex :wacko: jag fattar liksom inte varför. Proteinet brukar ligga på ca 85 gr och har gjort det länge och vikten har varit stabil på 78 kg sen över ett år på samma mängd protein. Att 85 gr protein kan vara i överkant till 78 kilo vet jag, men det har ju funkat länge.

Visa vad du åt när det blev 85g och hur du räknat?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder kostbevakningen. Det blev 9 gr protein mer med grönsakerna jag åt idag. Jag hade ju tänkt minska det totala proteinet med 10 gr. Och då skulle jag i så fall ta bort 100 gr kyckling i dagens. Och då blir jag inte mätt. Jag får fundera lite tills imorgon. Min fundering från början var nog om det kan bli för mycket protein totalt när en del kommer från grönsaker. Eller spelar det ingen roll var dom kommer ifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det animaliska proteinet ger mer insulinpåslag än det vegetariska?

Isf kan det vara förklaringen till viktuppgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insulinpåslag av protein är knappast förklaringen till viktuppgång, iomed att det samtidigt ger ett glukagonpåslag.

 

Det blir altså ett nollsummespel.

 

Skillnaden mellan insulinpåslag av glukos är att det sänker glukagon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanterat ingen viktfixering ;) . Och inte har det med grönsakerna jag ätit nu att göra. Och självklart är det bra, med grönsaker. Jag älskar grönsaker, men dom håller mej inte mätt. :wacko:

 

Jag vet att jag har svårt att förklara mej ibland så jag gör ett nytt försök. Jag äter alltså samma mängder fett, protein och kolhydrater som jag gjort i säkert 1 år. Vikten har inte ändrat sej under den tiden. Men nu helt plötsligt börjar jag gå upp i vikt. Och jag förstår inte varför. Ingen stress eller dålig sömn.

 

Kanske är det så att jag bara TROR att jag inte ökat på maten. T ex så är inte 50 gr kyckling speciellt mycket på tallriken, men 11 gr protein. Jag har inget ögonmått överhuvudtaget. Ser inte om det är 50 gr mer eller mindre.

 

Kan man vara så känslig när det kommer till protein att 11 gr "för mycket" gör att men går upp i vikt? :unsure: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror så här: :)

När man blir äldre minskar ämnesomsättningen och man behöver mindre mat. Nu har du blivit 1 år äldre så du bör dra ner pyttelite på ditt totala intag så att du håller jämna steg med ämnesomsättningen.  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag börjar bli gammal?!!  :o Jag som känner yngre nu än för 3 år sen. :P . Har inte tänkt på det med åldern eftersom jag alltid får tänka efter när nån frågar hur gammal jag är. Inga som helst ålderskomplex i alla fall. Men det kan ju faktiskt vara en bidragande orsak. Och i kombination med mer protein så blir det för mycket. Så kan det absolut vara. Jag får nog ha lite bättre koll på proteinet helt enkelt. Tack iAnna :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

85 gram protein till 78 kg verkar helt ok tycker jag. Det är 1.1 gram protein per kg kroppsvikt.

 

Fluktuationer på ett par kilo är dessutom helt normalt och kan bero på hur mycket vatten kroppen för tillfället håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Margaretha, det blir mer kolhydrater, men hamnade ändå under 20 gr. Och det var först igår som jag ökade grönsakerna

 

Och visst är det normalt med något kilo hit och dit. Det är bara det att vikten stuckit iväg så snabbt från att inte ha ändrat sej alls en längre tid. Men vågen säjer ju inte heller hela sanningen så jag tog fram måttbandet och inte var det på magen jag hittade viktuppgången. Utan över höfterna. 3 cm plus där. Så det känns inte som att kroppen bundit vätska heller. Då borde det väl vara jämt fördelat?

 

Minskade frukosten med 6 gr protein utan problem i alla fall. Alltid något. :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dr Jason Fung är kunnig vad gäller protein och insulinpåslag, samt hur det påverkar vikten.

Jag länkar till endast ett av hans bloginlägg, men det finns mycket mer att läsa än så. Hans föreläsningar är också sevärda.

http://intensivedietarymanagement.com/protein-fattening-hormonal-obesity-xxv/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du blodglukos eller ketoner? Intressant att veta om något förändrats där. Har du förändrar träning eller något annat som inte är kostrelaterat? Du verkar ju ha bra koll på kosten så funderar på om det finns något annat du ändrat som man kanske inte tänker på att det kan påverka vikten. Börjat sola solarium eller ändrats träningen mm mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, mäter varken blodglukos eller ketoner. Tränar inte. Men en sak har jag kommit underfund med. Jag minskade ju på frukosten. Trodde att jag skulle bli hungrig tidigare än vanligt då. Det konstiga var att det inte blev nån skillnad. Så jag tror så här: frukosten har sett likadan ut hela tiden, samma mängd, samma innehåll. Av gammal vana. Men jag behöver uppenbarligen inte lika mycket nu när jag gått ner i vikt. Så det har nog inget med proteinet att göra i sej utan jag behöver inte äta lika mycket till frukost som tidigare. Ibland är det det enkla som är det svåra. :P Så nu blir det mindre till frukost och inga ändringar i övrigt.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slutade med frukost när jag upptäckte att det gick lika bra utan!

 

Oså får jag sova en kvart längre!

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du blodglukos eller ketoner? Intressant att veta om något förändrats där. Har du förändrar träning eller något annat som inte är kostrelaterat? Du verkar ju ha bra koll på kosten så funderar på om det finns något annat du ändrat som man kanske inte tänker på att det kan påverka vikten. Börjat sola solarium eller ändrats träningen mm mm?

Du nämner sola solarium. Hur menar du att det kan påverkar viktnedgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solljus gör huden lite tjockare och ökar fukthalten för att skydda huden mot solljuset. Det kan ge en liten viktökning. Finna flera småsaker som kan påverka åt ena eller andra hållet och ibland har jag sett att man omedvetet förändrat några saker utan att känna till att det kan påverka vikten utan att man ökat eller minskat i fettmassan.

 

De flesta märker det inte ens men eftersom du verkar noga med detaljerna kanske det var av intresse. Själv tävlade jag i kampsport förr med invägning inför varje tävling och då lär man sig vart varje hekto kommer från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fett på höfterna kan vara högt östrogen eller lågt progesteron. Prova att lyfta något tungt som du bara orkar göra om två gånger, varje dag, för att få fart på hormonbalansen. Det kanske hjälper dig att hålla vikten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.