DaniM Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Hur gör ni er falsk mannagrynsgröt? Jag gjorde min första idag och älskade smaken och konsistensen, men ca 1 h efteråt blev jag superdålig och lös i magen. Jag tyckte gröten var lite väl för fet men jag tänkte jag dricker ju fettkaffe varje dag med 1-2 msk smör och lika mycket kokosfett, så det borde inte vara ngt problem... Men jag fick bokst springa till toan... Någon annan som fått modifiera receptet pga att magen inte klarade av den? Jag hade 40 g smör, 0,75 dl grädde, 1 ägg och 1/2 dl mandelmjöl + lite huskfiber. Så jag har redan miskat på fettet jmf med receptet... Vet inte om jag vågar testa igen, vilket är synd för jag är mätt nu några timmar efter... (blev aldrig illamående), dessutom skulle det vara ett bra alternativ till chiapuddingen jag äter varje dag på jobbet, jag blir lätt less på att ha samma sak hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Hur gör ni er falsk mannagrynsgröt? Jag gjorde min första idag och älskade smaken och konsistensen, men ca 1 h efteråt blev jag superdålig och lös i magen. Jag tyckte gröten var lite väl för fet men jag tänkte jag dricker ju fettkaffe varje dag med 1-2 msk smör och lika mycket kokosfett, så det borde inte vara ngt problem... Men jag fick bokst springa till toan... Någon annan som fått modifiera receptet pga att magen inte klarade av den? Jag hade 40 g smör, 0,75 dl grädde, 1 ägg och 1/2 dl mandelmjöl + lite huskfiber. Så jag har redan miskat på fettet jmf med receptet... Vet inte om jag vågar testa igen, vilket är synd för jag är mätt nu några timmar efter... (blev aldrig illamående), dessutom skulle det vara ett bra alternativ till chiapuddingen jag äter varje dag på jobbet, jag blir lätt less på att ha samma sak hela tiden. Kan vara fibrthusk om du är ovan vid det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Vissa reagerar ibland på mandelmjölet. Ibland har det härsknat, jag tror flera har rapporterat om det, kan ha varit ett speciellt märkte. Det var inte kung markatta eller saltå kvarn, men kommer inte ihåg namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted February 8, 2015 Author Share Posted February 8, 2015 Njae, bekar ofta med båda ingr. Hade en likadan reaktion en gång tidigare, när jag började med lchf. Då var det andra saker jag hade ätit... Härsknar mandelmjöl måste ha annorlunda smak och lukt, det här var gott. Nä, jag tror jag måste minska fettet, men frågan är hur mätt jag blir på det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Det har rapporterats att psylliumfrön kan ge allergiska reaktioner. Reaktionen behöver inte visa sig direkt vid första tillfället man äter det utan kan komma vid en måltid långt senare. Det är kanske inte en vanlig allergi men skulle möjligen kunna vara en orsak till din reaktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Nope, har testat att göra den med kokosmjölk istället för grädde och mindre smör, men den blev inte lika god och jag var inte lika mätt. Däremot blev jag inte dålig i magen, så någon allergisk reaktion tror jag inte det var. Jag får fortsätta testa på helgerna, när jag är hemma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts